Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Mest irriterad, all sport inställd så tv:n har man ju ingen nytta av längre.

Här är det tvärtom, skönt att slippa ordinarie program ersättas av en massa trist sport, program som utgår för att matcher inte kan sluta i tid o.s.v.

Klar humörhöjare!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Jag ligger hemma med feber, hosta, tryck över bröstet och värk. Har haft det sen i lördags då vi kom hem från alperna...

Jag hoppas du förstår att du förmodligen har corona? Gå in på https://corona.sll.se/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas du förstår att du förmodligen har corona? Du borde kontakta 1177.

Belasta _inte_ 1177, håll numret öppet för de som behöver.

Använd denna för att avgöra om ni ska ringa eller inte:
https://corona.sll.se/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Själv började jag arbetsträna för 3 veckor sedan. Har lidit av utmattningssyndrom i olika grader de senaste 7 åren och den här arbetsträningen kändes som den bästa möjligheten för mig att bli frisk som jag haft sedan hela skiten började. Tyvärr är jag sjukt stressad över Corona. Jag borde inte vara rädd för mig själv som 31 år och utan riskgruppsproblem men jag är det ändå. Jag är dock mer stressad för mina föräldrar som är (70-75 med hälsoproblem) etc.

Man blir inte rik på att vara långtidssjukskriven och därför står Försäkringskassan för ca 500kr av mitt månadskort varje månad som extra bidrag. Jag ringde dem och frågade ifall de bara rakt av kan fortsätta betala mig det bidraget men att jag kan få pengarna till att betala P-avgift istället så att jag kan åka bil nu under Corona tider. Nej det kan de inte, för deras rutiner säger att de inte ersätter P-avgift. Det är alltså 0 kr extra för dem, utan det handlar bara om att de ersätter en annan transport än tidigare. Det skulle kosta mig mer än 500kr/månad att åka bil, men med det bidraget hade jag fått ihop det ekonomiskt.

Så nu sitter jag på en buss varje dag, full och snoriga och snörvliga människor vilket gör mig sjukt stressad. Jag åker även förbi regionsjukhuset varje dag, vilket inte gör det bättre. Arbetsträningen som började riktigt bra första 2 veckorna har sista veckan gått superkasst för jag varit sönderstressad pga Corona. Utmattningen gör att jag har begränsad energi varje dag, och stress gör att den energin går åt 2-3x snabbare. Jag vill inte klaga över min situation, det finns så många som har det värre än mig nu och sitter och är rädda för sina liv eller har/kommer förlora nära och kära i detta. Jag är 31 och tillhör inte någon riskgrupp, nästan så jag funderar på att söka upp någon Corona sjuk för att avsiktligt bli smittad så jag kan sätta mig i karantän och sedan slippa vara stressad när jag åker buss. Allt för att Försäkringskassan inte kan se mellan fingrarna på varför de betalar ut ett extra bidrag på 500kr de närmsta 2 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@Zizoor: Stor kärlek till er på IT. <3

// Vattenfallare

Tack, det behövs nu. Ursäktar kön om du måste ringa in. Det ballar ur. 👍

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Mår bara bra, tack för att du frågar.
Jobba hemifrån, iallfall ena jobbet som jag kan göra hemifrån. Sedan har jag massa hemma projekt som jag äntligen tar tag i. Lite renovering, städar, rensar förråden, säljer av saker och sånt.
Varvar det med promenader i skogen, yoga och gymmet.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Ta ut pengarna från börsen och köp ett nytt grafikkort. Pengarna gör mer nytta där, jag lovar...

Ja för när man blivit arbetslös och ekonomin går åt helvete är grafikkort bästa investeringen....

Jag hade lagt pengarna på soldatens ärtsoppa och nudlar om jag vore han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Själv började jag arbetsträna för 3 veckor sedan. Har lidit av utmattningssyndrom i olika grader de senaste 7 åren och den här arbetsträningen kändes som den bästa möjligheten för mig att bli frisk som jag haft sedan hela skiten började. Tyvärr är jag sjukt stressad över Corona. Jag borde inte vara rädd för mig själv som 31 år och utan riskgruppsproblem men jag är det ändå. Jag är dock mer stressad för mina föräldrar som är (70-75 med hälsoproblem) etc.

Man blir inte rik på att vara långtidssjukskriven och därför står Försäkringskassan för ca 500kr av mitt månadskort varje månad som extra bidrag. Jag ringde dem och frågade ifall de bara rakt av kan fortsätta betala mig det bidraget men att jag kan få pengarna till att betala P-avgift istället så att jag kan åka bil nu under Corona tider. Nej det kan de inte, för deras rutiner säger att de inte ersätter P-avgift. Det är alltså 0 kr extra för dem, utan det handlar bara om att de ersätter en annan transport än tidigare. Det skulle kosta mig mer än 500kr/månad att åka bil, men med det bidraget hade jag fått ihop det ekonomiskt.

Så nu sitter jag på en buss varje dag, full och snoriga och snörvliga människor vilket gör mig sjukt stressad. Jag åker även förbi regionsjukhuset varje dag, vilket inte gör det bättre. Arbetsträningen som började riktigt bra första 2 veckorna har sista veckan gått superkasst för jag varit sönderstressad pga Corona. Utmattningen gör att jag har begränsad energi varje dag, och stress gör att den energin går åt 2-3x snabbare. Jag vill inte klaga över min situation, det finns så många som har det värre än mig nu och sitter och är rädda för sina liv eller har/kommer förlora nära och kära i detta. Jag är 31 och tillhör inte någon riskgrupp, nästan så jag funderar på att söka upp någon Corona sjuk för att avsiktligt bli smittad så jag kan sätta mig i karantän och sedan slippa vara stressad när jag åker buss. Allt för att Försäkringskassan inte kan se mellan fingrarna på varför de betalar ut ett extra bidrag på 500kr de närmsta 2 månaderna.

Varför fundera på sånt som man inte kan göra nått åt? Gå ut och njut av det underbara vårvädret istället och ta en promenad med lite skön musik(Y)

Permalänk
Lego Master

Har jobbat hemifrån över en vecka redan, blir lite känsla av att klättra på väggarna. Men vi har stort hus, så jag kan variera var jag sitter om så krävs, så länge jag klarar mig med bara laptopen.

I övrigt är jag inte så orolig för själva sjukdomen. Mina kvarlevande släktingar är alla 60 och under, utan nån direkt sjukdomsbild, så för den sakens skull tror jag de (och jag) är relativt säkra.

Sen är det ju såklart tråkigt hur det går för samhället i stort däremot. Mycket varsel och permitteringar. Jag tror inte jag och sambon kommer drabbas nämnvärt (inte känsliga brancher på det viset), men priser kommer troligen gå upp när kronan faller.
Försöker tänka på att stödja lokala företag framför andra när jag ska handla eller äta hämtmat, men det blir ju inte lika mycket som tidigare.

Sen är det ju "spännande" på sätt och vis att man är med om en sån här händelse. Inte för att jag hade önskat det, men nu när det väl är igång så är det ändå intressant att observera hur det hanteras runt om i landet och världen. Ifall vi hjälper varann, eller det kommer sluta i katastrof.

Överlag mår jag relativt bra just nu. Barnen verkar inte vara i nån särskild fara, vilket är det viktigaste för mig just nu. Försöker hålla vardagen så normal som möjligt för dem, men de undrar ju varför vi inte kan dra till lokala leklandet. It's the small things. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Belasta _inte_ 1177, håll numret öppet för de som behöver.

Använd denna för att avgöra om ni ska ringa eller inte:
https://corona.sll.se/

Det tycker jag inte heller. Jag ändrar mitt svar. Tack!

Permalänk
Medlem

Får väl bidra med lite mer positivitet i tråden.
Jag mår bra, sambon mår bra och katterna stortrivs med att vi är hemma mer.
Har även nyligen fått jobb efter att tagit examen från en YH utbildning i December så varit arbetslös ett par månader. Så jag är glad trots dessa tider där folk blir varslade lite kors och tvärs.

Permalänk
Medlem

Som ovan att vara mycket hemma så kan det lätt bli jobbigt och ofta att rutinerna tryter.
Jag har själv varit med om det men då jag senaste året jobbat mer och mer hemifrån ändå så har jag lärt mig lite.

Rutiner, micropauser och luft behöver jag i alla fall. Gå från arbetsstatioonen en stund och gå ett par vändor runt lägenheten.
Jag har en kettlebell ståendes här också som jag använder ett par gånger om dagen. Gör inte så mycket vettigt med den men slänger runt den lite när jag sitter i möten mm (trådlöst headset required ofc).
Vädra ordentligt och få in luft! Öppna och se till att temperaturen inte ligger på 23-24 eller högre. Försök se till att den ligger lite mer lagom på 21-22. Självklart individuellt

Sedan har jag kanske lite "tur" att de flesta av mina vänner bor ändå inte där jag bor så jag umgås oftast med dem på distans i alla fall.
Stäm tid och prata med några samtidigt. Spela något spel (kanske enkelt pusselspel eller annat) eller bara prata om vad ni annars skulle pratat om om ni skulle träffats fysiskt. Försök sudda ut gränsen mellan att umgås digitalt occh fysiskt.

Jag har turen att inte känna någon som blivit smittad men ärklart orolig för mina föräldrar som är ganska gamla nu. Och jag känner deras oro också. Det är tugnt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Jag mår skitbra och jag tycker mest synd om er alla som tvingas jobba hemifrån eller vara inlåsta mer er fruga eller sambo.

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte nämnvärt om Corona viruset. Är inte direkt orolig för att bli smittad (det var jag inte heller med Svininfluensan, fågelinfluensan).
Det är ju tråkigt att så mycket ställs in dock (förstår så klart varför).

Mycket evenemang osv man sett fram emot som ställts in helt osv.

Annars bekymrar jag mig inte direkt, jag åker till Väla etc som vanligt, gött då det är mycket mindre folk där nu också.
Handlar som vanligt osv.

Har dock valt bort att hälsa på min morfar då han är 92 år. Har telefonkontakt med han så gott det går istället.

Jag tycker faktiskt att det är spännande att följa utvecklingen med detta, och framförallt hur vissa saker påverkas så pass snabbt, framförallt naturen. Hur jävla bra den mår utav en sådan här pandemi vilket siffror också visar.
Också intressant att det får ex Kina att äntligen ta upp frågan om levande djur handel på marknader osv, kanske det äntligen kan få ett stopp även efter pandemin.

Permalänk
Medlem

Rätt bra, skönt att slippa pendling och kan ta promenader och träning när jag vill. Har dock börjat sakna kollegorna lite, inte lämnat stället jag bor på över 7 dagar nu. Slack används flitigt.

Permalänk
Medlem

Hyfsat OK. Köpte hus precis innan det bröt ut i Italien, inflytt 11/5 så just nu är oron mest för att den flytten ska gå smidigt. Men vet ju att många är i samma situation och även fast det blir karantän här så antar jag att få köra några flyttlass är undantaget.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Lever väl på som vanligt. Dvs sitter eller ligger därhemma för det mesta. Dock har jag blivit lite orolig för att bli smittad då jag hörde på nyheterna om en hypotes om att det inte är de underliggande sjukdomarna i sig som är riskfaktorer för att dö utan medicinerna man tar för dem. Och jag tar både hjärt-och kärlmedicin och diabetesmedicin.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Verkar mest vara ängsliga storstadsbor som mår dåligt.
Jobbar som vanligt, märker ingens större skillnad på hur folk beter sig.

Permalänk
Medlem

Om man nu har en skylt där det står "Ingen reklam eller gratistidning tack!" hur jävla smart är det då att ändå trycka ner en tjock bunte med reklam i dessa tider? Jag klarar mig väl men tänk på 70-åringar som kan bli exponerade på detta sätt bara för att någon snorig reklamutdelare ska bli av med sina reklamblad och gratistidningar. Idioter.

Permalänk

Mår bättre nu än vad jag gjorde för två veckor sen, man börjar vänja sig lite efter omständigheterna. Jobbar inom skola men har fått lov att köra interaktivt hemifrån så man slipper utsättas eller utsätta någon annan för någon risk.
Känner ändå att man måste vara stark just nu inte bara för sin egen skull men även för omgivningen, äldre nära och kära. Har redan handlat åt äldre då dessa inte riktigt vågar gå in i butiker och handla. Det som irriterar mest just nu är att regeringen verkar vara handlingsförlamad inga åtgärder medans grannländerna har redan stängt det mesta för att skydda sina medborgare. Hoppas att det inte straffar sig, för mig går hälsan före ekonomin.

Efter regnet kommer solen vi klarar det här !

Permalänk

Precis tillbaka från kanarieöarna där allt var igenbommat, utegångsförbud och patrullerande poliser på gatorna andra halvan av resan.

Sen var flygplatsen på Gran Canaria helt fullpackad på gränsen till kaos med nervösa turister, +50 plan på startbanan och spansk personal med skyddsutrustning, kändes som total evakuering och det fanns ingen chans att hålla någon typ av säkerhetsavstånd, har jag blivit smittad så var det i så fall där men det får jag se om 5-7 dagar eller så.

Annars ganska lugnt, ingen coronaskräck hos någon men vi är medvetna om att det kan bli riktigt allvarligt om vi har otur så vi håller kontakt hela ressällskapet och kollar ifall någon av oss får några symptom

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett resejobb, men är begränsad till att resa i Sverige just nu.

Har haft en lättare förkylning i tre dagar men den är snart borta igen.
Hotellen är som zombiebyggnader, helt folktomt samt så stänger dom alla restauranger på scandic i sverige, för där är inte en männsika som äter där längre, och kanske pga smittrisken.

Så mår bra men tråkigt hur det påverkar alla företag, hoppas dom överlever. (Tycker dom borde ha lite kapital sparat för sånna omständigheter)

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Förstår inte hysterin och tycker staten och media skickar helt fel signaler. Vi borde isolera riskgrupperna och låta resten insjukna i en tillsynes mildare variant av influensan. Att isolera ett helt land är galet och kommer ha förödande konsekvenser för landet.
Samma inställning borde resten av världen ha.

"Mildare variant av Influensan".

Är du hög eller?

Permalänk
Medlem

Kurzgesagt:

Permalänk
Medlem

Är inte orolig för min eller min familj hälsa just nu. Men är orolig för ekonomin. Har precis köpt hus, har inte ens hunnit flytta in än. Tror det kommer få gå i alla fall några från mitt jobb innan detta är över.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag mår skitbra och jag tycker mest synd om er alla som tvingas jobba hemifrån eller vara inlåsta mer er fruga eller sambo.

Beror på jobb och fru/sambo, här har vi det bra, ingen pendlingstid, mysiga promenader på lunchen osv

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jo, jag har världen ångest då det är tänkt att jag ska opereras på torsdag så att jag kan börja arbeta. En efterlängtad operation då det just nu är kaos på arbetet pga hög sjukfrånvaro.

Men man får försöka tänka positivt och I allt elände när människor blir sjuka så kanske jorden blir friskare även i USA.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Blev tvingad till hemkarantän av jobbet för jag har varit utomlands. Det är väl ok, men jag trivs mer att vara på kontoret när det kommer till jobbet. Sen att vår VPN är otrolig pressad i dessa tider gör inte saken bättre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Blev tvingad till hemkarantän av jobbet för jag har varit utomlands. Det är väl ok, men jag trivs mer att vara på kontoret när det kommer till jobbet. Sen att vår VPN är otrolig pressad i dessa tider gör inte saken bättre :/

I hear you, våran VPN går också på knäna. O då räknas vi ändå som något kritiskt för samhället, otäckt hur dåligt rustade vi är inför kriser när det kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklare, så hela bolaget jobbar hemifrån. Trivs inte riktigt att jobba hemma, har inte riktigt någon kontorsyta. Har inte blivit sjukt eller något (ännu), så det känns skönt.

Dock så gjorde Corona mig nästan arbetslös. Jobbade sista veckan på nuvarande bolag nu och skulle börja på ett resebolag på måndag (dålig timing, men spikades innan hela corona-jippot). Fick samtal i veckan att de inte kunde ta in mig för provanställning just nu. Som tur var fick jag jobba kvar på min tidigare/nuvarande arbetsplats, så slapp bli arbetslös.