Räddningspaket för studenter?!

Permalänk
Medlem

@Gorian: "En ersättningsperiod är normalt högst 300 dagar."

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Ah, ungefär ett år på mig att skaffa mig ett jobb då 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag tog studenten från gymnasiet år 2009, mitt i efterdyningarna av finanskrisen. Tar min masterexamen nu i början av juni. Det här med tajming tycks inte vara min starka sida 🙈

Det var ett helvete att få jobb förra gången, och jag gissar att det kommer vara lika jävligt nu. Som tur är har jag A-kassa, men såvitt jag vet så får man bara denna under en begränsad tid?

Du hamnar i Jobb- och utvecklingsgarantin med aktivitetsstöd efter a-kassan. Det du förlorar är inkomstförsäkring om du har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pirum: Finns inte praktikplatser med lön sedan många årtioenden. Arbetspraktik är oavlönat och du kan behöva använda flera ersättningar och bidrag för att kunna äta och praktisera samtidigt. Dessutom kommer Arbetsförmedlingen säga nej i de allra flesta fallen.

Jag menade att vi nog kan vänta oss att sådant införs, som alternativ till socialbidrag/försörjningsstöd. Även om kraven till a-kassa nu kanske sänks så är man som nybliven arbetslös med studier bakom sig oftast inte fullt eller ens halvt kvalificerad.

Jag tror f.ö att om man kan förlänga studierna med ett par kvällskurser etc så kan man nog ta jobb som student på bemanningsföretag. Tänk Manpower. De älskar studenter som inte kostar pengar när de inte är på uppdrag. Det här är ett seriöst tips, jag har jobbat på Manpower i flera år (men inte för närvarande), de kommer att anställa många studenter gissar jag - nu när företag har extremt ojämn arbetsbelastning och närvaro kommer bemanning att behövas.

En liten gissning är att de bemanningsföretag som kan kommer att koncentrera studentanställningarna till en ort lite utanför en större (tänk Kungsbacka, Södertälje, Lund, bara som exempel) och sedan säga upp fastanställda i Stockholm/Göteborg/Malmö om det behövs/går. Det kan alltså vara vits för studenter i storstäderna att söka jobb hos bemanningsföretag lite utanför storstäderna - för att ändå sen få jobba i storstäderna. Så var det åtminstone när jag jobbade på Manpower 2008-2009, de sparkade fast Manpowerpersonal där jag jobbade (och anställningsstopp), sedan fick jag studenter som arbetskamrater men de var då formellt anställda ett par kommuner bort...riktig fuling, menmen.

Personlig erfarenhet: Praktikplatserna på 90-talet var i stort sett till för att man inte skulle gå hemma och dra benen efter sig, de var inte tänkta att ge jobb eller att man skulle lära sig något egentligen (min uppfattning). Lite grand som Prao, men med lön som var under socialbidragsnormen gissar jag. Jag var som sagt på ett kommunkontor, gjorde lite av varje. Nån nytta gjorde jag nog (lobbade ihärdigt för att den nya program-svit de skulle köpa in skulle köra under Windows och inte MS-DOS som tidigare), men mest var det väl för att kommunen hade sagt sig fixa 50 praktikplatser till de 200 (eller vad det nu kan ha varit) som lämnade gymnasiet utan arbete eller högskolestudier. Många fick typ kratta löv, åka med hemtjänsten, vad vet jag, det var inte så illa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag menade att vi nog kan vänta oss att sådant införs, som alternativ till socialbidrag/försörjningsstöd. Även om kraven till a-kassa nu kanske sänks så är man som nybliven arbetslös med studier bakom sig oftast inte fullt eller ens halvt kvalificerad.

Jag tror f.ö att om man kan förlänga studierna med ett par kvällskurser etc så kan man nog ta jobb som student på bemanningsföretag. Tänk Manpower. De älskar studenter som inte kostar pengar när de inte är på uppdrag. Det här är ett seriöst tips, jag har jobbat på Manpower i flera år (men inte för närvarande), de kommer att anställa många studenter gissar jag - nu när företag har extremt ojämn arbetsbelastning och närvaro kommer bemanning att behövas.

En liten gissning är att de bemanningsföretag som kan kommer att koncentrera studentanställningarna till en ort lite utanför en större (tänk Kungsbacka, Södertälje, Lund, bara som exempel) och sedan säga upp fastanställda i Stockholm/Göteborg/Malmö om det behövs/går. Det kan alltså vara vits för studenter i storstäderna att söka jobb hos bemanningsföretag lite utanför storstäderna - för att ändå sen få jobba i storstäderna. Så var det åtminstone när jag jobbade på Manpower 2008-2009, de sparkade fast Manpowerpersonal där jag jobbade (och anställningsstopp), sedan fick jag studenter som arbetskamrater men de var då formellt anställda ett par kommuner bort...riktig fuling, menmen.

Personlig erfarenhet: Praktikplatserna på 90-talet var i stort sett till för att man inte skulle gå hemma och dra benen efter sig, de var inte tänkta att ge jobb eller att man skulle lära sig något egentligen (min uppfattning). Lite grand som Prao, men med lön som var under socialbidragsnormen gissar jag. Jag var som sagt på ett kommunkontor, gjorde lite av varje. Nån nytta gjorde jag nog (lobbade ihärdigt för att den nya program-svit de skulle köpa in skulle köra under Windows och inte MS-DOS som tidigare), men mest var det väl för att kommunen hade sagt sig fixa 50 praktikplatser till de 200 (eller vad det nu kan ha varit) som lämnade gymnasiet utan arbete eller högskolestudier. Många fick typ kratta löv, åka med hemtjänsten, vad vet jag, det var inte så illa.

Arbetsförmedlingen är nermonterad och har i princip inte kört sådana aktiviteter (bara för att sysselsätta folk) sedan datorteken stängde. Arbetspraktik är arbetslöshet med arbetsuppgifter, och de är faktiskt restriktiva till vilka som kan ta del av det och vilka platser som får ta in folk. Det är aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och försörjningsstöd du får leva på under arbetspraktik. De som blir arbetslösa i sommar kommer inte ens bli kallade till något möte i första taget.

Arbetsgivare har ingen anledning att kalla något för praktik. Finns gott om sätt de kan sätta låga löner iaf.

Förra lågkonjunkturen fanns det i princip ingenting från AF för de som nyligen blivit arbetslösa, nu kan du vänta dig ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara att söka jobb. Biståndet räcker till mat, i praktiken inte till mer. Problemet för föredetta studenter utan någon de kan bo hos är att de inte få bo kvar i studentlägenheterna och inte kan få hjälp med bostad när de har ekonomiskt bistånd. En del kommer alltså få bo på vandrarhem. Svarta hyror kan du inte betala med bistånd.

Sen måste man såklart gjort sig av med alla tillgångar som sparkonton, aktier, fonder och fordon.

Jag vet inte under vilken sten du har bott de senaste månaderna men ta en titt på länken nedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGdP7/svenska-foretagen...

Många hade säkerligen sina jobb fixade till sommaren i branscher som nu är totalt döda. Hörde om en restaurang som gått från cirka 200 luncher om dagen till att ha runt 10 gäster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag vet inte under vilken sten du har bott de senaste månaderna men ta en titt på länken nedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGdP7/svenska-foretagen...

Många hade säkerligen sina jobb fixade till sommaren i branscher som nu är totalt döda. Hörde om en restaurang som gått från cirka 200 luncher om dagen till att ha runt 10 gäster.

Vet inte hur du läser inlägg. För att vara berättigad till ekonomiskt bistånd så behöver du söka jobb och det går hur fint som helst att göra även i lågkonjunktur. Det kommer inte tillkomma någon gräddfil för studenter, finns ingen som helst anledning till att ge de mer pengar än riksnormen om de inte uppfyller kraven för a-kassan. De som inte har någon de kan bo hos och inte kan hitta jobb kommer bli hemlösa, kommunen kommer inte hjälpa till med bostad för de som inte får bo kvar i studentbostäderna. Det är inget konstigt med det, det är så det redan är sedan många år.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ragin Pig:

Studentboenden brukar köra 10 månaders hyra så tror dom flesta klara sig faktiskt.

Nja. Åtminstone i Göteborg, där jag bor, har jag fått uppfattningen att det generellt bara gäller rum utan eget kök, inte "riktiga" lägenheter. Den studentlägenhet på 26 kvadratmeter jag bodde i under min studietid hade 12-månadershyra, till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur du läser inlägg. För att vara berättigad till ekonomiskt bistånd så behöver du söka jobb och det går hur fint som helst att göra även i lågkonjunktur. Det kommer inte tillkomma någon gräddfil för studenter, finns ingen som helst anledning till att ge de mer pengar än riksnormen om de inte uppfyller kraven för a-kassan. De som inte har någon de kan bo hos och inte kan hitta jobb kommer bli hemlösa, kommunen kommer inte hjälpa till med bostad för de som inte får bo kvar i studentbostäderna. Det är inget konstigt med det, det är så det redan är sedan många år.

Tänker mig ingen gräddfil utan mer kanske att man skulle få lån även under sommaren alternativt få möjlighet att fortsätta bedriva relevanta studier under sommaren.

Hur jag läser inlägg kan man fråga sig. Jag tolkar dock ditt inlägg som att staten inte bör gå in och stötta utan att vi gör som vi alltid har gjort. Jag antar att du även är emot stöd till företagen och tycker att uppsägningar är vägen att gå?

Permalänk
Medlem

Kan tycka att studentbostäder med 12-månadershyra tillfälligt borde få subventionerad hyra under sommarmånaderna. Kan man inte behålla sin studentbostad så är risken stor att man inte fortsätter studera och får flytta hem till föräldrarna igen.

Tror inte Sverige behöver en drös med halvfärdiga ingenjör- och läkarstudenter inskrivna hos arbetsförmedlingen i dagsläget.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Kan tycka att studentbostäder med 12-månadershyra tillfälligt borde få subventionerad hyra under sommarmånaderna. Kan man inte behålla sin studentbostad så är risken stor att man inte fortsätter studera och får flytta hem till föräldrarna igen.

Tror inte Sverige behöver en drös med halvfärdiga ingenjör- och läkarstudenter inskrivna hos arbetsförmedlingen i dagsläget.

Tror det redan är rätt vanligt förekommande med utebliven hyra för studentbostäder på sommaren. Det är det i alla fall häromkring. Problemet är de som tar examen och som inte har någonstans att ta vägen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Kan tycka att studentbostäder med 12-månadershyra tillfälligt borde få subventionerad hyra under sommarmånaderna. Kan man inte behålla sin studentbostad så är risken stor att man inte fortsätter studera och får flytta hem till föräldrarna igen.

Tror inte Sverige behöver en drös med halvfärdiga ingenjör- och läkarstudenter inskrivna hos arbetsförmedlingen i dagsläget.

Iaf studentbostäder norrut så är hyran fördelad på 10-månader

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tror det redan är rätt vanligt förekommande med utebliven hyra för studentbostäder på sommaren. Det är det i alla fall häromkring. Problemet är de som tar examen och som inte har någonstans att ta vägen.

Det är vanligt i studentstäder som Uppsala och Lund, där det är vanligt att man flyttar hem över sommaren och sen kommer tillbaka till hösten. Har man 10-månadershyra borde man således klara sig rätt bra ekonomimässigt.

Men de med studentbostäder i storstadsregionerna som Göteborg och Stockholm bor i större grad i studentbostäder med 12-månadershyra och räknar med att kunna lösa ett sommarjobb för att betala hyran.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Har man 10-månadershyra borde man således klara sig rätt bra ekonomimässigt.

Fast nu var ju problemet för de som är nyexaminerade som inte erbjuds det. Och det är förövrigt inte alla studenter som bor i studentbostäder.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Tänker mig ingen gräddfil utan mer kanske att man skulle få lån även under sommaren alternativt få möjlighet att fortsätta bedriva relevanta studier under sommaren.

Hur jag läser inlägg kan man fråga sig. Jag tolkar dock ditt inlägg som att staten inte bör gå in och stötta utan att vi gör som vi alltid har gjort. Jag antar att du även är emot stöd till företagen och tycker att uppsägningar är vägen att gå?

Fast du pratade om de som avslutat sina studier, och nej du kommer inte se något särskilt stöd där.

Samhället har valt att man inte ska ha råd att leva ett normalt liv som arbetslös utan a-kassa. Det har ingenting med mina värderingar att göra, men är något som inte ser ut att förändras. Samhället har mycket enklare att hjälpa de som har arbete och gjorde så även förra lågkonjunkturen. Inlägget svarade bara på "Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast du pratade om de som avslutat sina studier, och nej du kommer inte se något särskilt stöd där.

Samhället har valt att man inte ska ha råd att leva ett normalt liv som arbetslös utan a-kassa. Det har ingenting med mina värderingar att göra, men är något som inte ser ut att förändras. Samhället har mycket enklare att hjälpa de som har arbete och gjorde så även förra lågkonjunkturen. Inlägget svarade bara på "Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få.".

En jag känner levde ett normalt liv utan a-kassa. Personen ifråga fick socialbidrag och ev bostads bidrag. Absolut inget lyxliv och hen ägde inget. Men visst fan dog hen inte iallafall.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast du pratade om de som avslutat sina studier, och nej du kommer inte se något särskilt stöd där.

Samhället har valt att man inte ska ha råd att leva ett normalt liv som arbetslös utan a-kassa. Det har ingenting med mina värderingar att göra, men är något som inte ser ut att förändras. Samhället har mycket enklare att hjälpa de som har arbete och gjorde så även förra lågkonjunkturen. Inlägget svarade bara på "Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få.".

Nej jag pratar om studenter i allmänhet om du läser mitt första inlägg. Jag tror att det kommer vara många studenter som skulle fått jobb på glassbarer, restauranger, olika events och liknande under sommaruppehållet som nu står utan arbete. Har man då dessutom inte en studentlägenhet med 10mån hyra så kommer det att bli tufft. För dom studenterna tror jag socialbidrag är ett jävla meck att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja. Åtminstone i Göteborg, där jag bor, har jag fått uppfattningen att det generellt bara gäller rum utan eget kök, inte "riktiga" lägenheter. Den studentlägenhet på 26 kvadratmeter jag bodde i under min studietid hade 12-månadershyra, till exempel.

Korridor är för övrigt en ovanlig boendeform för studenter idag. Handlar inte längre om 18-21-åringar där föräldrarna betalar, och man inte blir myndig fören man fyllt 21.

Permalänk
Musikälskare

Tråkigt läge men detta är nog tyvärr bara början, den 25e som kommer nu blir intressant minst sagt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

En jag känner levde ett normalt liv utan a-kassa. Personen ifråga fick socialbidrag och ev bostads bidrag. Absolut inget lyxliv och hen ägde inget. Men visst fan dog hen inte iallafall.

Bostadsbidrag gör inget för att höja livskvalitén om du har ekonomiskt bistånd, det gör bara att kommunen behöver betala ut mindre pengar till dig.

Från i år är det 4160 kr för en ensamstående som bor själv som gäller, efter hyra, el, grundläggande hemförsäkring (inga tillägg, så typ 60 kr/mån) och fack eller a-kasseavgift är betald. En som lever ett normalt liv lägger enkelt mer på nöje och mat eller på bilen.

När Konsumentverket går efter deras matsedel räknar de på att mat till en person kostar mellan 2490-2950 kr beroende på ålder. Lägg till telefon, dator, bredband och nöjen (här kan vi räkna t.ex. Spotify och Netflix, inte dyrare saker än så) och tror du att det finns något kvar? Vad har man att ta av när man behöver köpa kläder? Jo maten och att välja bort mat är inte ett normalt liv. Handläggaren kan också godtyckligt neka dig bistånd nästa månad, finns inga objektiva eller formella krav att peka på att man visst uppfyllde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja. Åtminstone i Göteborg, där jag bor, har jag fått uppfattningen att det generellt bara gäller rum utan eget kök, inte "riktiga" lägenheter. Den studentlägenhet på 26 kvadratmeter jag bodde i under min studietid hade 12-månadershyra, till exempel.

varierar säkert och alla hyr kanske inte traditionella studentboenden. Hörde dock aldrig talas om någon som betalade 12 månaders hyra inom linköpings studentbostäder när jag pluggade.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: De flesta i Linköping bor nog i Studentbostäder i Linköping AB som är del av allmännyttan AB Stångåstaden. De har 10 månaders hyra på alla lägenheter och rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej jag pratar om studenter i allmänhet om du läser mitt första inlägg. Jag tror att det kommer vara många studenter som skulle fått jobb på glassbarer, restauranger, olika events och liknande under sommaruppehållet som nu står utan arbete. Har man då dessutom inte en studentlägenhet med 10mån hyra så kommer det att bli tufft. För dom studenterna tror jag socialbidrag är ett jävla meck att få.

Om du har hög hyra och inga tillgångar kanske du kan få hjälp i juli. Det är bara att visa att du sökt några hundra jobb och var ute i god tid.

Permalänk
Medlem

Som sagt var. Under de 10 månader som du får från CSN så ska du lägga undan så du har till dina utgifter de 2 månader du inte får något från CSN. De som har hyra under 10 månader bara har då en högre hyra under de månaderna för tro inte att något bostadsbolag, varken kommunalt eller privat är snälla och låter studenterna bo gratis under 2 månader. Så bor man alltså i en lägenhet som har hyra under 12 månader så får du spara undan till den hyran under de 10 månader du får pengar från CSN.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: 2000 kr i månaden räcker där. Kommer inte riktigt funka för de med höga hyror.

Permalänk
Medlem

För mig som student slår det framför allt på hur ekonomin har påverkats, iom börsraset. Visst, det är inte extremt ännu men det är ändå ganska saftigt ras. Det minskar reservbudgeten lite, men det är ju mitt fel som har haft relativt hög risk. Tankarna på att uppgradera bil och dator i examenspresent känns just nu ganska långt borta.

Skrivet av Petterk:

@Ragin Pig: De flesta i Linköping bor nog i Studentbostäder i Linköping AB som är del av allmännyttan AB Stångåstaden. De har 10 månaders hyra på alla lägenheter och rum.

På alla lägenheter? Det är ju sjukt imponerande, även för studentlägenheter.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Ja, på alla rum i korridor och studentlägenheter. Men då är hyran som sagt var högre de 10 månader som du betalar så det går på ett ut. Har du hyra i 12 månader så får du lägga undan till hyran de 2 månader under sommaren då du inte har ersättning från CSN.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Kan så vara men då får de bo billigare eller låta bli att studera då. Får man det inte att gå ihop ekonomsikt så är det inget alternativ. När jag läste på LiTH i början på 90-talet så bodde jag kvar i korridor(20 kvm) eftersom jag var 25+ och fick inte bostadsbidrag. Så andra jag kände bodde då i egna studentlägenheter(25-30 kvm) som var större och hade lägre månadskostnad i hyra varje månad för de fick bostadsbidrag. Var inget att lipa över utan helt enkelt anpassa sig efter det. Fast jag kanske skulle valt att flytta till en studentlägenhet med högre hyra och sedan börjat lipa i februari varje år för att jag inte hade råd att bo kvar? Nä, så funkar inte livet riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara att söka jobb. Biståndet räcker till mat, i praktiken inte till mer. Problemet för föredetta studenter utan någon de kan bo hos är att de inte få bo kvar i studentlägenheterna och inte kan få hjälp med bostad när de har ekonomiskt bistånd. En del kommer alltså få bo på vandrarhem. Svarta hyror kan du inte betala med bistånd.

Sen måste man såklart gjort sig av med alla tillgångar som sparkonton, aktier, fonder och fordon.

Söka jobb? Ja, det går säkert jättebra när stora delar av ekonomin är belagd med faktiskt eller praktiskt verksamhetsförbud... Den som anställer folk i nuläget, om det inte står Region X eller AB Toalettpapper på skylten, lär ju ha intagit både den ena och andra lustiga substansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Skrotnisse92: Ja, på alla rum i korridor och studentlägenheter. Men då är hyran som sagt var högre de 10 månader som du betalar så det går på ett ut. Har du hyra i 12 månader så får du lägga undan till hyran de 2 månader under sommaren då du inte har ersättning från CSN.

Aha, det går alltså på ett ut. Min hyresvärd kör med 10månaders för korridorsrum endast. Men i princip samma månadskostnad för lägenheter i rumsstorlek, fast med ett pentry och 12månader.