Jag tänker att det finns flera ingångar att svara på denna, däribland redaktionellt och affärsmässigt. Jag ska göra mitt bästa! Tittar vi på oss Geeks-anställda på SweClockers och FZ har vi haft diskussioner löpande om detta internt under lång tid. Så sent som på senaste månadsmötet (11 mars) kom hela företaget överens om att avvakta och jobba på kontoret som vanligt i väntan på nya rekommendationer från myndigheter eller påbud från regeringen. Med facit i hand dröjde det inte alls länge.
I måndags eftermiddag kom besked om att alla som jobbar i Stockholm och kan jobba hemma bör jobba hemma, så det har vi följt och lär fortsätta följa förutom i undantag där vi av ett eller annat skäl måste komma in. Vad det nu skulle vara, tror främst det gäller "testlabbet" som kan behöva plocka hem mer utrustning om det här drar ut på tiden. Tillsvidare följer vi i alla fall Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Om jag ska vara helt ärlig är det inte alls lika roligt att jobba hemifrån, men vi gör vårt bästa och stämmer av regelbundet med distansmöten dagligen på redaktionen! Vi har på några dagar kommit på en hel del roliga idéer på vad vi kan göra, bland annat i videoform, så situationen gör oss mer påhittiga. Sen vet jag inte om det är COVID-19 eller en kraftig förkylning, men förutom jag själv och Kenneth har resten av redaktionen varit ute för räkning i stort sett hela veckan. Vi mår alla bra och de som insjuknat är på bättringsväg, så ingen anledning till oro!
Vad gäller ekonomiskt ... den är svårare att svara på! Det är för tidigt att bedöma hur mycket eller lite det här kommer påverka, åt båda håll. Det här är som det kallas ett helt nytt läge och en typ av kris mänskligheten inte skådat i modern tid. Vi har med en osynlig fiende att göra och det här är ingen normal finanskris, vilket så klart gör läget väldigt ovisst och svåröverblickat framåt.
Det jag konkret kan säga är att vi såg inställda kampanjer (banners) på löpande band till följd av att fabrikerna stod stilla i Kina. Ur våra samarbetspartners perspektiv är det rätt meningslöst att göra reklam för produkter som inte går att köpa i butik. Nu verkar dock produktionen till stora delar vara igång igen, så just det här specifika bortfallet verkar som det var snabbt övergående. Mer än så här vågar jag nog inte säga och det inte för att jag inte vill, utan för att jag helt enkelt inte har "hela bilden" och hellre är tyst än säger felaktigheter. Jag jobbar trots allt främst redaktionellt på SweClockers.
TL;DR så påverkas vi, men marken skakar mindre under våra fötter än vad den har gjort i samband med utbrottet i Kina och alla kollegor mår bra! Mitt fokus framöver är att fortsätta utveckla SweClockers och vår gemenskap. Nu mer än någonsin tidigare tycker jag att mötesplatser på internet som dessa behövs.