Permalänk
Medlem

Någon expert säger att vi kommer ha det som Italien snart. Kan vara den största dyngan jag någonsin läst. Klart det kommer öka men inte som Italien herregud...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Tänk på att väldigt många av dem som har makt runt om i världen är äldre människor som är rädda för deras liv.

Jag är för restriktionerna tills man har mera koll på läget MEN det skulle få totalt förödande konsekvenser om det blir för långvarigt. Redan nu ser vi ju hur det jäkligt fort går utför. Experterna och politikerna behöver omedelbart börja skissa på en plan B. Hela förtroendet för samhället kan raseras, folk kanske inte ens i framtiden kommer våga ta lån eftersom systemet inte längre går att lita på, bostadsmarknaden kan gå käpprätt åt h-vete med dramatiska nergångar i värde förutom faktumet att företag i en stadig takt nu kommer börja gå i konkurs med massavskedningar som följd. Kan även dyka upp mera hmmm "elaka" företagare som tar tillfället i akt att avskeda folk för att de nu har tunga argument och inte kommer få något strul med fackförbunden, dvs trimma ner kostnaderna så mycket som bara går.

Sant det, måste nog säga att jag även håller med dig i typ allt också.

Jag är själv rätt säker på att jag kommer ha mitt jobb kvar men vi ser ju redan att folk varslas eller på sätt och vis kanske värre, permiteras, och så kan säkert ske även här. Att stanna hela världen, alla komplexa system som får allt att fungera är nog fan inte rätt lösning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Någon expert säger att vi kommer ha det som Italien snart. Kan vara den största dyngan jag någonsin läst. Klart det kommer öka men inte som Italien herregud...

Hur vet du det? Jag tycker inte alls det känns det är orimligt att vi kommer få det som Italien inom några veckor. Hoppas folk sköter sig och att vi har tur så att jag får fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Det här om att man ber pensionerad sjukvårdspersonal att nu komma tillbaka och jobba igen, är det verkligen ett smart drag?

Dvs ta in äldre personer i riskgruppen och låta de vistas i en miljö som är högriskområde för smittospridning??

Jag tycker gott att alla som går på bidrag av alla dess former bör förväntas inställa sig till förfogande för att främst avlasta sjukvården men även att se till att transporter och liknande faktiskt fungerar. Som ni kommit till lite senare i tråden (vilken aktiv tråd!) så behöver ju inte alla vara kunniga på sitt område men att avlasta och se till att saker finns där de behöver vara för de med kompetens att kunna göra sitt jobb skulle nog underlätta mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är själv rätt säker på att jag kommer ha mitt jobb kvar men vi ser ju redan att folk varslas eller på sätt och vis kanske värre, permiteras, och så kan säkert ske även här.

Varför är det värre at permiteras än att varslas, jag trodde det var tvärtom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Varför är det värre at permiteras än att varslas, jag trodde det var tvärtom?

Varslas får du lön tills du eventuellt slutar. Permiteras gör man utan lön som jag förstått det.

Ninjaedit: Permitteras med lön förekommer förstås, men om det blir så i känsligare branscher är frågan. Och genomsnittlig arbetstagare sitter troligen med skral kassa att klara sig helt utan lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varslas får du lön tills du eventuellt slutar. Permiteras gör man utan lön som jag förstått det.

Aha, nej som permiterad blir man arbetsbefriad och får typ 94% av lönen varav staten betalar 50% av lönekostnaden. Dessutom får man behålla jobbet och kan gå tillbaka efter permiteringen (om man inte blir varslad...). Permitering har införts som möjlighet för att undvika varsel vid tillfälligt exceptionella omständigheter (som denna).

Skrivet av anon5930:

Ninjaedit: Permitteras med lön förekommer förstås, men om det blir så i känsligare branscher är frågan. Och genomsnittlig arbetstagare sitter troligen med skral kassa att klara sig helt utan lön.

Jag tror det här med permiteringar där staten betalar 50% är en del av krispaketet för företag som presenterades i onsdags av regeringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Aha, nej som permiterad blir man arbetsbefriad och får typ 94% av lönen varav staten betalar 50% av lönekostnaden. Dessutom får man behålla jobbet och kan gå tillbaka efter permiteringen (om man inte blir varslad...). Permitering har införts som möjlighet för att undvika varslingar vid tillfälligt exceptionella omständigheter (som denna).

Låter betydligt bättre det förstås!
Tycker mig ha sett rapporter om anställda i sverige som permitterats utan lön men det har varit en lång och informationsrik vecka så kan ha blandat ihop det med utlandet.

I mitt fall lär permittering inte vara ett alternativ, kan jobba hemifrån. Varsel är mer troligt, vilket jag kanske skulle vinna på då chansen att jag får ett bättre jobb förstås finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Någon expert säger att vi kommer ha det som Italien snart. Kan vara den största dyngan jag någonsin läst. Klart det kommer öka men inte som Italien herregud...

Det kan gå hursom.

"Hospital in London runs out beds as coronavirus hits"

https://www.physiciansweekly.com/hospital-in-london-runs/

Permalänk
Inaktiv

En tanke, skulle inte en medborgarlön vart något i ett sånt här läge?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Det finns ju mycket annan vård de kan hoppa in och avlasta, så friger man fler som kan gå till vård av covid-19-patienter. En del kanske t.o.m. kan avlasta utan att ha patientkontakt över huvud taget, t.ex. labb eller adminsitrativa uppgifter som behöver kvalificerad personal. Man får nog vara lite kreativt om man ska lyckas skala upp antalet vårdplatser.

Nja, jag tycker 64+ borde hålla sig hemma, det blir nog bäst för samtliga. Vi har redan väldig hög rate av dödsfall gentemot verifierade smittade.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att jag och mina kollegor kommer börja jobba 2-dagars veckor med 7,5% löneminskning. Ekonomiskt sett går jag plus då jag slipper alla kostnader för att pendla fram och tillbaka till jobbet, men tråkigt för firman såklart.

Permalänk

Har besökt olika butiker idag och de enda jag ser är folk över 70? verkar som att det är en oldguy-ffa ute.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hur vet du det? Jag tycker inte alls det känns det är orimligt att vi kommer få det som Italien inom några veckor. Hoppas folk sköter sig och att vi har tur så att jag får fel.

Vi är inte några veckor efter Italien...
Sen så kommer vi inte ha 4000 döda.
Inte en chans.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det är väl meningslös att testa sig för Corona som vissa länder håller på med. Visst är man frisk så kan man ju bli smittad nästa dag.

Permalänk
Medlem

@Tonasty4u: I Milano är de stenhårda och släpper släpper in folk i affärerna lite pö om pö. Vet inte hur många som får vara inne samtidigt men det skapar långa köer utanför stormarknaden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vågar man åka in till Stockholm under helgen?

Permalänk
Medlem

@alfs: FHM säger att man inte ska resa i onödan inrikes just nu och särskilt inte till storstäderna. Så stanna du hemma.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vi är inte några veckor efter Italien...
Sen så kommer vi inte ha 4000 döda.
Inte en chans.

Jag antar att du menar att vi kommer få färre döda. Jag tror inte ett smack på det, men jag hoppas du har rätt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Någon expert säger att vi kommer ha det som Italien snart. Kan vara den största dyngan jag någonsin läst. Klart det kommer öka men inte som Italien herregud...

Tänker var och varannan svensk snart åka upp till fjällen och gå på afterski, festa och sånt... så varför inte.

När de sedan åker hem till orter över hela Sverige, så har de smittan med sig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vaccin och hjälpmedel forskas på I rekord fart iaf, Katter har ju 9 liv och kanske har råd att utmana ödet 😷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag antar att du menar att vi kommer få färre döda. Jag tror inte ett smack på det, men jag hoppas du har rätt...

Du tror mer än 4000 kommer dö i Sverige? Du måste driva...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Någon expert säger att vi kommer ha det som Italien snart. Kan vara den största dyngan jag någonsin läst. Klart det kommer öka men inte som Italien herregud...

Jag brukar hoppas på det bästa men förbereder mig för det värsta (dock hamstrar jag inte, har 4 toapappersrullar ).

Säkrast är att vara realist och helt enkelt följa hur det går i andra länder och anpassa sig. Italien och Spanien kan vi lära oss mycket av tex hur det kan gå och vilka åtgärder som är effektiva, har för mig jag såg en film en gång med orden "learn -> adapt -> overcome" och det försökar jag leva efter.

Det farligaste är när känslostyrda personer får kommandot, dom kan inte tänka objektivt i en kris och sen går allt åt h-e.

-EDIT-

Jag menar inte kvinnor, dom är åtminstone lika kalla, effektiva och objektiva som män är när "the shit hits the fan" jag menar känslostyrda personer i ledande befattningar (såg min 2 meter långe manlige chef få ett nervöst sammanbrott för 2 veckor sen och funderade hur kan han ha avancerat så högt? kanske för att att han är 2 meter lång? dock ingenting att lita på i en verklig kris).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du tror mer än 4000 kommer dö i Sverige? Du måste driva...

Säg att 6 miljoner smittas och 1% dör då blir det 60000 döda. Ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Säg att 6 miljoner smittas och 1% dör då blir det 60000 döda. Ingen omöjlighet.

6 miljoner i Sverige? Vad är det fantasisiffror du trollar fram? Kolla Kina hur många som smittades och de är över 1 miljard. Sen är dödligheten mycket lägre än 1% för friska under 65 år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Du menar att man inte ska få diskutera saker man inte har kunskap om?

Problemet är att folk ser sin "kunskap" som sanningar och andra människor tror på desinformationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

6 miljoner i Sverige? Vad är det fantasisiffror du trollar fram? Kolla Kina hur många som smittades och de är över 1 miljard. Sen är dödligheten mycket lägre än 1% för friska under 65 år.

Kan man lita på Kina? Och Europa är inte jämförbart med Kina som är ett totalt övervakningssamhälle där man bl.a. griper folk på gatan som inte bär andningsskydd. Vidare är det här bara första vågen av Corona om inget effektivt skyddande vaccin tas fram innan nästa våg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Säg att 6 miljoner smittas och 1% dör då blir det 60000 döda. Ingen omöjlighet.

Det är dessa siffror man inte vill gå ut med. Tystning pågår.

Även om dödsraten är 0.5% dör ändå 60.000 på grund av att de sjuka då trängt undan am
Dra som skall få vård.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv

redan idag är vi garanterad tiotusenatals smittade i sverige, det går aldrig att spåra. Idag ringde en kompis och talade om att hans pappa som är läkare haft en patient som sökte för en åkomma och sedan konstaterades att patienten hade Covid. Han blev hemskickad från arbetet igår och inväntar nu provsvar. han har träffat ett dussin patienter sedan han träffat den smittade patienten, han har varit hos min kompis och hans familj, jag har varit hos min kompis efter det ( igår ) jag har träffat min fru efter det, som jobbat med sina 9 kollegor som i sin tur träffat sina barn och vänner, jag jobbade själv idag och träffade väl en sisådär 10 kunder som i sin tur nu sitter hemma hos sin familj........osv os vos osv tusentals smittas ju på några dagar om det vill sig illa och inse att det går inet att stoppa och verkligheten kommer vi aldrig att få veta.

På måndag får han svar på provet, ska i normala fall ta max 24tim men pga personalbrist hinner de inte analysera proverna i tid. Till vecka kommer bla sundsvalls sjukhus att kunna analysera proverna själva och då ska man kunna få svar under dagen, i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

6 miljoner i Sverige? Vad är det fantasisiffror du trollar fram? Kolla Kina hur många som smittades och de är över 1 miljard. Sen är dödligheten mycket lägre än 1% för friska under 65 år.

Man kan kolla Kina eller man kan kolla Italien. Alla gissar och ingen vet hur det ska bli. Precis, för äldre (60 år och uppåt) och multisjuka är dödligheten mycket högre.

Här är ett värstascenario från Fredrik Elgh, professor i virologi. Professor: Vi bör förbereda oss för ett värstascenario

"risken att en majoritet av oss får sjukdomen i någon form är mycket stor. [...] Om hälften av vår befolkning smittas och insjuknar i någon grad och vi räknar med 1 procent dödlighet hos de sjuka så blir utfallet 50 000 döda"