Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är väl vettigt om det är kapacitetsproblem. Verkligen i-land problem att gnälla på att man inte får sin 4k/UHD video.

Det får man ju aldrig på Netflix oavsett

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Alla avkall är OK i coronas namn, eller? Höja priset för att sen sänka kvalitén. För mig som har 4K-abonnemanget så är det under all kritik. Det är en privat verksamhet som jag ger pengar till för att dom ska leverera en tjänst som motsvarar mina förväntningar. Nej, jag har sagt upp mitt Netflix nu.

Alla avkall som är av viktig art, skulle jag respektera i alla fall. Om du börjar fundera på vad internet används till, förutom ditt Netflix-tittande, så kanske du börjar förstå varför de gör det.
Men det finns tydligen ett enkelt svar på allas frågor, om hur man förhindrar sådana här pandemier i framtiden. Är ni villiga på att göra det avkallet??

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Ja men de anpassar bitrate efter uppkoppling , med de mätningar jag gjort både från Windows 10 app och tv app så kan buffringen vara upp mot 100Mbit/s spikar men sedan konstant runt 30Mbit/s

Min uppkoppling är 600Mbit/s och har runt 580Mbit/s på Netflix fast.com test

Kanske finns fler som testat och kan verifiera?

Alltså bitrate är någonstans på 15-16 Mbit/s max. Att den tankar ner i förbäv är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Så folk kan glömma tjänster som t.ex Stadia nu? Klarar näten inte av Netflix och Youtube så borde det vara svårt att lansera molnet.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av YamahaDGX630:

Har man betalat 30 000:- för en TV med "Netflix Calibrated Mode" så vill man fanimej ha den bästa bilden som Netflix över huvud taget kan leverera. Som många andra i tråden är jag förvånad över hur lätt det verkar vara att köra över kunder som betalar för att få en produkt - En produkt som just nu inte lever upp till vad som utlovats av företaget.

Tycker även jag se en skillnad i kvalité. Bilden är inte fullt så skarp som innan, dessutom upplever jag bilden lite ryckigare nu.

Jag köper nästan enbart film nu mera så man får bäst kvalitet ändå oavsett

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Kan du skicka källan till Facebooknyheten? Tack. Skulle vilja läsa om det! Det är ju relaterat till detta topic.

Den är länkad i den här nyheten som vi diskuterar nu (tror Sweclockers lade till den senare). Men annars här: https://www.sweclockers.com/nyhet/29321-facebooks-infrastrukt...

"När det kommer till video- och röstsamtal är nivån genom ovan nämnda applikationer mer än dubbelt så hög som i vanliga fall."

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag saknar kunskap om epidemiologi men kommer ganska långt med att läsa på genom att följa läkare, doktorer och rapporter på nätet. Det gäller att använda sunt förnuft och sålla information i vanlig ordning. Jag sålde lyckligtvis mitt aktieinnehav för en och en halv månad sedan när jag började inse vad som började hända. Jag anser att FHM inte har gjort de åtgärder man kunnat i tid. Det värsta misstaget var förmodligen att inte uppmana till självkarantän när man varit ute och rest i södra europa när det uppdagades vilken smittspridning som skett där.

Nu har vi allmän och kanske stor smittspridning i Stockholm men vidtar fortfarande inga drastiska åtgärder.

"Det är inte acceptabelt att arrangera diskotek där man tränger ihop sig på en liten yta, för det är en samhällsfarlig sjukdom, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndigheten om att klubbar och dylikt fortfarande håller öppet i städerna."

Tror han att man stänger igen bara för att han påstår att det inte är acceptabelt?

"Man bör fundera på om man verkligen ska åka till turtistområden i fjällen, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndigheten."

Det är många som redan bokat. Tror inte det är någon som avbokar för att han säger att man bör fundera lite över det...

Nej, vi får helt enkelt se vad som händer om ett par veckor...

Det går att ha rimliga invändningar mot saker som gjorts, eller inte gjorts, men jag var tydlig med vilken typ av klagomål jag syftade till. Vad gäller specifikt vad jag sade om ditt inlägg så kvarstår fakta att Sverige inte gjort mindre än alla andra länder, att Sverige har infört åtgärder (varav vissa hänt i andra länder efteråt), och att det därmed inte är en inställning där man låter viruset härja fritt, vilket är vad du skrev att du ansåg. Jag har själv inte uttalat mig om dugligheten av agerandet som varit av redan nämnda skäl.

Permalänk
Avstängd

Enligt DN så var det inga problem med kapaciteten i nätet i förrgår i alla fall.

Skrivet av DN 2020-03-18:

– Det korta svaret är att nej, det ser inte allvarligt ut, säger Patrik Fältström, teknikchef på Netnod.

Trots ökningen i trafik ser inte Netnod att topparna, då belastningen är som störst, har ökat särskilt mycket. Däremot har den totala datamängden under dygnet stigit märkbart. När man exempelvis jämför den senaste helgen med den föregående så ser man hur internetanvändningen ändrade mönster – den var hög en större del av dagen. Något som kan bero på att fler tillbringade tid hemma.

– Den slutsats vi vågar dra är att vi ser en ökning i användning men inte i peak, säger Patrik Fältström.

Permalänk
Medlem

Haha segt. Kör inte Netflix när Plex finns men surt xD

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det är snarare företagens egna nät/hårdvara/mjukvara som inte pallar med trycket.
Åtkomst till företagssystem/mail/skypevideomöten.

I alla fall vad jag upplever.

Just därför känns en allmän bandbreddsbegränsning lite fånig i Sverige. Tycker det är helt ok att ifrågasätta åtgärder som helt klart inte bygger på hur det faktiskt ser ut.
Men visst det är väl trevligt om vi sympati-bantar med andra skruttländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det går att ha rimliga invändningar mot saker som gjorts, eller inte gjorts, men jag var tydlig med vilken typ av klagomål jag syftade till. Vad gäller specifikt vad jag sade om ditt inlägg så kvarstår fakta att Sverige inte gjort mindre än alla andra länder, att Sverige har infört åtgärder (varav vissa hänt i andra länder efteråt), och att det därmed inte är en inställning där man låter viruset härja fritt, vilket är vad du skrev att du ansåg. Jag har själv inte uttalat mig om dugligheten av agerandet som varit av redan nämnda skäl.

Att låta viruset härja fritt var ett överdrivet sarkastiskt utryck. De försöker ju hitta en balans och begränsa spridningen fast med små medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alla avkall som är av viktig art, skulle jag respektera i alla fall. Om du börjar fundera på vad internet används till, förutom ditt Netflix-tittande, så kanske du börjar förstå varför de gör det.
Men det finns tydligen ett enkelt svar på allas frågor, om hur man förhindrar sådana här pandemier i framtiden. Är ni villiga på att göra det avkallet??

Jag köper inte att du moraliserar och får det att låta som att jag är sämre medmänniska för att jag inte tycker det är OK att betala fullpris för en degraderad tjänst. Jag arbetar på en ISP för företag så jag är väl insatt i vikten av ett fungerande internet.
Jag kör redan miljöbil, soporterar som en gud och äter mycket vegetariskt. Det är klart det är positivt men att påstå att veganism och elbilar ska lösa alla världens problem är att vara naiv i mitt tycke.

Missförstå mig rätt, man måste ju såklart göra avkall där det går för att bidra till helhetens bästa men det finns rätt sätt och fel sätt.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sony har ingått samarbete med Netflix för att med sina absoluta toppmodeller erbjuda tv-tittande av "bio-standard"- en funktion som man betalar ett högt prispremium för. Därav känns det väldigt tråkigt att Netflix väljer att gå den enkla vägen och strunta i sina högt betalande kunder.

Skrivet av pokerproffset:

Blir det rabatt på abonnemanget då. Jag får 30 procent sämre kvalitet så dra av det på priset tack.
Säger upp abonnemanget idag om jag inte får svar från dem idag att jag får rabatt på priset. De trodde de skulle få en klapp i axeln och gratis reklam av alla tidningar.

Jag tycker ni skall rikta era ilska till era ISPer istället då det uppenbarligen är där problemet ligger.
Personligen tycker jag det var bland det larvigaste jag läst på ett tag.
Bara att säga upp era abbonomang samt ISP abbonemang. Då blir de ännu fler som inte tittar på ett tag. Frågan är ju vad ni skall titta på då? Eller hade ni bara stödbetalat tidigare?

Skrivet av Dizzö:

Haha segt. Kör inte Netflix när Plex finns men surt xD

Antar att du bara kör betalfilmer och inte belastar nätet med nedladdningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Känns som att Youtube är en större bandbreddstjuv isåfall, gissningsvis är det fler som kollar YT än Netflix

Troligt ja men netflix har garanterat högre bandbredd i snitt per användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tycker ni skall rikta era ilska till era ISPer istället då det uppenbarligen är där problemet ligger.
Personligen tycker jag det var bland det larvigaste jag läst på ett tag.
Bara att säga upp era abbonomang samt ISP abbonemang. Då blir de ännu fler som inte tittar på ett tag. Frågan är ju vad ni skall titta på då? Eller hade ni bara stödbetalat tidigare?

Antar att du bara kör betalfilmer och inte belastar nätet med nedladdningar

För mig är det för att stödja dem för att de gör bra serier. Jag kan lika enkelt ladda ner allt som finns på Netflix. Så nu får det bli nedladdning för bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Netflix i all ära.Jag hittade sidor som streamar Biofilmer
,Nu är dom snabba.Undrar hur länge Sf streamar..Piraterna tar över bandbredd som Netflix sparar..Går det inte blockera dom där Piraterna

Permalänk
Medlem

Ja, tappar man all typ av proportionalitetstänkade så... Man kan ju tycka att det är konstigt att man inte bara kan trycka på pausknappen, så att alla kan varva ner och ta det lugnt någon månad eller två. Men faktum är att de ekonomiska hjulen måste snurra på ett eller annat sätt. Ska man hårddra det så måste de rent av snurra på nästan exakt samma sätt från dag till dag, annars får världen spader.

Artikeln är inte en uppmaning att inte göra någonting, utan att göra lite som också gör nytta. Och knappt kostar någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag köper inte att du moraliserar och får det att låta som att jag är sämre medmänniska för att jag inte tycker det är OK att betala fullpris för en degraderad tjänst. Jag arbetar på en ISP för företag så jag är väl insatt i vikten av ett fungerande internet.
Jag kör redan miljöbil, soporterar som en gud och äter mycket vegetariskt. Det är klart det är positivt men att påstå att veganism och elbilar ska lösa alla världens problem är att vara naiv i mitt tycke.

Missförstå mig rätt, man måste ju såklart göra avkall där det går för att bidra till helhetens bästa men det finns rätt sätt och fel sätt.

På dig låter det som att du tror det handlar om för all framtid... Det handlar kanske om ett par veckor.
Om man inte kan stå ut med det, så borde man börja fundera på hur man är som människa. Bryr mig egentligen inte ett dugg, om du säger upp ditt avtal eller inte, utan det är attityden jag reagerar på. Själv skrattar jag nästan ihjäl mig åt folk som beter sig på det sättet.
Med det sättet menar jag ett väldigt egocentriskt sätt och jag har minsann rätt till det här, jag jag jag.... utan att se sig runt om kring på hur andra har det. Kanske låter hårt, men.. det är lite för mycket sådant just nu.
Tragiskt, men hur ska sådana människor klara sig om det blir en ordentlig kris i samhället?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tycker ni skall rikta era ilska till era ISPer istället då det uppenbarligen är där problemet ligger.
Personligen tycker jag det var bland det larvigaste jag läst på ett tag.
Bara att säga upp era abbonomang samt ISP abbonemang. Då blir de ännu fler som inte tittar på ett tag. Frågan är ju vad ni skall titta på då? Eller hade ni bara stödbetalat tidigare?

Antar att du bara kör betalfilmer och inte belastar nätet med nedladdningar

Självklart! Eller? 😉

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt DN så var det inga problem med kapaciteten i nätet i förrgår i alla fall.

Nej, topparna var ju bara 25% högre vissa dagar än dagarna innan enligt mätningarna från netnode som länkades innan...

Skrivet av Olegh:

Ja, tappar man all typ av proportionalitetstänkade så... Man kan ju tycka att det är konstigt att man inte bara kan trycka på pausknappen, så att alla kan varva ner och ta det lugnt någon månad eller två. Men faktum är att de ekonomiska hjulen måste snurra på ett eller annat sätt. Ska man hårddra det så måste de rent av snurra på nästan exakt samma sätt från dag till dag, annars får världen spader.

Artikeln är inte en uppmaning att inte göra någonting, utan att göra lite som också gör nytta. Och knappt kostar någonting.

Han har ju rätt, dock. Frågan är var proportionaliteten ligger i det här. Arbetslöshet har också livskortande egenskaper, så frågan är om alla dessa restriktioner vi inför nu i folkhälsans namn kommer att leda till en bättre folkhälsa på lite sikt eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Att låta viruset härja fritt var ett överdrivet sarkastiskt utryck. De försöker ju hitta en balans och begränsa spridningen fast med små medel.

Det är tider där det är svårt att avgöra vilka som inte säger det seriöst då många på nätet verkar skriva med fradga i munnen, men då har vi iaf klarat upp tydligheten i vår konversation. Ja, det är det som blir den svåra balansgången. Många åtgärder kostar enorma pengar, och alla har inte garanterad effekt, så det är en tuff situation för beslutsfattarna. Förmodligen får de mer skit om de misslyckas än de får beröm om de lyckas bra, speciellt som det förstnämnda är lättare att se när det händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Så vi säger upp om inte netflix sänker med 30% typ 50:-? Ehm näe. Kan bjuda på det.

Varför ska du bjuda netflix på pengar? Tror du att denna kris kommer påverka dem negativt...?

Om något skulle väl dessa ~50 kr x antal miljoner användare i så fall användas till att hjälpa de stackars hotell, restauranger och timanställda som förlorar hur mycket som helst nu.

Netflix har hanterat detta fruktansvärt dåligt. Det handlar inte om pengarna, det är en principsak.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Inte kollat på Netflix senaste dagarna men tycker generellt deras bildkvalite är lite sämre än konkurrenternas. Förhoppningsvis blir det inte betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Inte kollat på Netflix senaste dagarna men tycker generellt deras bildkvalite är lite sämre än konkurrenternas. Förhoppningsvis blir det inte betydligt sämre.

Inget fel på deras 4k hdr. Lost in space och Altered carbon är jävligt trevliga på en 4k oled panel.

Permalänk
Medlem

Jag har Netflix för ungarnas (fem och åtta år) skull. Bra tillfälle att byta. Har Disney mycket på svenska? Antar att Amazon inte har det? I övrigt? Viasat? Några andra förslag?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Netnode ger själva svar på att ja i Sverige är datakapaciteten inte ett problem alls, problemen är i andra länder. Men gissar på att Netflix gör det enkelt för sig o drar alla EU länder istället för att styra för vart enskilt land.

https://www.netnod.se/blog/state-internet-sweden-2020-03-20-1...

I have reached out to local networks via Jimmy Persson at Swedish Local Fibre Alliance (Svenska Stadsnätsföreningen - SSNF) to check what the status is on smaller local networks. He said that the situation is still under control thanks to the relatively good quality of fibre in Sweden (for example via the Robust Fiber initiative) and the fact that local networks are now upgrading their bandwidth more regularly.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

På dig låter det som att du tror det handlar om för all framtid... Det handlar kanske om ett par veckor.
Om man inte kan stå ut med det, så borde man börja fundera på hur man är som människa. Bryr mig egentligen inte ett dugg, om du säger upp ditt avtal eller inte, utan det är attityden jag reagerar på. Själv skrattar jag nästan ihjäl mig åt folk som beter sig på det sättet.
Med det sättet menar jag ett väldigt egocentriskt sätt och jag har minsann rätt till det här, jag jag jag.... utan att se sig runt om kring på hur andra har det. Kanske låter hårt, men.. det är lite för mycket sådant just nu.
Tragiskt, men hur ska sådana människor klara sig om det blir en ordentlig kris i samhället?

Absolut inte, det är en principsak för mig. Det är inget med egoism att göra utan det är principiellt fel i mina ögon. Återigen, du moraliserar och förvandlar det till identitetspolitik. Jag hade gärna tagit diskussionen vidare och är absolut öppen för sakliga argument men jag fortsätter inte en dialog med någon som kallar mig tragisk för att jag har en annan syn på saken i fråga.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pl4yGround:

Absolut inte, det är en principsak för mig. Det är inget med egoism att göra utan det är principiellt fel i mina ögon. Återigen, du moraliserar och förvandlar det till identitetspolitik. Jag hade gärna tagit diskussionen vidare och är absolut öppen för sakliga argument men jag fortsätter inte en dialog med någon som kallar mig tragisk för att jag har en annan syn på saken i fråga.

Mängden som blir butthurt över vettiga saker här är sinnes

Jag tycker vi kör samma princip på allt och ser om de tycker det är ok.

Du tankar bilen fullt, men sen när du åker därifrån märker du att du bara fått 3/4 tank för samma peng. Äsch, det är helt ok. Tycker man annat är man ego och patetisk!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Han har ju rätt, dock. Frågan är var proportionaliteten ligger i det här. Arbetslöshet har också livskortande egenskaper, så frågan är om alla dessa restriktioner vi inför nu i folkhälsans namn kommer att leda till en bättre folkhälsa på lite sikt eller inte...

Exakt, jag är skeptisk just nu men om en månad så kanske jag har bytt fot. Det är en förbannat prekär situation för att oavsett vad man gör så gör det väldigt ont någonstans.

Jag misstänker att det finns en viss sneddrivning mot att agera, eftersom som beslutsfattare är det betydligt tuffare och kräver mer mod att försöka göra så lite som möjligt. Kritiken är helt ofrånkomlig, eftersom man när dammet lagt sig kommer man fråga varför man inte gjorde si, varför man inte gjorde så. Vi människor älskar att skylla ifrån oss och att försöka utse syndabockar.

Om man istället agerar, kommer man förmodligen också i efterhand se att man skulle handlat lite annorlunda. Vis av att ha levt framtiden. Men har man åtminstone försökt så sätter jag en femma på att vi människor är mer sympatiskt inställda. Den eller de som fattade beslutet kan, med rätta, åberopa att det var svårt att förstå exakt vad konsekvenserna skulle bli när man tog beslutet.