Lägga till fler diskar i befintlig RAID

Permalänk
Medlem

Lägga till fler diskar i befintlig RAID

För ca 5 år sedan köpte vi in en dator till firman för att ha som filserver när våran NAS gav upp. Denna satte vi i 2 st 4TB diskar och jag är rätt säker på att vi körde en RAID1. Det står iaf i diskhanteraren att en av diskarna kör en spegling, dynamisk.
Jag minns inte heller vart jag satte upp raiden, om det var i windows eller bios eller liknande.

Men nu är snart utrymmet slut och det skulle behövas mer, hur går man tillväga för att utöka en raid utan att förlora det som redan finns?
Går det slänga i större diskar än 4TB eller går det bara o lägga till fler 4TB?

Moderkortet är ett Gigabyte z87x-d3h.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är mjukvaruraid du kör eftersom windows rapporterar att det finns en spegling.
Skaffa två nya diskar som du speglar, spanna sedan den existerande volymen över det nya spegelsettet så kommer allt fungera som en enda jättestor disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Det är mjukvaruraid du kör eftersom windows rapporterar att det finns en spegling.
Skaffa två nya diskar som du speglar, spanna sedan den existerande volymen över det nya spegelsettet så kommer allt fungera som en enda jättestor disk.

kan jag köpa 2 st 6TB diskar eller måste det också vara 4TB?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Du kan köpa vad som helst så länge det är två likadana diskar som stöds av diskcontrollern.

Permalänk
Medlem

@CusmaR: En RAID1 kan inte utökas med flera diskar, däremot kan man ha flera RAID1.

Däremot förstår jag mig inte på idén här eftersom det dessutom är en företagsserver. Eftersom RAID bara skyddar mot att en disk havererar så skyddas innehållet enbart mot att en av diskarna dör. Inte mot externa katastrofer, virus, malware, ransomware, egna fel / misstag etc eftersom båda diskarna ändras samtidigt i realtid. Du har aldrig någon backup, bara möjligheten att göra en "snygg" avstängning om en disk dör.

Jag ser däremot ingen anledning att kasta ut dom gamla diskarna så med andra ord, sätt bara in ytterligare diskar och dela ut dom.
En bra metod är att alltid köpa dubbelt så stora diskar så 8TB eller mer rekommenderas.

Fundera även på värdet av innehållet på vad datorn har, är det finansiell information med vinst / skatt / lön / anställda kan det bli ett lagbrott om ni skulle förlora det. Är det viktig info för produktion / leverantörer / kunduppgifter så kan det kosta miljoner i förluster om något händer.

Glöm inte att göra backup till flera externa diskar på annan plats som förvaras i exempelvis brandsäkra skåp.

För diskar i en server / NAS rekommenderar jag Seagate IronWolf Pro.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Backuphanteringen som nämns ovan är faktiskt viktigare än om man har singeldisk eller RAID1 och en backup bör göras snarast (i linuxvärlden använder man 'rsync' för att spegla filträn) _innan_ du börja möblera om mellan några diskar eller utöka volymer mm.

Har du inte gjort 'scrub' eller annan läskontroll av samtliga filer/diskarna på mycket länge så kan man hitta otäcka överraskningar när man börja hålla på med läs och skrivdiskintensiva övningar...

med andra ord säkra upp backup först - lek sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@CusmaR: En RAID1 kan inte utökas med flera diskar, däremot kan man ha flera RAID1.

Däremot förstår jag mig inte på idén här eftersom det dessutom är en företagsserver. Eftersom RAID bara skyddar mot att en disk havererar så skyddas innehållet enbart mot att en av diskarna dör. Inte mot externa katastrofer, virus, malware, ransomware, egna fel / misstag etc eftersom båda diskarna ändras samtidigt i realtid. Du har aldrig någon backup, bara möjligheten att göra en "snygg" avstängning om en disk dör.

Jag ser däremot ingen anledning att kasta ut dom gamla diskarna så med andra ord, sätt bara in ytterligare diskar och dela ut dom.
En bra metod är att alltid köpa dubbelt så stora diskar så 8TB eller mer rekommenderas.

Fundera även på värdet av innehållet på vad datorn har, är det finansiell information med vinst / skatt / lön / anställda kan det bli ett lagbrott om ni skulle förlora det. Är det viktig info för produktion / leverantörer / kunduppgifter så kan det kosta miljoner i förluster om något händer.

Glöm inte att göra backup till flera externa diskar på annan plats som förvaras i exempelvis brandsäkra skåp.

För diskar i en server / NAS rekommenderar jag Seagate IronWolf Pro.

Skrivet av xxargs:

Backuphanteringen som nämns ovan är faktiskt viktigare än om man har singeldisk eller RAID1 och en backup bör göras snarast (i linuxvärlden använder man 'rsync' för att spegla filträn) _innan_ du börja möblera om mellan några diskar eller utöka volymer mm.

Har du inte gjort 'scrub' eller annan läskontroll av samtliga filer/diskarna på mycket länge så kan man hitta otäcka överraskningar när man börja hålla på med läs och skrivdiskintensiva övningar...

med andra ord säkra upp backup först - lek sedan...

Jag kanske skulle ha nämnt från början att det inte finns någon viktig data på denna "filserver", vi är en auktionsfirma som fotar enormt mycket objekt och komprimerade bilder förs sedan över till vår hemsida. Filservern är till för att vi kan tanka över originalen av dessa bilder vid slutet av dagen. Skulle olyckan vara framme och allt försvinner så får det väl vara så, det är inte hela världen, vi har ju ändå de komprimerade bilderna kvar.

Är det värt då att köpa två nya diskar o sätta dem i raid1 då? Eller ska man bara köra dem som en vanlig disk?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR:
Om det inte är så super viktig data Kör RAID1 (spegling)
Och data som är viktigt lägger ni på en anan raid med Backup i målnet eller lösa diskar i brandskåp samt en som man tar varje månad och bär hem till någon Och jag behöver väll inte tala om att man krypterar data på Backuperna...
Är det många som jobbar samtidigt mot Filservern så kan man tjäna lite prestande på Raid5 eller Raid10 raid 5 lite dyrare raid10 dubelts så dyrt ...
Sök på Förklaring av raid https://www.prepressure.com/library/technology/raid eller den länken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

...
Är det värt då att köpa två nya diskar o sätta dem i raid1 då? Eller ska man bara köra dem som en vanlig disk?

Spelar inte så stor roll, belastningen beror mest på hur många som använder servern samt hur snabbt ert interna nätverk är. En RAID 1 skulle i teorin kunna leverera data dubbelt så snabbt eftersom båda diskarna har exakt samma data och antingen kan en fil läsas från båda diskarna växelvis eller två olika filer samtidigt. Hur praktiskt det är i verkligheten är svårt att säga men någonstans mellan 30% och 100% beroende på vad som efterfrågas.

Vanligast ser man resultat med snabbare uppstart eller efterfrågningar i databaser men då brukar man även ha fler diskar som är i RAID 5(n-1 >= 3 diskar) eller RAID 6 (n-2 >= 4 diskar). Däremot är SSD / M.2 så snabbt i dag så den enda fördelen med RAID som finns kvar är om man inte vill ha ett berg av enhetsbokstäver i Windowsvärlden alternativt system som har många hårddiskar p.g.a. enorm kapacitet.

Nu vet jag inte vad ni kör för OS eller utrustning men på den försiktiga beskrivningen låter det som en persondator med medelkapacitet.
"Servern" jag har i min signatur hanterar filer med 800 MB - 1,5 GB sekund beroende på vad jag gör och vad som funnits i cachen.

Så länge eran server inte är en dedikerad Server-CPU + fett med RAM samt 10GBit nät så kommer inte en bättre disk egentligen göra så mycket. Det bästa med Seagate IronWolf Pro är att dom är specifikt framtagna för >300TB skrivning per år och 24 / 7 upptid samt har 5 års garanti varav 2 års garanti vid dataförlust (i princip så står Seagate för kostnaderna för recovery som jag uppfattar det). Sedan om detta gäller företag är dock inget jag vet.

På mina diskar kör jag RAID 0 enbart för att få hastighet som tangerar M.2 / SSD. Diskarna är bara en backup av den dator som är Workstation som redan har diskar inbyggt som är backup av den datorns M.2 / SSD:er.

En disk med 8+TB ger dubbelt av er nuvarande kapacitet. Ta också en funderare på hur länge ni behöver spara informationen. En rensning i bland är en fördel då gammal information antagligen inte behöver sparas så länge.

Mina bilder i 6MP i RAW är ca 10 MB / styck. På 8TB är det ca 800 000 bilder. Med 200 MB per bild är det 40 000 bilder = 109 bilder per dag i ett år. 24 - 36MP verkar tangera 40 - 60MB för en RAW.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon