Permalänk

Uppgradera EDGE Battlecruiser 980

Tja!

Köpte en EDGE Battlecruiser början 2015.
Tycker den här länken ser ut att ha rätt specs och rätt artikelnummer:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Det sitter en i7 4790K 4.00 och ett Geforce gtx 980
16 gig ram DDR 3 och Z97X-Gaming 3 moderkort.

Tycker spel som apex och warzone får kämpa hårt att hålla en vettig fps med snygg grafik.
Försökt läsa på om jag kan köpa ett nytt grafikkort men går bet på huruvida det är värt det/går med det moderkort jag har?

Så det är egentligen den första frågan, vilket kort skulle vara vettigt att uppgradera till med befintliga delar i övrigt?
Den andra frågan är, är det något annat jag kan uppgradera som gör skillnad i spelen?

Jag provade MSI afterburner idag på kortet men eftersom jag inte känner mig hemma alls med OC så vill jag hellst inte pusha några gränser där.

Några kloka synpunkter som tar mig vidare i klurandet?

Permalänk

@Barkjanne: Ingen som känner sig manad att hjälpa en gammal man?
Någon information som saknas?

Permalänk

@Barkjanne: kan du öppna upp sidan o ta en bild? Vad har du för nätagg och chassi

Du behöver uppgradera grafikkort CPU kan du överklocka om du har bra kylare

Permalänk

@trebrecks:
Komponentlista
Tillv artno Benämning
CPU

BX80646I74790K

Intel® Core i7-4790K

Chassi,FD-CA-DEF-R4-BL
Fractal Design Define R4

PSU,CP-9020061-EU
Corsair CX750W Modular

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk

@dalmatinac: Japp, plus att jag satt i fler fläktar så den kyler ganska bra.

Permalänk

@trebrecks: Kan jag stoppa i vilket "nytt" grafikkort som helst eller blir det flaskhals någonstans och inte värt över en viss nivå?
Är det liksom 1060 - 1070 jag ska/kan stoppa i eller går det lika bra att hoppa upp på senaste generationen?

Det sitter 2x8 ram i idag, är det värt att stoppa i 16 till?

//Fredrik

Permalänk

@Barkjanne: njae snare ram med högre hastighet som gäller isf om moderkortet stöder det. Skulle nog gå på ett 2070s om budget tillåter..

Hur mkt har du som du kan spendera

Permalänk

Jag försökte läsa på vilken ram som stöds men blir inte klok. Just nu är inte budgeten det viktiga, utan att förstå vilka komponenter jag ska titta efter. Är 2070 typ lillebror till 2080? Är "s" ett super?

Permalänk
Medlem

Ett 2070 typ KFA finns ofta för vettiga pengar, tycker lätt det är en bra sweet spot.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb