Permalänk
Medlem

Dygma Raise Keyboard

Sökte runt lite och kunde inte hitta något om detta tangentbord i forumet. http://www.dygma.com/

Tyckte själv det såg riktigt intressant ut, och har faktiskt backat projektet på kickstarter nu. Var tungen att fundera ett par dagar. Har tänkt köpa ett nytt tangentbord och tänkte gå 60% denna gång. Men ingen av dem har wrist rests och ingen av dem är heller möjliga att dela på. Detta hade flera nya funktioner som jag har funderat på allt i ett paket för i nuläget ungefär samma pris som Pok3r vilket var det tangentbord som jag hade funderat mest på att köpa.

Vad har ni för funderingar på tangentbordet? Några andra som backat projektet?

Permalänk
Medlem

Det finns redan Ultimate Hacking Keyboard (iaf snart) och Mistel Barocco i den storleken, mekaniska och som går att dela på.
Sen finns Kinesis Freestyle Edge och Matias Ergo Pro som är mekaniska och lite större.

De saker jag ser som är speciella med det här är RGB-belysning, utbytbara brytare och att det är mycket tumtangenter.
Jag tror att tumtangenterna skulle funka bättre för spel men sämre för att skriva med - därför att folk har så många olika vanor när det gäller att trycka på mellanslagstangenten. Själv skulle jag försöka trycka mellan två av de där tangenterna varje gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns redan Ultimate Hacking Keyboard (iaf snart) och Mistel Barocco i den storleken, mekaniska och som går att dela på.
Sen finns Kinesis Freestyle Edge och Matias Ergo Pro som är mekaniska och lite större.

De saker jag ser som är speciella med det här är RGB-belysning, utbytbara brytare och att det är mycket tumtangenter.
Jag tror att tumtangenterna skulle funka bättre för spel men sämre för att skriva med - därför att folk har så många olika vanor när det gäller att trycka på mellanslagstangenten. Själv skulle jag försöka trycka mellan två av de där tangenterna varje gång.

Har sett kinesis gaming tangentborden, men de var ju inte snygga nånstans, och har lite konstig layout. Inte fullt 60% men inte helt TKL heller. Ultimate Hacking Keyboard såg intressant ut, även om det inte hade wrist rests, saknade även lite andra funktioner som magnetiska fästen och kablar. Såg inte ut att vara lika hög kvalité. Men svårt att se på en video så där.

RGB är inget plus eller minus för mig. Det är en funktion och kan vara användbar men inte något jag absolut måste ha.

Det som jag gillade med Dygmas Raise var just att det var så litet, med wrist rests, och sen hade samma konfigurabilitet som en pok3r och dessutom kan delas. Hotswappable switches är något ovanligt, men kanske inte super nödvändigt. Men gör det mycket lättare att byta ut om man skulle vilja det vid senare tillfälle. Dessutom kan du koppla bort ena halvan och bara använda den andra om du skulle vilja ha den som en gamepad. Tyckte det fanns mycket funktionalitet i ett paket som inte fanns i något annat tangentbord. Även om det börjar komma fler och fler som går att delas på.

Edit: Spelling

Permalänk
Inaktiv

@Skonky:
Ang. handledsstöd:
Enligt min personliga och subjektiva åsikt:
Att säga att Tangentbordet inte har handledstöd (eller ett "bra dito"), och välja bort pga det, är som att säga (i mitt sinne) att "Bilen har ingen rattmuff".

Handledstöd kan du göra själv, eller köpa "löst".

För att göra själv, se t.ex. @Laine s guide: #16954076
eller @huttala s dito: #12165577

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Skonky:
Ang. handledsstöd:
Enligt min personliga och subjektiva åsikt:
Att säga att Tangentbordet inte har handledstöd (eller ett "bra dito"), och välja bort pga det, är som att säga (i mitt sinne) att "Bilen har ingen rattmuff".

Handledstöd kan du göra själv, eller köpa "löst".

För att göra själv, se t.ex. @Laine s guide: #16954076
eller @huttala s dito: #12165577

Absolut håller jag med dig när de gäller vanliga tangentbord. Men när du kan dela på dem är det mycket lättare om handledstödet sitter fast, detta kanske gäller speciellt om man ska ha dem i "tält"-läge.Det är vad jag tycker, sen behöver man inte hålla med. Själv har jag ju inte ens provat ett delat tangentbord så jag vet inte av erfarenhet. Det är enbart när jag tänker mig olika scenarion och föreställer mig hur jobbigt det kommer att vara hålla på att flytta dem etc. Flytta 2 saker eller 4...

Btw så har jag ett handledsstöd av @Laine sen tidigare, då jag inte orkade fixa ett eget till mitt nuvarande utan köpte av honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Har sett kinesis gaming tangentborden, men de var ju inte snygga nånstans, och har lite konstig layout. Inte fullt 60% men inte helt TKL heller.

Delade tangentbord är ofta i liknande layout för att båda sidorna ska bli lika stora, för att de ska kunna tältas (lutas sidledes) i samma vinkel utan att den ena delen sticker upp mycket mer än den andra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Delade tangentbord är ofta i liknande layout för att båda sidorna ska bli lika stora, för att de ska kunna tältas (lutas sidledes) i samma vinkel utan att den ena delen sticker upp mycket mer än den andra.

Ja jag förstår varför de har gjort som de gjort. Men gillar inte det. Därför jag tyckte Raise var så intressant. De har en "normal" 60% layout, delat, och med handledstöd samt massa andra funktioner som är smidiga och behändiga. Du kan koppla bort ena halvan och fortsätta använda andra halvan t ex. Eftersom jag inte sett någon annan nämna dem tänkte jag bara kolla vad folk tyckte... men verkar inte som att många var lika intresserade av dem som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Sökte runt lite och kunde inte hitta något om detta tangentbord i forumet. http://www.dygma.com/

http://www.dygma.com/wp-content/uploads/2015/08/20171125_Raise_Persp_Split_Rainbow_Gris-Recovered3.jpg

Tyckte själv det såg riktigt intressant ut, och har faktiskt backat projektet på kickstarter nu. Var tungen att fundera ett par dagar. Har tänkt köpa ett nytt tangentbord och tänkte gå 60% denna gång. Men ingen av dem har wrist rests och ingen av dem är heller möjliga att dela på. Detta hade flera nya funktioner som jag har funderat på allt i ett paket för i nuläget ungefär samma pris som Pok3r vilket var det tangentbord som jag hade funderat mest på att köpa.

Vad har ni för funderingar på tangentbordet? Några andra som backat projektet?

Nåå? Hur blev det, köpte du ett?
Isåfall hur är det?
Jag är själv sugen på ett. Främst för gaming..
Såg precis detta så är ganska sen på det 😁
Finns det bara att köpa på deras hemsida? Kostar en slant ju..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

@tryrain: Hej!

De har för ett tag sen skickat ut samples till utvalda backers, men massproduktion har precis börjat. Kan inte svara på hur det är än så länge. Men de beslut det har tagit längs vägen har varit helt rätt enligt mig även om det har gjort att produkten har blivit väldigt försenad.

Vi får se här om någon månad.

Tänkte göra en liten review sen när jag fått den. Får se hur ambitiös den blir... :S

Ja det verkar som det endast går att köpa via hemsidan, men den är inte producerad än. När den väl är ute kanske butiker plockar hem den. Den är rätt dyr, jag fick däremot rätt mycket rabatt när jag backade via kickstarter.

Kolla gärna deras videor på youtube. De har lagt upp flera där de beskriver utvecklingen och hur långt de har kommit.

https://www.youtube.com/channel/UC2WcYJun_dtj4sAkzYRkZXw

En backer som unboxar en i princip produktionsfärdig produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

@tryrain: Hej!

De har för ett tag sen skickat ut samples till utvalda backers, men massproduktion har precis börjat. Kan inte svara på hur det är än så länge. Men de beslut det har tagit längs vägen har varit helt rätt enligt mig även om det har gjort att produkten har blivit väldigt försenad.

Vi får se här om någon månad.

Tänkte göra en liten review sen när jag fått den. Får se hur ambitiös den blir... :S

Ja det verkar som det endast går att köpa via hemsidan, men den är inte producerad än. När den väl är ute kanske butiker plockar hem den. Den är rätt dyr, jag fick däremot rätt mycket rabatt när jag backade via kickstarter.

Kolla gärna deras videor på youtube. De har lagt upp flera där de beskriver utvecklingen och hur långt de har kommit.

https://www.youtube.com/channel/UC2WcYJun_dtj4sAkzYRkZXw

En backer som unboxar en i princip produktionsfärdig produkt

https://www.youtube.com/watch?v=wJ3UcTTxYNA

Nice! Tack för ditt svar.
Sen jag skrev sist så har jag läst på lite själv faktiskt 😀
Beställde själv ett med bronz brytare och nordisk layout.
Nu är det bara att vänta och hoppas på en leverans inom snar framtid.
Vad jag har förstått så är massproduktion på gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Nice! Tack för ditt svar.
Sen jag skrev sist så har jag läst på lite själv faktiskt 😀
Beställde själv ett med bronz brytare och nordisk layout.
Nu är det bara att vänta och hoppas på en leverans inom snar framtid.
Vad jag har förstått så är massproduktion på gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer. Massproduktion är igång och flera delar är färdigtillverkade. De väntar på ett par delar till sen är det slutproduktion genom att sätta ihop allting. De har redan upptäckt ett problem med en av delarna som de var tvungna att byta ut.

Det känns som de har en mycket mer professionellt tillvägagångssätt än många andra kickstarters och är extremt noga med deras quality control. Så det känns väldigt bra än så länge tycker jag.

Sen får vi se hur slutprodukten är. Kommer förmodligen köra en kort review med lite bilder sen när jag väl får den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Stämmer. Massproduktion är igång och flera delar är färdigtillverkade. De väntar på ett par delar till sen är det slutproduktion genom att sätta ihop allting. De har redan upptäckt ett problem med en av delarna som de var tvungna att byta ut.

Det känns som de har en mycket mer professionellt tillvägagångssätt än många andra kickstarters och är extremt noga med deras quality control. Så det känns väldigt bra än så länge tycker jag.

Sen får vi se hur slutprodukten är. Kommer förmodligen köra en kort review med lite bilder sen när jag väl får den.

Nu är det snart dags 😁
Många har redan fått sina dygma raise.
Gissar på att vi får våra någon gång i Januari, förhoppningsvis i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Nu är det snart dags 😁
Många har redan fått sina dygma raise.
Gissar på att vi får våra någon gång i Januari, förhoppningsvis i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. EU får sina lite senare. Men kommer nog snart!

Permalänk
Medlem

Uppdatering på kickstarter:

"Pre-orders

Our next step is to organize all remaining pre-orders (EU and non-EU), put the labels with the corresponding shipping addresses, and send them out next week." (Alltså skickas denna vecka)

"Normal orders

After sending the pre-orders, we will send out all other orders that were made through our website. This will be done in the following week, 4th week of January." Skickas om ett par veckor.

https://www.kickstarter.com/projects/deilor/dygma-raise-the-w...

Permalänk

Jag är bra sugen på att testa denna. 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad folk kommer att tycka om tumtangenterna: åtta stycken istället för bara en mellanslagstangent.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@tryrain @Skonky
Har ni fått hem dem än? Jag är bra sugen på att beställa en, men är osäker..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

@skonky du får gärna skriva en liten medlemsrecension när du har använt bordet ett tag. Är nyfiken på vad du tycker om det, och framför allt hur det känns med ett delat tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag är nyfiken på vad folk kommer att tycka om tumtangenterna: åtta stycken istället för bara en mellanslagstangent.

Jag har inte testat, men jag förstår konceptet. Tänk hur mycket du använder tummarna på en handkontroll medans på ett tangentbord använder du en tumme till en tangent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@tryrain @Skonky
Har ni fått hem dem än? Jag är bra sugen på att beställa en, men är osäker..

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått hem den för ett tag sen. Sitter med den just nu faktiskt.

Skrivet av Kenneth:

@skonky du får gärna skriva en liten medlemsrecension när du har använt bordet ett tag. Är nyfiken på vad du tycker om det, och framför allt hur det känns med ett delat tangentbord.

Jag ska försöka få ihop något. Har aldrig gjort en recension tidigare så är aningen nervös inför det. Det ska bli av, speciellt nu när man jobbar hemifrån borde det definitivt finnas tid för det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tänkte bara flika in och säga att om man är sugen på att bygga tangentbord själv så finns Quefrency, då får man ett splittat, fullt programmerbart tangentbord.

Man kan välja mellan 65% layout (som på bilden nedan) eller 60%.
Det finns även en vänstersida med macrokeys om man är sugen på sånt.

Finns att köpa på Keeb.io.
Finns även att köpa i EU, osäker på om det finns i lager där dock. Men candykeys.com.
Candykeys har även en assembly service.

Utöver det så finns det gott om schyssta fullt programmerbara splittade tangentbord från aliexpress, där brukar man alltid kunna köpa assemblyservice billigt också, så man får hem ett färdigbyggt tangentbord.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tänkte bara flika in och säga att om man är sugen på att bygga tangentbord själv så finns Quefrency, då får man ett splittat, fullt programmerbart tangentbord.

Man kan välja mellan 65% layout (som på bilden nedan) eller 60%.
Det finns även en vänstersida med macrokeys om man är sugen på sånt.

https://i.imgur.com/CnKMXNz.jpg

Finns att köpa på Keeb.io.
Finns även att köpa i EU, osäker på om det finns i lager där dock. Men candykeys.com.
Candykeys har även en assembly service.

Utöver det så finns det gott om schyssta fullt programmerbara splittade tangentbord från aliexpress, där brukar man alltid kunna köpa assemblyservice billigt också, så man får hem ett färdigbyggt tangentbord.

Yes, har bestämt mig för v2 som kommer med ISO.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

Yes, har bestämt mig för v2 som kommer med ISO.

Jag med, börjar bli några stycken nu
Fast jag kör ANSI, är dock nice att ha lite backupbrädor och kanske styra up lite hotswapsockets i V2.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag med, börjar bli några stycken nu
Fast jag kör ANSI, är dock nice att ha lite backupbrädor och kanske styra up lite hotswapsockets i V2.

Vart hittar jag sådana sockets?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ber om ursäkt för att det blir lite offtopic nu.

Skrivet av StuntmanMike:

Vart hittar jag sådana sockets?

Det finns på bland annat aliexpress
Men jag skulle göra lite research före jag beställer. Kan vara problem att få igenom vissa genom hålen i PCBn, och det kan bli jobbigt att skala 120-200+ sockets.

Permalänk
Medlem

Tänkte kanske köra en lite necro på denna tråd

Jag fick nämligen mitt dygma raise idag å skriver detta inlägg på det.

Jag valde svart (då vitt inte fanns med nordisk layout å jag orkar inte hålla på med andra keycaps), valde även Kailh Pink Silent, vet inte riktigt varför men hört bra om dem å de är damm- å spill säkra, vilket är en fördel

Måste dock säga att det är ruskigt gött att skriva på å med just dessa brytar låter de ingenting.

Beställde det i lördags, skickades igår å kom fram idag, ruskigt snabb leverans må jag säga.
Ingen tull heller iom att de skickar från Spanien vilket är underbart!

Ser fram emot att få leka lite mer med detta, första intrycket är mycket bra!