Bredband - Byte till Telenor utan uppsägning från föregående operatör

Bredband - Byte till Telenor utan uppsägning från föregående operatör

Hallå!

Behöver lite råd, samt skriva av min irritation efter över en timme hos olika supporter.

Jag beställde nytt bredband förra året. Jag trodde, felaktikt som det visar sig, att de skötte uppsägning av mitt gamla
Jag fick den 3:e December ett brev om att jag har beställt bredband hos Telenor. Brevet innehåller ingen information om när detta ska bli aktivt, utan endast en bekräftelse att jag beställt.
Idag fick jag min första faktura och ser på den att det enligt den att det skulle vara aktiverat sedan den 6:e Januari. Märkligt! tänkte jag och gjorde en IP koll och det visade sig att jag fortfarande har min gamla operatör. Dessutom var priset betydligt högre än den kampanj jag hade beställt lovat.

Detta gör att jag omedelbart kontaktar tekniska supporten hos Telenor som säger att jag måste säga upp tjänsten hos min gamla operatör. Här fick jag som bolla mellan två supporter och sa upp min andra tjänst. Jag meddelade Telenor om att tjänsten blir uppsagd först i Mars då det är en månads uppsägningstid. Supporten sa jag skulle kontakta dom i Mars när tjänsten blir aktiv och att jag då skulle få hjälp med fakturan när det är aktivt.
Men nojjig som jag är så bad jag få prata med faktura avdelningen på en gång då datumet på fakturan är tidigare än när den nya tjänsten blir aktiv. Efter att personen på faktura avdelningen fått ta del av denna historian så får jag som svar att de kan justera avgiften efter kampanjen jag beställt, men de kommer INTE att mackulera fakturan för tiden då jag varit/är aktiv på min andra operatör. Jag får som svar att det är deras rutiner, och att det är mitt ansvar att säga upp tjänsten. Så nu är jag tvungen att betala för två olika tjänster som sammanlagt blir tre månaders avgift för en tjänst jag inte kunnat nyttja.
Jag har även en vän som arbetar på stadsnätet här jag bor, och han tyckte detta va märkligt då de inte fakturerar Telenor för denna tjänsten till mig förren det blir aktivt hos mig. Dvs 10 Mars.

Jag vet inte om jag har någon som helst chans att överklaga detta, så jag undrar om någon har kunskap hur det fungerar. Är jag verkligen skyldig att betala detta för jag har varit klantig och inte sagt upp min förra tjänst? Detta har ju inte kostat Telenor något då de inte blivit fakturerade av Stadsnätet.

Skrivet av Pooslice:

Jag vet inte om jag har någon som helst chans att överklaga detta, så jag undrar om någon har kunskap hur det fungerar. Är jag verkligen skyldig att betala detta för jag har varit klantig och inte sagt upp min förra tjänst? Detta har ju inte kostat Telenor något då de inte blivit fakturerade av Stadsnätet.

Hade du tagit tag i detta inom 14 dagar hade du kunnat använda din ångerrätt, nu har det gått, nästan 2.5 månad sen du beställde så tyvärr får du bita i det sura äpplet och betala för två tjänster samtidigt.
Du hade kunnat hoppas på lite goodwill från din nya leverantör, men ni har båda ingått ett avtal som båda parter skall följa.

Lycka till med Telenor, sämsta företaget att ha att göra med.

Låter märkligt, naturligtvis ska du inte behöva betala för en tjänst som du inte använt, uppenbarligen har du ju inte börjat använda Telenors tjänst ännu så det ska du inte behöva betala för. Testa ringa in till faktura igen, självklart ska fakturan som avser en period där du inte använt tjänsten tas bort.

Skrivet av d0mpi:

Låter märkligt, naturligtvis ska du inte behöva betala för en tjänst som du inte använt, uppenbarligen har du ju inte börjat använda Telenors tjänst ännu så det ska du inte behöva betala för. Testa ringa in till faktura igen, självklart ska fakturan som avser en period där du inte använt tjänsten tas bort.

Fast det är väl också ganska märkligt? Menar du att du kan teckna ett mobilabonnemang hos Telia, men om du sedan struntar i att stoppa in sim-kortet i en telefon så kan du 4 månader höra av dig till Telia och få alla fakturor strukna? Vad händer om du efter 4 månader stoppar in sim-kortet, börjar tjänsten gälla då och bindningstid och uppsägningstid beräknas från detta datum eller vad?

Tänker du att samma sak gäller om du bokar en flygresa eller ett hotellrum, om du inte dyker upp så ska du också få pengarna tillbaka?

Skrivet av d0mpi:

Låter märkligt, naturligtvis ska du inte behöva betala för en tjänst som du inte använt, uppenbarligen har du ju inte börjat använda Telenors tjänst ännu så det ska du inte behöva betala för. Testa ringa in till faktura igen, självklart ska fakturan som avser en period där du inte använt tjänsten tas bort.

Om man har använt tjänsten eller inte spelar ingen roll, den är ju beställd.

Men dåligt att inte uppsägning kan skötas av den nya operatören när andra tjänster fungerar så.

Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl också ganska märkligt? Menar du att du kan teckna ett mobilabonnemang hos Telia, men om du sedan struntar i att stoppa in sim-kortet i en telefon så kan du 4 månader höra av dig till Telia och få alla fakturor strukna? Vad händer om du efter 4 månader stoppar in sim-kortet, börjar tjänsten gälla då och bindningstid och uppsägningstid beräknas från detta datum eller vad?

Tänker du att samma sak gäller om du bokar en flygresa eller ett hotellrum, om du inte dyker upp så ska du också få pengarna tillbaka?

Här är det dock så att telenor normalt betalar pengar till stadsnätet och då självklart i sin tur vill ha betalt av kunden. Men nu säger ju stadsnätet att dom kommer inte ta betalt av telenor förräns tjänsten faktiskt aktiveras.

Gissar att konsumentrådgivningen skulle gå på kundens sida i detta fallet då telenor faktiskt inte har några kostnader i dagsläget.

@Pooslice Ring telenor och påpeka just detta att stadsnätet klargjort för dig att dom inte börjat fakturera telenor ännu och inte kommer att göra det förräns 10 mars när du börjar använda telenor.

Det är ju rätt logiskt också, för stadsnätet kan ju inte ta betalt både av din nuvarande operatör och din nya samtidigt, stadsnätet ger dig ju fortfarande enbart en anslutning.

Är telenor det minsta logiska så ska du inte behöva betala, säger dom något annat så säg att du kommer att ta det vidare för med din nya info är det inte rimligt att dom tar betalt för en tjänst dom i nuläget faktiskt inte levererar till dig och som dom själva inte betalar för. Varför ska då du betala för den?

Skrivet av Json_81:

Om man har använt tjänsten eller inte spelar ingen roll, den är ju beställd.

Men dåligt att inte uppsägning kan skötas av den nya operatören när andra tjänster fungerar så.

Hade telenor leverat tjänsten så håller jag med dig, men faktum är att dom inte gör det i dagsläget. Vilket styrks av att stadsnätet inte fakturerar dom i dagsläget. Hade telenor levererat tjänsten så hade stadsnätet fakturerat dom.

Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl också ganska märkligt? Menar du att du kan teckna ett mobilabonnemang hos Telia, men om du sedan struntar i att stoppa in sim-kortet i en telefon så kan du 4 månader höra av dig till Telia och få alla fakturor strukna? Vad händer om du efter 4 månader stoppar in sim-kortet, börjar tjänsten gälla då och bindningstid och uppsägningstid beräknas från detta datum eller vad?

Tänker du att samma sak gäller om du bokar en flygresa eller ett hotellrum, om du inte dyker upp så ska du också få pengarna tillbaka?

Samma här, hade du inte kunnat ringa med Telia, hade du då velat betala för den "tjänsten". Om det varit samma som i detta fallet hade ju telias tjänst inte varit aktiverad. Spelar väl ingen roll om tjänsten är beställd ett datum när den inte är aktiverad från det datumet. Rimligtvis är det datumet då tjänsten faktiskt är aktiverad som avgör när du ska börja betala för den.

Senast redigerat 2020-02-19 11:13

Tele or får inte avsluta någon annans abb lika lite som jag får avsluta grannens abb

Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl också ganska märkligt? Menar du att du kan teckna ett mobilabonnemang hos Telia, men om du sedan struntar i att stoppa in sim-kortet i en telefon så kan du 4 månader höra av dig till Telia och få alla fakturor strukna? Vad händer om du efter 4 månader stoppar in sim-kortet, börjar tjänsten gälla då och bindningstid och uppsägningstid beräknas från detta datum eller vad?

Tänker du att samma sak gäller om du bokar en flygresa eller ett hotellrum, om du inte dyker upp så ska du också få pengarna tillbaka?

Frågan som jag ställer mig är, har det verkligen levererat tjänsten?

Om TS har surfat via sin gamla operatör är den nya operatören verkligen inkopplad hos honom?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Åsa-Nisse:

Hade telenor leverat tjänsten så håller jag med dig, men faktum är att dom inte gör det i dagsläget. Vilket styrks av att stadsnätet inte fakturerar dom i dagsläget. Hade telenor levererat tjänsten så hade stadsnätet fakturerat dom.

Fast de kan ju inte leverera tjänsten eftersom kunden inte gjort sitt så han kan ta emot den.
Liknelsen ovan med att teckna mobil-abonnemang och lägga det nya sim-kortet i en låda istället för att byta det är rätt bra.

Skrivet av frong:

Lycka till med Telenor, sämsta företaget att ha att göra med.

Det gäller väl alla företag i telekombranschen? Är Comhem så mycket bättre?

Skrivet av Åsa-Nisse:

Här är det dock så att telenor normalt betalar pengar till stadsnätet och då självklart i sin tur vill ha betalt av kunden. Men nu säger ju stadsnätet att dom kommer inte ta betalt av telenor förräns tjänsten faktiskt aktiveras.

Gissar att konsumentrådgivningen skulle gå på kundens sida i detta fallet då telenor faktiskt inte har några kostnader i dagsläget.

Jo, det stämmer att Telenor inte haft några utgifter till stadsnätet. Men de kan mycket väl ha haft andra utgifter relaterade till den beställda tjänsten. Exempelvis så kanske tekniker har gjort flera försök att koppla på tjänsten, kundtjänst kan ha haft kostnader för behandling av den nya kunden, utskickning av utrustning (modem, om sådant ingår), tekniskt support nu när det inte "fungerar".

Så att Telenor "inte haft några kostnader" vet jag inte om jag håller med om. Sedan är det inte säkert att denna situation rent juridiskt innebär att de kan ta full debitering (eller någon alls). Men till syvende och sist så har Telenor gjort vad som står i deras makt för att upprätthålla sin del av avtalet och leverera den beställda tjänsten, och är säkerligen redo att göra det direkt när den andra tjänsteleverantören släpper "blockeringen". Den enda anledningen till att de inte kunnat göra det i detta fall är TS försummelse.

ARN 2015-07796 - Rätt till hävning av avtal när telefonjack saknas
(se sammanfattning i spoiler)

Citat:

En konsument blev uppringd av en operatör och ingick ett avtal om att flytta sitt fasta telefonabonnemang. Det visade sig dock att konsumenten saknade telefonjack och därför kunde tjänsten aldrig levereras. Operatören gick med på att bryta avtalet men konsumenten ville även ha återbetalning av de abonnemangsavgifter som hon hunnit betala, vilket operatören inte gick med på utan hänvisade till att konsumenten skulle ha upplyst om att telefonjack saknades och att det därför inte fanns förutsättningar för att leverera tjänsten.

ARN menade att operatören enligt allmänna konsumenträttsliga principer har en så kallad omsorgsplikt, vilken bland annat innebär att denne ska ta tillvara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som behövs och är möjligt. Innan ett avtal ingås ska operatören också upplysa konsumenten om sådana förhållanden om tjänstens egenskaper och användbarhet som operatören kände till eller borde ha känt till och insåg eller borde insett var av betydelse för konsumenten.

Nämnden uttalade också att det vilar ett särskilt ansvar på operatören att se till att tjänsten kan genomföras på ett ändamålsenligt sätt när det är denne som söker upp konsumenten för att erbjuda sina tjänster.

Eftersom fast telefoni till stor del har ersatts av telefoni via andra kanaler menade ARN att det inte längre kan anses självklart att denna tjänst kan levereras till alla bostäder. ARN delade inte operatörens invändning om att det var konsumentens ansvar att ta upp denna fråga utan ansåg att det ingick i operatörens omsorgsplikt att säkerställa att tekniska förutsättningar för att kunna leverera tjänsten fanns.

Eftersom förutsättningarna för att kunna leverera tjänsten saknades redan när avtalet ingicks menade nämnden att operatören inte hade rätt att ta betalt för tiden innan avtalet hävts utan rekommenderade att de abonnemangsavgifter konsumenten betalat skulle återbetalas.

Dold text

ARN framhäver att operatören har en omsorgsplikt och ska ta tillvara på konsumentens intressen, och att ett särskilt ansvar ligger på operatören om det är denne som som söker upp konsumenten för att sälja sin tjänst (vilket i verkar vara fallet för TS). I fallet ovan så saknades helt tekniska förutsättningar att överhuvudtaget leverera tjänsten. Det gör det inte i TS fall då det får anses vara ganska normalt att man redan har en bredbandsleverantör när man bestämmer sig för att byta till en annan.

Visst skulle ARN kunna hävda att operatören i detta fall borde ha hört av sig till TS när de upptäckte att de inte lyckades koppla på tjänsten, och om de nu inte gjort det skulle kunna vara ett skäl för att slippa betala för tjänsten. Men jag skulle dra mig från att ge några garanterade utfästelser om att det är solklart operatörens fel...

Skrivet av Åsa-Nisse:

Samma här, hade du inte kunnat ringa med Telia, hade du då velat betala för den "tjänsten". Om det varit samma som i detta fallet hade ju telias tjänst inte varit aktiverad. Spelar väl ingen roll om tjänsten är beställd ett datum när den inte är aktiverad från det datumet. Rimligtvis är det datumet då tjänsten faktiskt är aktiverad som avgör när du ska börja betala för den.

Vad jag hade velat och vad jag hade avtalat om kan vara två vitt skilda saker. Om jag har köpt en tjänst från ett visst datum, men sedan inte bryr mig om att aktivera/använda den tjänsten, ska jag slippa betala då? Om jag köper en tågbiljett utan att åka med, för jag hade redan en bussbiljett, ska jag slippa betala min tågbiljett?

Men din argumentation skulle man kunna teckna abonnemang hos Sveriges alla tjänsteleverantörer, för att sedan bara säga "oops, jag hade visst redan en operatör".

Skrivet av twk:

Frågan som jag ställer mig är, har det verkligen levererat tjänsten?

Om TS har surfat via sin gamla operatör är den nya operatören verkligen inkopplad hos honom?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det har den ju uppenbarligen inte. Men operatören har rimligen gjort någon form av insats för att i vart fall försöka koppla på sin tjänst. Det kan ha lagts massvis med mantimmar på att undersöka varför de inte lyckas koppla in tjänsten, vad vet jag. Jag tänker att orsaken till varför inte tjänsten levererats är av väsentlig betydelse. Är det som i mitt exempel med mobiltelefonen, att kunden helt enkelt inte kopplat in sim-kortet, så är det för mig ganska uppenbart vems jag tycker felet är. Hade det istället varit så att operatören trodde att de kunde leverera tjänsten, men sen visar det sig att de inte har ett avtal med fiberleverantören (stadsnätet), så är det istället uppenbart att det är operatören som gjort fel.

I detta fall har ju TS felaktigt trott att hans gamla abonnemang skulle bli uppsagt av den nya operatören. Det verkar också som att TS gjort beställningen online. Så då är frågan om det i beställningsprocessen och avtalen framgår att man måste ha sagt upp eventuell nuvarande bredbandstjänst för att Telenor ska kunna leverera. Om det framgår så tycker jag verkligen att operatören gjort vad denne har kunnat för att informera kunden om förutsättningarna för tjänsten.

Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl också ganska märkligt? Menar du att du kan teckna ett mobilabonnemang hos Telia, men om du sedan struntar i att stoppa in sim-kortet i en telefon så kan du 4 månader höra av dig till Telia och få alla fakturor strukna? Vad händer om du efter 4 månader stoppar in sim-kortet, börjar tjänsten gälla då och bindningstid och uppsägningstid beräknas från detta datum eller vad?

Tänker du att samma sak gäller om du bokar en flygresa eller ett hotellrum, om du inte dyker upp så ska du också få pengarna tillbaka?

Kul exempel du tog, det är nämligen exakt så det fungerar, faktureringen startar när du aktiverar ditt simkort.

@Pooslice: Nu har jag inte läst igenom vad alla skrivit. Men en ISP kan inte kräva en kund betalt för en tjänst de inte kunnat leverera (punkt).

Enklast är om du ber dem skjuta på datumet när tjänsten ska gälla. Om de vägrar så är det bara att ångra skiten.

Skrivet av d0mpi:

Kul exempel du tog, det är nämligen exakt så det fungerar, faktureringen startar när du aktiverar ditt simkort.

Menar du att det skulle vara lagstadgat att så är fallet? Annars skulle jag tippa att det beror på avtalet man ingår (där det säkert kan vara vanligt att avtalet träder i kraft när man "aktiverar" tjänsten). Men jag har exempelvis svårt att se att man hos någon operatör (som erbjuder rabatt på mobiltelefoner om man tecknar abonnemang) låter dig köpa telefonen, men om du sedan aldrig stoppar in SIM-kortet i en telefon så kommer du aldrig behöva betala abonnemangskostnaden. Så du får helt sonika bara massa rabatt på telefonen och kan slänga SIM-kortet. Men du kanske inte håller med?

Skrivet av d0mpi:

Kul exempel du tog, det är nämligen exakt så det fungerar, faktureringen startar när du aktiverar ditt simkort.

Nja, man har kommit överens om att abonnemanget kan ligga vilande i upp till 90 dagar, vilket motsvarar en uppsägning (från förr), därefter startas abonnemanget och eventuell bindningstid.

Om man sätter i sitt simkort innan dessa 90-dagar gått så sätts abonnemanget igång då.

Du kan alltså inte skjuta på det hur länge som du själv vill

Skrivet av d0mpi:

Kul exempel du tog, det är nämligen exakt så det fungerar, faktureringen startar när du aktiverar ditt simkort.

Så kanske det är om det står så i avtalet men lagen säger så här om ångerrätten.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist)
Ångerfristen
12 § Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

I det här fallet har TS gjort fel och operatörerna rätt, TS har beställt ett nytt abb innan det gamla gått ut och antagligen innan det gamla har kunnat sägas upp även om den nya operatören har försökt säga upp avtalet via fullmakt har det inte kunnat ske pga att det varit väldigt lång tid kvar på det gamla avtalet.
Det verkar nu som att TS haft mer än 3 månader kvar på det ursprungliga avtalet när det nya ingåtts av datumen som antyds och frågan är ju då mer vad som ska anses vara rimligt att kräva av den nya operatören i form av arbete för att avsluta den gamla tjänsten.

Skrivet av mrqaffe:

I det här fallet har TS gjort fel och operatörerna rätt, TS har beställt ett nytt abb innan det gamla gått ut och antagligen innan det gamla har kunnat sägas upp även om den nya operatören har försökt säga upp avtalet via fullmakt har det inte kunnat ske pga att det varit väldigt lång tid kvar på det gamla avtalet.
Det verkar nu som att TS haft mer än 3 månader kvar på det ursprungliga avtalet när det nya ingåtts av datumen som antyds och frågan är ju då mer vad som ska anses vara rimligt att kräva av den nya operatören i form av arbete för att avsluta den gamla tjänsten.

TS har gjort fel, där är jag med dig 100%, men hur du än vrider och vänder på det så är ju månadsavgiften något man betalar för tjänsten som företaget erbjuder, i det här fallet har ju inte Telenor kunnat leverera någon tjänst och då ska inte TS betala någon månadsavgift. Hade Telenor velat ha betalat för att aktivera tjänsten/skicka ut router/avsluta gamla operatörer eller något annat hade de tagit ut en startavgift.