Permalänk
Medlem

32" Magicmirror med flickboard

Tjena Alla!

Tänkte dela med mig om mitt bygge på en Magic Mirror men med en flickboard.

projektet i sig:

Att tillverka en stilren smartspegel som visar data från olika moduler och som man ska kunna swipa med hjälp av flickboard. Ett ex är att den ska visa nyhetsflöde från aftonbladet o andra källor, vill man läsa hela artikeln fullskärm så kan man swipa uppåt o då blir det fullskärm. Swipa ner så går den tillbaka till vanliga läget. Man kan dessutom swipa höger o vänster beroende på vilken modul man vill titta på.

Data som ska visas på spegeln:

1. fibaro smarta hem
2. Hue lampor
3. Nyheter, väder vind
4. gemensam kalender jag o sambon har.
5. Plex bibioteket
6. Screen cast från telefonen
7. Alexa ska styra spegeln med olika funktioner(dock på engelska för närvarande)
8. Uptime med cpu temp osv
9. Visa semesterbilder
10. Visa låtar från Spotify eller volumio som spelas
11. Ser tracking på paket från Postnord
12. Tracking på paket från aftership(tex när man beställer från ebay etc)

Delar som är inhandlade:

1. 6mm Pilkington glas från en glasmästare i Mölndal
2 32" AOC skärm från webhallen som ska slaktas för att bara använda panelen
3. trä material, spik, skruv,
4. verktyg för att hålla ihop ramen under limningen.
5. Asus Tinkerboard modell S, mic samt högtalare

Jag har redan bygga denna spegel men har lite bilder ifrån bygget. Tyvärr inte så många, Sedan har jag en del bilder på när den är klar och funktionell. Ska även göra en video som visar dem olika funktionerna.

Har tyvärr ej hunnit göra en liten filmsnutt på de olika funktionerna men ska lösa det och ladda upp här sedan.

Besök galleriet här

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Snyggt!
ser framemot video på swipandet!

Permalänk
Medlem

@jonnyutanh: Tjena!

Äntligen fick jag gjort en snabb video på lite funktioner. Ska ladda upp den nu=)

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Sådär! nu ska jag ladda upp en video där jag filmat lite funktioner. Blev kanske inte den bästa videon men ni ser stort sett vad jag ville ändå med funktionerna. Slänger upp länk såfort videon är klar på youtube.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kolla MagicMirror in action!

https://youtu.be/cMBrCK5xGic

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Riktigt snyggt asså, jag är kanske lättimponerad, men jag är amazed!

Älskar Alexa funktionen, för antar då att du också kan lägga till saker i tex kalendern när du står där och kommer på något?

Hur mycket el drar den? Och har du behövt tänka på hållbarhet på att skärmen/tvn alltid står på?

Permalänk
Medlem

@jonnyutanh: tjena!

Tack för dem snälla orden ang projektet. Allt drar ca 50watt. Inne
På andra året med skärmen, inga döda pixlar eller ngt. Jag har borrat ut ventilationshål på övre innerkarmen.

Har iof även köpt en extra exakt likadan skärm ifall ngt skulle hända. Så är det bara o byta

Yes alexa kan du prata med o även få in det i gemensamma kalendern. Super praktiskt!
Glömde även visa funktion där vi har våran shopping lista.
Google/alexa / Siri är kopplad till detta. Så kan tex säga Google lägg till 2l mjölk på inköpslistan så syns det på spegeln sedan.
Är jag inte hemma så säger jag det till Siri på telen och sambon hemma ser på spegeln

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Snyggt. Lite snickerispackel i hörnen och en repa med målarfärg och det blir en perfekt ram också.

Vad har du för programvara i den? Gjort själv eller är det något som är klar och kan användas som man kan modifiera? Jag är sjukt sugen på en själv nämligen.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Tjena!

tackar för det Samt tack för tipset. har faktiskt köpt det men inte hunnit applicera i hörnen.

I grund och botten är det MagicMirror mjukvara som jag modifierat: MagicMirror
Men iomed det är skrivet/gjort för raspberry pi. SÅ har jag fått göra om lite i en del script. Samt fått skriva lite själv för flickboarden, och en del av modulerna.
Jag kör en asus tinkerboard som är mycket kraftfullare om man vill köra många moduler. Har även provat köra med raspberry så har erfarenhet på båda sidorna.

Hojta till om du behöver hjälp på vägen SJUKT roligt projekt och användningsområdet är bara fantasin som sätter gränserna.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@muffen: tackar så mycket kul och höra!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Har vart extremt sugen på ett liknande projekt länge. Vad fick du betala för glaset? Bor själv i Göteborg så vore ju intressant att kollla upp

Permalänk
Medlem

@Shape1: Nämen man tackar så mycket

Glaset var faktiskt inte alls dyrt, köpte det i mölndal: Södra Vägens Glasmästeri AB, Phone: 031-81 00 95
Dem var super trevliga att ha med att göra. 6mm Pilkingtonglas(Spion spegel) kallade dem glaset för hahaha. men ca 700kr o då skar dem ut enligt mina specs samma dag som jag ringde. Kunde hämta ut senare den dagen på eftermiddagen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@Shape1: Nämen man tackar så mycket

Glaset var faktiskt inte alls dyrt, köpte det i mölndal: Södra Vägens Glasmästeri AB, Phone: 031-81 00 95
Dem var super trevliga att ha med att göra. 6mm Pilkingtonglas(Spion spegel) kallade dem glaset för hahaha. men ca 700kr o då skar dem ut enligt mina specs samma dag som jag ringde. Kunde hämta ut senare den dagen på eftermiddagen.

Låter ju grymt bra Tack för infon! Nu ska man bara försöka få tummen ur och köra igång också.

Permalänk
Medlem

@Shape1: Lycka till skoj med flera som har smartspeglar! återkom om du har frågor under projektets gång.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop