Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

Ni som tycker att folk inte ska gnälla på att folk gnäller, har ni någon som helst hänsyn till vad en överbelastning för internet skulle innebära? Kan ni förstå att ert problem känns lite småfuttigt när 10000 människor har dött och många fler kommer dö? Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till att de som klagar på detta beslut har någon koll på hur beslutets inverkan på nätet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

Yes det hart jag, men jag gnäller inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

Jag tycker gnällandet har tagit lustiga proportioner hos en del och min tv plus ljudanläggning (bara 2.1) kostar en god bit in på de sexsiffriga talen. Netflix, och alla andra streamingtjänster, ligger redan under vad som krävs för att nyttja riktigt bra utrustning väl, både bild- och ljudmässigt. Man får ta brister ibland, och punga ut betydligt mer när man vill ha högsta kvalitet.

Permalänk
Medlem

Bra men då antar jag att dom också ger en månad gratis för dom som har betalat extra för bättre kvalite.
Undrar också vad det är för nät som är överbelastade för den datan som legat ute på Twitter så ligger vi jämnt med jultider.

Men bra för att VPN försäljare som nu kan ta emot lite extra kunder som vill ha det fulla Amerikanska utbudet och bästa möjliga bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Inte en chans.

Om man försöker ge sken av att vara säker på en sak så måste man också kunna argumentera för det. Så...?

Skrivet av Mr.Borka:

En siffra jag hittar talar om att Netflix står för cirka 15% av all nedströmstrafik på Internet i världen.
Jag har mycket svårt att Pornhub kommer i närheten.

Nu vet jag inte hur mycket 15 % är, troligtvis groteskt jävla mycket men samtidigt har pornhub en ganska imponerande förburkning, 209 gb per sekund och kraftigt ökande. Det är fan mycket porr

https://www.pornhub.com/insights/2019-year-in-review#countrie...

Skrivet av Implor:

Tror det är så simpelt att man inte har flexibiliteten att stänga av för vissa regioner/länder.

Jag hade förstås aldrig klarat av att göra det men jag tvivlar på att det är särskilt svårt eller tidskrävande för deras anställda. Infrastrukturen för att distribuera olika media beroende på vilket land man bor i finns redan, det är ”bara” att slänga in lite kod som stryper bandbredden så är det fixat.

Skrivet av Tonasty4u:

Du borde jobba på folkhälsomyndigheten, verkar som du vet saker vi inte vet.

Och du borde jobba på Norra Brunn för att enklare fånga upp skämt

Skrivet av Implor:

Du kör vatten balanserad Monster kablar också?

Skämt och sido. Visst är det tråkigt men det är en 159kr tjänst. Det är väldigt lite pengar idag. Bara jämföra vad Viasat/Comhem tar för sina tjänster.

Förstod att du skämtar och jag håller med om att vissa saker när det kommer till hifi/bild är rent kvacksalveri. Men just att kalibrera en TV brukar ofta ge en märkbart bättre bild, sen behöver man som medelsvensson kanske inte betala en massa tusenlappar för att få det gjort, ofta kommer man långt med lite enklare hemmapuleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

Överlägsen... inte riktigt, bandbreddsmässigt ligger vi på 3e-4e plats i världen och det är rätt stor skillnad mellan 2a och 3e plats. Taiwan är överlägset på 1a plats, Singapore är överlägset bättre än Sverige på sin 2a plats. Sverige har en 3e plats precis över Danmark men inte mycket skulle krävas för Danmark för att komma om där. Många av länderna i Europa ligger i top20 i världen.

Permalänk
Medlem

Alla har givetvis alla möjliga känslor när det gäller detta. Jag blir mest förbannad då Netflix är en av mina trofasta tidsfördriv när Sverige har stängt totalt. Vem påstår att bandbredden är så jäkla usel att vi i Sverige som sitter i karantän måste nöja oss med usel bildkvalitet? Om inte "nätet" räcker till så är det väl för fasen inte Netflix problem?

PS! Jag är för det mesta som gäller för att ta hand de äldre som ligger i riskzonen. Båda mina föräldrar är över 80 så jag tar inte detta som en bagatell.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt Netflix precis och fick tillbaka pengarna för de 30 kommande dagarna av abonnemanget som drogs tidigare idag. Detta efter att de på supporten vägrade gå med på att sänka priset under de 30 dagarna detta med sämre kvalité gäller.
Om jag känner att jag inte klarar mig utan Netflix så kan jag signa upp för 89kr/månad istället och få samma kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alla har givetvis alla möjliga känslor när det gäller detta. Jag blir mest förbannad då Netflix är en av mina trofasta tidsfördriv när Sverige har stängt totalt. Vem påstår att bandbredden är så jäkla usel att vi i Sverige som sitter i karantän måste nöja oss med usel bildkvalitet? Om inte "nätet" räcker till så är det väl för fasen inte Netflix problem?

PS! Jag är för det mesta som gäller för att ta hand de äldre som ligger i riskzonen. Båda mina föräldrar är över 80 så jag tar inte detta som en bagatell.

Nej det är inte Netflix problem, men nu har dom blivit ombedda att göra detta och har valt att göra det för att det inte skall uppstå flaskhalsar för alla de människor som nu jobbar på distans och alla dessa videomöten som nu poppar upp överallt som tidigare sköttes genom fysiska möten. EU hade istället kunnat be alla ISPer i hela Europa att prioritera ned all trafik ifrån Netflix och sätta prio på vad dom bedömer som viktig trafik. Det tror jag hade blivit betydligt värre än resultatet som blir nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker detta är helt sjukt, jag tycker det är lite otydligt att detta inte är ett problem i Sverige när de flest operatörerna kör med relativt modern hårdvara.

Jag förstår att andra länder som Spanien inte har samma kapacitet som oss i deras nät men det känns som detta borde tas som ett "wake up call" för att få ordning på förlegade lösningar.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

23kkr här, plus ljudsystem. Mitt liv står inte och faller med 30% lägre bithastighet.
Och att säga åt operatörerna att uppgradera sin utrustning under karantänstider visar att ni inte förstått vidden av nedstängningar.

Permalänk
Medlem

Kör deras 4K alternativ, att bitraten går ner i 30 dagar gör för egen del inte så mycket, man vet anledningen och det känns rätt legitimt med tanke på omständigheterna.

Dock fortfarande skyhög kvalité i jämförelse med HBO Nordic.

Permalänk
Medlem

Många som låter känslorna tala - jag är nyfiken på hur det ser ut tekniskt i lite mer detalj.

Saker som "30% besparing" eller "15% av Internets totala trafik" säger inte särskilt mycket, jag hade velat veta lite mer exakt hur CDN'en är uppbyggda, var flaskhalsarna finns, när på dygnet detta är ett problem (hade det varit möjligt att strypa/anpassa olika beroende på tidpunkt och hade det haft önskad effekt, o.s.v.), om problemet går att isolera och/eller sprida ut?

Visa signatur
Permalänk

Tur jag kollar på HBO nordic då.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har man betalat 30 000:- för en TV med "Netflix Calibrated Mode" så vill man fanimej ha den bästa bilden som Netflix över huvud taget kan leverera. Som många andra i tråden är jag förvånad över hur lätt det verkar vara att köra över kunder som betalar för att få en produkt - En produkt som just nu inte lever upp till vad som utlovats av företaget.

Tycker även jag se en skillnad i kvalité. Bilden är inte fullt så skarp som innan, dessutom upplever jag bilden lite ryckigare nu.

Vilket gnäll!

Har Netflix gått ut och sagt, "ni får ingen kompensation"? Hur mycket skulle inte du och andra gråta om: "mitt Netflix funkar inte trots jag har har fiber 500, det hackar o har sig, helt plötsligt går bilden ner till 420p". Ska Volvo betala tillbaka pengar också om du fastnar i E4:ans köer och inte kan köra den angivna hastigheten? Om du inte gillar det så säg upp och lämna lite mer bandbredd åt andra.

Jag själv har en 3m bred projektor för över 30k och deras 4K tjänst, skiter fullständigt om de sänker om det är det som krävs just nu.

Skrivet av Dave1080:

Ni som tycker att folk inte ska gnälla; har ni spenderat 20+ tusen kronor på eran nuvarande tv?
Nä, gissade väl det.

Jag är mycket skeptisk till detta beslut speciellt när det rör Sverige som har överlägsen nätverksteknik.

Vad fan har TV:ens kostnad att göra med Netflix (finns hur många billiga BRA TV-apparater med 4k)? Netflix ansvarar inte för att du betala 20k för en TV. Ska alla grusvägar göras till asfalt bara för någon kommer med en ferrari?

Dags att landa i verkligheten, det finns inte för tillfället infrastruktur vilket som för Netflix, etc... antingen är själva nätet för dåligt eller så har inte Netflix eller t.ex. Facebook dimensionerat för detta behov. Facebook har t.ex. nu sagt att de har dubbelt så mycket data jämfört med tidigare, de hinner inte, kan inte, har inte råd eller lust att höja sin hårdvara bara för detta...

Jag vet, sluta betala skatt nu när 1177 har för långa köer, eller universitetet är nedstängd som du betalar skatt för att dina barn ska gå på...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Tycker detta är helt sjukt, jag tycker det är lite otydligt att detta inte är ett problem i Sverige när de flest operatörerna kör med relativt modern hårdvara.

Jag förstår att andra länder som Spanien inte har samma kapacitet som oss i deras nät men det känns som detta borde tas som ett "wake up call" för att få ordning på förlegade lösningar.

Jobbar som IT tekniker själv, få ordning på sina lösningar är något som får fixas senare. Tiden för mig att fixa ett problem som innebär byte av hårdvara har gått ifrån 1-2 arbetsdagar om jag måste beställa hem hårdvaran till 1-2 veckor. Rutinerna för fysiska besök där jag jobbar är hårda och då jobbar jag inte hos en ISP eller någon annan drake. Jag tyckte att vi hade strikta rutiner men har hört mardrömmar kring andra större ställen där samma jobb lätt kan ha ännu högre ledtider.

Att anta att det bara är att fixa direkt om ett problem uppstår i den situation vi är i är felaktigt. Huruvida detta är ett problem i Sverige eller inte, vet vi det? Har någon frågat ISPer om trycket på nätverket ökat markant och om dom anser att dom har underkapacitet i sina nät i denna situation?

Permalänk

Har aldrig varit en betalande kund av Netflix av den orsaken att jag aldrig nöjer mig med mediokra lösningar. Fine kvalitén och utbudet kanske de flesta nöjer sig med. Men skulle själv aldrig kunna nöja mig med så kallad 4k kvalité som har en usel bitrate och komprimeringsmetoder som gör bilden grynig i mörka partier särskilt då jag sitter på 82" tv. Sen att inte tala om ljudet för det är ofta det som får stryka på foten när man streamar film via tjänster. Men som sagt de är ju en begränsning i hur mycket data som kan skickas på en och samma gång gentemot om du själv har filmen lokalt i nätverket. Sen för övrigt är deras filmutbud rent utsagt för jävla dåligt då nästan alltid antingen original filmen fattas eller en direkt uppföljare t.ex Gudfadern 2, Aliens mm. Vet att Amerikanska utbudet har nästan 3 gånger fler titlar i sitt utbud så här handlar allt om upphovsrätter. Kör själv med Qnap NAS Server och Kodi installerat den friheten att kunna själv styra både utbudet och kvalitén på ens filmsamling är oslagbar.

Permalänk
Medlem

Kul att se så mycket folk som gnäller över hur de kommer få uthärda sämre bild på sin "DYRA TV" under en begränsad tid.

Under tiden så har vi folk som går i konkurs, blir permitterade eller avskedade till höger och vänster, och folk som får se sina besparingar (och vi snackar betydligt mer än vad din TV är värd) sjunka med tiotusentals kronor på daglig basis.
För att inte nämna alla dödsfall.

Nämner inga namn, men skaffa lite perspektiv. Snacka om dagens I-lands problem, det är fan pinsamt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Ja, jag har redan gjort det, skrev till dem på chatten så fort jag såg nyheten :), fick refund på 159 kr med då det drogs för några dagar sen!

ditt inlägg bidrog till att jag fick tillbaka mina pengar, jag öppnade chatten och krävde pengarna tillbaka, jag tycker att det är helt oacceptabelt att först höja priset och sedan sänka kvalitén med 25%, den har ju varit på gränsen till acceptabel, varje gång som jag plockar fram en gammal BlueRay så slås jag över att kvalitén blir mycket bättre än Netflix.

Men jag fick detta till svar:
"As much as we would love to a full refund is not available."

jag svarade återigen att det är helt oacceptabelt och så ifrågasatte jag varför dom har gett återbetalning till andra, då helt plötsligt gick det hur bra som helst att göra återbetalningen.....

edit: jag förväntade mig att mitt konto skulle stängas ner, men det är visst igång som vanligt men att jag nu har fått en månad gratis, bättre för mig och bättre för dom då pengarna kommer fortsätta att dras som vanligt nästa månad

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Hoppas att dem låter 1080p och under vara... Måste ju vara 4k detta handlar om?.. Säg ja..

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Hoppas att dem låter 1080p och under vara... Måste ju vara 4k detta handlar om?.. Säg ja..

det står att kvalitén sänks för samtliga strömmar.
och detta fick mig att gå i taket extra mycket då jag (ja jag är en idiot) betalar för 4K men sitter på en 1080p TV

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Kollade på ett par Altered Carbon och visst är bilden grynig och blockig på en hel del ställen, eller snarare nästan överallt, inte bara de mörka partierna som man brukar minnas. Då bilden var grynig och blockig förut så jag vet inte om jag ser i syne eller om den faktiskt är värre.

Rätt pinsam kvalite när man väl tittar efter den, detta var i 1080p :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kul att se så mycket folk som gnäller över hur de kommer få uthärda sämre bild på sin "DYRA TV" under en begränsad tid.

Under tiden så har vi folk som går i konkurs, blir permitterade eller avskedade till höger och vänster, och folk som får se sina besparingar (och vi snackar betydligt mer än vad din TV är värd) sjunka med tiotusentals kronor på daglig basis.
För att inte nämna alla dödsfall.

Nämner inga namn, men skaffa lite perspektiv. Snacka om dagens I-lands problem, det är fan pinsamt.

Jag själv har Home Theatre för ca 100 000k (inräknat elektroniska fotöljer, duk, projektor, ljud, etc...), har inget jobb nu fram tills augusti troligtvis. Jag gråter verkligen inte eller är ett dugg ledsen, dels för jag har en buffert och är förberedd, men när man som du säger hör dessa som klagar över lite sämre bild temporärt... Då vet man hur duktigt bortskämda och verklighetsfrånvända folk kan vara. Jag bryr mig fan också normalt sett jävligt mycket om bra bildkvalite, jag har själv filmat på film, Arri Alexa, Red, Black Magic, etc.. har t.ex. skärmkalibreringsverktyg, Davinci Resolve med deras egna control surface, osv... Bild är viktigt för mig, men bara pga. det så kan man inte blunda för verklighetens krav.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

det står att kvalitén sänks för samtliga strömmar.
och detta fick mig att gå i taket extra mycket då jag (ja jag är en idiot) betalar för 4K men sitter på en 1080p TV

Ahh.. Tack.. My bad.. lite bläh I ögat för dem som prenumerar, denna lösningen kanske blir verklighet? 😎
https://www.nyteknik.se/innovation/sa-kan-internet-bli-100-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånegrabb90:

Har aldrig varit en betalande kund av Netflix av den orsaken att jag aldrig nöjer mig med mediokra lösningar. Fine kvalitén och utbudet kanske de flesta nöjer sig med. Men skulle själv aldrig kunna nöja mig med så kallad 4k kvalité som har en usel bitrate och komprimeringsmetoder som gör bilden grynig i mörka partier särskilt då jag sitter på 82" tv. Sen att inte tala om ljudet för det är ofta det som får stryka på foten när man streamar film via tjänster. Men som sagt de är ju en begränsning i hur mycket data som kan skickas på en och samma gång gentemot om du själv har filmen lokalt i nätverket. Sen för övrigt är deras filmutbud rent utsagt för jävla dåligt då nästan alltid antingen original filmen fattas eller en direkt uppföljare t.ex Gudfadern 2, Aliens mm. Vet att Amerikanska utbudet har nästan 3 gånger fler titlar i sitt utbud så här handlar allt om upphovsrätter. Kör själv med Qnap NAS Server och Kodi installerat den friheten att kunna själv styra både utbudet och kvalitén på ens filmsamling är oslagbar.

Jag antar att du aldrig piratat någon Netflix original pga deras kassa kvalitet då heller.

Permalänk
Medlem

Ibland saknar man VHS-tiden. Det var inte lika mycket gnällande då. Snacka om att man har blivit bortskämd på senare tid.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag antar att du aldrig piratat någon Netflix original pga deras kassa kvalitet då heller.

Har kollat på endast två orginalfilmer från Netflix El Camino och The Irishman. Är dock inte för ljud och bild kvalitén jag tittat på dessa för där finns det mycket att hämta

Permalänk
Medlem

Känns som att dom tjänat mer på att stänga av all reklam på Internet under denna perioden istället.
Alla jävla bilder, auto spelande videos mm som tredubblar en hemsidas storlek.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nu blev det verkligen tillbaka till Newsgroups igen.

GG Netflix.

Jag känner flera som precis uppgraderat sitt internet/data för att kunna köra Neflix med den kvaliten.

GG Netflix.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För övrigt så kan man se statistik under avsnittets/filmens gång genom att trycka Alt + Ctrl + Shift + D samtidigt (härlig kombo), där man bland annat kan se information om bithastigheten för både ljud och bild osv. Även vissa TV-apparater kan visa bithastigheter med inbyggda Netflix-appen, brukar kunna vara "Info"-knappen eller liknande man trycker på då.

Man kan även försöka kika med Test Patterns | Netflix för att se vilken bithastighet + upplösning man kommer upp i. Rekommenderar att man spolar fram lite då det oftast kan påskynda trappstegen när den börjar lågt.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD