Dator dör när katten hoppar upp på skrivbordet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man behöver inte ens ha powerknappen inkopplad, min första dator startade jag genom att "kortsluta" power-knappen pinsen med en nyckel i 5 år.

"Man kan ju göra så, men det är inte rätt" - Yrrol - En kolossalt genomtänkt film, 1994 av SF och Lorry-gänget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att höra hur det gick med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Nu har du stött på en som kör jordat i alla rum

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att du inte kör jordat trots att du har jordade uttag så skulle jag ta en genomgång av husets el. Att sätta jordade uttag när det inte finns jord är lika ajabaja för en elektriker som det är för en Sjuksköterska att jonglera med använda nålar; det behöver inte nödvändigtvis leda till komplikationer men det visar på ett sådant dåligt omdöme att man är orolig för vilka andra dumheter personen hittat på.

Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Detta mina vänner är ett ypperligt exempel på varför man inte ska vara en dryg besserwisser, det blir så jobbigt när man har helt jävla fel. Jag förstår inte varför folk vågar ha en sådan attityd när de uppenbarligen inte vet vad de pratar om. Men men, alla är vi långt ifrån perfekta.

Permalänk

@spacecow: Jag har mest försökt undvika att katten ska vara där för att motverka att detta händer, så det har inte hänt på ett tag nu. Dessvärre är jag fortfarande förvirrad varför detta skedde, och hur det inte bara start om min dator utan också lyckades få min sambos hörlurar att hacka till alltid vid samma tillfälle.

Kan försöka återkomma här om problemet återuppstår, men just nu händer det inte mer då katten inte är på bordet längre för stunden.

Edit: Och där dog datorn igen. Min sambo satte katten på bordet och direkt dog datorn. Kommer eventuellt pröva att byta ut mitt bord helt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kollat om katten har ett CE godkännande. Låter som om någon som missade EMI, EMC och ESD testerna vid konstruktionen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Jag skulle ha kollat om katten har ett CE godkännande. Låter som om någon som missade EMI, EMC och ESD testerna vid konstruktionen.

En jordfläta på katten vore nog inte så dumt

Permalänk
Medlem

Alternativ till byta bord är att prova med en ESD matta som täcker hela/större delen av bordet.
Och dessas funkar även rätt bra som musmatta vad jag hört.

Nackdelen är att större ESD mattor går på en del så kan kosta som ett nytt bord.
Nu när jag titta igenom tråden lite snabbt igen såg jag att du sa att du skulle prova en gummi matta.
Är det gjort?
ESD är ju en gummi matta men även lite mer.

Annat jag kom på hur är kablarna dragna?
Tänker då på två saker.
1, ligger dom mot metallen som går runt bordet?
Om så prova att flytta/hänga upp dom/dra ut bordet lite från väggen så dom ej ligger imot längre.

2, Är ström och data/signal kablar dragna ihop?
Prova att skilja dom åt med 1-2dm och måste dom korsa så försök korsa dom i ett kryss=minst risk för störningar att överföras.
Kan ju var att strömkabel stör en/några datakablar en del men inte så att det märks av normalt men så fort det blir lite till (fluffbollen) så blir det för mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

En jordfläta på katten vore nog inte så dumt

Eller sätta en sådan här i närheten av skrivbordet med en doft utav tonfisk eller kattmynta i den:

Katt-testlåda

Jag tror inte att det är en katt som TS har. Tror snarare på att det är en sådan här i kattförklädnad:

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.