Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Är inte detta vanlig symptom vid ångest och oro? Lär väl vara en del som känner det för tillfället. Hjärnan kan nog också spela lite spratt om man går omkring och tror att man är sjuk också.

Är en stressrelaterad symtom som man får, jag hade de då jag gick in i väggen, trodde först att jag höll på och få en hjärtinfarkt, men de visade sig ca ett halvår senare att jag var utbränd, nu kan jag få symtomen igen men de var ett tag sedan och då vet jag vad de beror på, stress helt enkelt.

Permalänk
Medlem

lika bra eller bättre som innan corona, dvs helt ok, jag tillhör riskgrupp då mitt immunförsvar är väldigt dåligt av andra anledningar, jag vägrar dock ändra levnadssätt på grund av en rädsla över något som kan ske.
störta negativa saken för oss är att det kan vara svårt att hitta toa papper, annars är det mer positiva saker för oss personligen tex: har medlemsantalet sjunkit drastiskt på klubben gällande aktivt tränande vilket jag tycker är kanon, nu kan lägga mer tid på enskilda samt träna på saker som vi normalt sätt får hoppa över.
både ungarna och frugan tycker det är skönt att jobba/skola hemifrån så dom mår inte dåligt över det heller. ingen av oss går och oroar oss för att få skiten, får vi den så är de så, att gå och oroa sig för saker som kan hända är enligt mig en av dom mest negativa saker man kan göra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juus1:

Som ovan. Jag har fått till mig att det är 48 symptomfria timmar som gäller?

//C

Skrivet av ExcZist:

Har han inte corona så är det ju bara att gå efter 2 dagar eller har det ändrats nu med corona?

Tydligen är det ok att gå tillbaka till jobb och skola när du känner dig frisk men en bra ide är väl att kanske vara hemma någon extra dag iallafall. Här kan du läsa på 1177.
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som vanligt. Har varit och handlat och så, lika mycket folk som vanligt i butikerna och det råder ingen nöd på vare sig toapapper eller meds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tydligen är det ok att gå tillbaka till jobb och skola när du känner dig frisk men en bra ide är väl att kanske vara hemma någon extra dag iallafall. Här kan du läsa på 1177.
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Då är det så , synd att alla som är 70+ inte bryr sig som dom borde göra enligt 1177

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Då är det så , synd att alla som är 70+ inte bryr sig som dom borde göra enligt 1177

Jo, tydligen har de fått lite vårkänslor och är ute och knatar de också. Pratade med min mamma som är en riskperson och hon sa själv att hon var tvungen att gå ut för att få se lite annat än lägenhetens fyra väggar. Hon har ändå balkong.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Ett sätt att fördriva tiden......

Kollade alltid Big Brother 24/7 i början av 2000 talet då de var nytt och riktigt bra, i år har jag haft alla 24/7 kanaler i mitt tv paket men inte idas kolla för hela konceptet är helt och hållet förstörd numera men jag har börjat kolla och som vanligt kan man inte sluta titta så nu står skiten på hela dagarna, är dock extremt kasst i år och censuren är extrem, så fort någon visar något naket som tvärvänder dom bort kameran eller stänger ner live sändningen.

Saknar gamla hederliga BB som de var förr.

Permalänk
Medlem

Passar på att njuta när det är så lite människor ute. Mår väl lite bättre än vanligt i och med detta

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Sålänge jag inte är smittad lever jag helt normalt. Det borde alla göra, dock med lite mer hygientänk än vanligt.

Enligt vissa rapporter är mörkertalet upp emot 75% eftersom de inte visar symptom (rapport från Italien). Senast jag kikade var dödligheten bland de bekräftat smittade ungefär 0,7% i Sverige, men den verkliga siffran är nog betydligt lägre eftersom mörkertalet är så stort.
Jämfört med en vanlig influensa som brukar ligga på 1% vad jag har hört innan så tycker jag det finns en gnutta överdrift i det hela.

Är det värt att sätta 100 000-tals jobb på spel för något som "inte är värre än en vanlig influensa" ? Kanske låter hårt och kapitalistiskt, men en rimlig frågeställning.

Bästa vore väl att sätta de i riskgrupperna i karantän och låta de som är friska köra på som vanligt, med vissa restriktioner såklart.

Permalänk
Avstängd

Än så länge flyter det på. Har inte varit vid gymmet ännu dock och bör ju bli en tidsfråga innan det också stängs ned temporärt (Friskis & Svettis). Oroar mig dock, till och från, över kunder i Stockholm och Spanien som kanske ryker med viruset. Personen jag skypeade med idag hostade smått, förhoppningsvis var det bara irritation snarare än något värre komma skall.

Skrivet av F.Fairlane:

Har hosta och lätt feber, så jag får inte jobba. I vanliga fall så hade jag dragit till jobbet när febern släppt, men nu blir man lynchad om man kommer till jobbet och bara hostar för att man råkade sätta något i fel strupe.

Haha, I feel ya. Råkade få i lite kaffepulver i halsen från kaffet och insåg då att hostandet får alla andra att tro att man har corona. Nu har det blivit lite "HIV-effekten" av allt hostande. Alla vill tro det värsta även om hostandet i vissa fall endast är något som fastnade i eller irriterade halsen.

Kan bara föreställa mig hur detta ter sig utomhus: någon random hostar och alla andra ökar avståndet med flertalet meter (vilket är av goda skäl och inget illa menat).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Tydligen är det ok att gå tillbaka till jobb och skola när du känner dig frisk men en bra ide är väl att kanske vara hemma någon extra dag iallafall. Här kan du läsa på 1177.
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Eh, du länkar ju till text som uttryckligen säger

Citat:

Under den här tiden ska du undvika att träffa andra personer. Till exempel ska du:

* Inte träffa andra människor än de du redan bor med. Det innebär bland annat att du inte ska gå till skolan, arbetet eller förskolan. Du ska inte heller gå ut för att handla i din butik.
* Inte resa med buss, tåg, tunnelbana eller flyg.
* Stanna hemma minst två dagar extra efter att du har blivit symtomfri.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hela familjen sjuk i vanlig förkylning, även barnen alltså. Påsken hos släkten inställd. Kan bli uppsagd på måndag, fast troligen inte än.

Glad att jag inte hann köpa boende, med tanke på hur sjukt högt värderade även äldre bostäder är. Låga räntor, bostadsbrist och segregation är rena elden under bostadspriserna i en högkonjunktur. Får se hur det går nu, även om det är rimligt att priserna faller hoppas jag inte på en krasch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Hur mår du i Corona pandemin just nu? Lever som vanligt eller fått oroliga känslor? Är 29 och bor i Stockholm som är drabbat mest.

Jag känner mig faktiskt nedstämd och fått massa pirrande känslor när pandemin nådde Sverige. Har varken lust att jobba eller liknande.

Det gäller att inte gå runt och deppa då blir du en downer som sprider negativ energi omkring dig. Jag ser till att alltid ha att göra, tar tag i sånt som blivit liggande idag rengjorde jag min server och imorgon ska jag rensa källaren bor också i Sthlm.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma dock har jag symtom som skulle kunna vara mild variant av Corona som ledvärk och ont i halsen.
Så har meddelat att jag har symtom men fortsätter jobba hemifrån då jag har ett sådant jobb som kan skötas hemifrån.
Så jag håller mig inne för att framförallt inte smitta någon annan om det nu är Corona man är drabbad av.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ligger hemma med feber, snuva och slemhosta. Tycker det suger rätt mycket och nog allt har jag närt oron att det ska vara covid, mest för att min fru är i riskgruppen, men tar det som en influensa och behandlar därefter. Hon har hittills inga symptom och vi är mestadels på olika våningar, olika badrum etc i ett försök att hålla det så.

Den största krisen inträffade för några timmar sedan när min ipad (som jag läser på när jag råkar vara vaken) plötsligt slutade ta laddning om inte kabeln är väldigt dumt vinklad in i kontakten. En ny är nu beställd och jag hoppas inet hinner få hit den innan helgen. För jävligt att den ska dö efter bara 9 år av nästintill daglig användning...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva en psykolog, psykiatriker, terapeut samt psykofarmaka när jag ser alla som hamstrar och agerar som hysteriska fruntimmer i livsmedelsbutikerna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hej alla

I en tid som denna när det konstant händer saker som vi aldrig varit med om är det väldigt lätt att få svindel.

Är detta på riktigt? Är jag förberedd? Vad kommer hända?

Alla har dessutom oftast en närstående i någon form som vi ska oroa oss för utöver vår egen hälsa, jobb och vardag.

Att må dåligt är inget som är kul eller ovanligt.
Vissa känner sig trygga i att prata av sig här på forumet och det är skönt att se att så många ställer upp och stöttar varandra.

Skulle man känna att det inte räcker eller man skulle vilja vara mer anonym så kan jag tipsa om mind.se som nu öppnat en forumdel för just corona/covid/SARS-COV-2
Du hittar forumet på http://forum.mind.se/forum/corona

Du kan även få hjälp på https://mind.se/hitta-hjalp/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Måste ärligt talat säga att det är svårt att värja sig och försöka vara lugn när man blir påmind om det precis överallt. Som tur är kan jag jobba hemifrån vilket distraherar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Eh, du länkar ju till text som uttryckligen säger

Jo men jag hade tidigare skrivit att TS skulle vara hemma i två veckor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Förbannad

Är riktigt förbannad på alla j**la hamstrare som tömmer hyllorna på toapapper, pasta och vetemjöl. Jag skulle handla idag, brukar alltid veckohandla, och behövde vetemjöl men hyllorna var rensopade från allt mjöl i de flesta butiker där jag bor. På grund av attityden: "Bara jag får så skiter jag i andra" så får man åka omkring och jaga en sådan vanlig vara som vetemjöl. Regeringen vädjar att alla ska hjälpas åt och då tycker jag att man ska även hjälpas åt i livsmedelsbutikerna. Det är inte meningen att en del ska sitta med stora lager där hemma och resten får vara helt utan.

Permalänk

Är mest orolig för mina två små barn, inte viruset i sig men allt annat som blir påverkat.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Sålänge jag inte är smittad lever jag helt normalt. Det borde alla göra, dock med lite mer hygientänk än vanligt.

Enligt vissa rapporter är mörkertalet upp emot 75% eftersom de inte visar symptom (rapport från Italien). Senast jag kikade var dödligheten bland de bekräftat smittade ungefär 0,7% i Sverige, men den verkliga siffran är nog betydligt lägre eftersom mörkertalet är så stort.
Jämfört med en vanlig influensa som brukar ligga på 1% vad jag har hört innan så tycker jag det finns en gnutta överdrift i det hela.

Är det värt att sätta 100 000-tals jobb på spel för något som "inte är värre än en vanlig influensa" ? Kanske låter hårt och kapitalistiskt, men en rimlig frågeställning.

Bästa vore väl att sätta de i riskgrupperna i karantän och låta de som är friska köra på som vanligt, med vissa restriktioner såklart.

This. +1

Permalänk
Medlem

äsch vilken uppståndelse kring corona då den är inte lika farlig som andra sjukdomar inget o va rädd för mest drabbade är äldre mm.

största problemet är att folk håller på o resa till länder som mest drabbade det är då man drar med smittan. kvittar hur man skyddar sig så får man virus. dock bra att folk är mer noga med hygien nu än förr kanske folk struntar i o tvätta händer mm efter sig efter toa besök mm.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Sålänge jag inte är smittad lever jag helt normalt. Det borde alla göra, dock med lite mer hygientänk än vanligt.

Enligt vissa rapporter är mörkertalet upp emot 75% eftersom de inte visar symptom (rapport från Italien). Senast jag kikade var dödligheten bland de bekräftat smittade ungefär 0,7% i Sverige, men den verkliga siffran är nog betydligt lägre eftersom mörkertalet är så stort.
Jämfört med en vanlig influensa som brukar ligga på 1% vad jag har hört innan så tycker jag det finns en gnutta överdrift i det hela.

Är det värt att sätta 100 000-tals jobb på spel för något som "inte är värre än en vanlig influensa" ? Kanske låter hårt och kapitalistiskt, men en rimlig frågeställning.

Bästa vore väl att sätta de i riskgrupperna i karantän och låta de som är friska köra på som vanligt, med vissa restriktioner såklart.

Dödligheten blir långt högre än 1 % om sjukdomen får härja fritt i riskgrupperna. Vården kollapsar och de allra flesta med svåra symtom dör. Då kan du få en dödlighet på 5-10 %.

Det rent teoretiskt "bästa" alternativet är att "låsa in" riskgrupperna "lufttätt" så viruset har noll chans att komma in, och låta viruset sprida sig fritt bland övriga 80 %. Problemet är att det lär visa sig vara omöjligt att låsa in riskgrupperna (inklusive den vårdpersonal som behövs) i demokratiska länder. Sen kan man säga att den som är i en riskgrupp och vägrar låsa in sig har valt att riskera att dö, men verkligheten är betydligt mer komplex än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Sålänge jag inte är smittad lever jag helt normalt. Det borde alla göra, dock med lite mer hygientänk än vanligt.

Enligt vissa rapporter är mörkertalet upp emot 75% eftersom de inte visar symptom (rapport från Italien). Senast jag kikade var dödligheten bland de bekräftat smittade ungefär 0,7% i Sverige, men den verkliga siffran är nog betydligt lägre eftersom mörkertalet är så stort.
Jämfört med en vanlig influensa som brukar ligga på 1% vad jag har hört innan så tycker jag det finns en gnutta överdrift i det hela.

Är det värt att sätta 100 000-tals jobb på spel för något som "inte är värre än en vanlig influensa" ? Kanske låter hårt och kapitalistiskt, men en rimlig frågeställning.

Bästa vore väl att sätta de i riskgrupperna i karantän och låta de som är friska köra på som vanligt, med vissa restriktioner såklart.

Undvik gärna att sprida desinformation, det är livsfarligt i dessa tider.

* Dödligheten ligger runt 3-3,5 % baserat på den data vi har i dagsläget.

* Det är ett extremt virulent virus, som sprider sig oerhört lätt. Långt mycket mer än vanlig influensa t.ex.

* Inkubationstiden är längre än vanlig influensa. 2-10 dagar enligt senaste data från WHO, men i flera fall längre än så. Och detta är så klart största utmaningen. Om folk går runt och beter sig som de vore friska, och sen några dagar senare dyker symptomen upp. Då har de alltså redan varit sjuka flera dagar innan och spridit runt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har precis innan utbrottet nådde Sverige blivit av med jobbet.
Så det är ganska tufft.
Känner redan flera människor som är smittade.
Vår fastighetsskötarens fru ligger hemma med feber i nu 5 dygn, och fastighetsskötaren var också krasslig.
Tjejkompisens moster och hennes make ligger på intensivvården på Danderyd.

Det har helt plötsligt blivit högaktuellt. Inte lika abstrakt, utan sjukdomen är faktiskt här.

Börserna rasar och de småpengar jag har haft där har minskat ordentligt.

Nu verkar dessutom mitt grafikkort ha gett upp. Vad fan ska man göra?!

coop nudlar, 5 för 20.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Smack Jack:

Jämfört med en vanlig influensa som brukar ligga på 1% vad jag har hört innan så tycker jag det finns en gnutta överdrift i det hela.

Har du en pålitlig källa på att vanlig influensa brukar döda c:a 1%? Den siffran är 50 gånger högre än vad jag hört för "vanlig" influensa, och fortfarande 10 gånger värre än ett allvarligare utbrott.

Om vi kollar på data från CDC:
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html

... så ser vi att siffrorna 2016-2017 låg på 0.13% dödsfall (OBS att det är 0.13% av de med symtom -- omkring 16% med influenza får inga symtom alls). 2015-2016 var det c:a 0.095%. 2014-2015 var det 0.17%.

Om vi räknar om så att vi tar med de som inte har symtom blir siffrorna lite lägre förstås: 2014-2015 blir det då istället för 0.17% döda (av de med symtom) istället 0.14% döda (av alla smittade), och detta var ju den värsta perioden av de tre.

Alltså är corona om det nu stämmer med 0.7% döda i Sverige (bland smittade) c:a 5-10 gånger värre än influensa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Frisk som en nötkärna än så länge, jobbar på som vanligt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Sliten. Levererar medicin till apotek, sjukhus och sjukhem. Den här veckan har det varit ca dubbelt så mycket varor att leverera. Sluta bunkra!
Lite orolig för mina fonder. ligger runt 500k lägre än i januari.
Syrran jobbar på hotell i Åre. Alla har avbokat, så inge jobb.

Hoppas innerligt att saker och ting går tillbaks till normalt snart!

Var jobbar du?

Har tidigare i veckan varit på anställnings intervju som service tekniker där man bland annat ska leverera medicin.

Får besked förhoppningsvis innan helgen om jag får jobbet.

Permalänk
Medlem

Skitbra. Det är lite småroligt att bunkra och på jobbet har vi en stämning som innan semestern och alla hoppas på att få bli permiterade i några veckor. Det är väldigt mycket Corona-skämt nu också.
Sålde alla mina aktier och fonder i februari och alla tyckte jag var knäpp och hånade mig. Skrattar bäst som skrattar sist!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |