Prestandajämförelse – Sony Playstation 5 mot Microsoft Xbox Series X

Permalänk
Melding Plague

Prestandajämförelse – Sony Playstation 5 mot Microsoft Xbox Series X

Nästa generations spelkonsoler har specifikationer, men hur skiljer de prestandamässigt? Här är en snabb genomgång!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Variabel strömbudget vs konstant hög. Vet ju vem jag misstänker vinner prestandatronen. Men som vanligt är det skit samma o spelen som avgör. Annars hade inte Switch sålt så bra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

I detta fall känns det som att prestanda är så pass nära att det blir pris och spel som avgör. Skillnad i grafikdel känns som att den bara kommer leda till skillnad i upplösning. Dock så fick vi ju aldrig reda på om Sony hade något lösning likt Xbox för ai/Machine learning beräkningar.

Att Xbox kommer ha kraftigare gpu känns väl inte direkt spännande, mer spännande att se vilken skillnad Sonys lagringslösning kan göra!

Permalänk
Medlem

Ingen räcker till 4k och raytracing 120Hz. Blir ett evigt kompromissande!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Tycker det är grymt med den grafikprestanda som XSX besitter, skall bli kul att se vad utvecklare kan få fram, rätt stor skillnad mot dagens konsoler både med CPU, GPU och SSD.

Kommer köpa båda konsolerna helt klart!

Permalänk
Medlem

@Datanisse: ptja mitt 5700xt gör ju 80+fps i 4k på bf5 med max inställningar med motion blur ,hbao och onödig skit på off. Så är consolerna så bra som dom är på pappret så borde dom klara 4k med 60fps + beroende på hur snyggt dom väljer att alla spel ska vara eller till och med bättre än mitt 1080ti/5700xt med 5960x klockad till 4.6ghz gör 🤔

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ps5 vinner i mina ögon då de har mer unika spel, stor sett alla xbox spel kommer ju till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I detta fall känns det som att prestanda är så pass nära att det blir pris och spel som avgör. Skillnad i grafikdel känns som att den bara kommer leda till skillnad i upplösning. Dock så fick vi ju aldrig reda på om Sony hade något lösning likt Xbox för ai/Machine learning beräkningar.

Att Xbox kommer ha kraftigare gpu känns väl inte direkt spännande, mer spännande att se vilken skillnad Sonys lagringslösning kan göra!

Tror det blir som med 4an och One. Varför lägga ner en massa tid per konsol. Spelen som finns på båda kommer nog inte vara så speciellt olika förutom LAG, Dålig FPS, Intern rendering mm. För mycket tid i budgeten, desvärre. Med Switch har de inget val. De måste avsätta resurser bara för den rent allmänt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Ser man ens skillnad på exempelvis 1440p uppskalad till 4k jämfört med native 4k. Om man sitter och spelar framför tv:n?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Goldfinger: ptja mitt 5700xt gör ju 80+fps i 4k på bf5 med max inställningar med motion blur ,hbao och onödig skit på off. Så är consolerna så bra som dom är på pappret så borde dom klara 4k med 60fps + beroende på hur snyggt dom väljer att alla spel ska vara eller till och med bättre än mitt 1080ti/5700xt med 5960x klockad till 4.6ghz gör 🤔

Japp men raytracing är ju minimalt implementerat i de spelet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

PS5 ssdn verkar insane. Vill se laddtid gemförelse

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Vad som blir avgörande i mitt fall är ljudnivån på de båda maskinerna. Blev oerhört besviken på ljudnivån på Playstation 4 som i mitt tycke helt förstörde spelsessionerna. Övergick därför till Xbox One, som visserligen är något mindre kraftfull, men som var i princip knäpptyst. Har aldrig ångrat detta.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Vad som blir avgörande i mitt fall är ljudnivån på de båda maskinerna. Blev oerhört besviken på ljudnivån på Playstation 4 som i mitt tycke helt förstörde spelsessionerna. Övergick därför till Xbox One, som visserligen är något mindre kraftfull, men som var i princip knäpptyst. Har aldrig ångrat detta.

Enligt Digital Foundry, som var i Redmond och testade Xbox Series X, så var dom näst intill knäpptysta även under load. Det bådar gott.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Enligt Digital Foundry, som var i Redmond och testade Xbox Series X, så var dom näst intill knäpptysta även under load. Det bådar gott.

Det låter superbra. Hellre en lite större konsoll med bra värmekontroll, än en liten som låter som en dammsugare!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ingen räcker till 4k och raytracing 120Hz. Blir ett evigt kompromissande!

Och vilken PC klarar av de kraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och vilken PC klarar av de kraven?

en dyr en med 2 st hårt klockade 2080ti i sli. räkna med 50k minst och massor av OC som bryter garantin, kanske lite mer "exklusiv" kylning även kan behövas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lär ju vara imponerande laddningstider på PS5:an. Hade dock gått med Xbox Series X om den hade haft exklusiva spel. Som några andra här redan nämnt, i princip samtliga spel till den kommer ut även till PC, och då jag redan har en bra PC, så köper jag spelen till den.

Ser ut att bli Sony en generation igen, enkom tack vare att den har riktiga exklusiva spel.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Sony har rätt många fördelar utöver spelen som kanske kommer pratas om mera vid den riktiga visningen. Tänker främst på VR och haptic feedback, men även deras tankar om att scanna örat för en extremt bra ljudbild.

Gällande prestandan så känns det som det Cerny pratar om angående den högre hastigheten på GPU:n ger vissa fördelar över hela systemet(rasterization, cache osv) som till viss del kompenserar för lägre antal CUs och deras custom I/O som plockar bort flaskhalsar som kan bli ganska viktiga om nu utvecklarna ska göra spel som verkligen strömmar direkt från lagringen. Det avlastar ju isåfall minnesbussens lägre bandbredd på PS5.

Just Cernys nya patent runt rasterization hintar lite om flera finurliga lösningar, som kanske kan få en rätt betydande kontroll över det som slutligen visas på skärmen. Länkar om nån vill kika:
https://patents.justia.com/inventor/mark-evan-cerny

Om MS vill undvika principen om minsta gemensamma nämnare kommer säkert deras multiplatt kräva SSD hos PC ganska omgående. Typ releasespelen. Det "problemet"(lowest common denominator) har inte Sonys exklusiva titlar som kan kräma på hela vägen utan att ens fundera på andra system.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns en stor risk att PS5 drar mer än XSX eftersom grafiken är 20% högre klockad, det kommer nog kosta sitt i snitteffekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och vilken PC klarar av de kraven?

Den som kommer nästa år!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Den som kommer nästa år!

GDDR6 i 14GHz och SSD som processorn har direktaccess till med hårvarustödd komprimering? CPU för ljudrendering? Vad PS5/XBsX kan gör vid launch kommer inga PC-spel kunna göra de närmaste fem åren.

Permalänk
Medlem

"På minnesfronten är båda spelkonsoler utrustade med 16 GB GDDR6, med skillnaden att Microsoft kör dessa över en bredare minnesbuss. Detta ger en teoretisk bandbredd om 560 GB/s jämfört med de 448 GB/s i Sonys dito. Av dessa är 10 GB tillgängliga för spel i Xbox Series X och Sony har ännu inte avslöjat hur de delar upp sitt minne mellan spel och systemet i övrigt"

13.5 GB är tillgängligt för spel i XSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"På minnesfronten är båda spelkonsoler utrustade med 16 GB GDDR6, med skillnaden att Microsoft kör dessa över en bredare minnesbuss. Detta ger en teoretisk bandbredd om 560 GB/s jämfört med de 448 GB/s i Sonys dito. Av dessa är 10 GB tillgängliga för spel i Xbox Series X och Sony har ännu inte avslöjat hur de delar upp sitt minne mellan spel och systemet i övrigt"

13.5 GB är tillgängligt för spel i XSX.

10GB har den snabbare bandbredden, 6GB har en lägre bandbredd.

Permalänk
Medlem

För mig är det verkligen sjukt ointressant att prata "prestanda" när det kommer till konsoller, det har aldrig varit ett mål av tillverkarna att ha det bästa av det bästa i deras konsoller.

Kanske just därför konsoller brukar ligga något/några år efter rent tekniskt vid lansering.

Men va fasen gör det, är spelen bra och plattformen fungerar, då har ju tillverkarna lyckats!

Däremot är jag riktigt negativ till att Microsoft skapat ett eget proprietär-"minneskort" för utökad lagring, framför att ta fram en standard tillsammans med andra tillverkare.

Hade de brytt sig om industrin som de hela tiden påpekar, varför har de inte skapat en grupp för att ta fram en standard. It's all lies!

Permalänk
Medlem

Jag tycker ps5 an vinner i ssd fronten men annars väldigt lika i resten, xbox är något bättre i upplösningen.

Permalänk
Medlem

GPU och CPU - MS vinnare
----------------------------------
Starkare GPU och CPU är inget innovativt i sig dock, utan något alla räknar med ska finnas i en nyare konsol.

SSD och Ljud (Tempest Engine) - Sony vinnare
----------------------------------------------------------
Riktigt fascinerande lösningar Sony kommit med här, som enligt Digital Foundry verkligen är next-gen, både för konsol och PC. Kan förhoppningsvis, om utnyttjat på rätt sätt, revolutionera framtida spelutveckling. Ex bara saker som att Tempest engine kan skapa hundratals eller tusentals ljudkällor (jämfört med 32 för Dolby Atmos, som MS nyttjar) lär ju skapa en rätt fräck atmosfär i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

10GB har den snabbare bandbredden, 6GB har en lägre bandbredd.

Jo men det står redan om jag inte missminner mig.

Edit: hmm, ja hela stycket skulle må bra av att omformuleras, enl bilden. Dessutom har det skett en omkastning i tabellen.

/review

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Vad som blir avgörande i mitt fall är ljudnivån på de båda maskinerna. Blev oerhört besviken på ljudnivån på Playstation 4 som i mitt tycke helt förstörde spelsessionerna. Övergick därför till Xbox One, som visserligen är något mindre kraftfull, men som var i princip knäpptyst. Har aldrig ångrat detta.

Jag håller med.
Min PS4 (ej pro) låter som ett jävla jetplan

Men med lite tryckluft och byte av kylpasta vartannat år blir det aningen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Sony har rätt många fördelar utöver spelen som kanske kommer pratas om mera vid den riktiga visningen. Tänker främst på VR och haptic feedback, men även deras tankar om att scanna örat för en extremt bra ljudbild.

Gällande prestandan så känns det som det Cerny pratar om angående den högre hastigheten på GPU:n ger vissa fördelar över hela systemet(rasterization, cache osv) som till viss del kompenserar för lägre antal CUs och deras custom I/O som plockar bort flaskhalsar som kan bli ganska viktiga om nu utvecklarna ska göra spel som verkligen strömmar direkt från lagringen. Det avlastar ju isåfall minnesbussens lägre bandbredd på PS5.

Just Cernys nya patent runt rasterization hintar lite om flera finurliga lösningar, som kanske kan få en rätt betydande kontroll över det som slutligen visas på skärmen. Länkar om nån vill kika:
https://patents.justia.com/inventor/mark-evan-cerny

Om MS vill undvika principen om minsta gemensamma nämnare kommer säkert deras multiplatt kräva SSD hos PC ganska omgående. Typ releasespelen. Det "problemet"(lowest common denominator) har inte Sonys exklusiva titlar som kan kräma på hela vägen utan att ens fundera på andra system.

Skanning av öronen för att magiskt kunna skapa perfekt ljud med vilka högtalare som helst låter 100% som en gimmick, tror det när jag hör det.

Hur menar du med att det ska krävas SSD på PC, menar du att matcher segas ner pga av att datorer är segare än konsoler och att det ger en fördel till en konsol utan cross-platform?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200