VHS till Digital -problem Win10 ?

Permalänk
Medlem

VHS till Digital -problem Win10 ?

Hej
Sedan "några år" har jag försökt föra över mina gamla VHS till digitalt format (har för många timmar jag vill kolla för att låta en firma göra det, för dyrt) . Förra datorn, med XP, funkade bra. Jag körde med Königs videograbber. Tyvärr haltade dator och diskar så svårt att jag fick avbryta.
Med ny dator (allt via komp.se monterat , bra kräm och god diskkapacitet) med W10 gick det inte alls. Königs videograbber byttes till Jula videograbber. Funkade lika dåligt.
All hårdvara, för sig, fungerar (videograbber identifieras fungerande i Win10 t.ex) men jag får ingen bild eller ljud från avspelningen alls.

Jag har kommit så långt att frågan verkar ligga på om W10 har någon systeminställning som måste göras, som jag inte har fattat, eller att USB kopplingarna inte "släpper" igenom bild/ljud.

Finns det någon som drabbats av denna problembild vid avspelning med videograbbers, ffa till Win 10 och som kan ge mig tips på felsökning ?

Tacksam för hjälp

Zappo 00

Permalänk
Inaktiv

https://www.elgato.com/en/video-capture

Funkar utmärkt, använt den enbart till Windows 10 och den är perfekt om man ska föra över från VHS.

Kostar runt en tusenlapp.

Billiga grejer är alltid kassa.

Permalänk
Medlem

Min bror köpte en någon för 3-400kr på kjell och den fungerade för honom. Han kör Windows 10.
Så "Billiga grejer är alltid kassa." stämmer inte. Skulle bilden bli mycket bättre med den för 1000kr, Eller vad är det som gör den värd de extra pengarna?

Edit https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-lju... Den ser ut att vara det han köpte.

Han hade däremot problem att få bild och ljud till en början och det berodde på att han använde en enkelriktad scartadapter den skickade alltså bara in bild men inte ut från videospelaren. När han köpte en vändbar så löste det sig. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Det kan det vara det problemet du har?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den som @jOnÄTÄn rekommenderar komprimerar till "Det inspelade materialet komprimeras i realtid till t.ex. MPEG-2 (Windows) och MPEG-4 (Mac OS)" och den som @anon301768 rekommenderar komprimerar till H.264 (och MPEG-4 på Mac).

Var länge sen jag hade koll på komprimeringsalgoritmer och videoformat, men är inte H.264 bättre än MPEG-2? Eller är videokvaliteten på VHS så dåligt att det gott och väl räcker med MPEG-2 på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katoka:

Den som @jOnÄTÄn rekommenderar komprimerar till "Det inspelade materialet komprimeras i realtid till t.ex. MPEG-2 (Windows) och MPEG-4 (Mac OS)" och den som @Guggen64 rekommenderar komprimerar till H.264 (och MPEG-4 på Mac).

Var länge sen jag hade koll på komprimeringsalgoritmer och videoformat, men är inte H.264 bättre än MPEG-2? Eller är videokvaliteten på VHS så dåligt att det gott och väl räcker med MPEG-2 på Windows?

Jag rekommenderar den egentligen inte utan skrev att den fungerade för min bror som använder windows 10. Och undrade vad anledningen var för att lägga 600kr extra, men kanske har med vilket format den skapar då. De filmer han kopierade över var i alla fall inte sämre än kvalitén på originalbanden men det var gamla barnvideos från när vi var små (sent 80 tidigt 90 tal)

Men det bästa för zappo vore ju att hitta en lösning så att de prylar som är inhandlade fungerar. Kan ju vara så enkelt som att zappo använder en scartadapter i videon som bara skickar input.

@zappo00 Vad använder du för kablage in i videon?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag fick byta inställning i inspelningsprogrammet från svideo till composit till svideo för att svideo (som jag använde) skulle funka. Eller nåt sånt skumt. Var ett tag sedan. Hade också nån billig grej. Sedan bytte jag till OBS https://obsproject.com/ och spelade in med mpeg4 i hög bitrate, istället för mpeg2 som var standard i programmet som följde med.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min bror köpte en någon för 3-400kr på kjell och den fungerade för honom. Han kör Windows 10.
Så "Billiga grejer är alltid kassa." stämmer inte. Skulle bilden bli mycket bättre med den för 1000kr, Eller vad är det som gör den värd de extra pengarna?

Edit https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-lju... Den ser ut att vara det han köpte.

Jag har en MovieSaver 600 liggandes, dessvärre måste jag nog säga att ja skillnaden är stor i kvalitén på videon.
Jag återgick till mitt gamla BT878-baserade PCI-kort efter många och långa försök med MovieSaver, det gamla kortet från 98 är synbart mycket bättre trots att det sitter i en gammal AMD K6II 450-burk.
Moderna kort i 1000kr klassen är i sin tur betydligt bättre än mitt gamla AverTV98 kort.

Ska kolla om ett par dagar om jag inte kan hitta ett gammalt VHS-band och spela in samma sekvens genom båda korten så du kan få en jämförelse.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jag har en MovieSaver 600 liggandes, dessvärre måste jag nog säga att ja skillnaden är stor i kvalitén på videon.
Jag återgick till mitt gamla BT878-baserade PCI-kort efter många och långa försök med MovieSaver, det gamla kortet från 98 är synbart mycket bättre trots att det sitter i en gammal AMD K6II 450-burk.
Moderna kort i 1000kr klassen är i sin tur betydligt bättre än mitt gamla AverTV98 kort.

Ska kolla om ett par dagar om jag inte kan hitta ett gammalt VHS-band och spela in samma sekvens genom båda korten så du kan få en jämförelse.

Okej då låter det vettigt att lägga lite extra pengar på det i alla fall om originalet har bra bild och man är kräsen.
Blir intressant att få se skillnaden om du får ork till att spela in. Men nu får vi försöka lösa trådskaparens problem först

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Såg följande på Julas hemsida, bland produktens kundrecensioner:

"Obs! I senare versioner av Windows 10 måste man stänga av en säkerhetsfunktion för att drivrutinen ska fungera. Detta gör man i Säkerhetsöverblick --> Enhetssäkerhet --> Kärnisolering. Där får man sätta Minnesintegritet till "av" för att det ska funka - annars laddas inte drivrutinen. Man kan stänga av detta under tiden man läser in banden och sedan slå på funktionen igen när man är klar."

Kan det vara problemet och lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappo00:

Hej
Sedan "några år" har jag försökt föra över mina gamla VHS till digitalt format (har för många timmar jag vill kolla för att låta en firma göra det, för dyrt) . Förra datorn, med XP, funkade bra. Jag körde med Königs videograbber. Tyvärr haltade dator och diskar så svårt att jag fick avbryta.
Med ny dator (allt via komp.se monterat , bra kräm och god diskkapacitet) med W10 gick det inte alls. Königs videograbber byttes till Jula videograbber. Funkade lika dåligt.
All hårdvara, för sig, fungerar (videograbber identifieras fungerande i Win10 t.ex) men jag får ingen bild eller ljud från avspelningen alls.

Jag har kommit så långt att frågan verkar ligga på om W10 har någon systeminställning som måste göras, som jag inte har fattat, eller att USB kopplingarna inte "släpper" igenom bild/ljud.

Finns det någon som drabbats av denna problembild vid avspelning med videograbbers, ffa till Win 10 och som kan ge mig tips på felsökning ?

Tacksam för hjälp

Zappo 00

Det jag tänker på så här direkt.
Om videobandspelaren har två SCART-kontakter, kontrollera så att inte ena bara är en ingång.

Titta under enhetshanteraren så att capturekortets drivrutiner blivit installerade.
Hittar du kortet som okänd enhet, installera om drivrutinen.
(Jo jag såg nu på ett annat forum att du gjort det)

Kontrollera under:
Inställningar → Uppdateringar & Säkerhet → Windows-säkerhet → Enhetssäkerhet → Kärnisolering (Information om kärnisolering) Om den är aktiverad kan den behöva stängas av temporärt när du ska installera/använda capturekortet

Prova att använda ett annat capture-program.
Jag kan rekommendera freeware-programmet VirtualDub om du inte redan har det.
Ger mestadels ett betydligt bättre resultat än de medskickade programmen, du kan dessutom spara filmerna i okomprimerad AVI ifall du vill redigera dem senare. (VirtualDub är betydligt mer än bara ett capture-program ska tilläggas.)

Felstavning och syftningsfel, tvåa på bollen om kärnisolering :)
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Tack för råden !

Hej
Stort tack för råden. Tyvärr sitter jag mitt i Corona-krisen då jag jobbar på sjukhus. Därmed har jag bara hunnit läsa era inlägg, inte testat.

Skall med glädje kasta mig på detta när tillfälle ges. Verkar som om Sthlm nu saktar in på antal nya fall men det får tas med en stor nypa salt. Vårt "okonventionella" sätt att hantera pandemin i förhållande till omvärlden bör nog hänföras till allmänt upplysta/lyhörda medborgare, mindre hängande på uteserveringar osv än att vi är mer motståndskraftiga.

Hoppas ni mår bra och tänk på avstånd, kontakt och tvätta händerna noga.

Mvh/Zappo

Permalänk
Medlem

Kontroll av Enhetssäkerhet gjord !

Hej
Nu fick jag några minuter på mig och satte mig ner för att kontrollera "Enhetssäkerheten". Uppenbarligen har jag ingen ? Svaret när jag gick in på den "fliken" var att ""Standarmaskinvarusäkerhet stöds inte"". Man hänvisar till ""Standard hardware security not supported
This means that your device does not meet at least one of the requirements of standard hardware security"" på Microsofts hemsida. Däremot verkar jag ha ""Säker start"".

Därmed uppfattar jag att kärnisoleringen inte borde vara PÅ, och störa. Har jag fel ? Kan det vara så att kärnisoleringen är "låst" ? Behöver jag detta överhuvudtaget (maskinen har inte haft några problem sedan jag köpte den och den är nästan alltid på) ?

Finns annat (brandväg m.m.) som skulle kunna spärra en videofunktion ?

Troligen virusfri, än så länge /Christer