Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk
Medlem

Många förståsigpåare och utlåtanden i denna tråd om saker och ting man inte har en aning om hur det fungerar

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Haha. Alltså folk i tråden som spelar supervuxna och säger åt folk att "skämmas" etc för att man har mage och klaga på en streamingtjänst.

Spyr på er. Ta hand om era egna barn istället för att leka mammor på internet.

Om du spyr på mig hoppas jag att du inte har corona.
Kramar mamma backsten.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ska bli intressant och se ifall dom gör samma sak med Stadia och andra tjänster för streaming/nedladdning.
Jag tror att dom flesta skulle kunna leva med ifall platformar som steam halverar hastigheten för nedladdning T.Ex.

Jag har inte stora invändningar mot det här, men jag tror att det skulle kunna skötas snyggare.
1. Inte begränsa dom länder som inte har behov av begränsning.
2. Ha högre kvalite vid vissa tider på dygnet.
3. Inte begränsa kvalité för nedladdade videos(eller det kanske dom inte har?), istället att bara begränsa hastigheten som man laddar ner dom i.
4. Inte begära att man ska betala för något man inte får.

Och sen ha en väldigt trevlig, tydlig och öppen attityd till konsumenterna.

1. Japp detta skulle kanske fungera.
2. När då? På kvällen? Eller under dagen? Saken är att folk tittar dygnet runt just nu, det är därför de begränsar också. Folk lämnar ju inte lägenheterna.
4. Svårt det där. Man ser världsekonomin gå kraftigt neråt, tror du företaget skulle vilja få in mindre pengar nu?

När det kommer till Stadia så är en bra och snabb uppkoppling vesentlig här. Annars så kan du inte spela pga att det laggar.

Permalänk
Medlem

För en annan som konstant måste fetcha XAVC 100Mbit videomaterial från jobbservern nu när man jobbar hemifrån så tackar jag för eran uppoffring

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

@Dalton Sleeper:

Det är karantän i större delen av europa, man får göra uppoffringar.
När du sitter och svär över lägre kvalite på femte varvningen av valfri superhjälte rulle arbetar sjukvårdspersonal dubbla skift.

Personligen kan jag klara mig utan allt du nämner, och lite till.

Det är PINSAMT att behöva läsa åsiketerna som en stor del av SweClockers delar. Ni är ju på riktigt helt världsfrånvända.
VÄX UPP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Väldigt imponerande att Netflix har kapacitet att kunna påverka hela internets stabilitet. De lär ha biffiga anslutningar till sina servrar.

De sätter ut cache noder ute hos leverantörerna, de som jag har sett sitter med 4x 10Gbit nic eller 2x40Gbit + 2x10Gbit. Det sitter ett antal sådana utspridda i näten. Allt för att reducera trafik in till de centrala servrarna.

Såhär ser de ut. Bild i spoilern.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Själv håller vi oss hemma men det finns alltid dom som sprider viruset vidare ändå..

24/7, det är bra om man har möjlighet till det. Nu jobbar jag på skola och har 1h resa kommunalt enkel väg. Hade FHM haft lite stake så hade Sverige varit nedstängt redan. Nu är det försent för iaf Sthlm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är en ovidkommande "åtgärd". Många av de drakoniska försöken att kontrollera smittspridningen är ju åtminstone någorlunda konkret kopplade till *drumroll* smittspridningen!

Jag förstår att många inte ens kommer märka av detta tilltaget men det är bara ytterligare en grej som indikerar att världen har blivit knäpp. Vi behöver färre sådana signaler inte fler.

Men detta ÄR kopplat till smittspridningen, om näten inte pallar med är det flera samhällsfunktioner som inte kommer fungera. Vissa ISPer får kanske problem och folk kan inte arbeta hemifrån och måste då ta sig till jobbet och utsätta både sig och andra för potentiell smittspridning.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Både förstår de som är besvikna och inte förstår. Läget i världen är allvarligt och lite sämre kvalite på Netflix är ju inte det värsta som händer med denna pandemi.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Då kan dom också sänka månadskostnaden med 30%. Sänka 30% bitrate på 4K content ser ju för j*vligt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

24/7, det är bra om man har möjlighet till det. Nu jobbar jag på skola och har 1h resa kommunalt enkel väg. Hade FHM haft lite stake så hade Sverige varit nedstängt redan. Nu är det försent för iaf Sthlm.

Problemet är ju fördröjningen. Man kan först se resultaten från åtgärder man gör för c:a 14 dagar sedan.
Stockholm borde vara den första delen man sätter i karantän men i vanlig ordning kommer beslut försent i detta land.

Permalänk
Hjälpsam

Lika intelligent som att införa vattenransonering i hela Europa, om det blir vattenbrist i Spanien pga torka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tja, att säga upp Netflix bidrar väl med ännu mer bandbreddssparande än "30% kvalitetssänkning" skulle ge så ni som klagar på folk som säger upp sina Netflix-abonnemang borde väl hylla dessa hjältar istället.

Då det just nu troligen räcker med ett VPN till icke-EU land för att få full kvalitet borde de som verkligen lider av kvalitetssänkningarna ha en hyfsat enkel workaround.

Själv tankade jag hem 70GB Borderlands 3 från Steam i veckan - egoistisk som jag är ville jag ha produkten jag nyss betalt för. Skall man ha dåligt samvete för att man använder uppkopplingen man betalar för?

Nåja, i värsta fall får väl folk plocka fram böcker, lego, brädspel och kortlekar för att underhålla sig själva och barnen under arbetstid - #bandbreddsfritt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Det vore ju klokare att begränsa i de områden där det är problem. Sveriges nät ligger ju inte precis och kryper på knäna och många stora företag har cdn:er här eller i grannländerna.

Ni säger det är ett i-landsproblem att vi inte kan se Netflix i 4K. Det är snarare ett u-landsproblem att behöva strypa kvalitén för att hela nätet går ned av lite Netflix... Tur att torrents rullar hem i 110 MB/s som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@squix: Känner en som kör Netflix "4K" på 15 Mbit/s ADSL2+ och det är runt där själva bitraten ligger, det är bara att den tar ner lite i förväg.

Ja men de anpassar bitrate efter uppkoppling , med de mätningar jag gjort både från Windows 10 app och tv app så kan buffringen vara upp mot 100Mbit/s spikar men sedan konstant runt 30Mbit/s

Min uppkoppling är 600Mbit/s och har runt 580Mbit/s på Netflix fast.com test

Kanske finns fler som testat och kan verifiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Dalton Sleeper:

Det är karantän i större delen av europa, man får göra uppoffringar.
När du sitter och svär över lägre kvalite på femte varvningen av valfri superhjälte rulle arbetar sjukvårdspersonal dubbla skift.

Personligen kan jag klara mig utan allt du nämner, och lite till.

Det är PINSAMT att behöva läsa åsiketerna som en stor del av SweClockers delar. Ni är ju på riktigt helt världsfrånvända.
VÄX UPP.

Det skulle vara oerhört intressant att se hur majoriteten av SweClockers medlemmar skulle klara av en strypning av strömtillförseln i en månad. Det verkar nästan som världen har gått under för vissa när Netflix inte kan visa högsta kvalité.

Men det är klart, jag hade kanske också brytt mig om jag varit höginkomsttagare och haft råd med tjänsten/tekniken. Annars får man gärna tänka till lite och se det från andras torn. Vissa klagar på människosyn här inne, men nu när det väl gäller att göra uppoffringar så bryr sig många om sina Netflix-abonnemang istället.

Permalänk
Medlem

Spontant känns väl ändå detta som kronjuvelen av de privilegierades problem.

Permalänk
Medlem

"VHS-mode activated"

Permalänk
Medlem

Många beslut som tas i dessa tider är en avvägning mellan individens friheter och rättigheter kontra folkhälsan. Vad som är rätt och fel är en moralfråga. Ska vi tillåta individers rättighet kring avtal eller låta folket kunna utnyttja nätet för att hålla sig underrättad kring förhållningssätt utifrån ett virus som kan skörda hundratusentals liv.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Är du lika aggressiv i alla dina beslut så att du inte klarar av att vänta ett dygn och invänta ny information?

Netflix flippade över det på en natt, inte mer än rätt att kunderna kan ta lika snabbt beslut, hoppas alla gör det.

Själv sa jag redan upp det för några månader sen av helt andra skäl men hade lätt sagt upp det nu och begärt tillbaka pengar från sista månaden.

Bara för att ett fåtal länder lider av dålig infrastruktur så ska inte alla behöva lida för det.

Permalänk
Avstängd

sänk kostnaden med 30% då också.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det skulle vara oerhört intressant att se hur majoriteten av SweClockers medlemmar skulle klara av en strypning av strömtillförseln i en månad. Det verkar nästan som världen har gått under för vissa när Netflix inte kan visa högsta kvalité.

Men det är klart, jag hade kanske också brytt mig om jag varit höginkomsttagare och haft råd med tjänsten/tekniken. Annars får man gärna tänka till lite och se det från andras torn. Vissa klagar på människosyn här inne, men nu när det väl gäller att göra uppoffringar så bryr sig många om sina Netflix-abonnemang istället.

What he said!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag själv har Home Theatre för ca 100 000k (inräknat elektroniska fotöljer, duk, projektor, ljud, etc...), har inget jobb nu fram tills augusti troligtvis. Jag gråter verkligen inte eller är ett dugg ledsen, dels för jag har en buffert och är förberedd, men när man som du säger hör dessa som klagar över lite sämre bild temporärt... Då vet man hur duktigt bortskämda och verklighetsfrånvända folk kan vara. Jag bryr mig fan också normalt sett jävligt mycket om bra bildkvalite, jag har själv filmat på film, Arri Alexa, Red,
Black Magic, etc.. har t.ex. skärmkalibreringsverktyg, Davinci Resolve med deras egna control surface, osv... Bild är viktigt för mig, men bara pga. det så kan man inte blunda för verklighetens krav.

Och är man ute efter bästa kvalitet så tar man väl inte sitt material från Netflix iallafall 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Dalton Sleeper:

Det är karantän i större delen av europa, man får göra uppoffringar.
När du sitter och svär över lägre kvalite på femte varvningen av valfri superhjälte rulle arbetar sjukvårdspersonal dubbla skift.

Personligen kan jag klara mig utan allt du nämner, och lite till.

Det är PINSAMT att behöva läsa åsiketerna som en stor del av SweClockers delar. Ni är ju på riktigt helt världsfrånvända.
VÄX UPP.

Det är egentligen inte kvaliten det handlar om, jag bryr mig inte nämnvärt men jag skulle sagt upp tjänsten om det handlade om 480p som föreslogs först, vilket säkerligen Netflix förstod då de gick in med en annan metod.

Varför ger de inte folket en chans att välja? En del kanske avstår helt medans andra kör på som vanligt. Varför begränsar man även på kvälls/helgtid? Varför begränsar man även i Sverige?

Det jag stör mig på är att någon går in och bestämmer över andra, sedan vad det handlar om är mindre viktigt. Kan tänka mig att du tycker det är jättebra att regeringen höjer skatterna och mer eller mindre kastar både kosingen och landet i sjön, lägger kemikalieskatten på vikt samt inför TV-licens för "alla". Du håller säkert med Copyswede också.

Nu öppnar det upp för mycket idiotiskt som inte kommer att bidra till något bättre. Det är bättre att visa att folk/företag inte kan bete sig hur som helst än att bara ignorera det.

Permalänk
Medlem

Nice, då sparar man lite surf på sitt 4G då man inte har någon fiber till huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Problemet är ju fördröjningen. Man kan först se resultaten från åtgärder man gör för c:a 14 dagar sedan.
Stockholm borde vara den första delen man sätter i karantän men i vanlig ordning kommer beslut försent i detta land.

Jag skulle nog säga att det som är mer i vanlig ordning är lekmän som försöker mästra de som faktiskt har någon koll på ämnet. Att den du svarade talat om att det handlar om stake att kunna stänga ner var dråpligt roligt när det snarare är helt tvärtom. Skönt att Sverige försöker att inte överreagera, samt accepterar situationen som de kunniga beskrivit. Det är lätt att bara göra som andra då man har ryggen fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Undrar om dom verkligen behöver sänka i Sverige? Vi har ju ett ganska stabilt nät om man jämför med andra EU-länder.

Tror Netflix försöker undvika flödet med inkommande kunder som kommer ifrågasätta dom varför dom får betala samma pris. Dom har nog mycket överflöd med inkommande kunder som vill kritisera läget. Om Sverige får högre kvallité kommer för samma pris så kommer det nog bli mer folk som ringer in och avslutar deras abonnemang.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra att de uppmanar till ladda ner material istället
Där kan man välja att se precis vilken kvalitet man vill.

Då behöver man inte bry sig om att tänka på att börja betala för netflix igen iaf.

förstår verkligen inte.. behövs det inte mer än sämre kvalité.. så börjar folk vilja pirat ladda ner filmer istället? Har inte folk nån medkänsla varför dom måste sänka kvalitén.

Om dom inte gör det, vad tror ni/du kommer hända med internet då......KANSKE internet ligger nere helt istället i perioder,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

förstår verkligen inte.. behövs det inte mer än sämre kvalité.. så börjar folk vilja pirat ladda ner filmer istället? Har inte folk nån medkänsla varför dom måste sänka kvalitén.

Om dom inte gör det, vad tror ni/du kommer hända med internet då......KANSKE internet ligger nere helt istället i perioder,

Fast nej.
De hade kunnat göra som youtube, att de sänker default upplösning. Sen får man själv välja högre upplösning.
Helt acceptabel lösning.

Det netflix gör är levererar en sämre produkt för samma pengar.

Och medkänsla kopplar jag inte samman med netflix direkt
Och nej, internet kommer inte ligga nere helt i perioder även om netflix inte skulle sänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Tror Netflix försöker undvika flödet med inkommande kunder som kommer ifrågasätta dom varför dom får betala samma pris. Dom har nog mycket överflöd med inkommande kunder som vill kritisera läget. Om Sverige får högre kvallité kommer för samma pris så kommer det nog bli mer folk som ringer in och avslutar deras abonnemang.

Det kostar ju redan olika mycket för Netflix beroende på vilket land man bor i. Danmark har ju världens dyraste Netflix och betalar ca 28 % mer än genomsnittet, med hänsyn till valuta etc. Tänk då även på att utbudet på Netflix för oss i Norden är mindre än hälften jämfört med USA och Kanada.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"