Jonas livebygger i Fractal Design Era ITX

Permalänk
Melding Plague

Jonas livebygger i Fractal Design Era ITX

För att göra det bästa av hemisoleringen passar Jonas på att bygga in ett system i det purfärska SFF-chassit Fractal Design Era ITX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

J-klar vad stort chassit är! (från en som har louqe och gillar _sff_)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Såg på en review att kylningen till grafikkort är rejält undermålig så kolla gärna det 😊

Permalänk
Medlem

Härligt! Det här ska jag fredagstitta på. Chassit är i mitt tycke j*vligt snyggt! Den med vit ek skulle nog passa i varenda chabby chic inspirerat sambo-vardagsrum!

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att luftflödet är horribelt i chassit hade jag kunnat tänka mig det. Finns nog ingen recension som gett det bra betyg i kylnings-delen. Hade lådan varit 3 cm högre hade man kunnat få in ordentliga fläktar i botten och på så sätt tvingat in luften i lådan på ett bättre sätt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

När man inser att sff chassit är like stort som ett AT/ATX chassi från förr. Ibland går inte utvecklingen åt rätt håll

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag är normalt sett ett stort fan av Fractal, men alltså.. Det här verkar vara en katastrof, nu när man fått en bra titt inuti också. Trist, för som de flesta verkar tycka är det ju ett väldigt snyggt chassi!

Jättekul att få se Jonas klura lite med montering osv - det var ett bra format som jag mer än gärna ser mer av i framtiden. En video/stream med första bygget i nytt chassi känns som ett utmärkt komplement till recensionerna.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Känns nästan som det skulle vara en prototyp med tanke på passform, galet långa kablar mm. Ett mesh-galler undertill och då också högre fötter vore nog kalas. Samt skippa allt i fronten. Och med tanke på priset borde alla fläktar medfölja. Nej gör om gör rätt.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Jag är helt lost, sedan när, är ni isolerade????
Litet reportage om detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir inte riktigt klok på fractals mit-x tänk först släpper dem node 202 då tänkte jag, nice kommer jag göra en htpc av. Tills jag såg att det inte går att montera 3,5" diskar i den. Och nu detta prioritera 240mm radiator i tacket istället för att ge lite mer utrymme för grafikkortet. Sen är ju kablarna komiskt långa trodde ett tag att jonas skulle dra dem till ett chassi brevid.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ratatosk:

Jag är helt lost, sedan när, är ni isolerade????
Litet reportage om detta, är det Andreas fel??

Jacob har skrivit lite om situationen i den här tråden: Hur påverkas SweClockers av COVID-19?

Permalänk
Medlem

Snyggt, o ja.
Värt 1800kr, aldrig.

Ställt emot tidigare varianter så är det, färg och form man betar 800kr för.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Instämmer väl med de flesta här, snyggt men, nej, layout är för hemsk, inte alls nått man förväntar sig av Fractal.

Jag skulle gärna se en version 2 av Array istället, med lite nytänk hade det kunna bli perfekt till en server som kan stå framme.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Orkade inte titta någon längre stund på videon på grund av det kassa ljudet. Intressant chassie dock.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Köpte ett ändå, så unikt och stilig utsida.
Behöver nog en hård mod inombords innan det blir nåt go där..

Har redan ett par fräcka lådor som står och väntar på att bli använda... men det kommer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Köpte ett ändå, så unikt och stilig utsida.
Behöver nog en hård mod inombords innan det blir nåt go där..

Har redan ett par fräcka lådor som står och väntar på att bli använda... men det kommer

Någon uppdatering hur det har gått för dig? Så sugen på detta chassit men inte hittat någon som riktigt fått koll på GPU tempsen. Kanske bara är att köra integrerad grafik.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av subonez:

Någon uppdatering hur det har gått för dig? Så sugen på detta chassit men inte hittat någon som riktigt fått koll på GPU tempsen. Kanske bara är att köra integrerad grafik.

Byggde aldrig i det, insåg ganska snabbt att det inte skulle funka för mina behov. Små chassi i all ära men så mycket plats sparar det faktiskt inte..
Blev stående ett tag innan jag kom på att webhallen har väldigt generös returpolicy. Åkte och lämnade tillbaka och kom hem med ett NZXT H510i. Inte heller det behöll jag. Tillförde inget alls från mitt gamla s340. Rent av sämre byggkvalitet faktiskt.

Vi får se vad kommande höst bjuder på, ska nog hitta nåt skoj

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Byggde aldrig i det, insåg ganska snabbt att det inte skulle funka för mina behov. Små chassi i all ära men så mycket plats sparar det faktiskt inte..
Blev stående ett tag innan jag kom på att webhallen har väldigt generös returpolicy. Åkte och lämnade tillbaka och kom hem med ett NZXT H510i. Inte heller det behöll jag. Tillförde inget alls från mitt gamla s340. Rent av sämre byggkvalitet faktiskt.

Vi får se vad kommande höst bjuder på, ska nog hitta nåt skoj

Rackarns, jag som slog till på ett igår 🤣 men tack för infon.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av subonez:

Rackarns, jag som slog till på ett igår 🤣 men tack för infon.

Jag kommer säkert slå till på ett igen när rätt behov uppstår! Tycker det är grymt vackert men som sagt blev retur så det blev pengar till annat

Det fanns inte en vettig chans att få in vettig vattenkylning i det utan att förstöra för mycket av det yttre.

Visa signatur