EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Permalänk
Medlem

Serie app

Skrivet av frizzy10:

Har du tips på bra app att läsa serier på?

Jag skulle rekommendera Comixology appen, dom har det mesta ifrån ”alla” serieförlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, det stänger av på alla enheter (https://www.netflix.com/HdToggle).

Stänga av automatisk uppspelning av trailers, verkligen? För det är vad som diskuterades.

Sorry, loggade in och tog en titt. Du ser ut att ha rätt, den där inställningen fanns inte när jag senast kollade, så jag kan bara hoppas att det verkligen fungerar.

Tackar för tipset!

Tillägg: när jag kom hem testade jag på Apple TV och det fungerade! Jag & sambon är otroligt tacksamma, vi har svurit över detta fanskap sedan dag 1!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Låt gå att 90 % av deras innehåll är rent skräp men om du inte sett något bättre än Narcos måste du ha världens smalaste smak.

Om vi endast nämner Netflix-original så finns bl.a:
Stranger things
Mindhunters
Ozark
Maniac
Black Mirror (de senaste säsongerna)
House of Cards

Sen finns det förstås en hel drös med icke-original som är väldigt bra. Själv såg jag sista avsnittet av Broadchruch för inte jättelänge sedan. En mycket bra serie.

Filmer har jag sämre koll på vad som finns på netflix men en snabb googling säger i alla fall att många (de flesta?) av imdb:s toppfilmer finns med.

Men återigen, Netflix har mycket skräp. Men också mycket bra.

Det låter ju som vilken butik som helst!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det jag tror många missar är nog att merparten av folk sitter inte på en 60" 4k tv utan väldigt många kollar på mobilen. 480p i mobilen är inte så farligt, sitter själv på tuben å kollar i 480p för att spara data ibland så länge de inte är nå små detaljer man vill kunna se.

Exakt. Tror väldigt många tittar på videor på YouTube i 1080p helt i onödan. Är inte ofta man ser tillräckligt tydlig skillnad mellan 1080p och 720p för att behöva det på mobilen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag kommer givetvis att säga upp alla mina abonnemang (Netflix, Amazon, HBO Nordic och Viasat) om upplösningen skulle tvingas ner till 480p. Har en 65" LG OLED och det funkar fan inte alls med allt under 1080p.

Jag är en stor fan av 4K HDR/Dolby Vision gärna med Atmos och om detta skulle stoppas så går jag helt över till att säga upp allt och se igenom (och se om) mina hundratals Blu-ray och 4K Blu-ray och ekonomin tjänar inte en spänn på detta.

Det är ju fasen inte de som tillhandahåller materialets fel, utan usel infrastruktur vilken absolut inte borde gälla Sverige, här funkar det nästan allt.

Mest korkade förslaget jag sett hittills i hela Corona-svängen. Sätt folk i karantän och hindra dem sedan från att utnyttja de enda utloppen för underhållning som existerar, bra tänkt verkligen...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Stänga av automatisk uppspelning av trailers, verkligen? För det är vad som diskuterades.

Sorry, loggade in och tog en titt. Du ser ut att ha rätt, den där inställningen fanns inte när jag senast kollade, så jag kan bara hoppas att det verkligen fungerar.

Tackar för tipset!

Det la till detta i början på Februari i år.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var lite av min poäng. Många har inte haft en chans att välja om de vill sitta i karantän eller inte. Vissa gör det pga. sjukdom. Andra pga. att deras arbetsplats har stängt ned. En polare till mig har t.ex. fått sin arbetsplats nedstängd på obestämd tid. Han riskerar att bli av med sitt jobb om de inte hittar en annan arbetsplats åt honom under tiden medans hans arbetsgivare ser över vad som behövs göra. Men hur vågar han titta på Netflix när andra måste jobba..!?

Håller med!
Jag är glad att jag fortfarande har massor av jobb, palla sitta hemma och dega så länge, finns ju inget drygare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kommer givetvis att säga upp alla mina abonnemang (Netflix, Amazon, HBO Nordic och Viasat) om upplösningen skulle tvingas ner till 480p. Har en 65" LG OLED och det funkar fan inte alls med allt under 1080p.

Jag är en stor fan av 4K HDR/Dolby Vision gärna med Atmos och om detta skulle stoppas så går jag helt över till att säga upp allt och se igenom (och se om) mina hundratals Blu-ray och 4K Blu-ray och ekonomin tjänar inte en spänn på detta.

Det är ju fasen inte de som tillhandahåller materialets fel, utan usel infrastruktur vilken absolut inte borde gälla Sverige, här funkar det nästan allt.

Mest korkade förslaget jag sett hittills i hela Corona-svängen. Sätt folk i karantän och hindra dem sedan från att utnyttja de enda utloppen för underhållning som existerar, bra tänkt verkligen...

Att folk har blivit så förbaskat bekväma... hur fan överlevde folk förr i tiden?? Dagen I landsproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Att folk har blivit så förbaskat bekväma... hur fan överlevde folk förr i tiden?? Dagen I landsproblem

Tja, det kan man ju diskutera. Jag lever nu 2020 och inte i bondesamhället och dessutom betalar jag för en bandbredd. Sedan kan man ju fundera på vad fasen de som sitter i "karantän" ska göra om även deras underhållning tas bort (480p är otittbart med dagens TV). Gå du ut och odla grönsaker, jag är inte jag inte lagd åt det hållet utan föredrar digital underhållning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Situationen världen befinner sig i är extraordinär, detta sett från en normal svensk samhällsmedborgare 2020. Hur man på allvar kan tycka att videokvalitet är något livsavgörande just nu känns totalt främmande. Frågan är om man ska vara förvånad!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det låter ju som vilken butik som helst!

Missar jag något nu? Eller hur är det relevant för diskussionen (som för övrigt är smått off topic)?

Skrivet av Sysop:

Situationen världen befinner sig i är extraordinär, detta sett från en normal svensk samhällsmedborgare 2020. Hur man på allvar kan tycka att videokvalitet är något livsavgörande just nu känns totalt främmande. Frågan är om man ska vara förvånad!?

Vem tycker att det är livsavgörande?

Permalänk
Medlem

Min fråga är vems problem EU försöker lösa.
Har kollat runt lite, och hittar inget som tyder på att det skulle vara ett problem i Sverige med att nätet är överbelastat.
Se ex https://www.netnod.se/ix-stats/sums/Stockholm.html och du ser en topp på ungefär 200-400 gig mer än normalt. En topp. Resten är inte så mycket högre än vanligt. nl-ix ser inte helt olik ut heller.
Vad du ser är att trafiken under mitten av dagen ökat. Men som nät fungerar är det topparna man måste kunna hantera.

Vilka jag tror lider mest i Sverige är småspelarna som betalar peering per gig, och som är så små att den ökade datamängden kommer göra skillnad i deras marginaler och vill fortsätta kunna hålla nere sina priser. Oftast små spelare som inte direkt vill betala för direktpeering mot och cachelösningar för google, microsoft, netflix med mera.
Men å andra sidan är frågan om det är EU/Netflix sak att lösa att de inte har prisplaner som inte håller under nuvarande situation. Är det inte dessa tjänsteleverantörer som borde krypa till korset och erkänna för sina kunder att de inte kan leverera vad de lovat i datamängd och hastigheter?

Nummer två som lider är de monopolistiska tjänsteleverantörerna. Ni vet de som när du klockan 20 har dålig hastighet i sitt accessnät säger att det inte är ett problem, för du har inte dålig hastighet klockan 13, och kommer undan med det normalt sett eftersom de inte har några konkurrenter som ser det lönsamt att dra fram nät parallellt. Detta är oftast begränsningar i access-nätet (delen närmast kund).
Utifrån hur fiberutbyggnad och liknande fungerat i Sverige är dock inte detta ett problem förrän man kommer ut till riktigt otätbefolkade område. I öppna nät (som de flesta stadsnät är) så är det kontakt mellan tjänsteleverantör och stadsnätet som gör det svårt för det öppna nätet att inte kunna leverera den hastighet 24/7 som tjänsteleverantörens kund har. Med andra ord måste det finnas en buffer så hastigheten är godtagbar även klockan 20 på kvällen. Eller som i villafibernät byggt av Telia där ofta Bahnhof, Telenor eller andra får sätta upp switchar parallellt med telias i samma nod, koppla över kunder och det är konkurrens hela vägen ner på infrastrukturnivå.
Med andra ord inte så utbrett problem i Sverige längre som det var för 10 år sedan. Och fortfarande något där snarare leverantörerna borde krypa till korset och erkänna för sina kunder. Inget EU/Netflix borde lösa åt dem.

Så med andra ord: vilkas belastningsproblem är det EU vill att Netflix löser?

Permalänk
Medlem

Tillbaks till stenåldern.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Så gick netflix med på det.

Någon som hört om man får tillbaka pengar för den månad man har betalt för UHD utan att kunna nyttja det?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

https://omni.se/netflix-kvaliteten-sanks-for-att-forhindra-na...

Men vad i helvete, nä nu blir det att kontakta Nertflix support och be om refund då jag betalar för 4K HDR!

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl blu-ray sälja lika bra som toapapper.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Eller så accepterar du det bara och ser detta som ett sätt att faktiskt hjälpa samhället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

@Ph4st: Eller så accepterar du det bara och ser detta som ett sätt att faktiskt hjälpa samhället...

Men vart exakt ifrån kommer den extra bandbredden som nu håller på att belasta infrastrukturen? Även om många är hemma just nu så är väl det samma som att alla är hemma på kvällar och helger? Eller tänker jag fel?

Eller är det bara mitt svenska perspektiv som antar att folk streamar på vanliga kvällar och helger och att Italien i vanliga fall inte gör det utan umgås med familjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Mest korkade förslaget jag sett hittills i hela Corona-svängen. Sätt folk i karantän och hindra dem sedan från att utnyttja de enda utloppen för underhållning som existerar, bra tänkt verkligen...

Nu hoppas jag att du överdriver för poetisk effekt. Böcker sluttade inte existera bara för att bildfilmen uppkom. Sällskapsspel. Musik. Spela ett instrument. Spel datorspel. Meditation. Yoga möjligheterna är oändliga, även fast film är otroligt underbart.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Sänker de till 1080p eller sämre vill jag i alla fall ha tillbaka hela summan för den perioden, Netflix utan 4K/HDR är inte värt mycket för mig.

Skrivet av slusk:

@Ph4st: Eller så accepterar du det bara och ser detta som ett sätt att faktiskt hjälpa samhället...

Ja stackars, arma Netflix, verkligen underdog här i samhället, vi borde alla förbarma oss över dem. När vi ändå håller på kanske vi också borde starta en insamling till Jeff Bezos under dessa svåra tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Exakt. Tror väldigt många tittar på videor på YouTube i 1080p helt i onödan. Är inte ofta man ser tillräckligt tydlig skillnad mellan 1080p och 720p för att behöva det på mobilen.

Precis, sitter själv på en äldre s8 och kan kolla i 1440p men gör det aldrig utan är 1080p som gäller och 480p/720p när jag inte har tillgång till wifi.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte att dom hade behövt begränsa i Sverige vi har ju ett ganska stabilt nät om man jämför med många anda EU-länder.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Perfect Viewer på Android. Fast jag har gjort om UI rätt rejält.

CDisplayEx på Windows. Kan tipsa om att köra fullscreen och double page.

Dark Horse, deras egna android app. Kan man köpa serier direkt från dom. Jag föredrar deras utbud då det är lite mörkare och minimalt med superhjältar.

Skrivet av Didsva:

Jag skulle rekommendera Comixology appen, dom har det mesta ifrån ”alla” serieförlag.

Tackar! Ska kika på dem:)

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Poff så var mitt Netflix abbonemang uppsagt. Tack och lov att man fick veta nu ett par dagar innan man förnyat skiten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Sänker de till 1080p eller sämre vill jag i alla fall ha tillbaka hela summan för den perioden, Netflix utan 4K/HDR är inte värt mycket för mig.

Ja stackars, arma Netflix, verkligen underdog här i samhället, vi borde alla förbarma oss över dem. När vi ändå håller på kanske vi också borde starta en insamling till Jeff Bezos under dessa svåra tider.

Chattade med dem och kommer få refund för min betalning som drogs för några dagar sedan, återstår väl att se om de sänker alla streams till SD eller HD kvalite.

Permalänk
Medlem

Många undrar varifrån den extra bandbredden kommer och jämför med t.ex. helgkvällar, nu tror jag inte det är Netflix i sig som skapar den extra bandbredden utan det är all annan trafik som blir för att fler kopplar upp och t.ex. jobbar hemifrån. Resultatet av något ökad streaming och ganska stor ökad trafik som jobb hemifrån samt forskning skapar är det som gör en total markant ökning på vissa platser.

Trotts jag sitter med 55" 4K TV kommer jag inte bry mig om denna nedskärning eftersom det i dagsläget är viktigare att säkerställa så annan trafik inte får problem, man kan ju hoppas att man iaf kan få streama i 720p och att Netflix (likt andra streaming tjänster) tar ett visst ansvar och sänker månadskostnaden på premium tjänsten under denna tiden.
Om Netflix behåller månadskostnaden och samtidigt begränsar innebär det att dom profiterar på allt det elände corona har skapat och det ser jag som ett större svek än lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Det finns ett antal liknande kommentarer och jag orkar inte citera alla. Sorgligt resonemang.

Om nätet blir överbelastat i händelse av en global kris så är ditt förslag att vi tar höjd för det och förstärker nätet så att det klarar denna typ av händelser? Är du villig att betala för det även all övrig tid då vi inte har kris?

I vanliga fall så streamas det inte så mycket under arbetstid utan bara på kvällar. Nu streamas det även mycket på arbetstid då många företag kör sina möten över skype, zoom, whereby osv. Just Netflix är nog inte boven, men det kan ju säkert vara så att en hel del ser arbete hemma som en möjlighet att steka av några säsonger av serier man aldrig hunnit med tidigare

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag kan vara med på att begränsa om det verkligen finns ett behov. Men i Sverige med fiber överallt så har jag fruktansvärt svårt att förstå hur nätet kan gå på knäna. Här kan man ju köpa gigabit-hastighet på internet, vilket förmodligen extremt få nyttjar. Själv har jag 250/250 mbit då jag ofta slangar stora filer när jag jobbar hemma, och det går med full sprutt dom gånger jag nyttjar det. Inte märkt av något problem alls med internet här senaste dagarna heller.

Verkar mera vara problem av lokal art, och att man då på EU-nivå går ut och reglerar en tjänsteleverantör på detta viset är anmärkningsvärt. Det gör ju förmodligen att Netflix bryter mot sina avtal mot kund. Specifikt de (som jag ) som kör Premium. 480p No thanks!

Å andra sidan har ju DVD-försäljningen funnits kvar hela tiden, trots att BluRay blivit billigare och går att få för i princip samma pengar idag. Vad finns det för mening att sälja och titta på DVD på en fullHD TV som i princip alla har idag (minst)? Det ser ju ut som skräp!
Exakt samma kategori människor som köpte DVD när bluray fanns som likvärdigt alternativ kommer att acceptera den här försämringen utan att bry sig, och förmodligen inte märka skillnad. Suck.

Permalänk
Medlem

Netflix sänker kvalitèn i 30 dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Netflix sänker kvalitèn i 30 dagar nu.

Källa?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650