Permalänk
Inaktiv

"Löparn" gjorde en överslagskalkyl på detta vansinne som pågår:

Börsrasen indikerar ekonomisk dårskap i världen
Världens aktiebörsers samlade värde var ca 1000 000 000 000 000 kr innan rasen på omkring 20-25 % uppkom. Antag att de har överreagerat och att ett mer rättvisande värde på kapitalförstöringen pga olika länders olika åtgärder mot Covid-19 utgörs av endast 10 % av värdet ovan dvs endast 100 000 000 000 000 kr = 100 000 miljarder kr.

Detta ska ställas mot i första hand tack vare av åtgärderna förväntade sparade liv på personer i mycket hög ålder med vanligen redan en eller flera underliggande sjukdomar. Antag vidare att alla dessa åtgärder faktiskt gör enormt stor nytta nu så att dödligheten halveras i Covid-19. Med hittillsvarande statistik uppskattar jag grovt att dödstalet i hela världen pga Covid-19 kan hamna i storleksordningen 100 000 - 200 000 personer, och följaktligen skulle det vara lika många 100 000 - 200 000 personer som räddas genom åtgärderna. Den förväntade återstående livslängden för dessa gamla personer med ofta en eller flera underliggande sjukdomar sätter jag överslagsmässigt till 10 år. Då blir det 1-2 miljoner manår totalt som vinns i ökad överlevnad.

Slutsatsen kan då dras att varje man-år i ökad överlevnad enligt aktiemarknaderna kommer kosta 100 000 miljarder kr dividerat med 1-2 miljoner vilket = 50 - 100 miljoner kr.

Det motsvarar SKYHÖGT över vad t ex cancerläkemedel får kosta med beaktande av deras effekt i form av ökad förväntad överlevnad är. De dyraste cancerläkemedlen är i miljon-klassen och kanske höjer överlevnaden ett antal månader till något år eller mer, men de framstår i relation till kalkylen ovan som busbilliga

Det är alltså fullständigt huvudlösa kostnader som börserna anser att länderna har tagit till mot Covid-19, och jag insåg detta intuitivt tidigt långt innan denna visserligen väldigt grova kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

"Löparn" gjorde en överslagskalkyl på detta vansinne som pågår:

Börsrasen indikerar ekonomisk dårskap i världen
Världens aktiebörsers samlade värde var ca 1000 000 000 000 000 kr innan rasen på omkring 20-25 % uppkom. Antag att de har överreagerat och att ett mer rättvisande värde på kapitalförstöringen pga olika länders olika åtgärder mot Covid-19 utgörs av endast 10 % av värdet ovan dvs endast 100 000 000 000 000 kr = 100 000 miljarder kr.

Detta ska ställas mot i första hand tack vare av åtgärderna förväntade sparade liv på personer i mycket hög ålder med vanligen redan en eller flera underliggande sjukdomar. Antag vidare att alla dessa åtgärder faktiskt gör enormt stor nytta nu så att dödligheten halveras i Covid-19. Med hittillsvarande statistik uppskattar jag grovt att dödstalet i hela världen pga Covid-19 kan hamna i storleksordningen 100 000 - 200 000 personer, och följaktligen skulle det vara lika många 100 000 - 200 000 personer som räddas genom åtgärderna. Den förväntade återstående livslängden för dessa gamla personer med ofta en eller flera underliggande sjukdomar sätter jag överslagsmässigt till 10 år. Då blir det 1-2 miljoner manår totalt som vinns i ökad överlevnad.

Slutsatsen kan då dras att varje man-år i ökad överlevnad enligt aktiemarknaderna kommer kosta 100 000 miljarder kr dividerat med 1-2 miljoner vilket = 50 - 100 miljoner kr.

Det motsvarar SKYHÖGT över vad t ex cancerläkemedel får kosta med beaktande av deras effekt i form av ökad förväntad överlevnad är. De dyraste cancerläkemedlen är i miljon-klassen och kanske höjer överlevnaden ett antal månader till något år eller mer, men de framstår i relation till kalkylen ovan som busbilliga

Det är alltså fullständigt huvudlösa kostnader som börserna anser att länderna har tagit till mot Covid-19, och jag insåg detta intuitivt tidigt långt innan denna visserligen väldigt grova kalkyl.

Fast det är ju helt fel sätt att räkna. Börsen är ju inte ett instrument för att mäta samhällsvärdet. BNP är ju då klart bättre, men då krävs det också man inte jämför topp till botten, utan avvikelse från förväntning.

Sen ska man också ta i beaktande kostnaden för sjuka, inte enbart döda.

Men jag håller ändå med om att kostnaden på ca 2-5% an BNP kommer vara hög.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Gick upp med 10% idag, det är väll bättre än åt andra hållet.

Jänkarbörsen är lite mer konsistent så har börjat daytrada lite och tjänar ca 5-10% om dagen av de ca 100k man leker med, det blir ju lite efter ett par dagar så länge man inte skjuter sig i foten.

Permalänk
Medlem

Senaste dagarnas börs visar tecken på att investerare har höjt blicken lite, dvs att det blir en relativt kort period med bekymmer (Kina och Sydkorea som exempel). Bra företag kommer fortsätta vara bra företag, de som överlever iaf. Jag håller mig borta från småbolag som inte har ordentlig kassa eller ej går med vinst. Är ca 50% inne för tillfället.

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra 20-30% ned. Satte en tredjedel i räntor precis innan det värsta raset som dämpade fallet lite.

Räknar med att detta fall fortsätter en bra bit till nedåt innan det planar ut och vänder.

Permalänk
Mattecoach

När man beräknar värdet av ett bolag är det standard att det ska vara lika med summan av alla framtida utdelningar, inkl. höjning. T.ex. räknar man med 50% utdelning av vinst varje år, man börjar på 40 kr vinst och det ska öka med 10% årligen och detta sker en gång om året i ALL OÄNDLIGHET.
Om ett bolag sänker sina intäkter med 30% ett år, hur stor tror ni att effekten blir på summan av alla framtida utdelningar?

Ett tips: Större än vad ni tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

När man beräknar värdet av ett bolag är det standard att det ska vara lika med summan av alla framtida utdelningar, inkl. höjning. T.ex. räknar man med 50% utdelning av vinst varje år, man börjar på 40 kr vinst och det ska öka med 10% årligen och detta sker en gång om året i ALL OÄNDLIGHET.
Om ett bolag sänker sina intäkter med 30% ett år, hur stor tror ni att effekten blir på summan av alla framtida utdelningar?

Ett tips: Större än vad ni tror.

Standard och standard. Det finns ju otroligt många sätt att bedöma värdet av en aktie (värdet på bolag bedöms annorlunda), och det där är bara ett sätt. Det är dessutom ett sätt som är så pass förenklat att det blir fel, för om processen beräknas på en gång om året i all oändlighet så kommer också värdet på aktien att bli oändligt högt. Samtidigt så är det klart felaktigt att räkna med att sänkning av intäkterna under ett år, speciellt om det är konjunkturrelaterat, ska vara en indikation på att intäkterna nästa år kommer vara =x*0,7*1,1. Efter en konjunktursvängning följer en korrigering, och åren efter kommer troligen att ha högre ökning i intäkterna än vanligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Veteranpolen har gått upp duktigt både igår och idag.
Jag fattar verkligen inte... Någon annan som greppar det här?

Jag tänker mig att deras arbesstyrka inte är den bäst lämpade för läget.
Ja det är ett telegram ute att VDn köpt aktier för 79.000 spänn igår. Men det är ju verkligen noll och ingenting!
Det är ju säkert en likviditetsfråga också. Aktien handlas väl inte så mycket alls så finns det köpordrar alls så har det väl oproportionerligt stor positivinverkan.
Men att den är vinnare (för de aktier jag har span på) för både gårdagen och idag känns ändå orimligt.
Eller?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/821459/veteranpoo...

Min gissning är att det finns en hel del efterfrågan på pensionerad vårdpersonal. Men det är bara min gissning

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Standard och standard. Det finns ju otroligt många sätt att bedöma värdet av en aktie (värdet på bolag bedöms annorlunda), och det där är bara ett sätt. Det är dessutom ett sätt som är så pass förenklat att det blir fel, för om processen beräknas på en gång om året i all oändlighet så kommer också värdet på aktien att bli oändligt högt. Samtidigt så är det klart felaktigt att räkna med att sänkning av intäkterna under ett år, speciellt om det är konjunkturrelaterat, ska vara en indikation på att intäkterna nästa år kommer vara =x*0,7*1,1. Efter en konjunktursvängning följer en korrigering, och åren efter kommer troligen att ha högre ökning i intäkterna än vanligt.

Håller med om att det är förenklat och att frågan främst handlar om det här får långsiktiga konsekvenser eller om det är en ettårseffekt. Ser dock fler och fler som börjar prata om recession (vilket i mina ögon verkar rimligt) och om det händer så är vi en bra bit ifrån botten nu.

Kommentar: en av flera anledningar till att värdet på aktien inte blir oändligt högt i exemplet ovan är att du behöver diskontera framtida betalningar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Läste nyss meddelandet avanza skickade ut när mitt värde sjunkit med 10 %. Där stod också ~”vi skickar ut ett sådant här meddelande Varje gång värdet på dett innehav sjunkit med ytterligare tio procent. När värdet har sjunkit med 110 % söutar vi skicka ut meddelanden om detta.”

Jotack.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Det skickar de inte för att de vill, utan för att de måste.
Det finns nån lag som säger att en bank måste varna sina kunder vid drastiska värdeminskningar.
Så att passiva investerare har en möjlighet att dra i nödbromsen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Tdoll: Det skickar de inte för att de vill, utan för att de måste.
Det finns nån lag som säger att en bank måste varna sina kunder vid drastiska värdeminskningar.
Så att passiva investerare har en möjlighet att dra i nödbromsen.

Jo, det är jag med på. Det var just biten om hur de inte kommer fortsätta skicka meddelanden när mitt värde sjunkit med 110 %. Jag är visserligen ingen börshaj så jag kanske har dålig koll men i mina ögon så är värdet i ens depo lika med noll när det sjunkit med 100 % och att det därför är självklart att man inte behöver fortsätta skicka meddelanden ifall det sjunker ännu mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMacho:

Min gissning är att det finns en hel del efterfrågan på pensionerad vårdpersonal. Men det är bara min gissning

Lät som en bra gissning ;). Oavsett om den stämmer eller ej så är det iaf någon form av möjlig förklaring.
Långt mer än jag hade innan. Tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jo, det är jag med på. Det var just biten om hur de inte kommer fortsätta skicka meddelanden när mitt värde sjunkit med 110 %. Jag är visserligen ingen börshaj så jag kanske har dålig koll men i mina ögon så är värdet i ens depo lika med noll när det sjunkit med 100 % och att det därför är självklart att man inte behöver fortsätta skicka meddelanden ifall det sjunker ännu mer.

Det är sedan årsskiftet. Hade du 100k vid ingång av året, och sedan satt in 200k senare under året, kan värdet sjuka med 110k, och vips, 110% värdeminskning mot årets start.

Edit: Tror jag i alla fall

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är sedan årsskiftet. Hade du 100k vid ingång av året, och sedan satt in 200k senare under året, kan värdet sjuka med 110k, och vips, 110% värdeminskning mot årets start.

Edit: Tror jag i alla fall

Eller kanske om man har belånat sin depå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Eller kanske om man har belånat sin depå?

Så kan det vara

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Vafan, ska man både läsa och förstå hela innehållet innan man gör sig rolig på vad som står?

Med andra ord; tack, nu förstår jag hur de tänker

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som händer med bolåneräntorna framöver. Vissa centralbanker har sänkt räntan för att stimulera ekonomin. Men upplåningskostnaderna på finansmarknaden har nu börjat stiga på grund av osäkerheten. Ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad som händer.

https://www.svd.se/storbankerna-avvaktar-beslut-om-borantorna...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Frågan är vad som händer med bolåneräntorna framöver. Vissa centralbanker har sänkt räntan för att stimulera ekonomin. Men upplåningskostnaderna på finansmarknaden har nu börjat stiga på grund av osäkerheten. Ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad som händer.

https://www.svd.se/storbankerna-avvaktar-beslut-om-borantorna...

Ofta vid plötsliga kriser drar alla möjliga parter tillbaka och vill hålla likvida medel, samtidigt som många företag hamnar i likviditetsproblem. Det leder till att priset på pengar går upp i korta loppet.

När situationen stabiliserar sig, om än på en dålig nivå, så tenderar räntorna att sjunka.

Sen så lär de knappast sjunka lägre än vad de tidigare varit, då pengar nu redan varit nästan gratis.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tillgång och efterfrågan. Många aktiesparare har sålt sina aktier den sista tiden och letar efter säkrare placeringar, det betyder att det blir mer pengar att tillgå på lånemarknaden och då sjunker priset på lån (räntan). Dessutom har stater och riksbanker pumpat in pengar i det ekonomiska systemet vilket också trycker ner räntorna.

Du har nog missuppfattat räntemarknaden, priset på obligationen stiger när fler vill köpa och då sjunker räntan, därav blir "tidigare" obligationsägare vinnare. Stiger styrräntor så blir tidigare obligationsägare förlorare. Det är omvänt alltså.

Jag såg själv amerikansk 10åring sjunka från 1.2% ner till 0.2% efter fed sänkt styrräntor ner till 0% och öppnat för stödköp, veckan därefter startade paniken och 10åringen rusade från 0.2% upp till 1.2% igen, oavsett stödköp.

Eftersom obligationsmarknaden i europa till stor del varit negativ har den spelat på "greater fool theory", dvs att räntorna kommer fortsätta sjunka än mer minus och priset på obligationen stiger. Det är trots allt bättre att bara förlora 1% årligen på sin investering än 2%. Men icke, även tysk 10åring har rusat från -0.9 till -0.3, ett tag t.om -0.1, Ecb har nu lovat stödköp för 750miljarder euro, vilket dämpat uppgången.

Då är det mer intressant på företags obligationer, finansinspektionen har stoppat försäljningar i vissa räntefonder eftersom flera storspelare valt att kliva av, det är helt enkelt rädda att företagen kursar och lånen blir värdelösa. Bland annat ska en post SAS-obligationer sålts till 50% under noteringen, mäklat via telefonsamtal.

Det är en perfekt storm helt enkelt, vi får väl se om centralbankerna kan hindra utvecklingen, men europas obligationsmarknad är på god väg att spricka. Det är som tidigare kriser, centralvalutor som rusar i värde när alla springer mot säker likviditet, mindre valutor faller raskt, som svensk krona eftersom det är ingen trygg hamn vid oro.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Frågan är vad som händer med bolåneräntorna framöver. Vissa centralbanker har sänkt räntan för att stimulera ekonomin. Men upplåningskostnaderna på finansmarknaden har nu börjat stiga på grund av osäkerheten. Ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad som händer.

https://www.svd.se/storbankerna-avvaktar-beslut-om-borantorna...

När inflationen äter upp bolånen kan folk som inte amorterat något köpa ut sin bostad för en klase bananer.
Bankerna måste också agera på något sätt hur ska de annars betala sina anställda när lönerna går upp.

Dow nere på 19,2k vid stängning idag och corona kommer inte försvinna på några veckor heller så vi kommer se dessa mångmiljardsstödpaketen hagla ner från alla länder i västvärlden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enligt Lysas hemsida kan man ta ut pengarna som vanligt.

Permalänk
Medlem

Spiltan låser tillfälligt uttag från deras räntefonder. Detta gäller för andra räntefonder från andra företag också. Se också vad Avanza skriver om det.

Permalänk
Medlem

Jättedum fråga kanske, men hur funkar det med den statliga insättningsgarantin i sådana här lägen där risken kanske finns att staten knappt har pengar att röra sig med p.g.a. prioritering av sjukvård, stöd till företag etc? Har 250k på Volvos fasträntekonto som jag funderar på om jag ska ta hem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jättedum fråga kanske, men hur funkar det med den statliga insättningsgarantin i sådana här lägen där risken kanske finns att staten knappt har pengar att röra sig med p.g.a. prioritering av sjukvård, stöd till företag etc? Har 250k på Volvos fasträntekonto som jag funderar på om jag ska ta hem eller inte.

Staten kan alltid trycka nya pengar för att uppfylla insättningsgarantin. Nackdelen med det är att man kan få hyperinflation, dvs, köpkraften minskas radikalt, men då spelar det ingen roll var man har sina pengar. Men jag tror risken för hyperinflation är väldigt låg, så jag skulle bara behållt pengarna där de är. Om du har lite pengar på ditt vanliga konto och bank så hade jag dock flyttat en del för att ha snabbt tillgång till pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jättedum fråga kanske, men hur funkar det med den statliga insättningsgarantin i sådana här lägen där risken kanske finns att staten knappt har pengar att röra sig med p.g.a. prioritering av sjukvård, stöd till företag etc? Har 250k på Volvos fasträntekonto som jag funderar på om jag ska ta hem eller inte.

1. Kontrollera att Volvo fasträntekonto täcks av den statliga insättningsgarantin. Det är inte alla konton som ingår.

2. Ställ dig själv frågan om du tror att Volvo (Cars?) kommer gå i konkurs. Om det inte sker är dina pengar redan "säkra".

3. Om Volvo går i konkurs (eller deras banktjänstedel där du har pengarna insatta) så och den statliga insättningsgarantin gäller för ditt sparkonto så kommer du, på sikt, få ut dina pengar. Detta är i grund och botten ett EU-direktiv som gäller inte bara för Sverige. Staten kommer inte att gå i konkurs, däremot kan det relativa värdet av dina pengar minska kraftigt till följd av krisen.

Permalänk
Medlem

Någon som vågar sig på att gissa när börsen bottnar?

Viktigt att ha i åtanke att börsen är framåtblickande. Vi är långt ifrån det värsta när det gäller coronaspridningen och dess effekter på ekonomin, men börsen ser bortom det, så man kan inte använda det som en indikator. Frågan är vad som är inprisat och hur stor risken är för negativa överraskningar som kan ge ännu större fall.
Det strösslas biljoner från olika centralbanker, det är nollränta, det ger mig intrycket att det kommer strömma massiva belopp in på börsen när det ljusnar.
https://www.svd.se/usa-borserna-rusar-upp-efter-feds-gladjebe...

Kina tycks återhämta sig - kolförbrukning, bilförsäljning, hamnaktivitet ökar.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3076128/co...

Jag börjar köpa lite försiktigt. Gissningsvis har Corona skadat ekonomi så mycket att det inte blir en snabb studs uppåt. I de flesta krascher har den första botten återtestats, så det kan hända igen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som vågar sig på att gissa när börsen bottnar?

Viktigt att ha i åtanke att börsen är framåtblickande. Vi är långt ifrån det värsta när det gäller coronaspridningen och dess effekter på ekonomin, men börsen ser bortom det, så man kan inte använda det som en indikator. Frågan är vad som är inprisat och hur stor risken är för negativa överraskningar som kan ge ännu större fall.
Det strösslas biljoner från olika centralbanker, det är nollränta, det ger mig intrycket att det kommer strömma massiva belopp in på börsen när det ljusnar.
https://www.svd.se/usa-borserna-rusar-upp-efter-feds-gladjebe...

Kina tycks återhämta sig - kolförbrukning, bilförsäljning, hamnaktivitet ökar.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3076128/co...

Jag börjar köpa lite försiktigt. Gissningsvis har Corona skadat ekonomi så mycket att det inte blir en snabb studs uppåt. I de flesta krascher har den första botten återtestats, så det kan hända igen.

Så resonerar man om man hoppas på att the botten is nådd Handeln just nu.. tror inte att tidshorisonten är så värst lång eftersom just nu finns det så många frågetecken.

Själv tror jag nog att det de närmaste 3-6 månaderna kommer dyka upp så många stora besvikelser i boksluten att börsen kan tappa tiotals procent ytterligare. Att det redan skulle vara inprisat är absolut inget jag vågar hoppas på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Någon som vågar sig på att gissa när börsen bottnar?

Viktigt att ha i åtanke att börsen är framåtblickande. Vi är långt ifrån det värsta när det gäller coronaspridningen och dess effekter på ekonomin, men börsen ser bortom det, så man kan inte använda det som en indikator. Frågan är vad som är inprisat och hur stor risken är för negativa överraskningar som kan ge ännu större fall.
Det strösslas biljoner från olika centralbanker, det är nollränta, det ger mig intrycket att det kommer strömma massiva belopp in på börsen när det ljusnar.
https://www.svd.se/usa-borserna-rusar-upp-efter-feds-gladjebe...

Kina tycks återhämta sig - kolförbrukning, bilförsäljning, hamnaktivitet ökar.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3076128/co...

Jag börjar köpa lite försiktigt. Gissningsvis har Corona skadat ekonomi så mycket att det inte blir en snabb studs uppåt. I de flesta krascher har den första botten återtestats, så det kan hända igen.

Jag vet inte. Men jag tänker lite på hur det sett ut de förra två större dipparna.
Om vi tar en titt i backspegeln på hur OMX Stockholm 30 gick under börscrasherna 2000 och 2008 så ser de ut som följande:

År 2000 i februari stod OMX sthlm 30 i ca 1500. Raset var ganska utdraget, men 2 år senare nåddes botten på ca 450. I runda svängar 66% nedgång till botten.

År 2008 i juli var OMX sthlm 30 uppe på ca 1300 igen och det var toppen den vändan. Botten nåddes i november samma år på ca 500. Ca 60% nedgång för storföretagen den vändan.

Den här vändan har det mer stupat rakt ner än tidigare två vändor. Mycket snabbare än tidigare. Kanske främst beror på att gemene man hartillgång till mycket bättre verktyg för värdepappershandel denna vända. Och bättre tillgång på information. Jag vet inte.
Aja.

År 2020 i februari peakede iaf OMX sthlm 30 på ca 1900. Än så länge har detta gått ner till 1300. Det är en nedgång på ca 30%. En hel del mindre än de två andra exemplen - än så länge. Men så har det inte gått så lån tid sedan raset började heller.

Jag vill samtidigt understryka:
Det finns ingenting som säger att finanskriser behöver vara lika stora eller lika allvarliga. Jag vill på intet sätt göra poängen att vi ska gå ner lika mycket till. Det jag jag inget underlag för.
Jag vill bara nämna att vi har två tillfällen sedan millennieskiftet när det gått ner mer - och att detta hände över längre tid.

Med det sagt så vågar jag inte gissa på var botten kan vara denna vända. Jag har faktiskt ingen aning.

Edit:
Sedan är det väl så att det är ganska svårt att pricka botten. Eller nä. Det är väl snarare jättesvårt ;).
När det vänder så kan man ju missa uppgången också.
Börjar man snitta in sig lite för tidigt så går man väl back, men man kommer inte missa uppgången. Det innebär att man ganska snabbt kan få igen den förlusten. Så det kan säkert vara läge att börja köpa lite försiktigt nu oavsett.

Själv ligger jag lågt ett tag till iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled