Anders Ygeman: "Sveriges nät behöver inte avlastas"

Permalänk
Medlem

Jag tror liksom alla andra och Ygeman att Sveriges nät har kapacitet, ingen överraskning där. Har visserligen inte läst kommentarerna men tycker viss form av pajkastning mot Ygeman är bra. Vi ska inte glömma bort vilken dåre det är men samtidigt inte spåra bort från ämnet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Jaha så över centraliserad makt utan kunskap över förutsättningarna hos sina ''konstituerande'' var en nackdel?

Permalänk
Medlem

Jag är glad att dem gör detta vilket gör att jag kan jobba från mitt hem, det har varit väldigt dålig stabilitet på nätet hos mig räcker med att det är kväll i vanliga fall och alla som bor i huset använder nätet och då har jag 500/500 vilket jag får ut men mina svarstider är från vad jag tycker att den ska vara 10ms eller lägre. Men ofta som det spikar upp random på 100ms och uppåt.

Men han har nog rätt, hans till säger ju att han ska ha koll men här om dagen läste jag något om att både Com Hem och Banhof hade problem med högbelastning på flera platser i landet men det är inget problem på vårat Fibernät det klara av allt och lite till....

Politiskt rant/OT raderat /Kent, moderator
Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Tycker personligen att det fortfarande kan vara en rimlig åtgärd, men samtidigt ska ju priset justeras så att man faktiskt betalar för det man får istället för det man vill ha.

Enligt mig hade det varit bättre att låta internetleverantörerna, eller Netnod, strypa hastigheterna om det vore nödvändigt. Vi är långt ifrån en överbelastning i Sverige i dagsläget, så det känns som en lika drastisk som onödig åtgärd att sänka hela Europa till 480p när det främst är södra och östra Europa som är dåligt rustade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Stödjer det jag påstått hela tiden i andra trådar. Jag är för kvalitetsstrypning bara så länge det lönar sig.

Räcker det att det lönar sig för YouTube/Netflix kassaflöden? I så fall går vi en mörk framtid tillmötes.

Skrivet av OldComputer:

För dom som undrar, jag ser ingen skillnad alls på kvalitén på innehållet (möjligen den mentala ) på Youtube sedan tidigare, går fortfarande att se 1080p och 4k för min del.

Hade du läst artikeln så hade du förstått att YouTube inte har sänkt någon kvalitet på strömmarna, bara ändrat förvald upplösning.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Sämre kvalitet

Är inte emot att de sänker kvaliteten i dessa tider. Men, ja, jag märker stor skillnad på kvaliteten. Framför allt på YouTube. Oavsett om jag väljer 1080 eller 720 så är kvaliteten lika "dålig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vi har problem med det på jobbet pga bristande kapacitet i VPN och Skypeservrar. Det var helt enkelt inte dimensionerat för att så många skulle jobba på distans samtidigt. Fascinerande hur fort det går att få till uppgraderingar under en sån här situation, när andra problem kan ligga och släpa i åratal.

Ledningen jobbar väl också hemma? Deras problem brukar lösas snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Enligt mig hade det varit bättre att låta internetleverantörerna, eller Netnod, strypa hastigheterna om det vore nödvändigt. Vi är långt ifrån en överbelastning i Sverige i dagsläget, så det känns som en lika drastisk som onödig åtgärd att sänka hela Europa till 480p när det främst är södra och östra Europa som är dåligt rustade.

Fast det skulle ju påverka nätneutraliteten.
Bättre vore om man gav fan i vilket eftersom folk inte behöver ha videokonferenser för att kunna arbeta.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Jag har gått upp från 7 Mbit till 14 de senaste dagarna.
Telia 4G.

Permalänk

Någon som märkt skillnad på Netflix?

Permalänk
Avstängd

Prova bildkvalitén funkar bra och Microsoft brukar fixa när olika stjänster inte funkar på internet på grund av att politiker uttrycker sig dumt inte första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik441:

Någon som märkt skillnad på Netflix?

Nope, jag får fortfarande 15Mbps på 4K-material, vilket är vad det brukar ligga på.

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller märkt av någon skillnad, får ut ~6Mbps som vanligt med min 4g-uppkoppling.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Bättre vore om man gav fan i vilket eftersom folk inte behöver ha videokonferenser för att kunna arbeta.

Eh, jo...

Jag ska ha det med en kollega i morgon, och det vi ska göra går inte att lösa utan att dela skärm över videolänk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Vänligen håll er till topic

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag skiter i 4K och ditt och datt. Men ge mig förfan ordentligt bitrate för 1080p. Stör mig också på folk på t ex Twitch son skryter om 1080p men så kör dom bitrate som får skiten att se ut som TV på 60 talet

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Hade du läst artikeln så hade du förstått att YouTube inte har sänkt någon kvalitet på strömmarna, bara ändrat förvald upplösning.

Eh ... Ja? Jag får fortfarande 1080p på dom filmer som har det. Det är inte så att jag behöver välja 1080p om det finns.

Sedan så förbrukar man ju inte mer "internetkraft" när man ser en film i 1080p vs 320p. Filmen är fortfarande lika lång. Det är MB/sek som ändras, men det ändrar i en annan riktning.

Din router blir inte mer belastad om du skickar en fil med 5 eller 50MB/sek (1Gbit = ca 100 MB). Den blir mer belastad när fyra personer i stället för en gör samma sak. Jag får inte stabilare hemnät för att jag drar ur internetkabeln från routern heller.

När jag använde vanligt modem på 90 talet och man ringde ett gratis 020-nummer så kunde man få upptaget p.g.a för många användare. Det här problemet är såklart lite annorlunda i dag. Men det jag vill poängtera här att man just ringde ett gratisnummer var för att man betalade för antalet MB man hade hämtat. Spelade ingen roll om man tittade på något i 5 sekunder eller 15 minuter. Men oavsett var jag gjorde så hade jag "stulit" en anslutning för någon annan. (Förutom att ens föräldrar inte kunde ringa

Därför förstår jag inte EU:s uttalande här.

Men - om det är så att resten av Europa har så dålig infrastruktur så är det du kan göra snarare att ha din mobil / surfplatta helt avstängd. Det kommer att göra mer nytta än att titta på youtube-klipp i 320p vs 1080p. Eftersom du då "lånar ut" din anslutning till EU genom din ISP.

Det EU behöver är fler / bredare anslutningar inte högre MB/sek. Samma med E4:an, femton filer ger bättre flyt än fyra. 90 vs 110 KM / timmen ger ingen skillnad när det är stillastående köer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Eh ... Ja? Jag får fortfarande 1080p på dom filmer som har det. Det är inte så att jag behöver välja 1080p om det finns.

Sedan så förbrukar man ju inte mer "internetkraft" när man ser en film i 1080p vs 320p. Filmen är fortfarande lika lång. Det är MB/sek som ändras, men det ändrar i en annan riktning.

Din router blir inte mer belastad om du skickar en fil med 5 eller 50MB/sek (1Gbit = ca 100 MB). Den blir mer belastad när fyra personer i stället för en gör samma sak. Jag får inte stabilare hemnät för att jag drar ur internetkabeln från routern heller.

När jag använde vanligt modem på 90 talet och man ringde ett gratis 020-nummer så kunde man få upptaget p.g.a för många användare. Det här problemet är såklart lite annorlunda i dag. Men det jag vill poängtera här att man just ringde ett gratisnummer var för att man betalade för antalet MB man hade hämtat. Spelade ingen roll om man tittade på något i 5 sekunder eller 15 minuter. Men oavsett var jag gjorde så hade jag "stulit" en anslutning för någon annan. (Förutom att ens föräldrar inte kunde ringa

Därför förstår jag inte EU:s uttalande här.

Men - om det är så att resten av Europa har så dålig infrastruktur så är det du kan göra snarare att ha din mobil / surfplatta helt avstängd. Det kommer att göra mer nytta än att titta på youtube-klipp i 320p vs 1080p. Eftersom du då "lånar ut" din anslutning till EU genom din ISP.

Det EU behöver är fler / bredare anslutningar inte högre MB/sek. Samma med E4:an, femton filer ger bättre flyt än fyra. 90 vs 110 KM / timmen ger ingen skillnad när det är stillastående köer.

Bandbredden påverkar belastningen på en router, det är fler paket som ska passera och det kräver lite mer arbete som kräver lite mer energi från elnätet.
Att stänga av nån internetansluten enhet som inte kommunicerar med nått kommer inte att ge nån förbättring för någon i Europa för enheten genererar ingen trafik som hamnar där och den lilla trafik som ändå sker om den är på lär inte lämna operatörens nät, enheten kommer inte att göra så mycket mer än att "vara uppkopplad" dvs lite trafik för att behålla sitt ipnummer så det är lite underligt att säga att man lånar ut kapacitet till Europa genom att stänga av en enhet om den inte kommunicerar aktivt med nått i Europa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh ... Ja? Jag får fortfarande 1080p på dom filmer som har det. Det är inte så att jag behöver välja 1080p om det finns.

Sedan så förbrukar man ju inte mer "internetkraft" när man ser en film i 1080p vs 320p. Filmen är fortfarande lika lång. Det är MB/sek som ändras, men det ändrar i en annan riktning.

Din router blir inte mer belastad om du skickar en fil med 5 eller 50MB/sek (1Gbit = ca 100 MB). Den blir mer belastad när fyra personer i stället för en gör samma sak. Jag får inte stabilare hemnät för att jag drar ur internetkabeln från routern heller.

När jag använde vanligt modem på 90 talet och man ringde ett gratis 020-nummer så kunde man få upptaget p.g.a för många användare. Det här problemet är såklart lite annorlunda i dag. Men det jag vill poängtera här att man just ringde ett gratisnummer var för att man betalade för antalet MB man hade hämtat. Spelade ingen roll om man tittade på något i 5 sekunder eller 15 minuter. Men oavsett var jag gjorde så hade jag "stulit" en anslutning för någon annan. (Förutom att ens föräldrar inte kunde ringa

Därför förstår jag inte EU:s uttalande här.

Men - om det är så att resten av Europa har så dålig infrastruktur så är det du kan göra snarare att ha din mobil / surfplatta helt avstängd. Det kommer att göra mer nytta än att titta på youtube-klipp i 320p vs 1080p. Eftersom du då "lånar ut" din anslutning till EU genom din ISP.

Det EU behöver är fler / bredare anslutningar inte högre MB/sek. Samma med E4:an, femton filer ger bättre flyt än fyra. 90 vs 110 KM / timmen ger ingen skillnad när det är stillastående köer.

Allt du säger är ju fel. Inklusive uppringt internet, på den tiden betalade man (oftast) för tid, inte datamängd. Idag betalar vi indirekt för datamängd, inte tid. Vi betalar schabloner för respektive hastighet som baseras på mängden data dessa använder i snitt. Allt övrigt du skrev här är också helt galet men känns som att några fler får dra lasset och förklara vad i detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh ... Ja? Jag får fortfarande 1080p på dom filmer som har det. Det är inte så att jag behöver välja 1080p om det finns.

Sedan så förbrukar man ju inte mer "internetkraft" när man ser en film i 1080p vs 320p. Filmen är fortfarande lika lång. Det är MB/sek som ändras, men det ändrar i en annan riktning.

Din router blir inte mer belastad om du skickar en fil med 5 eller 50MB/sek (1Gbit = ca 100 MB). Den blir mer belastad när fyra personer i stället för en gör samma sak. Jag får inte stabilare hemnät för att jag drar ur internetkabeln från routern heller.

När jag använde vanligt modem på 90 talet och man ringde ett gratis 020-nummer så kunde man få upptaget p.g.a för många användare. Det här problemet är såklart lite annorlunda i dag. Men det jag vill poängtera här att man just ringde ett gratisnummer var för att man betalade för antalet MB man hade hämtat. Spelade ingen roll om man tittade på något i 5 sekunder eller 15 minuter. Men oavsett var jag gjorde så hade jag "stulit" en anslutning för någon annan. (Förutom att ens föräldrar inte kunde ringa

Därför förstår jag inte EU:s uttalande här.

Men - om det är så att resten av Europa har så dålig infrastruktur så är det du kan göra snarare att ha din mobil / surfplatta helt avstängd. Det kommer att göra mer nytta än att titta på youtube-klipp i 320p vs 1080p. Eftersom du då "lånar ut" din anslutning till EU genom din ISP.

Det EU behöver är fler / bredare anslutningar inte högre MB/sek. Samma med E4:an, femton filer ger bättre flyt än fyra. 90 vs 110 KM / timmen ger ingen skillnad när det är stillastående köer.

Det du skrev var att du inte upplevde någon skillnad i kvalitet när du valt 1080p på YouTube vilket jag menade var rätt självklart eftersom YouTube inte ändrat bitrates.

Du behöver nog läsa på lite om ethernet, det du skriver om hur internet fungerar tycks komma från fallerande minnen i kombination med bristande förståelse.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Har något chrome-tillägg så den alltid väljer den bästa kvaliteten på Youtube. Har hittills kunnat köra allt i minst full HD eller bättre. Ang Netflix tycker jag det alltid är dålig kvalitet. Nu har jag iofs bara standardabonnemanget så får väl skylla mig själv där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eh, jo...

Jag ska ha det med en kollega i morgon, och det vi ska göra går inte att lösa utan att dela skärm över videolänk.

För det första sa jag videokonferens, dvs sitta med webkamera.
För det andra så går det bra att göra det ni ska göra utan att dela skärm också. Däremot är det ju självfallet så att det är högst troligt att det är mindre effektivt och svårare, men det förändrar ändå inte faktumet att det går.
Observera att jag märker ord när jag säger att jag inte kan komma på något som inte går att lösa på något som helst sätt utan att dela skärm. Även om det skulle ta 8 timmar att utföra något som normalt sett tar 5 minuter så är det fortfarande möjligt att göra.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

För det första sa jag videokonferens, dvs sitta med webkamera.
För det andra så går det bra att göra det ni ska göra utan att dela skärm också. Däremot är det ju självfallet så att det är högst troligt att det är mindre effektivt och svårare, men det förändrar ändå inte faktumet att det går.
Observera att jag märker ord när jag säger att jag inte kan komma på något som inte går att lösa på något som helst sätt utan att dela skärm. Även om det skulle ta 8 timmar att utföra något som normalt sett tar 5 minuter så är det fortfarande möjligt att göra.

Det där var bland det dummaste jag läst här...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du testat Netflix eller Youtube sedan åtgärderna trädde i kraft? Ser du någon skillnad på bildkvaliteten?

Kollade YT i natt: "Servern kan inte hittas."
Det kallar jag försämrad bildkvalitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, vi har provat att köra videokonferenssystem dagtid, och det funkar helt enkelt inte tillförlitligt för en större grupp.
Om det beror på allmän belastningsnivå vet jag inte, men det duger inte att det hackar för ett antal deltagare om man strömmar. Kontentan blev att vi frångick den tekniken, trots att den skulle ha sina poänger i vårt sammanhang.
Att vi i Sverige har ett väldimensionerat nät överlag innebär inte att det kan uppfylla de typer av behov, för alla, som uppstår vid arbete hemifrån. Och det är det som behövs i nuläget.

Video är mer krävande än ljud och tex en presentation, så kan man klara sig utan video är det värt att slå av det.

Det kan också värt att kolla på Cloudlösningar, tex Microsoft Teams, då behöver inte belastningen ske på er egen infrastruktur och kräver i sånt fall bara någorlunda stabil pipa ut för varje deltagare.

Parentes för var belastningen sker, om alla tunnlar in på företagsnätet för att köra video så kan det ske belastningar där.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

ser ingen skillnad varken Youtube eller Netflix

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Facebook har stängt bild kvalitén helt jävla skämt att göra saker utan att klubba i eupslamentet.Skavi ha diktatur om internet snart moste vi installera falska TLS /SSLcertifikat på våra datorer som bryter upp https.vi vill inte gå den vägen i Europa också som i andra länder

Huh? Varför skulle Sverige vilja ha diktatur? Eller är det ett enormt syftningsfel du gör dig skyldig till?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

För det första sa jag videokonferens, dvs sitta med webkamera.
För det andra så går det bra att göra det ni ska göra utan att dela skärm också. Däremot är det ju självfallet så att det är högst troligt att det är mindre effektivt och svårare, men det förändrar ändå inte faktumet att det går.
Observera att jag märker ord när jag säger att jag inte kan komma på något som inte går att lösa på något som helst sätt utan att dela skärm. Även om det skulle ta 8 timmar att utföra något som normalt sett tar 5 minuter så är det fortfarande möjligt att göra.

Skrivet av cyklonen:

Det där var bland det dummaste jag läst här...

Håller med dig(!), men hen vill väl bara ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Får fortfarande 15 Mbps på 4K Netflix så inget verkar ha hänt där.

Samma här, 15Mbps i 4K, sen att jag såg Breaking bad som är rätt grynig gör det lite svårt att avgöra om dom sänkt bitraten ändå och bara "lurar" min TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det du skrev var att du inte upplevde någon skillnad i kvalitet när du valt 1080p på YouTube vilket jag menade var rätt självklart eftersom YouTube inte ändrat bitrates.

Du behöver nog läsa på lite om ethernet, det du skriver om hur internet fungerar tycks komma från fallerande minnen i kombination med bristande förståelse.

Ok, vad är det jag missförstår i så fall? Eftersom jag inte ser någon skillnad annat än att 320p vs 1080p är hur pixlig bilden är, vilket är självklart och MB per sek ger pauser när den är för låg. Jag behöver heller inte välja 1080p, det är standard, oftare än förut dessutom, dvs 10 år+.

Därför undrar jag vad det är jag inte upplevever som andra upplever och vad det heter. Länka gärna. Jag är genuint intresserad.

Dom enda brister jag märk har funnits så lång tid att det är något annat. Tex Youtube svarar inte mellan 00 och ca 01. Har varit så sedan jag hade bredbandsbolaget, dvs 2003.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon