Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Permalänk

Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Hej
Nu i såna här "Corona tider" så kommer vi förmodligen bli hemma i Sverige en lång tid.

Därför så har vi börjat kolla på någon form av Espresso/Kaffe maskin.
Har ni några tips på bra Espresso maskiner?
Har kollat på det här med så kallade "Helautomatiska" maskiner där man bara behöver hälla i bönor, vatten och mjölk.
Vad är era erfarenheter av sånna maskiner?
Och hur står sig dom mot en vanlig Espresso maskin?

Mvh Sixten

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Permalänk
Medlem

Har en Miele CM6150. Med bra bönor får man riktigt bra kaffe. Det som jag saknar är att den inte värmer kopparna, är det ett måste får man kliva upp en nivå till 6350.

Permalänk
Medlem

Har en Melitta Caffeo Barista T.
Vi har över tid blivit lite bortskämda och tycker det känns exotiskt med bryggkaffe emellanåt
Vi skulle dock kunna utforska kaffetyper lite mer men är inte riktigt där just nu.

Kommer inte ihåg varför vi valde denna modell men det var överlag ett gott betyg, uppfyllde önskemål med mjölkbehållare, dubbelbryggning etc, samt att den var nedsatt på BF.

Bra tips att hetta upp koppen med varmt vatten! Tack för det, bra när man kanske inte får dricka sin kopp precis när man tänkt sig.. (barn)....

Var även beredd på en del mer underhåll än för ex. en kapselmaskin, det är många återkommande serviceprogram att köra.
Och för att inte tala om tömningen av slaskvatten som kommer i tid och otid

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Beror givetvis på vilka krav man har, men jag som är kaffenörd tycker det som kommer ur snudd på alla helautomater är odrickbart. Den enda helautomat jag varit med om som producerat riktigt bra kaffe var en Eversys men det är kontorsmaskiner som kostar höga femsiffriga belopp. Hellre bra brygg än medioker espresso.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag håller i paraplyet nu innan ni börjar kasta på mig.
Jag kör nesspresso kapslar, med Liknande maskin
Mycket nöjd Är säkert ingen super finsmakare...

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Inga automatiska eller kapselmaskiner gör särskilt bra kaffe i min mening. Betyder inte att det behöver kosta en arm och ett ben. Kör själv en Gaggia Classic (köpt för åratal sen för 2000kr, nu 5000kr, still-going-strong, behöver bara avkalkas ordentligt emellanåt, finns bra med reservdelar o.s.v.), som är typ minsta bra espresso-maskinen med skummare. "Problemet" är att man behöver en bra kvarn också, räkna med 2000kr för kvarn och sen vill man ha riktiga bönor, johan&nyströms har mycket goda sorter... Du behöver även en Tamper, en Knockbox och en mjökkanna (att skumma i).

...så lätt att nörda in på, men alltså runt 7000kr så har du _riktiga_ prylar och kommer tycka att espressohouse/starbucks kaffe inte är något vidare efter ett tag... (då sparar man ju in pengarna där! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Ursäkta för mycket sena svar här i tråden.
Hur jämför du den här maskinen med Espresso maskinerna på Kaféer mm?
Och till det viktiga för oss som gillar Cappuccino den skummande mjölken?

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Har en Melitta Caffeo Barista T.
Vi har över tid blivit lite bortskämda och tycker det känns exotiskt med bryggkaffe emellanåt
Vi skulle dock kunna utforska kaffetyper lite mer men är inte riktigt där just nu.

Kommer inte ihåg varför vi valde denna modell men det var överlag ett gott betyg, uppfyllde önskemål med mjölkbehållare, dubbelbryggning etc, samt att den var nedsatt på BF.

Bra tips att hetta upp koppen med varmt vatten! Tack för det, bra när man kanske inte får dricka sin kopp precis när man tänkt sig.. (barn)....

Var även beredd på en del mer underhåll än för ex. en kapselmaskin, det är många återkommande serviceprogram att köra.
Och för att inte tala om tömningen av slaskvatten som kommer i tid och otid

Hur presterar den här maskinen jämfört med dom på lite bättre Kaféer?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga ju enklare maskin ju bättre. Vill man spexa till det så har man en kaffemal på sidan om

Jag har en Moccamaster MM-59131. Lite övermord men jag räknar med att den ska hålla 10+ år.. Vilket jag inte ser att hel eller halvautomatiska maskiner gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten jonsson:

Hur presterar den här maskinen jämfört med dom på lite bättre Kaféer?

Jaa du bra fråga, sällan jag dricker från någon typ av automat på kaféer, det brukar ju vara fullt manuellt arbete av baristan?..
Det blir inga löv och dylikt i skummet förstås.

Men ofta i de olika varianter som finns att beställa hos kaféer så är det på tok för mycket mjölk i min mening (cortado eller flat white är favoriten) men med maskin så kan du ju mixtra med mängder / styrka / malning och bönor själv.. Nästan för många parametrar när en bara vill ha sig en kopp.. Dricker man kaffet till eller i anslutning till något annat så spelar ju smaken i det man äter in görsketamycket

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Rekomenderar kastrull med vatten och snabbkaffe! Klart på 1 minut och lika gott varje gång!

Permalänk
Medlem

Till er kaffeälskare, själv dricker jag inte kaffe men vill ändå kunna bjuda på något "lyxigt" när vi får besök. Kaffet blir ju snabbt dåligt vid öppnad förpackning om det går ett par månader mellan gästerna.

Är en kapsel-maskin något att ha då? Då kan de själva välja sort tänker jag?

Tänker inte köpa en maskin för 20-30k för att bjuda på fyra gånger om året.

Permalänk
Medlem

@sixten jonsson: Köp en Jura, gillar du cappucchino väljer du en som klarar av att göra en "Flat White" (då bereds den som en barista gör, brygger kaffet först och sedan i med den skummade mjölken). Köp av en auktoriserad återförsäljare så har du 25 mån gararnti och tillgång till service med fasta priser efter garanti. (Parallellimporterade Jura-maskiner kan inte repareras alls...).

Vilken Jura som är bäst för dig beror mycket på hur många koppar som går åt per dag.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hade en Solis Palazzo för länge sedan, men var för stor när det är glest mellan gästerna.
Nu har jag Melitta Caféo Solo som var billig för att vara helautomat.
Använder oftast Gevalia eller Arvid Nordkvist, nyligen provade jag Zoega Hacienda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag har en Moccamaster MM-59131. Lite övermord men jag räknar med att den ska hålla 10+ år.. Vilket jag inte ser att hel eller halvautomatiska maskiner gör.

Övermod eller övermord?
Moccamaster verkar bra apparater.

Min helautomatiska Nespresso D60 Pixie är nu inne på 9:de året.

Permalänk
Inaktiv

Har en sån här, haft den i flera år nu, passerat 4000 koppar, funkar extremt bra, aldrig varit några problem, lika gott kaffe nu som då den var ny, finns massor med olika sorter programmerade men man kan även skapa egna program, man kan välja styrka, mängd och hur varmt man vill ha.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=756943

Permalänk
Medlem

Jag har kört med denna i snart 2 år: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Helt klart den bästa billiga espressomaskinen jag testat. Kan vara väldigt pilligt att få till rätt inställningar på kvarn, mängd och temp och skiljer sig ofta rätt mycket från kaffe till kaffe och enorm skillnad på hur nyrostat kaffet är. Kör själv med denna prenumeration: https://kafferosterietkoppar.se/prenumerera/espressobonor/sor...
Rasslar ner i brevlådan helt nyrostat grymt kaffe varje vecka, riktigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Till er kaffeälskare, själv dricker jag inte kaffe men vill ändå kunna bjuda på något "lyxigt" när vi får besök. Kaffet blir ju snabbt dåligt vid öppnad förpackning om det går ett par månader mellan gästerna.

Är en kapsel-maskin något att ha då? Då kan de själva välja sort tänker jag?

Tänker inte köpa en maskin för 20-30k för att bjuda på fyra gånger om året.

Kapselmaskin borde fungera utmärkt till det. Alternativet är väl presskanna/melitta tratt/kokkaffe, men då får du ju problemet med att kaffet blir dåligt med tiden, precis som du säger.

Permalänk
Medlem

Använder Windmere, skitbra!
https://youtu.be/6A8W77m-ZTw?t=327

Permalänk
Inaktiv

Gällande kapsel maskin så blir de dyrt i längden, har haft flera olika och de blir dyra koppar men så klart är de gott, men de är lätt värt att köpa en riktig maskin som gör allt, man tjänar in den på nått år.

Permalänk

Kag köpte mig en Union Group Clio förra året, mycket nöjd hittils. Det finns kaffe från de bästa tillverkarna i så kallade ESE 44-kapslar (har själv köpt passalacqua elmir och manoha) priset landar på drygt 2:- per espresso och kvaliten blir riktogr bra.
Mina tankar när jag köote den gick som så att jag ville ha en maskin som italienarw själva har hemma eftersom de dricker mycket espresso så hittade jag till slut denna maskin som mötte mina krav på pris och kvalitet.
Länk till bitik som säljer maskinen och kaffet: tyvärr skeppar de knget just nu pga tillståndet i världwn. https://www.eurochibi.com/macchine-da-caffe/macchine-da-caffe...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolle2000:

Övermod eller övermord?
Moccamaster verkar bra apparater.

Min helautomatiska Nespresso D60 Pixie är nu inne på 9:de året.

Övermord, direkt översatt från Engelskans Overkill ;).

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med att sälja b.la sådana här maskiner i ett antal år. Här är några snabba tankar.

Bryggare: Vi i Sverige gillar ju vårt bryggkaffe. Vill man ha riktigt gott bryggkaffe så är en bryggare det enda alternativet. Det finns hel-auto maskiner som kan göra något liknande som blir helt okej, men i slutändan blir de ofta mer som en americano (espresso + vatten) än bryggkaffe. Det finns flera bra modeller och märken, men Moccamaster är ett säkert kort. Personligen gillar jag även Wilfa.

Helautomatiska maskiner: Det finns maskiner från ett par tusen upp till stora summor. Normalt sett så är det två saker du lägger pengar för. Det första är ju kvalitet och kvalitet på kaffet, och den andra är den automatiska delen. Det går att debattera hur länge som helst om kaffe från dessa maskiner är gott och kaffenördar skulle nog spotta och fräsa om man säger det. Personligen tycker jag att bra hel-automaskiner gör ett riktigt bra kaffe. Blir det som på café, nej kanske inte, men blir det som på gourmet restaurang varje gång du lagar lunch hemma?

Hel-auto maskiner tycker jag ofta är det bästa "lagom" alternativet. De flesta tycker det blir ett riktigt gott kaffe, och det är snabbt och enkelt. Det sista där tycker jag är en punkt som man talar om för lite i dessa sammanhang. Jag tror att större delen av befolkningen har köpt ett redskap som ska göra X så mycket bättre än vanligt, det tar bara 5 minuter extra. I slutändan så ligger det i skåpet tills det slängs några år senare. För mig så skulle en manuell espressomaskin vara precis det, jag skulle göra en kaffe då och då, men betydligt mer sällan. En hel-auto däremot är alltid redo och du har din kaffe med 2-3 knapptryck och den är färdig tills du brett dina smörgåsar.

Det som skiljer maskiner i pris är ofta auto delen. Gillar man Cappuccino eller Latte rekommenderar jag starkt en maskin med mjölkkanna. Om något är lätt så gör man det oftare. Plocka ur kannan ur kylen, sätt in i maskinen och sätt tillbaka när du är färdig. Betydligt mycket lättare än att skumma manuellt och diska flera delar efteråt. Leta efter en kanna som inte har en lös slang du kopplar in, utan som direkt kopplar in i maskinen. Lös slang = disk varje gång.

Pris 3-4k. Du får en maskin som gör kaffe. Sällan särskilt mycket valmöjligheter utan du kan ofta ställa storlek och styrka, men inte mycket mer. Mjölkdelen är manuell och oftast inte superbra. Passar den som tycker "kaffe är kaffe".

Pris 5-8k. Här börjar man få mer möjligheter och bättre maskiner. Du kan antingen få en bättre maskin som är mer manuell och mindre inställningsmöjligheter, alternativt så kan du få massa auto-funktioner men maskinen är ganska plastig och inte det vassaste slaget. Vill man ha en maskin utan mjölkkanna etc så är detta en tillräcklig nivå för att få en bra maskin.

Pris 10-12k: Här börjar man kunna få allt. Hög kvalitet, bra kaffe och automatiska program för Latte etc. Har man lite pengar att spendera så är det här jag skulle rekommendera att man lägger sig om man gillar mjölkbaserat, eller vill kunna bjuda gästerna på det. Det finns fortfarande fallgropar och se upp för maskiner som lovar "app-styrning" och annat krimskrams då du betalar för det och inte för kaffekvalitet.

Personliga favoritmärken. Siemens och Jura. Hade en Delongi för ett antal år sedan, en av deras bättre maskiner men måste erkänna att jag aldrig var supernöjd. Idag har jag denna, eller en liknande modell och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips/Saeco Espresso maskin som gör Espresso, Cappucino och 'vanligt' kaffe och jag har haft maskinen i ca 7 år. Den kan även göra te-vatten, skummad mjölk (till varm choklad) osv.. jag är sjukt nöjd på alla punkter och har haft 0 problem.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar en manuell helt klart. Jag kör en ECM Synchronika med en S-Automatik 64 kvarn. Riktigt bra kombo och gör riktigt bra kaffe. Oavsett om det är espresso, americano och den är grym på att skumma med bra kraft. Klarar av att göra kaffe efter kaffe och behöver aldrig vänta på att den ska upp till temp. Riktigt grym maskin!

Kompletterar med French-press och en moccamaster när jag är sugen på brygg eller för större sällskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har en Philips/Saeco Espresso maskin som gör Espresso, Cappucino och 'vanligt' kaffe och jag har haft maskinen i ca 7 år. Den kan även göra te-vatten, skummad mjölk (till varm choklad) osv.. jag är sjukt nöjd på alla punkter och har haft 0 problem.

Jag har någon liknande Philips maskin, dock köpt för något halvår sedan. Gör espresso, cappuccino, vanligt kaffe samt även tevatten så väldigt liknande specifikationer.

Sedan ska väl sägas att det "vanliga" kaffet inte når upp till bryggkaffe nivåer, så det blir mest espresso eller cappuccino. Det är ju dock hela poängen med att köpa en espressomaskin, om man vill ha vanligt bryggkaffe köper man ju en typ Moccamaster eller liknande.

Vet att riktiga kaffeentusiaster starkt ogillar automatiska maskiner men det är ju så sjukt smidigt och snabbt att bara trycka igång maskinen och någon minut senare ha en kopp espresso redo. Blir även riktigt bra, i mitt tycke, espresso ur den.

Denna är det jag har:

Philips 2200 Series EP2231
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5120954

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Har kört länge på dolce gusto-kapslar på en deloghi-maskin och fick smak på Zoegas mellanrost-kapslar - och så slutade dom med detta plötsligt nu i vintras och jag blev lite putt på det hela.

Så alternativet blev nu en DeLonghi Dedica EC 685 för att kunna prova runt på redan malet kaffe och kanske också skaffa en kaffelvkarn för helbönorna i framtiden

Det är förvisso lite mer pyssligt än kapselkaffe men inte så att man avstår från att göra en kopp när man är sugen.

På jobbet är det en helautomatisk Siemens-maskin som har trogen knotat på senaste 6-7 åren och jag tror det är bra bit norr över 10000 koppar som den har malt fram (Arvid nordkvist-bönor mestadels) - de som oroar sig att dessa maskinerna inte skulle hålla över tid, oroa sig i onödan.

Att jag inte valde en sådan själv hemma berodde dels på storleken då DeLonghi Dedica EC 685 är rätt smal och nätt, prislappen överkomlig, att jag inte dricker tillräckligt ofta för att kunna motivera helautomatisk maskin samt att dessa behöver rengöras inuti minst 1 ggr i veckan för att det inte skall bli någon som får både ögon och huggtänder däri vare sig man gör 5 eller 100 koppar på en vecka... sedan är DeLonghi Dedica EC 685 en av de tystare pump-maskinerna jag stött på hittills vilket heller inte är en nackdel.

Det följde med 3 insatser, 2 för dubbel och enkel espresso i kaffemängd och en insats för ese-kapslar - det sistnämnda har jag inte sett till i affärerna så dessa har jag inte provat - finns de inte i vanliga livsmedelsbutiken så kommer det heller inte att köpas och jag vägrar att skicka specifikt efter sådant utan sådan skall finnas på armlängds avstånd medans jag köper annan kaffe i affären... annars får det vara. sedan är det där med kapslar en djungel numera och man vet inte riktigt om kapslarna i en förpackning går till vilken maskin.

Kapselfolket håller på att förstöra för sig själv med alldeles för stort utbud av olika kapseltyper (Nespresso verka ha gått helt i spinn med olika kapseltyper sista tiden) istället för att satsa på kvalitetsinnehåll och att när man väl tar in en sort/smak - så fortsätter man med det i obegränsad tid och inte slutar helt plötsligt - för det var det som gjorde mig lite putt på det hela....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Kapselmaskin borde fungera utmärkt till det. Alternativet är väl presskanna/melitta tratt/kokkaffe, men då får du ju problemet med att kaffet blir dåligt med tiden, precis som du säger.

Okej tack så mycket Uppskattas!