Nytt 2080 ti med ganska hög coil whine, RMA?

Permalänk

Nytt 2080 ti med ganska hög coil whine, RMA?

Har hört att mer eller mindre alla 2080 ti har coil whine men vart drar man gränsen för att lämna tillbaka det? Har jag t.ex. CSGO med 400fps igång så har jag coil whine och det kvarstår även om jag tabbar ner men då enbart när jag rör musen. Tyngre spel som Modern Warfare generar också samma ljud.

Det låter ungefär såhär mycket:
https://youtu.be/L6Cg4xph6ko?t=50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Har hört att mer eller mindre alla 2080 ti har coil whine men vart drar man gränsen för att lämna tillbaka det? Har jag t.ex. CSGO med 400fps igång så har jag coil whine och det kvarstår även om jag tabbar ner men då enbart när jag rör musen. Tyngre spel som Modern Warfare generar också samma ljud.

Det låter ungefär såhär mycket:
https://youtu.be/L6Cg4xph6ko?t=50

Öppet köp är enklast.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle jag aldrig kunna leva med. Mitt första strix hade samma symptom. Reklamerade, byggde vattenkylning och skaffade Gigabyte waterforce WB och denna är snudd på helt tyst.

Är redan nervös för att behöva jävlas igen när nästa generation släpps 😁

Permalänk
Medlem

Jag trode detta skulle vara slut med 2000 serien.. har inte detta problemet alls med rtx2070, inte ens utan FPS cap. (som är lösningen för vissa att ha på, FPS cap!)
Hade sprungit mig på nerverna det där, beklagar..

Permalänk
Medlem

@Ludde72:
Kommer inte ta slut, när AMD kommer upp i samma frekvenser stöter de på samma problem. I grund och botten handlar det om halv och kvarts-fyllda spolar. De ska vara helfyllda med Harts (Resin) men tillverkarna av komponenterna i Kina snålar. Och inköpare av komponenterna till tredjepartstillverkarna helt enkelt bryr sig inte. Problemet existerar inte för dem, att leverantören lurar dem gör dem inget.

Det är ett marknadsbrett problem, samma som pirat-kapacitatorerna som plågade hårdvarumarknaden. Bara att inte en kotte bryr sig om det. De får ett fritt pass att köpa sub-standard komponenter och sätta dem på de dyraste korten som existerar.

Så vitt jag vet finns de inte en enda tredjepartstillverkare som inte köper skitspolar. Inte ens Nvidia eller AMD till sina referenskort eller recensionsexemplar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@str8forthakill: Minns när 900 serien lanserades, RMA höger och vänster på grafikkort. En del fick ersättningexemplar med värre coil whine.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:
Och hur många lyfte upp problemet till tillverkarna? Jag kommer inte ihåg någon respons från tillverkare inte, någon arg tråd här och där på vissa forum gnällde folk (rättmätigt) i. Men riktar kritik felaktigt mot Nvidia eller AMD, snarare än tillverkarna som snålar när de köper komponenter.

Samtliga hårdvarusajter och recensenter har helt och hållet accepterat all Coil-whine som normen. Det är inget som skrivs om, varför ska de bry sig? Påverkar inte försäljningen, speciellt inte när hela hårdvarumarknaden är påverkad av dumsnålheten.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Alla måste känna till detta från förra generationen, har aldrig ägt ett 1000 gen kort själv men ryktet var ju coil whine hit och dit kors och tvärs, dem vet.. och skulle inte förvåna mig om du har rätt *beep!* ..
Då får det bli precis som med monitorer, köper där man får lämna tillbaka eller byta, rena lottot.. med bleed och annat trams så kan dem ju sitta där beundra RMA statsen då..
Elgiganten skulle jag rekommendera då om er stad har dem inom räckhåll.

Permalänk

Då är det bara att försöka byta med andra ord. Inet brukar gå med på sånt antar jag? Jag köpte på nätet men jag kan väl lika gärna åka in till deras butik?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av str8forthakill:

@Vzano:
Och hur många lyfte upp problemet till tillverkarna? Jag kommer inte ihåg någon respons från tillverkare inte, någon arg tråd här och där på vissa forum gnällde folk (rättmätigt) i. Men riktar kritik felaktigt mot Nvidia eller AMD, snarare än tillverkarna som snålar när de köper komponenter.

Samtliga hårdvarusajter och recensenter har helt och hållet accepterat all Coil-whine som normen. Det är inget som skrivs om, varför ska de bry sig? Påverkar inte försäljningen, speciellt inte när hela hårdvarumarknaden är påverkad av dumsnålheten.

Hur ska jag hålla koll på hur många som blir sura och skriver argt på tangentborden till nvidia, AMD & Co.?

Hitta detta iallafall
https://wccftech.com/nvidia-gtx-970-coil-whine/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Vzano:
Och hur många lyfte upp problemet till tillverkarna? Jag kommer inte ihåg någon respons från tillverkare inte, någon arg tråd här och där på vissa forum gnällde folk (rättmätigt) i. Men riktar kritik felaktigt mot Nvidia eller AMD, snarare än tillverkarna som snålar när de köper komponenter.

Samtliga hårdvarusajter och recensenter har helt och hållet accepterat all Coil-whine som normen. Det är inget som skrivs om, varför ska de bry sig? Påverkar inte försäljningen, speciellt inte när hela hårdvarumarknaden är påverkad av dumsnålheten.

Coil whine är elektromagnetiskt fenomen och går inte att bygga/designa bort. Har du otur så blir det resonans. Behöver inte vara spolar utan kan även vara kondensatorer (men i just grafikkort är det oftast spolar).

Går dock att minska ljudet på olika sätt.

1. Låsa FPS
2. Testa annan PSU
3. Ljud dämpad låda. Högfrekventa ljud kan effektivt dämpas.
4. Byta kort

Mera läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetically_induced_aco...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag bytte kort idag men har samma problem. Är det värt att prova en annan tillverkare eller låter alla 2080 ti såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag bytte kort idag men har samma problem. Är det värt att prova en annan tillverkare eller låter alla 2080 ti såhär?

många kort låter ja, Speciellt om de trycker ut 600fps i någon meny.

Kan alltid testa något annat. Visst finns det dom helt utan.

Gränsen för mig är om jag fortfarande hör ljudet när jag har headset på.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor: Jag har öppna lurar så det hörs väldigt väl Det låter högre än alla andra fläktar så det stör mig väldigt mycket. Kanske är jag även känslig men för 15.000kr vill man gärna att det ska vara felfritt. Är det liten chans att nästa kort (annan tillverkare) låter mindre?

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Jag också ett EVGA kort med lätt coil whine. Men det är inte så framstående om man är under 200FPS.

Jag skulle tittat på MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio HDMI 3xDP 11GB eller liknande modeller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Jag har inga problem med coilwhine i mitt msi, men jag tror att köper man de billigaste i varje serie så är de nog större risk och få de problemet.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/msi-rtx-2080-ti-gaming-...
Dottern har samma fast ett 2070 Super Gaming x trio, tyst de med.

Mvh Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk

@Implor: Tyvärr har jag en 240hz skärm och ligger på 400+ fps i CS GO så det kommer låta. Vill inte gärna cappa den till något lägre då.

Menar du det här kortet? När du säger liknande modeller menar du andra MSI-kort då?
https://www.inet.se/produkt/5406718/msi-geforce-rtx-2080-ti-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@Implor: Tyvärr har jag en 240hz skärm och ligger på 400+ fps i CS GO så det kommer låta. Vill inte gärna cappa den till något lägre då.

Menar du det här kortet? När du säger liknande modeller menar du andra MSI-kort då?
https://www.inet.se/produkt/5406718/msi-geforce-rtx-2080-ti-1...

Helt riktigt, bästa kortet, se bara till att du har plats för 33 centimeter i chassit bara

/Robban.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Testa annan usb port på musen. Det där skriker jordfel. Det om grafikortet är vanligt men att det även påverkar musen är inte lika vanligt. Kan även vara så att någon annan del reagerar på det också. Men ta ut alla usb enheter du kan och testa omdet bara är grafikkortet då, eller även musen.

Edit:
Det med musen är det intresasnta.

Annars kan i vissa fall byta plats på PCIE power kontakterna på grafikkortet göra susen. Så de hamnar på olika RAILS. Eller koppla ur en gammal fläkt eller hårdisk som bara skickar skräp på elsidan.

Men gå på om det låter då du rör musen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.