Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Ditt abonnemang kommer att avslutas vid slutet av din aktuella faktureringsperiod.

Jag drar ner till 0 istället "för mänsklighetens överlevnad"

Skrivet av Lagerlöf:

Mängden som blir butthurt över vettiga saker här är sinnes

Jag tycker vi kör samma princip på allt och ser om de tycker det är ok.

Du tankar bilen fullt, men sen när du åker därifrån märker du att du bara fått 3/4 tank för samma peng. Äsch, det är helt ok. Tycker man annat är man ego och patetisk!

Visst, det skulle inte vara några problem.. OM.. det var dåligt med bränsle och det behövdes bättre till sjuktransporter och annat.

Skrivet av Pl4yGround:

Absolut inte, det är en principsak för mig. Det är inget med egoism att göra utan det är principiellt fel i mina ögon. Återigen, du moraliserar och förvandlar det till identitetspolitik. Jag hade gärna tagit diskussionen vidare och är absolut öppen för sakliga argument men jag fortsätter inte en dialog med någon som kallar mig tragisk för att jag har en annan syn på saken i fråga.

Principsak.. allting är svart eller vitt. Nä, det brukar inte gå att diskutera med sådana människor, så vi lägger ner.

Har insett två saker nu när jag läst igenom tråden 1 Folk är arga. 2 folk har alldeles för mycket fritid.

Ha det gött

Skrivet av bobzombie:

Har insett två saker nu när jag läst igenom tråden 1 Folk är arga. 2 folk har alldeles för mycket fritid.

Ha det gött

Folk är hemskickade, sitter i "karantän", permitterade, varslade etc. etc..

Sitter själv hemma sedan en och en halv vecka, då jag har feber. Börjar kännas bättre nu, men man vet ju aldrig.
Själv ser jag inget större problem med att kunna leva vidare efter detta, men stör mig något oerhört på mentaliteten hos många, både här i forumet och ute i samhället. Inte ens en pandemi får folk att tänka till... utan de lever i sin lilla bubbla.

Skrivet av Pl4yGround:

Absolut inte, det är en principsak för mig. Det är inget med egoism att göra utan det är principiellt fel i mina ögon. Återigen, du moraliserar och förvandlar det till identitetspolitik. Jag hade gärna tagit diskussionen vidare och är absolut öppen för sakliga argument men jag fortsätter inte en dialog med någon som kallar mig tragisk för att jag har en annan syn på saken i fråga.

Skrivet av Lagerlöf:

Mängden som blir butthurt över vettiga saker här är sinnes

Jag tycker vi kör samma princip på allt och ser om de tycker det är ok.

Du tankar bilen fullt, men sen när du åker därifrån märker du att du bara fått 3/4 tank för samma peng. Äsch, det är helt ok. Tycker man annat är man ego och patetisk!

Vad pratar ni om?

Netflix är fria att ändra sina villkor. Det är fritt fram att kritisera ändringen, men går ni inte med på den finns bara en väg att gå och det är att inte fortsätta använda tjänsten. Avtalsfrihet råder och avtalsrätt är inget konstigt. Du har ingått ett avtal där de får göra avtalsändringar. Avtalsrätt bygger på internationella överenskommelser så finns inte så mycket att ändra där.

Skrivet av Petterk:

Vad pratar ni om?

Netflix är fria att ändra sina villkor. Det är fritt fram att kritisera ändringen, men går ni inte med på den finns bara en väg att gå och det är att inte fortsätta använda tjänsten. Avtalsfrihet råder och avtalsrätt är inget konstigt. Du har ingått ett avtal där de får göra avtalsändringar. Avtalsrätt bygger på internationella överenskommelser så finns inte så mycket att ändra där.

Ursäkta, men hade du läst tråden så hade du sett att det är exakt det jag har gjort. Kritiserat och sagt upp.

Skrivet av DaBone:

Folk är hemskickade, sitter i "karantän", permitterade, varslade etc. etc..

Sitter själv hemma sedan en och en halv vecka, då jag har feber. Börjar kännas bättre nu, men man vet ju aldrig.
Själv ser jag inget större problem med att kunna leva vidare efter detta, men stör mig något oerhört på mentaliteten hos många, både här i forumet och ute i samhället. Inte ens en pandemi får folk att tänka till... utan de lever i sin lilla bubbla.

Jo visst är det så, men folk hade gnällt ändå om det inte hade varit pandemi. Det finns ju lite viktigare saker i livet än kvaliteten på netflix kan man tycka.

Ha det gött

Skrivet av Pl4yGround:

Ursäkta, men hade du läst tråden så hade du sett att det är exakt det jag har gjort. Kritiserat och sagt upp.

Tror inte diskussionen som tog vid efter det hade så mycket med den ståndpunkten att göra. Att säga upp är inget konstigt, att börja kräva prissänkningar börjar dock bli konstigt i sammanhanget då detta är inget de behöver eller kan gå till mötes och alla arga mail kommer försvinna i ett svart hål.

Vad är bäst att strömma Netflix med?

Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska du bjuda netflix på pengar? Tror du att denna kris kommer påverka dem negativt...?

Om något skulle väl dessa ~50 kr x antal miljoner användare i så fall användas till att hjälpa de stackars hotell, restauranger och timanställda som förlorar hur mycket som helst nu.

Netflix har hanterat detta fruktansvärt dåligt. Det handlar inte om pengarna, det är en principsak.

Precis, varför ska vi "bjuda" Netflix på att gå i vinst på en pandemi?

Låt oss enkelt räkna så här.
Oktober 2019 hade Netflix i runda slängar 158miljoner användare, höftar vi på att en tredjedel betalar för 4K abonnemang och vi "bjuder" dem på det så blir det 2miljarder 650miljoner i månaden. Men med tanke på den kvaliteten jag får iaf, släpig och gryning som knappast kan kallas HD material så "bjuder" vi på betydligt mer än 50kr/månad.

Skrivet av Lagerlöf:

Mängden som blir butthurt över vettiga saker här är sinnes

Jag tycker vi kör samma princip på allt och ser om de tycker det är ok.

Du tankar bilen fullt, men sen när du åker därifrån märker du att du bara fått 3/4 tank för samma peng. Äsch, det är helt ok. Tycker man annat är man ego och patetisk!

Att jämföra att hela Europas backbone ligger nära max belastning med att EN person bara kommer 50 mil istället för 70 mil på en full tank är kanske inte den bästa.
Jag offrar gärna lite bitrate så att de europeiska länderna kan garantera driftsäkerhet, det utan att kräva reducerat pris.
Tycker det gäller att jobba tillsammans här under dessa tider när miljontals människor ligger i riskzonen och ännu fler sitter isolerade i sina hem.
Jag tycker Netflix och Youtube gjort helt rätt som accepterat de europeiska ländernas önskemål.

Maybe someone has already said this, but does that mean that everybody in Europe gets a lower monthly price now?

@MetallicAcid: No, I contacted them but they refused to lower my price or refund me for my last payment. The supervisor quit the chat on me after repeatedly saying ”its out of our control”.

Till er som tycker att detta är helt ok, förstår ni att Netflixs kostnader minskar samtidigt som vi får stå för notan?

Skrivet av Pincett:

Precis, varför ska vi "bjuda" Netflix på att gå i vinst på en pandemi?

Låt oss enkelt räkna så här.
Oktober 2019 hade Netflix i runda slängar 158miljoner användare, höftar vi på att en tredjedel betalar för 4K abonnemang och vi "bjuder" dem på det så blir det 2miljarder 650miljoner i månaden. Men med tanke på den kvaliteten jag får iaf, släpig och gryning som knappast kan kallas HD material så "bjuder" vi på betydligt mer än 50kr/månad.

Precis som om Netflix inte har några utgifter... Tror också de har tankat ner alla filmer från PB och sedan streamar allt de hittat på sin plattform. Dem egna filmerna och serierna görs av volentärer, som ställer upp gratis..
Är det några som är gnidna, så är det väl filmskaparna.. Så att inte räkna med vad det kostar Netflix att visa filmerna på plattformen, gör det hela lite skevt.

Med tanke på att Netflix säljer mer abb än nånsin nu verkar det som, så borde de kunna dra mindre pengar på nästa månadsräkning för de drabbade stackarna.

Skrivet av svartdroid:

Att jämföra att hela Europas backbone ligger nära max belastning med att EN person bara kommer 50 mil istället för 70 mil på en full tank är kanske inte den bästa.
Jag offrar gärna lite bitrate så att de europeiska länderna kan garantera driftsäkerhet, det utan att kräva reducerat pris.
Tycker det gäller att jobba tillsammans här under dessa tider när miljontals människor ligger i riskzonen och ännu fler sitter isolerade i sina hem.
Jag tycker Netflix och Youtube gjort helt rätt som accepterat de europeiska ländernas önskemål.

Det är som att ingen läser vad man skriver. Jag har absolut ingenting emot att de sänker kvalitén.

Ingen tycker Netflix gör fel i att sänka, det som är fel att att kunderna inte kompenseras.

@Leyer: Förstår du att Netflix kostnader också ökar? Förutom ökad bandbredd/trafik som de får betala för per GiB så tittar folk på massor innehåll där de får betala per antal tittare till upphovsmännen och får stå för kostnaden för alla gratiskonton folk har skapat medan de är hemma. Förstår du att de är fria att ändra sin tjänst? Priset ändras inte för att du frågar flera gånger.

Här får du nog nöja dig med att du kan säga upp/skippa betala nästa månad, står i avtalet sedan tidigare att de inte gör återbetalningar. Hade du ingått i ett 12 månaders avtal hade de kunnat kräva att du ska betala avtalsperioden ut. Förändringar i tjänsten eller villkoren börjar inte gälla när nästa fakturaperiod börjar. Du har frivilligt ingått i avtal med Netflix och kan förvänta dig att de följer delarna om att de inte gör återbetalningar och dylikt också. "4K" är fortfarande tillgängligt så det är ju inte som att det blir falsk marknadsföring heller.

vilken kvalitet blir det om man tar bort 30% från 4k? det är ju inte 1440x2560 heller. :s

edit: tar dom bort 30% hdr med?

Skrivet av Tonasty4u:

vilken kvalitet blir det om man tar bort 30% från 4k? det är ju inte 1440x2560 heller. :s

edit: tar dom bort 30% hdr med?

Several factors influence how much data is used when streaming a movie online.
One of them is video resolution, including whether a video is high-definition (HD) or ultra-high definition 4K.
Another is bitrate, which influences how clear and smooth videos look when streamed online. Videos with a higher bitrate tend to look less "blocky" or pixelated, but use more data.
Out of these two, Netflix says it will cut its streaming bitrates.
Customers who pay for ultra-high definition 4K movies as part of their subscription will still be able to watch 4K films.

https://www.bbc.com/news/technology-51968302

Förstår inte detta resonemang alls... Vad har Netflix med eus nätverks problem att göra med? Och till er som säger ni med eran 4k 60+ tv Böla osv osv. Obviously är det ni som är salty att ni inte äger en sådan. Har man en fin tv så vill man utnyttja den till max, då tycker jag att Netflix borde sänka kostnaderna med 30%.

Skrivet av Ani_ma:

Förstår inte detta resonemang alls... Vad har Netflix med eus nätverks problem att göra med? Och till er som säger ni med eran 4k 60+ tv Böla osv osv. Obviously är det ni som är salty att ni inte äger en sådan. Har man en fin tv så vill man utnyttja den till max, då tycker jag att Netflix borde sänka kostnaderna med 30%.

Föreslår att du läser lite inlägg i tråden, om du inte fattar vad det handlar om..............

Personligen har jag en projektor med typ 2-3ggr så stor bild och skulle tycka en 60" TV är som en monitor.
Skillnaden är att jag har förståelse för varför de gör som de gör och inte har några problem med att anpassa mig en månad.
När vi ser vad som händer runt om på klotet, så kan det kanske vara passande med lite ödmjukhet.

Äh, palla bry sig. Man drar igång netflix i fem minuter för att få igång bruden sen ligger man svettig i en äcklig lädersoffa och flåsar i femtio minuter. Tror inte jag har sett ett helt avsnitt utav något på netflix.

Jag kan inte utifrån artikeln, förstå om jag med ett Standard-abonnemang (dvs mellan-abonnemanget), blir påverkad av detta eller om det enbart är dom med UHD-abonnemang som blir påverkade?

Skrivet av Ani_ma:

Förstår inte detta resonemang alls... Vad har Netflix med eus nätverks problem att göra med? Och till er som säger ni med eran 4k 60+ tv Böla osv osv. Obviously är det ni som är salty att ni inte äger en sådan. Har man en fin tv så vill man utnyttja den till max, då tycker jag att Netflix borde sänka kostnaderna med 30%.

Återigen, det är flera här som garanterat sitter på bättre grejer än dig och andra som kör "har man fin TV" som ändå tycker det är OK att Netflix följer det EU-rekommenderar.

Jag betalar för 4K, sen kan Netflix om de vill köra det i vilken jävla bitrate dom vill och tycker jag det är för dåligt så kan jag stoppa mitt konto.

Om nu alla ska vara så ledsna på att de inte kan köra hög bitrate, ska ni då också säga upp Sats för de har stängt ett par veckor, sälja bilen för det var köer till på E4 och er bil som är så "fin" ska ju kunna köra 250km/h, och vägen är satt till 100, men ni får ändå bara köra 30km/h för det är köer, då är det bara att sälja eller säga till Volvo att dom fan är dumma i huvdet som gör reklam för en bil som kan köra 250km/h.

Jag kan tycka att Netflix borde sänka priset eller ge någon bonus, men samtidigt så är internet en infrastruktur precis som vanliga vägar, varför ska dom betala för att det inte har gjorts underhåll på vägarna? Allt nu går mer eller mindre under "force majeure".

Att utnyttja en TV till max med Netflix är en oxymoron redan innan de sänkte med 30%. Det är lite som att säga man vill lyssna på bästa ljudkvaliten på sin DAC med en 128kb mp3:a. Netflix har man för bekvämligheten, inte för de levererar bäst bild. Vill man som vanlig konsument ha bäst bild så är det 4K-blu ray som gäller och är det enbart Netflix serier/filmer man vill se så ja, då är det tough luck just nu.

Ett riktigt pro-tip är att sluta betala skatt nu när vårdköer ökar och man inte kan gå på museum, osv... jag menar det är ju inte vad ni enligt garantin ska ha rätt till, då är det ju bara att sluta och betala. Jag ska nog begära lite pengar från SJ nu när de ställer in lite mer tåg också...

Skrivet av DaBone:

Föreslår att du läser lite inlägg i tråden, om du inte fattar vad det handlar om..............

Personligen har jag en projektor med typ 2-3ggr så stor bild och skulle tycka en 60" TV är som en monitor.
Skillnaden är att jag har förståelse för varför de gör som de gör och inte har några problem med att anpassa mig en månad.
När vi ser vad som händer runt om på klotet, så kan det kanske vara passande med lite ödmjukhet.

Att det görs med ett gott syfte gör det inte automatiskt till en nödvändig eller rimlig åtgärd.

Till att börja med är det tveksamt om problemet man försöker lösa finns, statistik från netnod och utsagor från ISP:er talar emot det. Vidare vore det i så fall mycket effektivare att se över total bandbreddsallokering per kund om det är så att den enes netflix-användande verkligen skulle påverka grannen i sådan utsträckning.
Att gå på de två populäraste tjänsteleverantörerna istället för ISP:er angående det här känns väldigt missriktat och något man sannolikt gjort främst för att maximera uppmärksamheten kring förslaget.

Relaterad nyhet med perspektiv från andra sidan ankdammen:
https://arstechnica.com/tech-policy/2020/03/netflix-and-youtu...

Senast redigerat 2020-03-21 09:53
Skrivet av Petterk:

@Leyer: Förstår du att Netflix kostnader också ökar? Förutom ökad bandbredd/trafik som de får betala för per GiB så tittar folk på massor innehåll där de får betala per antal tittare till upphovsmännen och får stå för kostnaden för alla gratiskonton folk har skapat medan de är hemma. Förstår du att de är fria att ändra sin tjänst? Priset ändras inte för att du frågar flera gånger.

Här får du nog nöja dig med att du kan säga upp/skippa betala nästa månad, står i avtalet sedan tidigare att de inte gör återbetalningar. Hade du ingått i ett 12 månaders avtal hade de kunnat kräva att du ska betala avtalsperioden ut. Förändringar i tjänsten eller villkoren börjar inte gälla när nästa fakturaperiod börjar. Du har frivilligt ingått i avtal med Netflix och kan förvänta dig att de följer delarna om att de inte gör återbetalningar och dylikt också. "4K" är fortfarande tillgängligt så det är ju inte som att det blir falsk marknadsföring heller.

Men snälla... Såklart ökar deras totala kostnader om de får fler kunder. Men kostnaden per kund minskar om de levererar 25% mindre bandbredd per stream. De har har låtit folk få en fri månad väldigt länge. Tror du de gör det för att de är snälla? Givetvis stannar tillräckligt många kunder för att det ska vara värt det.

Du kan inte ändra avtal hur som helst utan och kräva att kunden fortsätter betala. Avtal från företag går inte före lag.
Hur hade det sätt ut om teleoperatörerna sänkte mängden data du får använda?

Vi säger att du köper ett abonnemang med 5 GB surf hos Telenor och binder dig 12 månader.
Efter 4 månader sänker de din data till 4 GB men kräver att du betalar samma pris året ut. För de skrev ju i sitt avtal att det får lov att ändra!

På denna sida skriver Netflix vilken bitrate man ska få i de olika kvalitet lägena:
https://help.netflix.com/en/node/87
Alltså stämmer informationen om deras tjänst inte längre, trots att jag kan använda "4k".

Jag vet vad jag får "nöja mig" med. Det har blivit en uppsägning och så får det behålla sina 50 kr de vägrade betala, av princip.

Skrivet av Aphex:

Att det görs med ett gott syfte gör det inte automatiskt till en nödvändig eller rimlig åtgärd.

Till att börja med är det tveksamt om problemet man försöker lösa finns, statistik från netnod och utsagor från ISP:er talar emot det. Vidare vore det i så fall mycket effektivare att se över total bandbreddsallokering per kund om det är så att den enes netflix-användande verkligen skulle påverka grannen i sådan utsträckning.
Att gå på de två populäraste tjänsteleverantörerna istället för ISP:er angående det här känns väldigt missriktat och något man sannolikt gjort främst för att maximera uppmärksamheten kring förslaget.

Relaterad nyhet med perspektiv från andra sidan ankdammen:
https://arstechnica.com/tech-policy/2020/03/netflix-and-youtu...

Och för att veta hur altruistiska Netflix/Youtube är behöver man bara titta på hur ivrigt dom sa ja för att "nån i EU" föreslog att dom sänka det. Dom utnyttjar detta för att tjäna pengar. Mindre utgifter på infrastruktur, samma intäkter. Inget konstigt.

@Aphex: Netflix och Google gick frivilligt med på åtgärderna som sparar de pengar, alltså minskar ökningen av deras kostnader. Att tusentals ISPer skulle vara lika lätta att påverka kan vi nog utesluta.

Skrivet av Leyer:

Men snälla... Såklart ökar deras totala kostnader om de får fler kunder. Men kostnaden per kund minskar om de levererar 25% mindre bandbredd per stream. De har har låtit folk få en fri månad väldigt länge. Tror du de gör det för att de är snälla? Givetvis stannar tillräckligt många kunder för att det ska vara värt det.

Du kan inte ändra avtal hur som helst utan och kräva att kunden fortsätter betala. Avtal från företag går inte före lag.
Hur hade det sätt ut om teleoperatörerna sänkte mängden data du får använda?

Vi säger att du köper ett abonnemang med 5 GB surf hos Telenor och binder dig 12 månader.
Efter 4 månader sänker de din data till 4 GB men kräver att du betalar samma pris året ut. För de skrev ju i sitt avtal att det får lov att ändra!

På denna sida skriver Netflix vilken bitrate man ska få i de olika kvalitet lägena:
https://help.netflix.com/en/node/87
Alltså stämmer informationen om deras tjänst inte längre, trots att jag kan använda "4k".

Jag vet vad jag får "nöja mig" med. Det har blivit en uppsägning och så får det behålla sina 50 kr de vägrade betala, av princip.

Avtalet du ingått inkluderar inte tekniska detaljer som bitrate. Deras marknadsföring är fortfarande helt korrekt då du fortfarande kan köra UHD och HDR. Det går inte emot lagen.

Självklart har Netflix ett ökat antal konton med gratis prövoperiod nu, och det på folk som i mycket högre grad än vanligt inte kommer fortsätta med tjänsten.

Telenor har avtal där du har rätt att säga upp om ändringen är till nackdel för dig, men jo de skulle få sänka hastigheten för strömmad video vid hög belastning (vilket inte behöver gälla din mast) utan att du kan säga upp avtalet i förtid.