Minsta möjliga vettiga speldatorn 10K

Permalänk

Minsta möjliga vettiga speldatorn 10K

För drygt ett år sedan fick jag syn på en kickstarter kampanj på en Chuwi Higame dator. Där och då föddes en önskan om en extremt liten men tillräckligt kraftfull dator för lite casual gaming att ersätta min laptop som köptes in 2012 och som nu börjar bli alldeles för trött för spel som CS:GO och HoN. Jag har inte på länge kunnat spela mer grafikkrävande spel vilket är en liten sorg.

Iallafall, Chuwi Higame ser inte ut a realiseras i större skala och jag behöver nu se mig om efter alternativ. Razers kommande Tomahawk N1 chassi ser spännande men dyrt ut. Samt lär dröja ett tag till innan det kommer.

Jag kan ytterst lite om att bygga datorer och kommer troligtvis be Webhallen göra det åt mig. Men jag ber nu om er hjälp att ta fram bästa lösningen för mig. Har läst en del trådar i forumet och själv byggt ihop en tänkbar lösning. Dock undrar jag vilka alternativ jag har att tänka över.

Detta är vad jag lyckats bygga ihop själv. Känner mig mest osäker på grafikkortet.
https://komponentkoll.se/bygg/qlJzB

Förutsättningar:
Hade hoppats på att komma in under 10k totalt.
Kan tänka mig att köra Nätagg externt om jag får ett mindre chassi (tänk Intels NUC chassin)
Bra möjlighet att framöver kunna uppgradera ex. grafikkort när vettiga VR spel kommer ut.

Kom med era tankar, idéer och förslag

Budget i rubrik
Permalänk
Medlem

Kul men pilligt med små byggen. Klart du fixar att bygga själv om du bara har tålamod. Har själv inte byggt i just det chassit men annars vad det gäller dina komponenter ser jag inga större fel. Du kanske skulle titta på ett 1660 super då mellanskillnaden är ytterst marginell. Sedan vet jag inte kompatibilitet på amds originalkylare i detta chassit. Stealth kylaren är ganska låg men kolla måttet. Moderkortet du valt behöver troligen också flashas med ny bios för att fungera med din Ryzen 3600, men låter du en affär bygga åt dig så fixar de ju det.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Såg rätt bra ut det där. Hade helst bytt ut 1660 till 1660 Super genom att dra ner till ett billigare moderkort (t.ex. Inet har just nu rea på det här: https://www.inet.se/produkt/1901258/gigabyte-b450-i-aorus-pro...

Sen är jag osäker om stockkylaren Wraith Stealth får plats i Node 202. Tydligen är den 60mm i standardutförande, men tydligen kan man göra en mod där man tar bort "shrouden" så får den plats. Osäker på om någon butik vill göra det åt dig om de bygger datorn.

450W räcker för 3600+1660S men när du vill stoppa in ett fetare grafikkort senare kommer det bli lite tight kanske, men det är ett senare problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nått att tänka på överlag med små byggen är att ljudnivån blir lidande och generellt högre värme.
Just node 202 har jag en kusin som provade på. Men var inte länge han körde det just pga högre värme och högre ljudnivå. För just spelande så finns det bättre små chassin node202 är framförallt tänk för htpc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Montera datorn själv, det tar max ett par timmar inkl installation av windows, det är kul och lärorikt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Kolla annars på Fractal Design Core 500

Skrivet av Argammon:

Du kanske skulle titta på ett 1660 super då mellanskillnaden är ytterst marginell.

Skrivet av lambdan:

Såg rätt bra ut det där. Hade helst bytt ut 1660 till 1660 Super genom att dra ner till ett billigare moderkort

GTX 1660 Super är till och med billigare än GTX 1660 om man kollar utanför Webhallen

Skrivet av Argammon:

Sedan vet jag inte kompatibilitet på amds originalkylare i detta chassit. Stealth kylaren är ganska låg men kolla måttet.

Skrivet av lambdan:

Sen är jag osäker om stockkylaren Wraith Stealth får plats i Node 202. Tydligen är den 60mm i standardutförande, men tydligen kan man göra en mod där man tar bort "shrouden" så får den plats. Osäker på om någon butik vill göra det åt dig om de bygger datorn.

56mm

Wraith Stealth är 60mm. Behöver moddas.

Skrivet av svensparv:

Jag kan ytterst lite om att bygga datorer och kommer troligtvis be Webhallen göra det åt mig.

Skall Webhallen montera blir det löjligt dyrt i och med att du måste köpa en extra sämre CPU kylare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Argammon:

Kul men pilligt med små byggen. Klart du fixar att bygga själv om du bara har tålamod. Har själv inte byggt i just det chassit men annars vad det gäller dina komponenter ser jag inga större fel. Du kanske skulle titta på ett 1660 super då mellanskillnaden är ytterst marginell. Sedan vet jag inte kompatibilitet på amds originalkylare i detta chassit. Stealth kylaren är ganska låg men kolla måttet. Moderkortet du valt behöver troligen också flashas med ny bios för att fungera med din Ryzen 3600, men låter du en affär bygga åt dig så fixar de ju det.
Lycka till

Skrivet av Kvarnis:

Montera datorn själv, det tar max ett par timmar inkl installation av windows, det är kul och lärorikt.

https://komponentkoll.se/bild/knXVX.png

Nu peppar ni mig till att bygga detta själv. Kan vara ett kul projekt.

Skrivet av lambdan:

Såg rätt bra ut det där. Hade helst bytt ut 1660 till 1660 Super genom att dra ner till ett billigare moderkort (t.ex. Inet har just nu rea på det här: https://www.inet.se/produkt/1901258/gigabyte-b450-i-aorus-pro...

Sen är jag osäker om stockkylaren Wraith Stealth får plats i Node 202. Tydligen är den 60mm i standardutförande, men tydligen kan man göra en mod där man tar bort "shrouden" så får den plats. Osäker på om någon butik vill göra det åt dig om de bygger datorn.

450W räcker för 3600+1660S men när du vill stoppa in ett fetare grafikkort senare kommer det bli lite tight kanske, men det är ett senare problem.

Tack för bra info. Är inte jättesugen på att modda för mycket.

Skrivet av MrMadMax:

Nått att tänka på överlag med små byggen är att ljudnivån blir lidande och generellt högre värme.
Just node 202 har jag en kusin som provade på. Men var inte länge han körde det just pga högre värme och högre ljudnivå. För just spelande så finns det bättre små chassin node202 är framförallt tänk för htpc.

Bra poäng, kanske behöver tänka om gällande chassi.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/vupMP.png
Kolla annars på Fractal Design Core 500
https://komponentkoll.se/bild/HEXfP.png
GTX 1660 Super är till och med billigare än GTX 1660 om man kollar utanför Webhallen
https://komponentkoll.se/bild/qodTD.png
https://www.webhallen.com/api/cart-img/313064?name=GTX%201660%20Super
56mm

Gillar idén med Fractal Design Core 500. Antar att det gör monteringen något enklare med tanke på utrymme. Samt att jag slipper modda? Eller?

Sedan är det kanske klokt att få in mer kylning som du föreslår.

Tack alla för input. Kom gärna med lite mer. Bestämmer mig nog senare ikväll

Permalänk

Jag byggde precis min första dator och hade samma ingångstankar som du, inte för dyrt och inte för stort. Rekommenderar att bygga själv! Riktigt kul, billigare och extremt lärorikt. Ta en eftermiddag och sätt ihop det.

Jag var också inne på något liknande chassie som du eftersom jag bor i en etta på 34 kvm och ville optimera utrymmet längs ena väggen, men insåg snart att med varje del hade jag hundra nya frågor, då jag redan från början ville bygga själv. Det blev hyfsat krångligt tillslut! Dessutom ville jag att det skulle vara ganska tyst. Slutade med att jag köpte ett Fractal Design Define C som jag är skitnöjd med. Ljuddämpad, plats för ordentliga fläktar och fullstora delar vilket gör att jag inte behöver fundera på om saker får plats eller inte om några år när jag ska uppgradera. Och i ärlighetens namn så är det inte särskilt stort. Jag hade ett helt nytt 1050Ti liggandes sen jag skulle haft det i en begagnad dator jag köpte som jag aldrig fick ordning på, så jag ville naturligtvis använda det. Slog till på en Ryzen 5 2600 som var nedsatt ordentligt. Som du förstår är det ingen monsterdator(Ryzen5 2600+1050Ti), men eftersom jag valde ett litet större chassie fick jag plats med ett 750W nätagg som är passivt och modulärt(Tyst och smidigt), en stor processorkylare, och ett fullstort moderkort med tanke på när jag ska uppgradera längre fram. Nu hade jag ju ett grafikkort och fick processorn till bra pris så det är klart du ska köpa så bra grejer du kan, men jag kan säga att detta duger GOTT till CS:GO och liknande titlar om man nu inte ska maxa FPSen till typ 200. Eftersom du spelat på en gammal laptop(Precis som jag) innan antar jag att du inte är så känslig Tänker mest på om du vill försöka få ner priset så mycket som möjligt just nu. Jag la dessutom lite extra pengar på en 1TB SSD då dagens spel är rejält tilltagna i storlek. Laddade ner CoD Warzone igår och det var 80GB stort! Helt otroligt.

Och det är TYST! När jag inser att jag stör mig på hur mycket kylskåpet låter när datorn är igång med flera flikar och program uppe samtidigt är jag väldigt glad att jag faktiskt köpte ett ordentligt chassie med bra fläktar.

Tycker såklart du ska gå din egen väg men valde att dela med mig eftersom vi har varit i liknande situationer och du kanske inte tänkt på allt. Här har du en som valde det säkra före det osäkra och är MYCKET glad att han gjorde det för sitt första bygge.

Lycka till!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av svensparv:

Tack för bra info. Är inte jättesugen på att modda för mycket.
Bra poäng, kanske behöver tänka om gällande chassi.
Gillar idén med Fractal Design Core 500. Antar att det gör monteringen något enklare med tanke på utrymme. Samt att jag slipper modda? Eller?
Sedan är det kanske klokt att få in mer kylning som du föreslår.

Core 500 rymmer alla de största tornkylarna, inklusive Noctua NH-D15, utan problem.
Här behöver du definitivt inte ta bort listen på Stockkylaren, utan har 10cm till godo om du skulle använda den.

Skrivet av Skurken_swe:

Jag byggde precis min första dator och hade samma ingångstankar som du, inte för dyrt och inte för stort. Rekommenderar att bygga själv! Riktigt kul, billigare och extremt lärorikt. Ta en eftermiddag och sätt ihop det.

Jag var också inne på något liknande chassie som du eftersom jag bor i en etta på 34 kvm och ville optimera utrymmet längs ena väggen, men insåg snart att med varje del hade jag hundra nya frågor, då jag redan från början ville bygga själv. Det blev hyfsat krångligt tillslut! Dessutom ville jag att det skulle vara ganska tyst. Slutade med att jag köpte ett Fractal Design Define C som jag är skitnöjd med. Ljuddämpad, plats för ordentliga fläktar och fullstora delar vilket gör att jag inte behöver fundera på om saker får plats eller inte om några år när jag ska uppgradera. Och i ärlighetens namn så är det inte särskilt stort. Jag hade ett helt nytt 1050Ti liggandes sen jag skulle haft det i en begagnad dator jag köpte som jag aldrig fick ordning på, så jag ville naturligtvis använda det. Slog till på en Ryzen 5 2600 som var nedsatt ordentligt. Som du förstår är det ingen monsterdator(Ryzen5 2600+1050Ti), men eftersom jag valde ett litet större chassie fick jag plats med ett 750W nätagg som är passivt och modulärt(Tyst och smidigt), en stor processorkylare, och ett fullstort moderkort med tanke på när jag ska uppgradera längre fram. Nu hade jag ju ett grafikkort och fick processorn till bra pris så det är klart du ska köpa så bra grejer du kan, men jag kan säga att detta duger GOTT till CS:GO och liknande titlar om man nu inte ska maxa FPSen till typ 200. Eftersom du spelat på en gammal laptop(Precis som jag) innan antar jag att du inte är så känslig Tänker mest på om du vill försöka få ner priset så mycket som möjligt just nu. Jag la dessutom lite extra pengar på en 1TB SSD då dagens spel är rejält tilltagna i storlek. Laddade ner CoD Warzone igår och det var 80GB stort! Helt otroligt.

Och det är TYST! När jag inser att jag stör mig på hur mycket kylskåpet låter när datorn är igång med flera flikar och program uppe samtidigt är jag väldigt glad att jag faktiskt köpte ett ordentligt chassie med bra fläktar.

Tycker såklart du ska gå din egen väg men valde att dela med mig eftersom vi har varit i liknande situationer och du kanske inte tänkt på allt. Här har du en som valde det säkra före det osäkra och är MYCKET glad att han gjorde det för sitt första bygge.

Lycka till!

Byggde min första speldator (se sign) i ett ~15 liters chassi.
Har i GTX 1070Ti med ASUS Strix kylare och får plats med en be quiet Dark Rock 4 om jag skulle vilja. Inga problem. När man surfar snurrar processorkylarens fläkt på lägsta varvtal och alla chassifläktar, grafikkortsfläktar och nätaggregatsfläkten står stilla. Hade inte varit tystare i ett större chassi.

Klicka för mer information

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Visa mer
Signatur inlagd i meddelandet för framtida läsare /Mod
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Skurken_swe:

Jag byggde precis min första dator och hade samma ingångstankar som du, inte för dyrt och inte för stort. Rekommenderar att bygga själv! Riktigt kul, billigare och extremt lärorikt. Ta en eftermiddag och sätt ihop det.

Jag var också inne på något liknande chassie som du eftersom jag bor i en etta på 34 kvm och ville optimera utrymmet längs ena väggen, men insåg snart att med varje del hade jag hundra nya frågor, då jag redan från början ville bygga själv. Det blev hyfsat krångligt tillslut! Dessutom ville jag att det skulle vara ganska tyst. Slutade med att jag köpte ett Fractal Design Define C som jag är skitnöjd med. Ljuddämpad, plats för ordentliga fläktar och fullstora delar vilket gör att jag inte behöver fundera på om saker får plats eller inte om några år när jag ska uppgradera. Och i ärlighetens namn så är det inte särskilt stort. Jag hade ett helt nytt 1050Ti liggandes sen jag skulle haft det i en begagnad dator jag köpte som jag aldrig fick ordning på, så jag ville naturligtvis använda det. Slog till på en Ryzen 5 2600 som var nedsatt ordentligt. Som du förstår är det ingen monsterdator(Ryzen5 2600+1050Ti), men eftersom jag valde ett litet större chassie fick jag plats med ett 750W nätagg som är passivt och modulärt(Tyst och smidigt), en stor processorkylare, och ett fullstort moderkort med tanke på när jag ska uppgradera längre fram. Nu hade jag ju ett grafikkort och fick processorn till bra pris så det är klart du ska köpa så bra grejer du kan, men jag kan säga att detta duger GOTT till CS:GO och liknande titlar om man nu inte ska maxa FPSen till typ 200. Eftersom du spelat på en gammal laptop(Precis som jag) innan antar jag att du inte är så känslig Tänker mest på om du vill försöka få ner priset så mycket som möjligt just nu. Jag la dessutom lite extra pengar på en 1TB SSD då dagens spel är rejält tilltagna i storlek. Laddade ner CoD Warzone igår och det var 80GB stort! Helt otroligt.

Och det är TYST! När jag inser att jag stör mig på hur mycket kylskåpet låter när datorn är igång med flera flikar och program uppe samtidigt är jag väldigt glad att jag faktiskt köpte ett ordentligt chassie med bra fläktar.

Tycker såklart du ska gå din egen väg men valde att dela med mig eftersom vi har varit i liknande situationer och du kanske inte tänkt på allt. Här har du en som valde det säkra före det osäkra och är MYCKET glad att han gjorde det för sitt första bygge.

Lycka till!

Tack för dina tankar. Känns som jag har hittat en bra nivå här. Bör räcka några år med denna setup och sen finns goda möjligheter för uppgradering om önskvärt. Som du nämner, jag är inte jättekräsen så länge det går att spela utan problem.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Core 500 rymmer alla de största tornkylarna, inklusive Noctua NH-D15, utan problem.
Här behöver du definitivt inte ta bort listen på Stockkylaren, utan har 10cm till godo om du skulle använda den.
Byggde min första speldator (se sign) i ett ~15 liters chassi.
Har i GTX 1070Ti med ASUS Strix kylare och får plats med en be quiet Dark Rock 4 om jag skulle vilja. Inga problem. När man surfar snurrar processorkylarens fläkt på lägsta varvtal och alla chassifläktar, grafikkortsfläktar och nätaggregatsfläkten står stilla. Hade inte varit tystare i ett större chassi.

Tack igen, jag kommer nog gå helt och hållet på ditt förslag längre upp i tråden. Känns som att du har bra koll på utbudet och vad som funkar. https://komponentkoll.se/bygg/HEXfP

Permalänk
Medlem

@svensparv:

Moderkortet kräver BIOS F40 för att garantera stöd för Ryzen 3600, inet kan säkert uppgradera BIOS åt dig vid behov eftersom du lär beställa fler delar där.

Källa
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450-I-AORUS-PRO-WIFI-re...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@svensparv: Om du letar efter en NUC eller maskin likt den Chuwi lägger så kan du ju titta på Hades Canyon:
https://www.sweclockers.com/testpilot/25877-testpilot-intel-n...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@Kvarnis: Oj, bra info. Sådant har jag absolut inte koll på. Kan man bara ringa och be dem fixa detta innan leverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svensparv:

@eXtranj3rO: Oj, bra info. Sådant har jag absolut inte koll på. Kan man bara ringa och be dem fixa detta innan leverans?

Kan ej svara på det, skicka ett mail eller ring och fråga.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kvarnis:

Moderkortet kräver BIOS F40 för att garantera stöd för Ryzen 3600, inet kan säkert uppgradera BIOS åt dig vid behov eftersom du lär beställa fler delar där.

Skrivet av svensparv:

@Kvarnis: Oj, bra info. Sådant har jag absolut inte koll på. Kan man bara ringa och be dem fixa detta innan leverans?

Lär med 99% säkerhet vara uppdaterat.
I värsta fall kan man låna en APU av AMD för att uppgradera.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Okej, ringer och kollar imorgon. Tack!

Permalänk
Medlem

Vill bara slå ett slag för ATX-chassin, större utbud av moderkort, betydligt lägre ljudnivåer, bättre urval av CPU-kylare. Man får offra mycket för att komma ner i storlek.

Permalänk
Medlem

@svensparv: Bygga datorn själv låter svårt när man inte vet hur man gör men när du väl vet hur det går till förstår du att det är löjligt enkelt. Det skulle t.o.m gå att lösa en fungerande dator idag helt utan instruktioner om man har lite tålamod. Tillverkare har gjort det väldigt svårt att göra fel/förstöra något så verkligen vem som helst kan klara av det. Kanske tar dig ett par timmar första gången men därefter lär det inte gå åt mer än 30-40 minuter.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Vill bara slå ett slag för ATX-chassin, större utbud av moderkort, betydligt lägre ljudnivåer, bättre urval av CPU-kylare. Man får offra mycket för att komma ner i storlek.

Då vill jag slå ett slag för mATX typ Fractal Design Meshify C Mini.
Man förlorar ofta en PCIe plats på moderkortet.
Ofta en hundralapp billigare på både moderkort och chassi.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Byggde min första speldator (se sign) i ett ~15 liters chassi.
Har i GTX 1070Ti med ASUS Strix kylare och får plats med en be quiet Dark Rock 4 om jag skulle vilja. Inga problem. När man surfar snurrar processorkylarens fläkt på lägsta varvtal och alla chassifläktar, grafikkortsfläktar och nätaggregatsfläkten står stilla. Hade inte varit tystare i ett större chassi.

Absolut, bra poänger. Med flikar och program menade jag inte endast internet utan musikredigering(Cubase) och liknande, internet och spotify osv uppe samtidigt.

Chassiet i sig ger givetvis inga ljud ifrån sig, men större chassie ger fler fläktplatser/bättre luftflöde och större möjlighet till att välja grafikkort, PSU, moderkort mm, precis som flera andra påpekat i tråden. Med det menar jag inte att det inte GÅR att bygga i ett mindre första bygget eller ens är att föredra ett större chassie, men vill man bygga och ha utvecklingsmöjligheter/hålla nere kostnaden är det nog bra att ha i åtanke; från en nybörjare till en annan. Som sagt tycker jag att svensparv skall gå sin egen väg.