Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk
Medlem

Verkar mer och mer som att Netflix gör detta för att tjäna mer pengar och EU-politikern gör det för att att kunna säga att han ”jobbat”. Ingen har ju kunnat visa data på att det faktiskt varit några utbredda problem i EU eller ens i närheten av att bli det.

Permalänk
Avstängd

Netflix att bli oförändrad

Netflix har bara sänkt kavliten på webbsajten när det gäller Netflix appen på Windows android och iOS går det inte att ändra fören Microsofts patch tisdag som var förra tisdagen så det går inte på 3.5 vecka så det bli inte av als.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

På denna sida skriver Netflix vilken bitrate man ska få i de olika kvalitet lägena:
https://help.netflix.com/en/node/87

Jag kan inte undgå att förvånas över hur somliga fokuserar på en viss sak och blir så oerhört kränkta över just detta att de tappar all form av proportionalitet.

Vad innebär det att ni får 30% färre bitar av Netflix?

  • Har serierna blivit 30% sämre?

  • Ser ni en 30% försämring av bildkvalitén? Upplevd bildkvalité är inte direkt kopplat mot bandbredden. Har din bild verkligen blivit 30% sämre? Enligt Netflix-sidan Leyer refererar till så är 70% av "7GB per hour" fortfarande bra mycket högre än de "3GB per hour" som ni skulle fått ett vanligt standardabbonemang (HD).

  • Ni vill ha en sänkning av priset med 30% med motivationen att Netflix får sänkta kostnader. Hur mycket har egentligen kostnaderna minskat för Netflix? Visst, de lär ha stora kostnader för att skicka bitarna hem till dig, men de har även kostnader för personal, lokaler, produktionskostnader för egenproducerade serier och rättighetskostnader för inköpta. De lär heller inte betala per skickad bit utan köper sannolikt nätkapacitet i bulk och sitter gissningsvis med avtal som gör att de betalar för samma summa oavsett om de använder all kapacitet eller inte. Skillnaden mellan premium- och standard-abbonemang är de 50 kronor som ni vill ha som kostnadsnedsättning. Med standardabbonemanget kunde ni få 2 strömmar a "3GB per hour" = 6GB/h. Med ett strypt premiumabbonemang kan ni få 4 * 70% av "7GB per hour" = knappt 20GB/h. Fortfarande 3 gånger fler bitar än ni betalar för med standardabbonemanget. Hur motiverar ni att ni skulle få 30% rabatt?

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Förutom ett gäng cache-servrar i internetleverantörernas nät så använder de faktiskt hyrda resurser som de kommer få betala per GiB, och via Open Connect får de betala för trafik också. Kostnaden i EU lär fortfarande vara högre än normalt även med 30 % reducering av bitrate. Kostnaden för innehållet tillkommer givetvis utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aphex: Netflix och Google gick frivilligt med på åtgärderna som sparar de pengar, alltså minskar ökningen av deras kostnader. Att tusentals ISPer skulle vara lika lätta att påverka kan vi nog utesluta.

Avtalet du ingått inkluderar inte tekniska detaljer som bitrate. Deras marknadsföring är fortfarande helt korrekt då du fortfarande kan köra UHD och HDR. Det går inte emot lagen.

Självklart har Netflix ett ökat antal konton med gratis prövoperiod nu, och det på folk som i mycket högre grad än vanligt inte kommer fortsätta med tjänsten.

Telenor har avtal där du har rätt att säga upp om ändringen är till nackdel för dig, men jo de skulle få sänka hastigheten för strömmad video vid hög belastning (vilket inte behöver gälla din mast) utan att du kan säga upp avtalet i förtid.

Ett företag får inte marknadsföra en sak och sedan inte leva upp till marknadsförningen med hänvisning till att den specifika marknadsförda saken inte nämndes i avtalet.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag kan inte undgå att förvånas över hur somliga fokuserar på en viss sak och blir så oerhört kränkta över just detta att de tappar all form av proportionalitet.

Vad innebär det att ni får 30% färre bitar av Netflix?

  • Har serierna blivit 30% sämre?

  • Ser ni en 30% försämring av bildkvalitén? Upplevd bildkvalité är inte direkt kopplat mot bandbredden. Har din bild verkligen blivit 30% sämre? Enligt Netflix-sidan Leyer refererar till så är 70% av "7GB per hour" fortfarande bra mycket högre än de "3GB per hour" som ni skulle fått ett vanligt standardabbonemang (HD).

  • Ni vill ha en sänkning av priset med 30% med motivationen att Netflix får sänkta kostnader. Hur mycket har egentligen kostnaderna minskat för Netflix? Visst, de lär ha stora kostnader för att skicka bitarna hem till dig, men de har även kostnader för personal, lokaler, produktionskostnader för egenproducerade serier och rättighetskostnader för inköpta. De lär heller inte betala per skickad bit utan köper sannolikt nätkapacitet i bulk och sitter gissningsvis med avtal som gör att de betalar för samma summa oavsett om de använder all kapacitet eller inte. Skillnaden mellan premium- och standard-abbonemang är de 50 kronor som ni vill ha som kostnadsnedsättning. Med standardabbonemanget kunde ni få 2 strömmar a "3GB per hour" = 6GB/h. Med ett strypt premiumabbonemang kan ni få 4 * 70% av "7GB per hour" = knappt 20GB/h. Fortfarande 3 gånger fler bitar än ni betalar för med standardabbonemanget. Hur motiverar ni att ni skulle få 30% rabatt?

Det är en förändring av bildkvalitet. Det jag stör mig på mest är att Netflix säger att detta inte är något de kan påverka. Vilket är ren bullshit. Jag hade accepterat detta om vi hade problem med belastningen i Sverige, men det har vi inte.

När jag pratade med Netflix bad jag aldrig om en specifik summa tillbaka utan skrev till dem att jag önskades att bli kompenserad eller få min senaste betalning återbetald samt avstängning av kontot. Alternativt att min plan blev nedgraderad med mellanskillnaden återbetald.

Först förklarade de för mig att de aldrig gör återbetalningar. När jag berättade att jag känner en person som fick en återbetalning ändrade de helt plötsligt sig och sa att de bara gör återbetalningar inom en viss tid osv...

Om man var snabb blev man kompenserad men det blev troligtvis för många som önskade detta. Så de ändrade sig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@Leyer: Netflix har inte marknadsfört hur de levererar UHD och HDR. Krävs större ändringar än så här för att de ska behöva informera 30 dagar i förväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svartdroid:

Att jämföra att hela Europas backbone ligger nära max belastning med att EN person bara kommer 50 mil istället för 70 mil på en full tank är kanske inte den bästa.
Jag offrar gärna lite bitrate så att de europeiska länderna kan garantera driftsäkerhet, det utan att kräva reducerat pris.
Tycker det gäller att jobba tillsammans här under dessa tider när miljontals människor ligger i riskzonen och ännu fler sitter isolerade i sina hem.
Jag tycker Netflix och Youtube gjort helt rätt som accepterat de europeiska ländernas önskemål.

Stämmer inte EU tror att internet har en fast bandbredd vilket inte stämmer EU påstår att när vi kollar på Netflix Youtube och andra tjänster 40%mer tror dom att internet går på knäna och att man inte kan jobba hemma och göra skolarbete på distans det är helt idiotiskt det bror på att skolor och företag använda vanlig privata dåliga Nas och webbservrar och att en skola ska kunna använda en Nas som webserver och 1000 elever logga in samtidigt vilket inte går EU påstår att om an släcker internet Skull skol servrar öka internets stora internet servrar i under jorden har ingenting med vanliga hemma servrar att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pincett:

Precis, varför ska vi "bjuda" Netflix på att gå i vinst på en pandemi?

Låt oss enkelt räkna så här.
Oktober 2019 hade Netflix i runda slängar 158miljoner användare, höftar vi på att en tredjedel betalar för 4K abonnemang och vi "bjuder" dem på det så blir det 2miljarder 650miljoner i månaden. Men med tanke på den kvaliteten jag får iaf, släpig och gryning som knappast kan kallas HD material så "bjuder" vi på betydligt mer än 50kr/månad.

Du får dock fortfarande 4K och Netflix kostnader för att du streamar en film är precis de samma som tidigare förutom för just bandbredden, som ju är en ganska liten del av det hela.

Skrivet av Leyer:

@MetallicAcid: No, I contacted them but they refused to lower my price or refund me for my last payment. The supervisor quit the chat on me after repeatedly saying ”its out of our control”.

Till er som tycker att detta är helt ok, förstår ni att Netflixs kostnader minskar samtidigt som vi får stå för notan?

Netflix kostnader för bandbredd för en viss film eller ett visst avsnitt kan minska en aning men det är som sagt en väldigt liten del av kakan. Vad de betalar filmbolagen för SD, HD respektive UHD innehåll är precis samma som tidigare och det är den överväldigande delen av deras kostnader.

Samtidigt har de förstås fått ökade kostnader per användare då folk sitter hemma mycket mer och tittar på mycket mer innehåll utan att för den delen betala mer.

Skrivet av High1ander:

Återigen, det är flera här som garanterat sitter på bättre grejer än dig och andra som kör "har man fin TV" som ändå tycker det är OK att Netflix följer det EU-rekommenderar.

Jag betalar för 4K, sen kan Netflix om de vill köra det i vilken jävla bitrate dom vill och tycker jag det är för dåligt så kan jag stoppa mitt konto.

Om nu alla ska vara så ledsna på att de inte kan köra hög bitrate, ska ni då också säga upp Sats för de har stängt ett par veckor, sälja bilen för det var köer till på E4 och er bil som är så "fin" ska ju kunna köra 250km/h, och vägen är satt till 100, men ni får ändå bara köra 30km/h för det är köer, då är det bara att sälja eller säga till Volvo att dom fan är dumma i huvdet som gör reklam för en bil som kan köra 250km/h.

Jag kan tycka att Netflix borde sänka priset eller ge någon bonus, men samtidigt så är internet en infrastruktur precis som vanliga vägar, varför ska dom betala för att det inte har gjorts underhåll på vägarna? Allt nu går mer eller mindre under "force majeure".

Att utnyttja en TV till max med Netflix är en oxymoron redan innan de sänkte med 30%. Det är lite som att säga man vill lyssna på bästa ljudkvaliten på sin DAC med en 128kb mp3:a. Netflix har man för bekvämligheten, inte för de levererar bäst bild. Vill man som vanlig konsument ha bäst bild så är det 4K-blu ray som gäller och är det enbart Netflix serier/filmer man vill se så ja, då är det tough luck just nu.

Ett riktigt pro-tip är att sluta betala skatt nu när vårdköer ökar och man inte kan gå på museum, osv... jag menar det är ju inte vad ni enligt garantin ska ha rätt till, då är det ju bara att sluta och betala. Jag ska nog begära lite pengar från SJ nu när de ställer in lite mer tåg också...

Jag håller med dig i det mesta du säger men folk måste sluta dra upp UHD BR hela tiden som ett alternativ till Netflix. Utbudet med UHD BR är extremt begränsat även om det har bättrat sig en aning på senare tid, och det består nästan uteslutande av storfilmer där kvaliteten verkligen har dippat på senare tid. Om jag vill kolla på något i 4K så kan jag alltså välja mellan att köpa en BR för typ 200 med en av kanske en handfull filmer som jag gillar och som jag inte tittat sönder som finns i UHD, eller så väljer jag någon av de hundratals faktiskt bra serier, dokumentärer, framträdanden eller filmer som finns på de olika streamingtjänsterna i UHD och/eller HDR.

Skrivet av Leyer:

Men snälla... Såklart ökar deras totala kostnader om de får fler kunder. Men kostnaden per kund minskar om de levererar 25% mindre bandbredd per stream. De har har låtit folk få en fri månad väldigt länge. Tror du de gör det för att de är snälla? Givetvis stannar tillräckligt många kunder för att det ska vara värt det.

Du kan inte ändra avtal hur som helst utan och kräva att kunden fortsätter betala. Avtal från företag går inte före lag.
Hur hade det sätt ut om teleoperatörerna sänkte mängden data du får använda?

Vi säger att du köper ett abonnemang med 5 GB surf hos Telenor och binder dig 12 månader.
Efter 4 månader sänker de din data till 4 GB men kräver att du betalar samma pris året ut. För de skrev ju i sitt avtal att det får lov att ändra!

En bättre liknelse är väl att du betalar för 100Mbit hemma men på grund av ovanligt hög belastning så får du bara ut 70. Innebär det att du ska få sänkta kostnader eller att leverantören bryter mot avtalet?

Citat:

På denna sida skriver Netflix vilken bitrate man ska få i de olika kvalitet lägena:
https://help.netflix.com/en/node/87
Alltså stämmer informationen om deras tjänst inte längre, trots att jag kan använda "4k".

Jag vet vad jag får "nöja mig" med. Det har blivit en uppsägning och så får det behålla sina 50 kr de vägrade betala, av princip.

Sidan du länkade är inte en del av avtalet du har (hade) med Netflix. Men vill du säga upp det för att de tillfälligt sänker kvaliteten en aning, dock inom avtalet, för att bemöta den extrema och oförutsedda efterfrågan som plötsligt har uppstått så får du förstås göra det. Personligen är jag glad att jag har streamingtjänster som fungerar när jag förr eller senare inte får gå ut på ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En bättre liknelse är väl att du betalar för 100Mbit hemma men på grund av ovanligt hög belastning så får du bara ut 70. Innebär det att du ska få sänkta kostnader eller att leverantören bryter mot avtalet?
Personligen är jag glad att jag har streamingtjänster som fungerar när jag förr eller senare inte får gå ut på ett par veckor.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29328-anders-ygeman-sverige...

"Infrastrukturen som stora delar av den svenska befolkningen nyttjar för internetanvändandet står pall för ökad användning, varför sänkt videokvalitet inte bidrar i fallet Sverige. Ygeman får medhåll från teknikchefen på Netnod, Patrik Fältström, som kallar dessa åtgärder för "trams". Han menar att det svenska nätet är såpass kapabelt att det inte finns någon anledning att underhållning och lektioner i videoformat strömmas i lägre upplösning än tänkt."

Det är en helt annan sak ifall att det faktiskt hade behövts.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Angående att Netflix tjänar på detta, har ni sett utsugarna SF som gråter nu över att biograferna är tomma, Men nu kan man ju hyra filmerna nu på SfAnytime ja även bioaktuella filmer,
dock har SF passat på att t.ex ta 189:- för "the invisible man" ordinarie normal biobiljett 120-135:- (20-30% påslag för äran att få sitta hemma)
Blev det dyrare att streama filmen? stackars SF.

edit: Hade dom kört ordinarie pris hade jag kanske tillomed övervägt att köpa

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag kan inte utifrån artikeln, förstå om jag med ett Standard-abonnemang (dvs mellan-abonnemanget), blir påverkad av detta eller om det enbart är dom med UHD-abonnemang som blir påverkade?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Angående att Netflix tjänar på detta, har ni sett utsugarna SF som gråter nu över att biograferna är tomma, Men nu kan man ju hyra filmerna nu på SfAnytime ja även bioaktuella filmer,
dock har SF passat på att t.ex ta 189:- för "the invisible man" ordinarie normal biobiljett 120-135:- (20-30% påslag för äran att få sitta hemma)
Blev det dyrare att streama filmen? stackars SF.

edit: Hade dom kört ordinarie pris hade jag kanske tillomed övervägt att köpa

De flesta går inte på bio ensamma. Du kanske gör det, så då kanske det inte är så roligt. Alls.
Är man två som går så kostar biljetterna 240-270:-
Är man tre som går så kostar biljetterna 360-405:-
osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med dig i det mesta du säger men folk måste sluta dra upp UHD BR hela tiden som ett alternativ till Netflix. Utbudet med UHD BR är extremt begränsat även om det har bättrat sig en aning på senare tid, och det består nästan uteslutande av storfilmer där kvaliteten verkligen har dippat på senare tid. Om jag vill kolla på något i 4K så kan jag alltså välja mellan att köpa en BR för typ 200 med en av kanske en handfull filmer som jag gillar och som jag inte tittat sönder som finns i UHD, eller så väljer jag någon av de hundratals faktiskt bra serier, dokumentärer, framträdanden eller filmer som finns på de olika streamingtjänsterna i UHD och/eller HDR.

Håller med, men var det jag mena med att det är "tough luck" om det nu är just Netflix filmer man vill se, och sen självklart att allt inte finns på 4K Blu-ray. Men lite poängen är ändå att vill man ha bra kvalite så får man betala mycket mycket mer än fjuttiga 150kr för Netflix. Jag själv köper bara riktigt bra filmer på 4K nu, det jag däremot ogillar är att mycket 4K Blu-Ray uppskalar filmer till 4K som är mastrat i 2K, jag tar hellre en 2K/1080p version men med högre bitrate isf.

Skrivet av snajk:

En bättre liknelse är väl att du betalar för 100Mbit hemma men på grund av ovanligt hög belastning så får du bara ut 70. Innebär det att du ska få sänkta kostnader eller att leverantören bryter mot avtalet?

Precis, jag kommer knappast hänga eller säga upp min ISP nu om min hastighet bara blir 70%.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Angående att Netflix tjänar på detta, har ni sett utsugarna SF som gråter nu över att biograferna är tomma, Men nu kan man ju hyra filmerna nu på SfAnytime ja även bioaktuella filmer,
dock har SF passat på att t.ex ta 189:- för "the invisible man" ordinarie normal biobiljett 120-135:- (20-30% påslag för äran att få sitta hemma)
Blev det dyrare att streama filmen? stackars SF.

edit: Hade dom kört ordinarie pris hade jag kanske tillomed övervägt att köpa

Svensk Filmindustri äger inga biografer. AB Svensk Filmindustri går numera under namnet SF Studios efter de sålde det som blev Filmstaden (och sin andel i Svenska Bio) till AMC. SF Anytime är däremot en del av SF Studios och Bonnier och biograferna ser inget av intäkterna därifrån. Finns gott om andra utgivare av biofilm än SF Studios även om de i det här fallet är distributören både för bio och strömmat/TVoD. SF Studios gråter nog inte.

Permalänk
Medlem

Själv abbonent på ultra och har 2 enheter (tv apparater) som kan visa 4k. 95% av tiden jag kollar på netflix är antingen via telefon( när jag flög till jobbet 3 timmars flygresa plus en massa timmar på arlanda) eller så kollar jag via datorn och oftast via webläsaren. Sällan kommer jag ihåg att använda netflix appen för bättre kvalite. Finns nog många som mig som betalar för kvalite som näst intill aldrig används. Detta gjorde dock så jag valde att säga upp mitt abbonemang.(Får se ifall jag återaktiverar det eller väljer någon annan aktör)

Visst det är jättebra att dom minskar bitraten (ifall det behövdes) tycker dock självklart att det skulle påverka priset också. Speciellt när dom "nyss" höjt priset. Har varit netflix kund sedan 2013 under den tiden har jag sett 1802 avsnitt och filmer totalt. Snittar med andra ord 2 serieravsnitt/3 dagar.(blir mest bingewatching och många dagar utan)

Teknikveckan hade 2018 ett reportage om Avarage bitrate på olika tjänster.

Artikel https://teknikveckan.com/hur-bra-kvalite-erbjuder-egentligen-...
Så saxat från banhouf support

Om man har en hastighet över 100 Mbit/s så ska man såklart inte nöja sig med 70 Mbit/s direktkopplat med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Angående att Netflix tjänar på detta, har ni sett utsugarna SF som gråter nu över att biograferna är tomma, Men nu kan man ju hyra filmerna nu på SfAnytime ja även bioaktuella filmer,
dock har SF passat på att t.ex ta 189:- för "the invisible man" ordinarie normal biobiljett 120-135:- (20-30% påslag för äran att få sitta hemma)
Blev det dyrare att streama filmen? stackars SF.

edit: Hade dom kört ordinarie pris hade jag kanske tillomed övervägt att köpa

Så här står det på Blockbuster...

Varför är filmerna så dyra?
För att filmbolagen bakom de första bioaktuella filmerna beslutit att ta ett högre pris än normalt för filmerna. Efter att Blockbusters andel läggs till priset kommer styckepriset på de första bioaktuella filmerna att motsvara priset för ca två biobiljetter.

Kommer de bioaktuella filmerna alltid att vara dyrare?
Att göra bioaktuella filmer tillgängliga genom streaming är ett nytt tilltag och man kan hoppas att en mer normal prissättning utvecklas i samband med kommande filmer, men det vet vi inte ännu.

Har själv hellre velat se biofilmerna i min egen soffa i flera år, så jag säger bara "JIIPPIIIII!!!"
Hatar att gå på bio, då ljudet är alldeles för högt, störiga "grannar" som pratar och prasslar, folk som pratar i telefon etc. etc..... men ljudet är nr.1 på listan. Hemma framför egen projektor och bra ljud i lagom nivå är det som gäller för mig iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Var precis i kontakt med Netflix support (1-2 h i väntetid för chatten).
Var mycket "this is necessary for the crisis" yada yada yada.
Jag fick iaf tillbaka 50SEK för mitt UHD abonnemang.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Så här står det på Blockbuster...

Varför är filmerna så dyra?
För att filmbolagen bakom de första bioaktuella filmerna beslutit att ta ett högre pris än normalt för filmerna. Efter att Blockbusters andel läggs till priset kommer styckepriset på de första bioaktuella filmerna att motsvara priset för ca två biobiljetter.

Kommer de bioaktuella filmerna alltid att vara dyrare?
Att göra bioaktuella filmer tillgängliga genom streaming är ett nytt tilltag och man kan hoppas att en mer normal prissättning utvecklas i samband med kommande filmer, men det vet vi inte ännu.

Har själv hellre velat se biofilmerna i min egen soffa i flera år, så jag säger bara "JIIPPIIIII!!!"
Hatar att gå på bio, då ljudet är alldeles för högt, störiga "grannar" som pratar och prasslar, folk som pratar i telefon etc. etc..... men ljudet är nr.1 på listan. Hemma framför egen projektor och bra ljud i lagom nivå är det som gäller för mig iaf..

SFAnytime sa att filmbolagen bestämmer priserna och dom gör som dom blir tillsagda. Samt att dom antar att man är fler än en som tittar således billigare än fler biobiljetter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av OverKill69:

Var precis i kontakt med Netflix support (1-2 h i väntetid för chatten).
Var mycket "this is necessary for the crisis" yada yada yada.
Jag fick iaf tillbaka 50SEK för mitt UHD abonnemang.

risig timlön

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

risig timlön

Tack för den!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

https://www.sweclockers.com/nyhet/29328-anders-ygeman-sverige...

"Infrastrukturen som stora delar av den svenska befolkningen nyttjar för internetanvändandet står pall för ökad användning, varför sänkt videokvalitet inte bidrar i fallet Sverige. Ygeman får medhåll från teknikchefen på Netnod, Patrik Fältström, som kallar dessa åtgärder för "trams". Han menar att det svenska nätet är såpass kapabelt att det inte finns någon anledning att underhållning och lektioner i videoformat strömmas i lägre upplösning än tänkt."

Det är en helt annan sak ifall att det faktiskt hade behövts.

Jo jag är helt med på att det inte behövs här i Sverige, idag. Men det var ändå en förfrågan från EU där de bad aktörerna att minska deras användning av bandbredd, och då gjorde de det. Man kan förstås diskutera om Netflix löste det på bästa sätt eller inte, men de löste det i alla fall så att de fortfarande levererar samma tjänst, 4K, HDR och så vidare.

Sen är förstås risken att allt mer bandbredd går åt framöver när allt fler måste sitta hemma dygnet runt och att åtgärden då blir ganska bra, eller kanske inte ens tillräcklig. Sen har vi ju en bra infrastruktur här, i alla fall när det gäller internet, så vi kanske aldrig hamnar där att vi faktiskt behöver begränsa bandbredden, men oavsett så är det ingen särskilt drastisk åtgärd, och den är ju tillfällig.

Skrivet av High1ander:

Håller med, men var det jag mena med att det är "tough luck" om det nu är just Netflix filmer man vill se, och sen självklart att allt inte finns på 4K Blu-ray. Men lite poängen är ändå att vill man ha bra kvalite så får man betala mycket mycket mer än fjuttiga 150kr för Netflix. Jag själv köper bara riktigt bra filmer på 4K nu, det jag däremot ogillar är att mycket 4K Blu-Ray uppskalar filmer till 4K som är mastrat i 2K, jag tar hellre en 2K/1080p version men med högre bitrate isf.

Precis, jag kommer knappast hänga eller säga upp min ISP nu om min hastighet bara blir 70%.

Jo absolut. Jag blir bara trött på alla förståsigpåare som totalsågar alla streamingtjänster för att kvaliteten inte är lika bra som UHD BR, tycker att folk är puckade eller blinda eller förda bakom ljuset och så. Jag vet att kvaliteten är bättre, men innehåll jag vill se är bättre än innehåll jag inte är intresserad av. Jag kollar hellre på, jag vet inte, Dirk Gently eller Brooklyn 99 i 480p än Transformers 5 i strålande 8K med atmos ljud liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Var precis i kontakt med Netflix support (1-2 h i väntetid för chatten).
Var mycket "this is necessary for the crisis" yada yada yada.
Jag fick iaf tillbaka 50SEK för mitt UHD abonnemang.

Vafan... De totalvägrade med mig och slutade svara. Jag var inte otrevlig men bestämd.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

Om alla säger upp sina netflix abonnemang i prostest.

Permalänk
Medlem

Ruggigt trist att se så mycket egoistiskt tänkande om några kronors kompensering för att bitrate sänks tillfälligt på grund av rådande kris som vi alla känner av på ett eller annat sätt.
...Men oj, nu tjänar ju netflix massa extra pengar och utnyttjar krisen!
Nja, kanske inte.
Det kan också tilläggas att netflix dessutom startat en stödfond om 100 milj dollar för anställda i film och tv-branschen som nu står utan jobb.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Ruggigt trist att se så mycket egoistiskt tänkande om några kronors kompensering för att bitrate sänks tillfälligt på grund av rådande kris som vi alla känner av på ett eller annat sätt.
...Men oj, nu tjänar ju netflix massa extra pengar och utnyttjar krisen!
Nja, kanske inte.
Det kan också tilläggas att netflix dessutom startat en stödfond om 100 milj dollar för anställda i film och tv-branschen som nu står utan jobb.

Det handlar inte om egoistiskt tänkande det handlar om att det måste vara proportionerligt.
Dom höjer priset för samtliga abonnenter som redan betalar mest för att sedan 2 veckor senare försämra tjänsten.

Vi har inga problem med vårat internet i Sverige och vi har god marginal precis som många andra länder i Europa.
Spanien och Italien har försummat sin internet infrastruktur i flera år och därför skall samtliga straffas, snacka om kollektiv bestraffning.

Du köper en ny Tesla, du kör ut på svenska vägar, kör 110km/h, en person i EU ledningen säger, "vänta lite nu italien och spanien har grusvägar där kan du inte köra i 110km/h för ambulansen "kanske måste komma fram". Tesla skickar ut en update till alla bilar i Europa som säger "max hastighet 60 km/h", skit samma vad som är tillgängligt eller vettigt, vi kör på minsta gemensamma nämnaren.

Och netflix stödfond,, ja det är snällt av dom men dom drar in miljarder det är en droppe i havet för dom.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Det handlar inte om egoistiskt tänkande det handlar om att det måste vara proportionerligt.
Dom höjer priset för samtliga abonnenter som redan betalar mest för att sedan 2 veckor senare försämra tjänsten.

Vi har inga problem med vårat internet i Sverige och vi har god marginal precis som många andra länder i Europa.
Spanien och Italien har försummat sin internet infrastruktur i flera år och därför skall samtliga straffas, snacka om kollektiv bestraffning.

Du köper en ny Tesla, du kör ut på svenska vägar, kör 110km/h, en person i EU ledningen säger, "vänta lite nu italien och spanien har grusvägar där kan du inte köra i 110km/h för ambulansen "kanske måste komma fram". Tesla skickar ut en update till alla bilar i Europa som säger "max hastighet 60 km/h", skit samma vad som är tillgängligt eller vettigt, vi kör på minsta gemensamma nämnaren.

Och netflix stödfond,, ja det är snällt av dom men dom drar in miljarder det är en droppe i havet för dom.

Exakt. Bra exempel med Teslan också.

Netflix kan knappast hävda att sänkningen var tvungen att slå mot alla därför att de inte kan skilja på länder. Netflix har HELT olika innehåll i samtliga EU-länder beroende på sändningsrättigheter och lokalt producerat innehåll.

Permalänk
Medlem

Disney+ To Reduce Bandwidth By 25 Percent, Delays France Launch Until April 7

Citat:

Disney+ is cutting back on its bandwidth utilization by 25 percent in the markets where its debuting on March 24. The company also announced that it is delaying its launch in France until April 7.

Citat:

The Disney decision follows a similar effort announced by Netflix. That company said Thursday it will limit the streaming quality of its content for the next 30 days for users in Europe to relax the strain on communications networks caused by the coronavirus lockdown.

“In line with Disney’s longstanding commitment to act responsibly, we are responding to the request of European Commissioner for Internal Market Thierry Breton to work together to ensure the smooth functioning of the broadband infrastructure,” said Mayer’s statement. “In anticipation of high consumer demand for Disney+, we are proactively instituting measures to lower our overall bandwidth utilization by at least 25% in all of the markets launching Disney+ on March 24th.

Kvaliteten sänks i EU!
Även i Sverige!

Nu kan ni rasa över Disney också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Disney+ To Reduce Bandwidth By 25 Percent, Delays France Launch Until April 7

Kvaliteten sänks i EU!
Även i Sverige!

Nu kan ni rasa över Disney också.

Varför ska vi rasa över Disney ifall vi inte har ett Disney konto ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croww_:

Varför ska vi rasa över Disney ifall vi inte har ett Disney konto ?

Det har ju inte stoppat folk när de rasade över att Disney inte släppte Disney+ i Sverige direkt utan att de tvingades vänta till 2020...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croww_:

Varför ska vi rasa över Disney ifall vi inte har ett Disney konto ?

Ganska säker på att folk redan skaffat sig konton.