Dra nätverkskabel från hall till vardagsrum

Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel från hall till vardagsrum

Hej!

Bor i lgh på 50 kvm. Använder Wi-Fi till allt förutom när jag spelar. I nuläget får jag dra en kabel varje gång jag ska spela till routern, har ena änden i konsolen hela tiden och kabeln i skåpet. Detta är ju såklart inte helt optimalt. Tänkte därför jag ska dra nätverkskabel från fiberdosan i hallen till router i vardagsrummet (som just nu då också sitter i hallen vid fiberdosan). Antar detta är bättre än låta routern vara kvar i hallen och dra kabel från den till en switch i vardagsrummet då det väl blir bättre kraft direkt från routern än från någon mellanstation (switchen alltså).

Kommer behöva gå över dörrar, genom en vägg osv. En flat bör vara bäst lämpad va? 10 meter ska räcka. Cat5e tänkte jag, cat6 funkar väl med.

Så mina frågor är: 1) Vad behöver jag förutom en kabel? Kabelkanaler bara?
2) från dosa till router är bäst va? Behöver bara trådad anslutning till konsolen som sagt, kommer nog även sätta en kabel till Apple TV’n också då routern kommer befinna sig vid tv’n. Återigen är det väl bättre med kabel direkt från router till enhet istället för från router till switch till enhet?

Ser fram emot svar.

Med vänlig hälsning,
Max

Permalänk
Medlem

@maxnbm: Hastighetsmässigt spelar det ingen roll om du går direkt från router eller via en switch, så länge du har rätt switch som klarar trafiken. En Gbit switch kostar inte många hundralappar och kommer inte vara en bromskloss efter routern, 5 portars har du t.ex. denna och behöver du 8 portar finns samma för en 100-lapp till.
https://www.inet.se/produkt/5402177/tp-link-tl-sg105

Placera routern där wifi täcker din lgh bäst.

Kabeln du skall dra bör vara minst cat6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@maxnbm: Hastighetsmässigt spelar det ingen roll om du går direkt från router eller via en switch, så länge du har rätt switch som klarar trafiken. En Gbit switch kostar inte många hundralappar och kommer inte vara en bromskloss efter routern, 5 portars har du t.ex. denna och behöver du 8 portar finns samma för en 100-lapp till.
https://www.inet.se/produkt/5402177/tp-link-tl-sg105

Placera routern där wifi täcker din lgh bäst.

Kabeln du skall dra bör vara minst cat6

Så med andra ord spelar det ingen roll om jag har från routern eller switchen till enhet. Behöver tråd till mitt tv spel och Apple TV, thats it. Skulle kunna sätta en i tvn med ”bara för att”, även om funktionerna där aldrig används. Men routern har 5 portar tror jag ändå.

Har cat 5e nu som funkar utmärkt, ligger på 235-245 mbps varje gång. Har 250/100.

Permalänk
Rekordmedlem

Platta kablar uppfyller sällan kraven för kabeln, ska du sätta fast nått så gör det ordentligt eller inte alls, Cat6 installationskabel med vägguttag (honor) i ändarna är den seriösa metoden.
Att lägga en patchkabel i en kanal är inte rätt metod utan en fuskmetod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnbm:

Så med andra ord spelar det ingen roll om jag har från routern eller switchen till enhet. Behöver tråd till mitt tv spel och Apple TV, thats it. Skulle kunna sätta en i tvn med ”bara för att”, även om funktionerna där aldrig används. Men routern har 5 portar tror jag ändå.

Har cat 5e nu som funkar utmärkt, ligger på 235-245 mbps varje gång. Har 250/100.

Nej en switch kommer inte bli någon bromskloss, men har man tillräckligt med portar i routern så behöver man ingen switch.
Enda anledningen till en switch i så fall är att endast dra 1 kabel istället för 2 från routern.
Cat 5e klarar Gbit, men som @mrqaffe säger så är det bättre att göra det ordentligt istället för att fuska.