EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Skrivet av Jeddan:

Aftonbladet.

Jag skrev till Netflix chatt, avslutade kontot och fick tillbaka senaste betalningen.

Är det bara jag som tvärtom minskat mitt nätanvändande av "naturliga orsaker" då jag helt enkelt inte har samma behov av det längre på min "lediga" tid som innan detta?

Aldrig varit med om en sån samling gnällspikar som i denna tråd. 30 dagar med 1080p istället för 4k och ni säger upp abonnemang. Vi har en pandemi som kommer att bli 7 resor värre och ni klagar på knappt sebar skillnad (för i Netflix fall är det skitkvalitet på 4k i dagsläget)

Skrivet av Xake:

Min fråga är vems problem EU försöker lösa.
Har kollat runt lite, och hittar inget som tyder på att det skulle vara ett problem i Sverige med att nätet är överbelastat.
Se ex https://www.netnod.se/ix-stats/sums/Stockholm.html och du ser en topp på ungefär 200-400 gig mer än normalt. En topp. Resten är inte så mycket högre än vanligt. nl-ix ser inte helt olik ut heller.
Vad du ser är att trafiken under mitten av dagen ökat. Men som nät fungerar är det topparna man måste kunna hantera.

Vilka jag tror lider mest i Sverige är småspelarna som betalar peering per gig, och som är så små att den ökade datamängden kommer göra skillnad i deras marginaler och vill fortsätta kunna hålla nere sina priser. Oftast små spelare som inte direkt vill betala för direktpeering mot och cachelösningar för google, microsoft, netflix med mera.
Men å andra sidan är frågan om det är EU/Netflix sak att lösa att de inte har prisplaner som inte håller under nuvarande situation. Är det inte dessa tjänsteleverantörer som borde krypa till korset och erkänna för sina kunder att de inte kan leverera vad de lovat i datamängd och hastigheter?

Nummer två som lider är de monopolistiska tjänsteleverantörerna. Ni vet de som när du klockan 20 har dålig hastighet i sitt accessnät säger att det inte är ett problem, för du har inte dålig hastighet klockan 13, och kommer undan med det normalt sett eftersom de inte har några konkurrenter som ser det lönsamt att dra fram nät parallellt. Detta är oftast begränsningar i access-nätet (delen närmast kund).
Utifrån hur fiberutbyggnad och liknande fungerat i Sverige är dock inte detta ett problem förrän man kommer ut till riktigt otätbefolkade område. I öppna nät (som de flesta stadsnät är) så är det kontakt mellan tjänsteleverantör och stadsnätet som gör det svårt för det öppna nätet att inte kunna leverera den hastighet 24/7 som tjänsteleverantörens kund har. Med andra ord måste det finnas en buffer så hastigheten är godtagbar även klockan 20 på kvällen. Eller som i villafibernät byggt av Telia där ofta Bahnhof, Telenor eller andra får sätta upp switchar parallellt med telias i samma nod, koppla över kunder och det är konkurrens hela vägen ner på infrastrukturnivå.
Med andra ord inte så utbrett problem i Sverige längre som det var för 10 år sedan. Och fortfarande något där snarare leverantörerna borde krypa till korset och erkänna för sina kunder. Inget EU/Netflix borde lösa åt dem.

Så med andra ord: vilkas belastningsproblem är det EU vill att Netflix löser?

Kommer nog bli rejäla utbyggnader i närtid.

I Sverige är det nästa som vanligt fortfarande så se någon större förändring här är inget man gör nu.

Men i exempel Italien har man sett trafik ökning på 70%.

"Italy's telecomms service provider, Telecom Italian SpA, is reporting internet traffic has increased by over 70 percent since the quarantine was triggered."

Primärt vill man säkerställa att du ska kunna arbeta på distans under rådande läge. Folk som tidigare suttit och arbetat mot lokala servrar på ett LAN måste nu arbeta via VPN och ibland flytta över 10-100gb på en arbetsdag.

Netflix utgör ~15% av all internet trafik så det är förståeligt att man går på en lågt hängande fukt och frigör kanske 7% kapacitet.

Skrivet av HenrikM:

Aldrig varit med om en sån samling gnällspikar som i denna tråd. 30 dagar med 1080p istället för 4k och ni säger upp abonnemang. Vi har en pandemi som kommer att bli 7 resor värre och ni klagar på knappt sebar skillnad (för i Netflix fall är det skitkvalitet på 4k i dagsläget)

Nej jag förstår inte problemet, min TV klarar inte mer än 1080p, så jag påverkas inte, hade jag haft en 4k TV, förstår jag varför folk blivit upprörda på mina vägar.

Kommer inte bli någon märkbar skillnad på Internettrafiken, det funkade tidigare utan problem även på Fredagskvällar.
Tror att Netflix redan nu, bara får tillgång till en viss bandbredd, överskrides den sjunker kvalitén.

Pornhub behöver inte sänka kvalitén, undrar varför snuskgubben ville sänka på Netflix men inte Pornhub?

Senast redigerat 2020-03-19 20:57
Skrivet av Brisse:

Många överprivilegierade användare som sitter och deppar över dagens i-landsproblem här i tråden ser jag...

Jag betalar varje månad för att andra ska hålla detta I-landsproblem i schack

Skrivet av HenrikM:

Aldrig varit med om en sån samling gnällspikar som i denna tråd. 30 dagar med 1080p istället för 4k och ni säger upp abonnemang. Vi har en pandemi som kommer att bli 7 resor värre och ni klagar på knappt sebar skillnad (för i Netflix fall är det skitkvalitet på 4k i dagsläget)

Klagar inte på att det händer, hjälper det samhället är det ett självklart beslut, men Netflix ska inte få tjäna på det. Har de bestämt att genomföra det borde de proaktivt gått ut med att de minst betalar tillbaka alla mellanskillnader.

Skrivet av Ratatosk:

Nej jag förstår inte problemet, min TV klarar inte mer än 1080p, så jag påverkas inte, hade jag haft en 4k TV, förstår jag varför folk blivit upprörda på mina vägar.

Kommer inte bli någon märkbar skillnad på Internettrafiken, det funkade tidigare utan problem även på Fredagskvällar.
Tror att Netflix redan nu, bara får tillgång till en viss bandbredd, överskrides den sjunker kvalitén.

Kör själv 4k tv sen 2016 samt stora Netflix paketet i många år. Att jag får betala 50 kr mer en månad än lilla paketet bryr jag mig inte alls om när vi har betydligt viktigare saker att tänka på. Min gissning är att Netflix kommer att kompensera berörda kunder när de väll fått sätta sig ned och andas och prata om beslutet.
Dessutom är ju stora paketet mer än bara 4k, det är fler samtida användare också.

@Implor: NL-IS täcker Europa, inte Sverige (deras närmsta är Köpenhamn, deras största är Amsterdam, en av de större IX i Europa). Ja, man ser ökningen, men bara dagtid. Min poäng kvarstår.

För att förtydliga mot vad du skriver med:
Toppen är kvällstid. Inte dagtid. Folk som arbetar dagtid påverkar alltså inte toppen vid 20-tiden på kvällen.
Och nätverk är lite byggda som en motorväg: de byggs för att försöka kunna hantera peak-hour (även om man ofta bygger dem med lätt underkapacitet, eller "överprovisionerade" som det skulle heta om man snackar nätverk). Men de har samma kapacitet klockan 03 på natten då vägarna är tomma.

Så med andra ord:
* Ingen särskilt högre dygnstopp: stöd för belastningen finns.
* Högre flöde mitt på dagen (det är här du hittar de 70%), men inte där dygnstoppen är: att folk är hemma och kör Netflix and chill hela dagarna är inte vad som får din VPN-anslutning att vara seg.

Senast redigerat 2020-03-19 22:06
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Absolut! Helt Självklart!

Så tror du ni hinner bygga klart den infrastrukturen innan Fredag? Alltså du har till fredag kl 17 självklart! Vi förstår ju att det är lite jobb att bygga ut hela EU backend.

Skrivet av Jeddan:

Aftonbladet och Expressen står det på

@Implor: Som jag redan skrivit: kapaciteten finns i stora delar redan, iallafall i ett land som Sverige.
Ett land som Italien där det till och med är svårt att hitta en ISP som inte tvingar CGNAT på alla (mao går inte att få publikt IP ens som tillval med högre kostnad) med överbelastade CGNAT-routrar så ingen riktigt får ut sin hastighet till att börja med är det en annan historia.
Och ISPer som ändå inte kommer lägga pengarna på att fixa sin infrastruktur. För kunderna har inga alternativ.
Och det är dessa EU "räddar". De som enligt mig borde brinna för att driva utvecklingen frammåt även i deras länder.
Och samtidigt straffas vi i Sverige som har en sund konkurrens som gör att vi inte har samma flaskhalsar och kapacitetsproblem.

Skrivet av Jeddan:

Från DN:s livefeed

"Netflix sänker bildkvaliteten
Strömningstjänsten Netflix kommer att sänka kvaliteten på allt sitt innehåll i Europa de kommande 30 dagarna, anledningen är man inte vill riskera att överbelasta operatörerna när miljontals européer befinner sig i karantän. Beskedet kommer efter en förfrågan från EU, som grundades i vikten av tillgänglig information under coronakrisen."

@Implor: vissa eu länder men sverige borde inte vara ett av de länderna som får problem

Skrivet av Xake:

@Implor: NL-IS täcker Europa, inte Sverige (deras närmsta är Köpenhamn, deras största är Amsterdam, en av de större IX i Europa). Ja, man ser ökningen, men bara dagtid. Min poäng kvarstår.

För att förtydliga mot vad du skriver med:
Toppen är kvällstid. Inte dagtid. Folk som arbetar dagtid påverkar alltså inte toppen vid 20-tiden på kvällen.
Och nätverk är lite byggda som en motorväg: de byggs för att försöka kunna hantera peak-hour (även om man ofta bygger dem med lätt underkapacitet, eller "överprovisionerade" som det skulle heta om man snackar nätverk). Men de har samma kapacitet klockan 03 på natten då vägarna är tomma.

Så med andra ord:
* Ingen särskilt högre dygnstopp: stöd för belastningen finns.
* Högre flöde mitt på dagen (det är här du hittar de 70%), men inte där dygnstoppen är: att folk är hemma och kör Netflix and chill hela dagarna är inte vad som får din VPN-anslutning att vara seg.

Nu pratar vi om Netflix. Jag tror det är så enkelt att man inte har funktioner att stänga eller begränsa kvalité per land. Gissa man fulat och satt default kvalitén till "Standard" och sedan tagit bort kvalité reglagen (saknas för mig iallafall).

Med största sannolikhet finns det ett önskemål eller direkt problem i vissa regioner. Jävlas med kunder (som grupp) för att jävlas med kunder är det inget företag som gör (med undantag för EA).

Skrivet av Elcentralen:

@Implor: vissa eu länder men sverige borde inte vara ett av de länderna som får problem

Skrivit det tidigare några gånger men tror det är så enkelt att just netflix inte kan välja och begränsa tjänsten hur som helst. När ska man ha haft behov av en sådan funktion? Så nu dras alla lite över samma kant.

Skrivet av Xake:

@Implor: Som jag redan skrivit: kapaciteten finns i stora delar redan, iallafall i ett land som Sverige.
Ett land som Italien där det till och med är svårt att hitta en ISP som inte tvingar CGNAT på alla (mao går inte att få publikt IP ens som tillval med högre kostnad) med överbelastade CGNAT-routrar så ingen riktigt får ut sin hastighet till att börja med är det en annan historia.
Och ISPer som ändå inte kommer lägga pengarna på att fixa sin infrastruktur. För kunderna har inga alternativ.
Och det är dessa EU "räddar". De som enligt mig borde brinna för att driva utvecklingen frammåt även i deras länder.
Och samtidigt straffas vi i Sverige som har en sund konkurrens som gör att vi inte har samma flaskhalsar och kapacitetsproblem.

Har aldrig sagt imot dig och det kommer nog bli EU diskussion om rejälare utbyggnad efter detta är över.

Som jag skrivit några (4?) gånger tidigare så tror jag Netflix inte har funktioner/möjlighet att begränsa sin tjänst hur som helst. Därför blir det så att vi alla får leva med "standard" ett tag framöver.

Sedan är det ju värt att tänka på att vi i Sverige har i princip "business as usual" ännu på många sätt. Nu när regeringen fått laglig rätt att stänga skolor på måndag så kan vi även här se rejält ökade belastningar om alla barn/ungdomar blir hemma.

EU=Cancer milt sagt

Skrivet av Noob I am:

Nu hoppas jag att du överdriver för poetisk effekt. Böcker sluttade inte existera bara för att bildfilmen uppkom. Sällskapsspel. Musik. Spela ett instrument. Spel datorspel. Meditation. Yoga möjligheterna är oändliga, även fast film är otroligt underbart.

Missförstå mig rätt, vilket jag tror du gör, jag personligen skulle ha noll problem med att leva på fantastiska Sci-Fi skrönor i månader enbart i sällskap av min kattflock (som för övrigt älskar mig). Alla är dessvärre inte funtade som mig och får noja av att vara ensamma, att kolla på streamad film i 480p är fan ett straff som folk i gemen inte behöver.

Jag kan överleva med en falukorv, mina katter och min Kindle i månader:

Skrivet av HenrikM:

Aldrig varit med om en sån samling gnällspikar som i denna tråd. 30 dagar med 1080p istället för 4k och ni säger upp abonnemang. Vi har en pandemi som kommer att bli 7 resor värre och ni klagar på knappt sebar skillnad (för i Netflix fall är det skitkvalitet på 4k i dagsläget)

Så du tycker det är helt OK av netflix att sänka kvalitén på utbudet utan att ersätta oss som betalat för det? Är nog få som har något emot att vara utan UHD i en månad. Men de ska väl inte sitta och tjäna pengar på något de sen inte levererar?

Att inte gå ut med att detta ska ersättas är riktigt dåligt gjort av dem.

Skrivet av Implor:

Absolut! Helt Självklart!

Så tror du ni hinner bygga klart den infrastrukturen innan Fredag? Alltså du har till fredag kl 17 självklart! Vi förstår ju att det är lite jobb att bygga ut hela EU backend.

Tack för din insikt.

Netflix skickar ut boxar till varje ISP som lagrar alla filmerna. När folk streamar går det direkt från ISPn till kunden.
Det går inte ens över vanliga "internet".

Vilken backend behöver byggas ut?

Vafan ge tillbaka mina 20kr i förhöjd avgift nu!!

Tur jag kör med HBO då.

Skrivet av Xake:

Min fråga är vems problem EU försöker lösa.
Har kollat runt lite, och hittar inget som tyder på att det skulle vara ett problem i Sverige med att nätet är överbelastat.
Se ex https://www.netnod.se/ix-stats/sums/Stockholm.html och du ser en topp på ungefär 200-400 gig mer än normalt. En topp. Resten är inte så mycket högre än vanligt. nl-ix ser inte helt olik ut heller.
Vad du ser är att trafiken under mitten av dagen ökat. Men som nät fungerar är det topparna man måste kunna hantera.

Vilka jag tror lider mest i Sverige är småspelarna som betalar peering per gig, och som är så små att den ökade datamängden kommer göra skillnad i deras marginaler och vill fortsätta kunna hålla nere sina priser. Oftast små spelare som inte direkt vill betala för direktpeering mot och cachelösningar för google, microsoft, netflix med mera.
Men å andra sidan är frågan om det är EU/Netflix sak att lösa att de inte har prisplaner som inte håller under nuvarande situation. Är det inte dessa tjänsteleverantörer som borde krypa till korset och erkänna för sina kunder att de inte kan leverera vad de lovat i datamängd och hastigheter?

Nummer två som lider är de monopolistiska tjänsteleverantörerna. Ni vet de som när du klockan 20 har dålig hastighet i sitt accessnät säger att det inte är ett problem, för du har inte dålig hastighet klockan 13, och kommer undan med det normalt sett eftersom de inte har några konkurrenter som ser det lönsamt att dra fram nät parallellt. Detta är oftast begränsningar i access-nätet (delen närmast kund).
Utifrån hur fiberutbyggnad och liknande fungerat i Sverige är dock inte detta ett problem förrän man kommer ut till riktigt otätbefolkade område. I öppna nät (som de flesta stadsnät är) så är det kontakt mellan tjänsteleverantör och stadsnätet som gör det svårt för det öppna nätet att inte kunna leverera den hastighet 24/7 som tjänsteleverantörens kund har. Med andra ord måste det finnas en buffer så hastigheten är godtagbar även klockan 20 på kvällen. Eller som i villafibernät byggt av Telia där ofta Bahnhof, Telenor eller andra får sätta upp switchar parallellt med telias i samma nod, koppla över kunder och det är konkurrens hela vägen ner på infrastrukturnivå.
Med andra ord inte så utbrett problem i Sverige längre som det var för 10 år sedan. Och fortfarande något där snarare leverantörerna borde krypa till korset och erkänna för sina kunder. Inget EU/Netflix borde lösa åt dem.

Så med andra ord: vilkas belastningsproblem är det EU vill att Netflix löser?

Snacka om skygglappar, du skriver Sverige flera gånger och länkar till en enskild knutpunkt i Sverige medans detta handlar om EU. T.ex. har DE-CIX slagit rekord i trafikmängd med 9.1 Tbps den senaste tiden.
Nu har jag inte koll på hur belastat olika delar av nätet inom EU är men vad denna EU-kommissionär försöker göra är att föregå eventuella problem genom att inleda en diskussion med Netflix hurvida de kan begränsa sina datamängder så mer verksamhetskritiskt datatrafik får utrymme.
Vad är viktigast, datatrafik för underhållning eller datatrafik för företag och personer som betalar skatt och konsumerar så att välfärd och företag fortfarande går runt?

Detta är långt från ett problem i Sverige och stora delar av EU men det är bra att någon kollar upp möjligheter om det skulle bli värre och förbereder för mer extrema scenarier och Netflix är en av de tyngre plattformarna så om de kan förbereda att minska sin trafik vid ett eventuellt kapacitetsproblem så är mycket bra.
Bör tilläggas att bara för att Netflix behöver begränsa sin trafik i någon del av EU så innebär det inte att de behöver göra det överallt, om t.ex. nätet i Spanien inte skulle orka med så kan Netflix sända där med 480p medans de fortsätter med normal trafik i Sverige och Frankrike.

Skrivet av houze:

---Text--
Detta är långt från ett problem i Sverige och stora delar av EU
---Text---

Nä just det!

Skrivet av houze:

Snacka om skygglappar, du skriver Sverige flera gånger och länkar till en enskild knutpunkt i Sverige medans detta handlar om EU. T.ex. har DE-CIX slagit rekord i trafikmängd med 9.1 Tbps den senaste tiden.
Nu har jag inte koll på hur belastat olika delar av nätet inom EU är men vad denna EU-kommissionär försöker göra är att föregå eventuella problem genom att inleda en diskussion med Netflix hurvida de kan begränsa sina datamängder så mer verksamhetskritiskt datatrafik får utrymme.
...
Detta är långt från ett problem i Sverige och stora delar av EU...

Om det är ett problem så får man reglera där det är problem, inte över hela EU. Netflix bryter mot sitt avtal med konsumenterna och om det är EU som ligger bakom detta så begår de alltså en sorts "ministerstyre". Lite diktaturfasoner rent krasst.

Förstå mig rätt, jag kan förstå att i kristider kan man behöva flexa lite på regler och rutiner. Men jag ser detta som en panikåtgärd som inte är utredd på minsta vis, och vi har inte hört något om någon internetproblematik där ute före detta. Konsekvernserna av detta i förlängningen är ju att om detta accepteras, så vad är då nästa steg? Konsumenträtt är ju en fundamental del av samhället och börjar myndigheterna strunta i det för det är (påstådd, ej bevisad) kris med internet så kommer ju vanligt folk börja ta sig friheter som normalt ses som brottligt. Typ, jobbet borta pga corona, inga pengar, hungrig. Bryter mig in på närmsta affär och tar det jag behöver... Första steget på apokalypsen kanske? Jaja, jag överdriver lite, men förstå mig rätt här. EU kan inte sätta sig över lagar och normal rätt hur som helst. Åtminstone bör det utredas var problemet är innan man gör åtgärder. Nån har tryckt på en panikknapp här och jag är långt ifrån övertygad om att det är rätt eller befogat! Bristen på eftertanke är uppenbar.

Skrivet av HenrikM:

Aldrig varit med om en sån samling gnällspikar som i denna tråd. 30 dagar med 1080p istället för 4k och ni säger upp abonnemang. Vi har en pandemi som kommer att bli 7 resor värre och ni klagar på knappt sebar skillnad (för i Netflix fall är det skitkvalitet på 4k i dagsläget)

Av exakt den anledningen så ska BÅDA sidor drabbas - vi kunder OCH Netflix. Ska vi drabbas av sämre kvalité, så ska Netflix drabbas av motsvarande lägre intäkter.

Om de vägrar sänka avgiften så blir sannoliket det enda vi kunder i praktiken kan göra att säga upp abonnemanget tills Netflix skärper sig.

Skrivet av Lodisen:

Tack för din insikt.

Netflix skickar ut boxar till varje ISP som lagrar alla filmerna. När folk streamar går det direkt från ISPn till kunden.
Det går inte ens över vanliga "internet".

Vilken backend behöver byggas ut?

Även om det är byggt så som hjälper det inte om ISP egna nät är tungt belastat i vissa punkter. Om noden som ligger nära max kapacitet ligger i sitt egna nät eller någon annans nät kvittar.

Skrivet av Lodisen:

För övrigt så påverkas inte hastigheterna mot internet nämnvärt när folk streamar Netflix, ... olika internetoperatörer. ... slussas bara från deras datacenter hem till folket.

Och det är en direktlina från operatören till varje användare?
Svar: Inte alls!
Från operatörernas center går en ström per individuell samtidig användare, och alla dessa strömmar ska dela utrymme med övrig datatrafik. Videoströmmen störs inte mycket av variationer i flödet, eftersom den buffras kontinuerligt, men användare som försöker köra direkt tvåvägskommunikation med video (som i princip inte kan buffras) kommer att uppleva störningar.

https://digital.di.se/artikel/operatorerna-om-netflix-beslut-...

Så, nu har vi även svaret från operatörerna. Kan vi komma överrens nu om att Netflix försöker lösa ett icke-problem i nät som är vettigt utbyggda, och försöker rädda operatörer som borde brinna för de inte bygger för belastningen vid peak normalt sett och nu gråter över att de därför inte ens räckert till dagtid när folk nu behöver det dagtid?
Något som alltså inte är problem i sverige där konkurrensen lett till att man byggt ut nätet för att fungera även vid peakhours?