EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Nån mer som tycker netflix är överskattat? inte sett mycket bra där förutom narcos.

Jag tecknade ett nytt abonnemang igår och sa upp de nån timme senare, är ju bara massa skit, allt bra är borta som jag gillade att titta på sist jag hade de.

Kör med IPTV och Blockbuster, SF anytime m.fl istället.

Permalänk
Medlem

Tyvärr sitter man på sketet ADSL fortfarande. Det har laggat de senaste 2 veckorna jag spelat fps spel. Detta lär ju vara en av orsakerna till mitt laggande. Mina polare har inte märkt av något alls när vi spelar i party (alla utom jag sitter på fiber *facepalm*)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad ska man göra medan man är tvingad att stanna hemma från jobbet då? Sitta och gråta?

Får ni sjukpengar för dom dagarna eller vanlig lön fortfarande ?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hos mig är youtube en betydligt större bredbands-tjuv än Netflix.

Är betydligt bättre på att öppna nya flikar i Chrome än att stänga dem och det gäller även sidor med pausade youtube-videos. Eftersom Chrome är snäll nog att komma ihåg vilka sidor jag haft öppna när jag startar om datorn, men inte att de var pausade, så tenderar jag att efter omstart (eller bara start, på morgonen) ha 3+ youtube-videos som står och spelar (och auto-laddar slumpmässiga nya videos när de är färdiga med vad de nyss visade) tills jag tar på mig hörlurarna och noterar en kakafoni av blandat ljud från alla videos som spelas

Permalänk
99:e percentilen

Kastar ett kärleksfullt öga på mitt exemplar av Game of Thrones: The Complete Series på Blu-ray.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det här fallet så är det ju inte ISP:erna som klagar på detta, utan politiker som hittar på problem som inte ens finns något belägg för att de existerar.

Eller att EU inkluderar fler länder än Sverige och att alla inte har lika väl utbyggt bredbandsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det säger lite vad det är för folk i världen. Vissa tvingas jobba som inih-lvete nu när det börjar krisa. Andra spenderar mer tid med nöje, troligtvis med samma lön.
Är det så att nöjessaker nu sänker internet för de som arbetar så bör stater gå in och reglera detta precis som de reglerar annat nu.

Alla måste ju ha det lika dåligt, allt annat är orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Får ni sjukpengar för dom dagarna eller vanlig lön fortfarande ?

Jag går på a-kassa för tillfället så jag är helt fel person att fråga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Dravond: Det är ju därför man ringer och säger upp det varje år? Har aldrig betalat full pris hos comhem. Alltid som sämst nykundserbjudande. Och har dessutom inte varit utan internetanslutning en dag på 8år.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

Snacka om att bita handen som matar en.

Hjärndöda människor behöver netflix för deras liv ska gå runt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag går på a-kassa för tillfället så jag är helt fel person att fråga.

Och jag har aktivitetsstöd sedan okt i fjol men gör inte ett skit, tycker de är märkligt att man kan erhålla aktivitetsstöd utan att göra något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte vilka du syftar med. Men bra bredband är för många idag lika viktigt för att kunna utföra sina arbetsuppgifter som el var för 20år sedan.
Och ja att ha ett stadigt elnät är något för överprivilegierade personer som bor i ett i-land. För när jag var liten, så hade vi ström bara varannan vecka och vi kunde arbete för det.

Tänkte mer på de som sitter och skryter om hur stora TV-apparater de har och att de uppenbarligen inte är mentalt inställda på att kompromissa för att säkra nätet för de som faktiskt behöver det till viktigare saker.

Permalänk

Det största problemet är anslutningar med adsl, kabel-TV och mobilnät där många användare tvingas dela på kopplingen. Till och med de som har anslutit till bredband med wifi kan få problem om det är många nätverk som överlappar varandra samtidigt. Det har inget alls att göra med vilka tjänster som utnyttjas.

Sen kan det väl också nämnas att kvalitén på Netflix bara är bra om man tittar på en enhet som stöds. Om man har fel webbläsare eller fel operativsystem så är man redan begränsad till under 720p i många fall. Det ser för jävligt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Eller att EU inkluderar fler länder än Sverige och att alla inte har lika väl utbyggt bredbandsnät.

Men i så fall är det ju inte ens vettigt att detta ska hanteras på EU-nivå. Jag vill liksom inte att vi i Sverige inte ska få strömma i HD bara för att det är dåligt nät i typ Rumänien

Jag gillar EU men de har inte något att göra här i denna fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Hos mig är youtube en betydligt större bredbands-tjuv än Netflix.

Är betydligt bättre på att öppna nya flikar i Chrome än att stänga dem och det gäller även sidor med pausade youtube-videos. Eftersom Chrome är snäll nog att komma ihåg vilka sidor jag haft öppna när jag startar om datorn, men inte att de var pausade, så tenderar jag att efter omstart (eller bara start, på morgonen) ha 3+ youtube-videos som står och spelar (och auto-laddar slumpmässiga nya videos när de är färdiga med vad de nyss visade) tills jag tar på mig hörlurarna och noterar en kakafoni av blandat ljud från alla videos som spelas

Finns ett plugin som förhindrar det. Stop autoplay någonting heter det. Är inte hemma men kan kolla sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Men i så fall är det ju inte ens vettigt att detta ska hanteras på EU-nivå. Jag vill liksom inte att vi i Sverige inte ska få strömma i HD bara för att det är dåligt nät i typ Rumänien

Jag gillar EU men de har inte något att göra här i denna fråga

EU har inte på något sätt inskränkt dina rättigheter genom att införa några restriktioner i detta fallet. Detta handlar bara om en person som Twittrat en uppmaning till allmännheten om att visa lite solidaritet. Att sedan denna person också råkar vara EU-kommissionär kan lika gärna vara en ren slump.

Permalänk
Medlem

Dinosaurierna har talat...

Har dock inte Netflix-prenumeration för tillfället så skiter väl i det men nu är de ute och cyklar med vad som behöver prioriteras.

Fungerar inte nätet så är det någon som har sparat in för mycket pengar på infrastruktur/utrusning och antagligen tjänat fett med pengar på det, dags att punga ut för uppgraderingarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om någon kapar min kopparledning, så kommer jag att flytta, det lokala korrupta stadsnätet har redan för stor makt. De tjuvhåller på IP-adresser och tar betalt utan att leverera.

Ett tips är att kolla vad ARN kan göra för att hjälpa dig.
Annars har du alltid lokal media att vända dig till...

Kopparn där jag bor grävdes ned på 40-talet.
Alla möjliga slags lustigheter inträffar, som tex att vi en dag kunde höra när grannen pratade med sin son... Dagar efter regn kan ibland också vara problematiska.
Efter 80 år är det dags att byta till något som inte rostar eller är känsligt för fukt

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte kollar ofta på netflix då , sambon som kollar varje dag i 4k medans jag använder DvD och Blue-Ray skivor för mina serier och filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

EU har inte på något sätt inskränkt dina rättigheter genom att införa några restriktioner i detta fallet. Detta handlar bara om en person som Twittrat en uppmaning till att visa lite solidaritet. Att sedan denna person också råkar vara EU-kommissionär kan lika gärna vara en ren slump.

Då bör man byta ut rubriken "EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet".
En ensam EU-kommissionär gör inte hela EU dock, bra poäng.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pettson88:

Då bör man byta ut rubriken "EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet".
En ensam EU-kommissionär gör inte hela EU dock, bra poäng.

Håller med. Verkligen en typisk clickbait-rubrik som öppnar för känslomässigt laddade feltolkningar.

Permalänk
Medlem

480p? Max 19:- i månaden i så fall, annars kan jag lika gärna vara helt utan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det säger lite vad det är för folk i världen. Vissa tvingas jobba som inih-lvete nu när det börjar krisa. Andra spenderar mer tid med nöje, troligtvis med samma lön.
Är det så att nöjessaker nu sänker internet för de som arbetar så bör stater gå in och reglera detta precis som de reglerar annat nu.

Ja. Hur vågar folk vara rädda för ett virus som sprider sig snabbt genom samhället. Vissa arbetsplatser har dessutom stängt ned sig själva pga. Corona.. vad ska dessa sitta och göra tycker du? Rulla tummar?

Skrivet av Json_81:

Tror inte det är ett stort problem i sverige, men pratade med en fransk kollega som sa att det börjar bli skakigt, deras uppkopplingar är inte dimensionerade för det här.

En av fördelarna med att bo i ett land som tidigt skede såg fördelen med att dra fiber.

Skrivet av isbjoern:

Hoppas verkligen vi länder som har bra infrastruktur slipper detta. Dock förståeligt nedåt i Europa där dom har sämre nät överlag.

Bra utbyggnad av nätet, många aktörer på marknaden och relativt låg befolkningsmängd gör ju att folket i detta land antagligen kommer att max märka av lite driftstörningar.

Skrivet av anon301768:

Och jag har aktivitetsstöd sedan okt i fjol men gör inte ett skit, tycker de är märkligt att man kan erhålla aktivitetsstöd utan att göra något.

Njae. Snarare ett resultat av att det inte finns ett sätt att aktivt kontrollera vad du gör. Var ett tag sen man hade aktivitetsstöd MEN när man hade det så var AF ganska tydliga med att man skulle rapportera in vad man gjort varje månad. Alltså om man sökt jobb etc. Finns inget sätt att kontrollera om man faktiskt gjort detta eftersom arbetsgivare inte ger ut informationen till AF om de skulle ringa till dem.

Skrivet av pv2b:

Men i så fall är det ju inte ens vettigt att detta ska hanteras på EU-nivå. Jag vill liksom inte att vi i Sverige inte ska få strömma i HD bara för att det är dåligt nät i typ Rumänien

Jag gillar EU men de har inte något att göra här i denna fråga

Fortfarande en rekommendation.. dessutom från en EU politiker. Det är alltså inte EU som kommer med sagda rekommendation.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: @lillaankan_i_dammen: Vi får komma ihåg också att många sitter i hemmakarantän och det är nog endast en minoritet som har sådana jobb att man faktiskt kan jobba hemifrån. Att de som inte kan jobba hemifrån men ändå tvingas stanna hemma gärna tittar på Netflix kan man förstå.

Permalänk
Medlem

Var ligger Netflix:s servrar? Är de här i Sverige för oss svenskar eller i något annat land?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ett tips är att kolla vad ARN kan göra för att hjälpa dig.
Annars har du alltid lokal media att vända dig till...

Kopparn där jag bor grävdes ned på 40-talet.
Alla möjliga slags lustigheter inträffar, som tex att vi en dag kunde höra när grannen pratade med sin son... Dagar efter regn kan ibland också vara problematiska.
Efter 80 år är det dags att byta till något som inte rostar eller är känsligt för fukt

Been there, done that.
ARN kunde inte göra ett skit, digitala leveranser har inte samma krav som fysiska.
Bevisbördan att leverans inte skett ligger på kund och skärmdumpar och skriftliga (e-post) erkännanden om tekniska fel räcker inte.
Lokala medier gav det endast en liten notis i en tidning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Nej tack, de som vill kan det såklart ges möjligheten för.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Xinpei: @lillaankan_i_dammen: Vi får komma ihåg också att många sitter i hemmakarantän och det är nog endast en minoritet som har sådana jobb att man faktiskt kan jobba hemifrån. Att de som inte kan jobba hemifrån men ändå tvingas stanna hemma gärna tittar på Netflix kan man förstå.

Det var lite av min poäng. Många har inte haft en chans att välja om de vill sitta i karantän eller inte. Vissa gör det pga. sjukdom. Andra pga. att deras arbetsplats har stängt ned. En polare till mig har t.ex. fått sin arbetsplats nedstängd på obestämd tid. Han riskerar att bli av med sitt jobb om de inte hittar en annan arbetsplats åt honom under tiden medans hans arbetsgivare ser över vad som behövs göra. Men hur vågar han titta på Netflix när andra måste jobba..!?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var ligger Netflix:s servrar? Är de här i Sverige för oss svenskar eller i något annat land?

Netflix har servrar lite överallt, dels i co-location datacenter som är knutpunkter för många ISP:er så den kan koppla in sig direkt i ISP:erna stamnät, dels i datorhallar hos ISP:er och i egna hallar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Då borde de också sänka priset..