Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det var inte så att viruset kom hit på 2-3 dagar utan det var över en månad man haft på sig att följa andra länder och se hur de agerar.
Men nu i efterhand när det redan kommit hit då väljer man att agera.
Vad det kostar ska inte spela någon roll för det är väl sånt våra skattepengar ska gå till, vad är ett liv värt egentligen...

Som sagt så är jag inte förvånad frågan är bara om det lilla Sverige gör för sent kommer räcka, det återstår att se men jag hoppas det försvinner av sig självt så klart!

...som sagt.

Det enda som är intressant i denna åsikt är en kostnadsberäkning, a l l t annat är underordnat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Sverige exempelvis testar inte längre, mer än de som söker sig till sjukvården. Jag tror vi är 10-50 ggr fler smittade än de officiella siffrorna. Det är inget konspiratoriskt, dödsfallen är nog spot on dock.

Yes

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

...som sagt.

Det enda som är intressant i denna åsikt är en kostnadsberäkning, a l l t annat är underordnat.

Vad kostar en gammal persons liv? Har de betalat skatt i 70år och ska behöva dö för Sverige inte har råd att kontrollera folk på flygplatser etc?
Kanske dags att öppna sina hjärtan och tänka på sina medmänniskor.
Och vart det så mycket billigare när typ halva landet behöver stängas ned på obestämd tid kanske man också kan fråga sig.

EDIT: i Sverige kan vi trycka oändligt med pengar för att agera sossekontor åt företag så vi alla får dela på förlusterna men håller vinsterna privata t.ex SaS. Vi trycker helt enkelt bara pengar och miljövänliga som vi är kan vi numera föra så digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det så att smittspridningen i Kina nästan stannat upp? Borde i så fall vara en väldigt positiv nyhet eller jag som misstolkar? Intressant också att Kina ligger mycket lågt i antal fall per en miljon invånare om man jämför med väldigt många andra länder, bor ju så sjukt mycket folk i Kina.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jo det finns lite ljusglimtar i Kina, men frågan är vad som händer när dom släpper på igen. Jag är orolig för att det kommer tillbaka och att det det blir nån form av begränsad rörelsefrihet med järnhård övervakning under en lång tid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes Italien 800 döda till och Spanien 300 till.

Var ska detta ta vägen?

Jag hoppas fortfarande på att jag ska ha fel och att du ska få rätt vad det gäller antalet drabbade...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Ja den ekonomiska krisen har vi satt oss i själva och det är inte mer än rätt att vi får sota för det också!
Flera år av konsumtion och lån,låga styrräntor och mer lån och lån på det när vi inte återhämtat oss efter krisen 2008.

Folkhälsomyndigheten sa att det var bättre att gräva ner huvudet i sanden och vänta några veckor på att problemet skulle försvinna men så vart det ju inte riktigt

Och nu gråter Anders Tegnell ut i media för att han inte kan sköta sitt jobb bara för de som betalar hans lön är arga på honom.

Är det Tegnells fel att svenskar fortsätter leva som vanligt och utsätter sina föräldrar och föräldrars föräldrar för en för tidig död? Det är som att klaga på läkaren att man är överviktig fast snubben gett en riktlinjer för hur man ska tappa sin vikt...

Tegnell har gett riktlinjer för detta med syftet att inte stänga ned hela samhället. Tanken är att folk skall vara tillräckligt mogna som vuxna individer att ta ansvar för sin egen hälsa som också denna gång påverkar många andra samtidigt.

Tydligen borde många svenskar fortsätta ett par år extra på dagis innan de beger sig ut i samhället...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad kostar en gammal persons liv? Har de betalat skatt i 70år och ska behöva dö för Sverige inte har råd att kontrollera folk på flygplatser etc?

Flygplatskontroller är i stort sett meningslösa, man fångar enbart upp dom som redan är sjuka med rejäla symptom (dvs feber), inte dom som är lindrigt sjuka, eller som är smittade där det inte brutit ut än, slinker rätt igenom. Sen kan man ju köra screening a la Trump, packa alla som sillar i 6-8 timmar på flygplatsen så att de som har Covid-19 säker hinner smitta så många som möjligt som man sen släpper igenom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det Tegnells fel att svenskar fortsätter leva som vanligt och utsätter sina föräldrar och föräldrars föräldrar för en för tidig död? Det är som att klaga på läkaren att man är överviktig fast snubben gett en riktlinjer för hur man ska tappa sin vikt...

Tegnell har gett riktlinjer för detta med syftet att inte stänga ned hela samhället. Tanken är att folk skall vara tillräckligt mogna som vuxna individer att ta ansvar för sin egen hälsa som också denna gång påverkar många andra samtidigt.

Tydligen borde många svenskar fortsätta ett par år extra på dagis innan de beger sig ut i samhället...

Tegnells fel är i att han antar att människor är smarta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Verkligt intressant kalkylator, tack för länken!

Skrivet av gabriel15:

Folkhälsomyndigheten sa att det var bättre att gräva ner huvudet i sanden och vänta några veckor på att problemet skulle försvinna men så vart det ju inte riktigt

Skrivet av Storage Jar:

Jag förväntar mig att vi, Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting.

Förstår ni inte att ni framstår som grälsjuka troll när ni argumenterar på det här viset? Eller tror ni att ni låter mer övertygande genom att överdriva? Om ni vill bli tagna på allvar får ni allt vara lite mer sakliga och höja er över sandlådenivå.

Permalänk
Medlem

Corona är inget mot svininfluensan

År 2009 dog sammanlagt 280000 i svininfluensan. Det är över 23000 i månaden under 1 år. Hittills har 11000 dött av Corona och det är ungefär 5 månader som Corona har härjat vilket betyder 2200 döda per månad. Det är ganska långt kvar till 280000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag hoppas fortfarande på att jag ska ha fel och att du ska få rätt vad det gäller antalet drabbade...

Samma! Hoppas!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Tegnells fel är i att han antar att människor är smarta.

Men detta är helt rätt och själva poängen.

Man kan inte föra en strategi som baserar sig på frivillig isolering utan att man ens är konstaterad covidsjuk. Folk pallar inte sitta hemma.

Se spanien, italien, frankrike samt usa (strandfesterna). Folk går ut Det är helt uppenbart att nuvarande strategin är att man har gett upp och bara låter elden brinna. Jag tror inte en sekund att dom ens själva tror på det.

Behövs tester, lagstadgad karantän och som i andra länder drönare ect.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad det kostar ska inte spela någon roll för det är väl sånt våra skattepengar ska gå till, vad är ett liv värt egentligen...

I trafiken är ett liv värt 40,5 miljoner kronor (tidigare 24). SvT
Inom sjukvården verkar man räkna något lägre och även annorlunda (värde per levnadsår, QALY?). Läkartidningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av codegear:

År 2009 dog sammanlagt 280000 i svininfluensan. Det är över 23000 i månaden under 1 år. Hittills har 11000 dött av Corona och det är ungefär 5 månader som Corona har härjat vilket betyder 2200 döda per månad. Det är ganska långt kvar till 280000.

Jajaja vi har ju ännu bara börjat

Ge de ett par månader till får vi väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

År 2009 dog sammanlagt 280000 i svininfluensan. Det är över 23000 i månaden under 1 år. Hittills har 11000 dött av Corona och det är ungefär 5 månader som Corona har härjat vilket betyder 2200 döda per månad. Det är ganska långt kvar till 280000.

Siffran 280k är en uppskattning av totala antalet döda, jämfört med 18500 bekräftat döda i H1N1 2009 under hela utbrottet (fram till Augusti 2010). Därtill är rimligtvis antalet personer som dör en direkt följd av hur många som är sjuka, som är åtskilliga magnituder färre tidigt under utbrottet än när det når sin kulmen. Att jämföra på det sätt du gör blir därmed helt meningslöst och missvisande, även om syftet i sig är gott.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Den där förhandsbilden är exakt den moderna varianten av hur det såg ut på "sjukhus" under Spanska sjukan. Nog minsann finns det risk att det blir en Spanska sjukan 2. Personligen undrar jag hur nära vi kommer till dödstalet. Förhoppningsvis långt ifrån.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Och vart det så mycket billigare när typ halva landet behöver stängas ned på obestämd tid kanske man också kan fråga sig.

Vad är den ekonomiska skillnaden menar du? Exemplifiera gärna kostnaden för de två alternativen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag fattar att det sannolikt är bättre att gå till små matbutiker eller på tider då det är mindre folk men tack på tipset, alla kanske inte visste det.

Tyckte bara det var provocerande att det förekommer information eller rykten om att det skulle vara ofarligt att gå till just mataffärer, hur j-kla dum får man vara om man går på det?

Sedan stör jag mig på kaxiga personer som tycker att de minsann är så försiktiga, isolerar sig, gör rätt, tänker på andra, spyr galla över "oförsiktiga personer" trots att väldigt många av dessa personer också utsätter sig och andra för risker. Man förbannar folk som går på krogen och kommer samtidigt ut med desinformation om att det är ofarligt att handla mat, ok...

Tvivlar helt enkelt starkt på att folk verkligen isolerar sig lika bra som de fått för sig. Det finns säkert folk som verkligen gör det men de är sannolikt inte särskilt många?

Det är väl stor skillnad på att dra en snabb runda i matbutiken mot att sitta på krogen och hänga i timmar eller ännu värre trängas på någon nattklubb.

Storhandlade för 2 veckor sedan ny leverans med mat kommer under nästa vecka från mathem får jobba hemma klarar mig rätt bra.
Hunden är överlycklig att vara hemma rastar han på tomten dagtid och tar bilen till naturreservatet kvällstid med pannlampa fungerar perfekt

Permalänk
Medlem

Vet inte om den här varit upp, men Sahlgrenska påstås "Enligt en ny prognos från Sahlgrenska universitetssjukhuset så kommer förloppet att nå sin topp den 1 april, och att man då vårdar 290 patienter i slutenvård plus 75 patienter på intensivvårdsplatser ".

Det här låter ganska optimistiskt, men man får hoppas att de faktiskt har gjort en vettig prognos från data som inte är tillgängliga på diverse forum. Och att det inte bara är en förhoppning som ingress-skrivarna skruvar till.
"I det här scenariot räknar vi med att det blir bättre efter 1 april. Peaken kan ju bli ännu högre, eller så är det kanske lite längre bort än 1 april, men vi planerar så här för att inte hamna i katastrofläge." låter dock lite luddigt.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/sahlgrenska-förbereder-sig...

Den där kalkylatorn som postades tidigare var intressant, man ser att med små ändringar på spridningen per person får man stora förändringar i hur sjukdomen sprids. Man ser även att fler smittspridare i början föga förvånande inverkar på hur snabbt och mycket sjukdomen sedan sprids. (Dvs, det är viktigt att smittspåra tidigt -vilket Sverige gjorde, däremot var vi ju mindre bra på att stoppa och testa flygresenärer)

Det ska även bli intressant att se hur 2 länder med liknande förutsättningar, Sverige och Norge, kommer ut från det här. Kanske blir det ungefär samma utfall. Norge har valt en hårdare väg, vi en friare. Finland och Danmark är av olika skäl inte lika jämförbara med Sverige inbillar jag mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tufft, hoppas att det inte blir så illa som i Italien eller så är vi i Sverige naiva

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är tufft ekonomiskt, man förlorar jobb eller företag, vilket är en katastrof. Men för mig finns det inget alternativ, gör vi inget utan lever på som vanligt, då blir det en ännu värre katastrof där ekonomin oavsett kollapsar samtidigt som många avlider..

Man måste tyvärr vara stenhård..annars blir det som Italien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Vad är den ekonomiska skillnaden menar du? Exemplifiera gärna kostnaden för de två alternativen.

Ja det kanske ligger en poäng i vad du säger, vi har inte råd oavsett hur vi vrider och vänder på det.

Dock tycker jag vi ska göra allt för att slöa ner det och verkligen kolla på hur andra länder löser sina problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Det är väl stor skillnad på att dra en snabb runda i matbutiken mot att sitta på krogen och hänga i timmar eller ännu värre trängas på någon nattklubb.

Storhandlade för 2 veckor sedan ny leverans med mat kommer under nästa vecka från mathem får jobba hemma klarar mig rätt bra.
Hunden är överlycklig att vara hemma rastar han på tomten dagtid och tar bilen till naturreservatet kvällstid med pannlampa fungerar perfekt

Du har med stor sannolikhet rätt men att det skulle vara ofarligt att gå till stora mataffärer här i Stockholm är självklart ren bullshit, desinformation för att lugna folket, det var det jag reagerade på från början. Dessutom verkar folk vara ganska oförsiktiga på luncherna här i Stockholm enligt mitt intryck, det är ett j-vla spring.

Jag har mött lite dryg attityd hos vissa människor som ser ner på andra som de inte tycker är tillräckligt försiktiga samtidigt som de har klara brister i eget beteende själva. I vissa andra fall kanske de är ganska "duktiga" och disciplinerade själva men brister i kontroll både på fru och barn, dvs deras egna åtgärder blir ganska verkningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag förstår att det är tufft ekonomiskt, man förlorar jobb eller företag, vilket är en katastrof. Men för mig finns det inget alternativ, gör vi inget utan lever på som vanligt, då blir det en ännu värre katastrof där ekonomin oavsett kollapsar samtidigt som många avlider..

Man måste tyvärr vara stenhård..annars blir det som Italien

Väldigt svårt ämne (spekulativt) men risken finns kanske att Sverige väljer en mellanväg som bara gör allting ännu värre. Inte alls tillräckligt tufft för att stoppa Corona i den begränsningen som man önskade men ekonomin raseras tillräckligt mycket för att det ska bli helt förödande för väldigt många företag och anställda.

Nu när man ändå kör ekonomin rakt åt h-vete kanske det är lika bra att man inför ännu tuffare restriktioner en vecka eller två till att börja med för att se om det gör effektivare verkan mot Corona, men som sagt, inget lätt ämne alls.

Dessutom som tidigare konstaterats i tråden några gånger är sannolikt mörkertalet i Sverige stort just nu (pga bristen/avsaknad av masstester), frågan är bara hur stort? Vi unga/yngre klarar oss oftast men de äldre? Sedan är det "intressant" att staten stänger ner samhället, förstör företagens ekonomi, gör många arbetslösa men snålar samtidigt med masstester av Corona.

Hur går det när man får in skiten i de ofta väldigt stora bostadsrättsföreningar eller hyreshus som finns i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Dessutom som tidigare konstaterats i tråden några gånger är sannolikt mörkertalet i Sverige stort just nu (pga bristern på masstester), frågan är bara hur stort? Vi unga/yngre klarar oss oftast men de äldre?

Hur går det när man får in skiten i de ofta väldigt stora bostadsrättsföreningar eller hyreshus som finns i Stockholm?

Tegnell pratade själv om toppen på ett isberg. "– Det här är toppen av ett gigantiskt isberg. Siffrorna säger mindre och mindre om den egentliga spridningen."
Om man tittar på ett isberg, så ser man ungefär 10%, resten är under vattnet. Så det visar ju att de inser att det är ett stort mörkertal ute i landet.
Enligt nya rapporter vårdas även "unga" personer på intensiven nu. Men rent generellt borde yngre klara sig bättre ja.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-...

Då smittan är en droppsmitta, så smittar den inte från lägenhet till lägenhet. Om grannen är sjuk och går ut i trappuppgången och hostar på dig, medan du går förbi... då finns ju en större möjlighet. Kan ju räcka att ni stannar till och pratar nära varandra och personen "spottar" medans den pratar.. därför avstånd är rekommenderat. Dörrhandtag kan ju också vara en smittkälla, om du kliar dig i ansiktet efter du gått ut från porten och grannen med snoriga händer tagit i dörrhandtaget innan dig.

Jag har själv feber och torrhosta sedan en och en halv vecka, men inte fått testa mig. Så vet inte om det är Corona jag har. Däremot så sover jag och vistas på mitt kontor i lägenheten mest. Karantän i lägenheten.. Måste ju dock gå på toan och köket för att äta lite ibland.
Frugan har inte blivit sjuk ännu, som varit hemma nästan hela tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det kanske ligger en poäng i vad du säger, vi har inte råd oavsett hur vi vrider och vänder på det.

Dock tycker jag vi ska göra allt för att slöa ner det och verkligen kolla på hur andra länder löser sina problem!

Jag är helt enig. Vi har inte sett något ännu. rekylen som kommer närmsta veckorna kan bli majestätisk. Detta är som det kallas lugnet före stormen. Jag tror det peakar om 2-3 veckor, och ha börjat ebba ut i mitten/slutet av april, så det blir någon månad med ansträngt läge både inom vård, omsorg, logistik och naturligtvis alla som riskerar jobb. I synnerhet timmare har det tufft nu, samt som någon skrev tidigare idag, de som precis blivit/kommer bli nyexade.

För en gångs skull verkar politikerna också tämligen överens

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om man jämför med nedanstående så framstår regeringens, FHMs och de svenska samhällets hantering av detta som riktigt bra (ca 21:22 in i klippet):

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du har med stor sannolikhet rätt men att det skulle vara ofarligt att gå till stora mataffärer här i Stockholm är självklart ren bullshit, desinformation för att lugna folket, det var det jag reagerade på från början.

Haha, du låter verkligen inte övertygad. Detsamma gäller i mataffärer som överallt annars. Undvik trängsel och sjuka människor så ska det inte vara något problem. Virusen är inte magiska. Om man sköter sig och inte slarvar ska man ha otur för att bli sjuk. Anledningen till att virus ändå sprids är att folk antingen inte känner till riskerna, eller att de inte bryr sig och därför slarvar.

Skrivet av makatech:

Nu när man ändå kör ekonomin rakt åt h-vete kanske det är lika bra att man inför ännu tuffare restriktioner en vecka eller två till att börja med för att se om det gör effektivare verkan mot Corona, men som sagt, inget lätt ämne alls.

Det kommer nog tuffare restriktioner ska du se, frågan är när. Svårigheten är att ha en helhetsbild och veta precis när man ska sätta in åtgärderna för att få bäst effekt. Inte alls lätt, som du skriver, men som tur är har vi en expertmyndighet som har kunnandet och kapaciteten att klura på det där åt oss.

Skrivet av makatech:

Hur går det när man får in skiten i de ofta väldigt stora bostadsrättsföreningar eller hyreshus som finns i Stockholm?

Det är ingen fara, Stockholmare träffar knappt sina grannar ens i normala fall

Vanligaste smittvägen är genom nära kontakt med smittsam människa, antingen genom direkt beröring eller att någon hostar/nyser /harklar ut virus på dig. Smitta via ytor är mycket mindre effektiv och står för en mycket liten del av smittandet. Det kan ske om t.ex. en sjukling med virus på händerna smetar ned en knapp med virus (t.ex. hissknapp), och sen kommer du och trycker på knappen, får virus på händerna som du sedan petar dig i ansiktet med innan du hunnit tvätta dem. Viruset överlever typiskt bara några timmar utanför kroppen, så om du har några misstänkt virusindränkta saker (färsk frukt som någon tagit på) räcker det med att du låter dem vila i någon dag (några dagar om du vill vara 100% säker) så är de smittfria. Frukt och grönsaker ska man alltid skölja i alla fall, det finns ju andra baciller än corona-virus att undvika. Men man behöver inte vara rädd för t.ex. äpplen från Italien.

En strategi är att minimera beröring med dina händer, använd t.ex. armbågen eller något annat för att trycka på knappar, något som det är osannolikt att du kommer peta dig i ansiktet med. På knappsatser kan man t.ex. trycka med knogarna istället för fingertopparna och/eller använda handsprit direkt efter, innan man tar på något annat. Och, naturligtvis, tvätta händerna noggrannt så fort du kommer hem innanför dörren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Tegnell pratade själv om toppen på ett isberg. "– Det här är toppen av ett gigantiskt isberg. Siffrorna säger mindre och mindre om den egentliga spridningen."
Om man tittar på ett isberg, så ser man ungefär 10%, resten är under vattnet. Så det visar ju att de inser att det är ett stort mörkertal ute i landet.
Enligt nya rapporter vårdas även "unga" personer på intensiven nu. Men rent generellt borde yngre klara sig bättre ja.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-...

Då smittan är en droppsmitta, så smittar den inte från lägenhet till lägenhet. Om grannen är sjuk och går ut i trappuppgången och hostar på dig, medan du går förbi... då finns ju en större möjlighet. Kan ju räcka att ni stannar till och pratar nära varandra och personen "spottar" medans den pratar.. därför avstånd är rekommenderat. Dörrhandtag kan ju också vara en smittkälla, om du kliar dig i ansiktet efter du gått ut från porten och grannen med snoriga händer tagit i dörrhandtaget innan dig.

Jag har själv feber och torrhosta sedan en och en halv vecka, men inte fått testa mig. Så vet inte om det är Corona jag har. Däremot så sover jag och vistas på mitt kontor i lägenheten mest. Karantän i lägenheten.. Måste ju dock gå på toan och köket för att äta lite ibland.
Frugan har inte blivit sjuk ännu, som varit hemma nästan hela tiden.

Feber och torrhosta har ju var och varannan människa denna årstid, min son har hostat i snart 7 dagar, febern har gått över men torrhosta kan han göra i en vecka till om det vill sig, självklart ska inte alla gå och kola om de har Corona, är du sjuk stannar du hemma, när du är frisk går du tillbaka till jobbet, brukar du åka till sjukhuset annars när du har feber och hostar? Min son har ingen karantän, jag och min fru har jobbat växelvis och varit hemma med sonen de dagar han haft feber,