Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Källan är bristen på sagd utrustning.

Så du förväntar dig att Sveriges ledning/myndigheter ska lyckas trolla fram stora mängder skyddsutrustning från en världsmarknad där ALLA är på jakt efter samma sak samtidigt?

Om det är det du förväntar dig så kan jag förstå om du är missnöjd, men personligen kan jag tycka att du har aningen väl högt ställda förväntningar på vad svenska myndigheter ska klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det beror ju på begränsningen i mängden tester som finns tillgängliga. Du kan vara hur arg du vill på att mängden tillgängliga tester per dag är begränsade. Det blir liksom inte fler bara för det.
De tester man faktiskt har behöver användas så smart som möjligt. Och här tror jag nog att du får visa någon form av ödmjukhet för att de som faktiskt har utbildning på det här området kanske kan avgöra den prioriteringsordningen lite bättre än dig.

Ja nä det är inte regeringen som avgör hur de tester man har tillgång till ska fördelas. Regeringen är inte utbildade epedemiologer. Så det låter lite dumt att både försvara, eller för den delen skuldbelägga dem just på den fronten.

Jojo. Men du får ha i åtanke att WHO kommunicerar till hela världen. Alltså även till länder som på riktigt saknar utrustning och möjligheter att hantera det här. Angola exempelvis. En del av det WHO säger är alltså anpassat till ett större spektrum av länders problemläge med brist på testutrustning än hur det är i norden. Vi har det ändå bättre här än flera andra länder.

Jag är ändå lite förvånad över att en del lekmän blivit sådana förståsigpåare att de tror sig veta bättre än utbildade epedemiologer på dessa områden. Misstänker att det är rädslan snarare än ens utbildningsnivå på ämnet som får komma till tals. Ett sätt att processa rädsla. Men det blir lite märkligt ändå.

Här är ”baksidan” med internet och dess förmåga att för en människa nå ut till flera på väldigt kort tid utan något filter.
Som med allt annat så är det ett fåtal som lyckas få all uppmärksamhet vilket är rätt intressant. Samma som t ex en kille som förstör för alla andra i klassen. Eller en liten svans som förstör i demonstrationståg osv.
Rätt fascinerande om vi tänker lite till och börjar spekulera i vilken information som vi får ta del av och hur vissa vill att vi ska få fel. Tänker på Ryssland och usa-valet eller högerextrema som vill minska invandringen och har en egen agenda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Så du förväntar dig att Sveriges ledning/myndigheter ska lyckas trolla fram stora mängder skyddsutrustning från en världsmarknad där ALLA är på jakt efter samma sak samtidigt?

Om det är det du förväntar dig så kan jag förstå om du är missnöjd, men personligen kan jag tycka att du har aningen väl högt ställda förväntningar på vad svenska myndigheter ska klara av.

Ja jag förstår dig, att Svenska regeringen och dess experter ska klara av att förbereda för en Global kris är för högt ställda krav. Vi har myndighetsexperter som jobbar med det här på heltid, om de inte flaggade i tid, så bör de ersättas med kompetent personal.

Hade man varit ute i god tid så skulle man iaf kunnat få tag på skyddsmasker, privatpersoner fick iaf tag i dom. Att sen gå ut och pudla och säga att skyddsmasker inte hjälper mot smittospridning samt skyddar inte "för man kan ju råka peta sig i ögat med fingret" är ju helt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det beror ju på begränsningen i mängden tester som finns tillgängliga. Du kan vara hur arg du vill på att mängden tillgängliga tester per dag är begränsade. Det blir liksom inte fler bara för det.
De tester man faktiskt har behöver användas så smart som möjligt. Och här tror jag nog att du får visa någon form av ödmjukhet för att de som faktiskt har utbildning på det här området kanske kan avgöra den prioriteringsordningen lite bättre än dig.

Ja nä det är inte regeringen som avgör hur de tester man har tillgång till ska fördelas. Regeringen är inte utbildade epedemiologer. Så det låter lite dumt att både försvara, eller för den delen skuldbelägga dem just på den fronten.

Jojo. Men du får ha i åtanke att WHO kommunicerar till hela världen. Alltså även till länder som på riktigt saknar utrustning och möjligheter att hantera det här. Angola exempelvis. En del av det WHO säger är alltså anpassat till ett större spektrum av länders problemläge med brist på testutrustning än hur det är i norden. Vi har det ändå bättre här än flera andra länder.

Jag är ändå lite förvånad över att en del lekmän blivit sådana förståsigpåare att de tror sig veta bättre än utbildade epedemiologer på dessa områden. Misstänker att det är rädslan snarare än ens utbildningsnivå på ämnet som får komma till tals. Ett sätt att processa rädsla. Men det blir lite märkligt ändå.

Apropå det fetade, har man kommunicerat vad man har för plan och gör för åtgärder för att utvidga testandet?

Ett tillförlitligt dataunderlag är ju liksom prio 2 på dagordningen (bara underställt att rädda liv som är akut i fara) eftersom allt beslutsfattande bygger på denna data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror du missförstått. Myndigheterna säger att man inte bara kan stänga en förskola hur som helst, till exempel för att barn som går där råkar ha blivit sjuka och att en del blir oroliga. Man kan stänga förskolor och grundskolor om det är befogat, i samråd med smittskyddsläkare. En giltig stängning kan t.ex. vara på grund av personalbrist, som uppkommit för att personal blivit sjuk, eller att smittrisken för en specifik skola av någon anledning är extra förhöjd. Självklart ska ingen som är sjuk gå till jobbet, inte ens om jobbet är en förskola. Att stänga en förskola för att enstaka barn insjuknat är däremot inte motiverat, för det har så långtgående negativa konsekvenser. T.ex. förskolelärare har ofta själv barn på förskola, så om de måste vara hemma med sina barn kan de inte ta hand om andras... osv.

Du verkar ju tro att att förskolorna stängde för att det rådde personalbrist p.g.a. att personalen var sjuk. Så var det inte, och det var det som föranledde kritik.

Det låter osannolikt att sluta med rökning skulle ge så omedelbara hälsoeffekter att det på kort tid väsentligt ökar motståndskraften mot covid-19 och underlättar trycket på sjukvården, men mer långsiktigt är det förstås ingen dålig idé.

Händer en hel del rätt fort när du slutar röka faktiskt.

https://www.apoteket.se/tema/fordjupning/fordelar-rokstopp/

"Många fördelar kommer fort
Det är aldrig för sent att sluta röka. Många av de positiva hälsoeffekterna av att bli rökfri kommer relativt fort. Men ta inte det som en anledning att röka i perioder, för flera negativa hälsoeffekter tar många år att bli av med efter att man blivit rökfri.

Skaffa information och bestäm dig för ett slutdatum en bit framåt i tiden. Använd tiden fram till dess för att förbereda dig.

Omedelbara hälsovinster av rökstopp
- Hjärtfrekvens/puls och blodtryck börjar sjunka redan inom 20 minuter efter ett rökstopp.
- Förbättrad syreupptagningsförmåga i blodet. Kolmonoxidnivån i blodet normaliseras inom 12 timmar. (Kolmonoxid i blodet minskar syreupptagningsförmågan.)

2-12 veckor efter rökstopp
- Blodcirkulationen förbättras.
- Blodcirkulationen ökar även i ryggkotorna så att risken för ryggbesvär minskar.
- Lungfunktionen förbättras. Efter några månader har luftrörens flimmerhår återhämtats."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Nä, jag jobbar med IT. Jag menar mer att folk redan efter 1 vecka är leds på isolering. Har kolleger som redan börjar klaga på ont i nacken etc för dom sitter på en pinnstol vid köksbordet och arbetar.
Det är inte rimligt att tro att det ska funka i 12+ månader tills ett vaccin.

Men en idé jag har:
Ta fort som fan fram ett självtest man gör hemma, som visar om man haft det = immun = man kan gå tillbaka till business as usual. På så sätt kommer det bli färre och färre som behöver stanna hemma tills vaccinet är klart.

Även kanske köra nån typ av kontrollerad smittspridning i grupper som inte får fallera. Men det är klart, vem vågar frivilligt sjuka ner sig?

Det här håller man på med. Efterfrågan har funnits ett tag, och önskan om utveckling av detta.

Kom en nyhet om det här igår morse exempelvis:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-nya-coro...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Är det ingen som har tänkt tanken eller funderat över om verkligen detta virus COVID-19 kommer från en kinesisk fladdermus? Det går vissa "rykten" på nätet att viruset är skapat av en människa för att hejda den galopperande ekonomin. Men det är väl troligen bara elaka rykten av någon som inte har något annat för sig än att sitta och spekulera vilt.

Låter komplett idiotiskt. Nätet är tyvärr fullt av blådårar som lever upp när sådant här händer. Ofta på Youtube eller poddar, mer sällan i skrift.

Angående systembolaget så bor jag ganska nära ett sådant. Många som hamstrar, hostandes bär stora påsar som nästan spricker. Antar att de alkoholberoende preppar. Tror iofs inte vi får slut på sprit eller öl i det här landet i första taget. Om det blir lock-down antar jag att systemet inte kommer att prioriteras på samma sätt som livsmedel och apotek.

På Flashback gnys det tydligen lite på att knark blir svårare att få tag på, och priserna går upp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så du förväntar dig att Sveriges ledning/myndigheter ska lyckas trolla fram stora mängder skyddsutrustning från en världsmarknad där ALLA är på jakt efter samma sak samtidigt?

Om det är det du förväntar dig så kan jag förstå om du är missnöjd, men personligen kan jag tycka att du har aningen väl högt ställda förväntningar på vad svenska myndigheter ska klara av.

Sverige och EU och USA var sent ute såklart. Regeringen, MSB, eller vem som nu har ansvaret, borde senast 31 januari kallat till sig Getinge och typ sagt - vi köper alla respiratorer ni kan producera. Produktion 24/7 snarast. Vi betalar. Säg vilken personal ni behöver, staten fixar fram den.

Fel 1 är ju att det inte funnits i närheten av tillräckliga beredskapslager. Detta är inget att göra åt, nu.
Fel 2 är att det direkt (senast) vid spridning utanför Kina borde setts över vad som kan tänkas saknas. Och beställa snarast, i den mån det var möjligt. EU gör upphandlingar av respiratorer nu. Bilindustri etc i EU och USA ska slå om produktion om det går. Bra. Men kom "myndigheterna" på att det behövdes först nu?
Läste idag på CNN att 80% av amerikanska läkemedel på ena eller andra sättet är beroende på produktion i Kina. Så kommer det inte att vara framöver, eftersom det är idiotiskt. Osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dredd:

Ja jag förstår dig, att Svenska regeringen och dess experter ska klara av att förbereda för en Global kris är för högt ställda krav. Vi har myndighetsexperter som jobbar med det här på heltid, om de inte flaggade i tid, så bör de ersättas med kompetent personal.

Hade man varit ute i god tid så skulle man iaf kunnat få tag på skyddsmasker, privatpersoner fick iaf tag i dom. Att sen gå ut och pudla och säga att skyddsmasker inte hjälper mot smittospridning samt skyddar inte "för man kan ju råka peta sig i ögat med fingret" är ju helt för mycket.

Problemet med munskydden är att de som i teorin skyddar (FFP-3) är svåra att få på sig rätt och tunga att andas i.

”Vad gör det för skillnad?” Frågar du. Jo, med tanke på att folk inte kan förstå att man ska hålla sig hemma när man känner symtom så vill man inte ha hundratusentals som springer omkring som om det vore vardag och smittar massvis av folk med motiveringen ”vaddå? Jag har ju mask på mig, då är jag ju stålmannen!”

Det är svårigheten för majoriteten att inse att där är skillnad mellan ”skyddar” och ”ger ett totalt skydd” som gör det. Man vill inte bygga upp en falsk säkerhet av att dessa fungerar när det i verkligheten kanske är någon knapp promille som verkligen kan använda maskerna.

Lite som varför varje hem inte har gasmasker hemma längre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Lite som varför varje hem inte har gasmasker hemma längre

Eller varför det inte finns en fallskärm för varje passagerare i passagerarflygplan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag tycker inte man ska bara vifta bort allvaret i situationen "Det är bara folk med underliggande sjukdomar" som drabbas. (inte riktat mot någon specifik i tråden utan en allmän reflektion)

Vi pratar trots allt om diabetes, högst blodtryck, flimmer, andra hjärt och kärlsjukdomar etc. Med den data som finns så är de här grupperna överrepresenterade och många av dessa sjukdomar är ju "folksjukdomar", dvs som vädligt många har, även yngre.

Fast det är ju så, rykande färsk data från Italien påvisar att de som dör har till 99% en eller flera fastställda bakomliggande sjukdomar och medelåldern för de som dör är 79,5år (Vilket är väldigt högt med tanke på så få som blir äldre 80år världen över, dessutom män över 80år). Det är ingen allvarlig sjukdom för de som inte har bakomliggande sjukdomar, det är ingen allvarlig situation för de som är arbetsföra i samhället.

Stora skillnaden mot säsongsinfluensa är ju att man vaccinerar riskgrupperna efter behov. Coronaviruset är mycket lik en extremt potent säsonginfluensa som vi saknar vaccin för.

Alla resurser går till att skydda de som uppvisar minst symptom, detta kan ingen vifta bort med. Vi skulle istället lagt alla resurser på att totalt skydda och isolera riskgrupperna eftersom de inte går att vaccinera. Tror inte riktigt de flesta har fattat än var världen har ställt till med, utan att ta rationella beslut så har man valt att skjuta virus med haubits. Vet ni hur många som dog helt i onödan PGA brist på resurser under finanskrisen 2008?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Händer en hel del rätt fort när du slutar röka faktiskt.

Jo, men frågan är hur mycket det skyddar mot att bli smittad. Om inte så kan ju alla rökare vänta med att sluta tills de bli diagnostiserade, med samma effekt. De som blir inlagda på sjukhus röker nog inte där, t.ex., så då finns det ingen extra vinst (mot covid-19) med att sluta röka innan diagnos. Det vore förstås jättebra om alla som rökte slutade med det, det finns få saker som är så onödiga, men det känns som att argumenten måste vara extra övertygande om de ska bita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Alla resurser går till att skydda de som uppvisar minst symptom, detta kan ingen vifta bort med. Vi skulle istället lagt alla resurser på att totalt skydda och isolera riskgrupperna eftersom de inte går att vaccinera. Tror inte riktigt de flesta har fattat än var världen har ställt till med, utan att ta rationella beslut så har man valt att skjuta virus med haubits. Vet ni hur många som dog helt i onödan PGA brist på resurser under finanskrisen 2008?

Tvärtom, FHM poänterar gång efter annan att det är just de äldre som måste skyddas, och att allla åtgärder som görs är för att skydda dem. Om man t.ex. stänger skolor så kommer det inte vara för att skydda barnen, utan för att fördröja smittans spridning för att skydda de äldre. Tänk på att det inte är någon liten grupp, det är väl runt 1,5 miljoner i vårt land som är 70+ år. Att totalisolera dem är inte praktiskt genomförbart, särskilt som de själva inte är speciellt samarbetsvilliga. Däremot kan vi skydda dem så långt det går, och en sak man kan göra är att fördöja allmänna smittan i samhället så mycket som möjligt, vilket är det man inriktat sig på.

Sen har du förstås rätt i att det är en avvägning, och man kan inte bara stänga ner hela samhället hur som helst och satsa allt på att minska smittan. För att det får en massa andra negativa konsekvenser, inte är hållbart i längden och kanske dessutom inte är särskilt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här håller man på med. Efterfrågan har funnits ett tag, och önskan om utveckling av detta.

Kom en nyhet om det här igår morse exempelvis:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-nya-coro...

Fin vändning från nån som sa att det inte längre var ”meningsfullt att testa folk”.
Men det han förmodligen menade var ”inte längre meningsfullt att testa folk med nuvarande metoder och syfte”.

Om dom bara kunde bli lite bättre på att förklara vad som händer och vilka planer som finns, så skulle man ju undvika att tro att dom är helt inkompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tvärtom, FHM poänterar gång efter annan att det är just de äldre som måste skyddas, och att allla åtgärder som görs är för att skydda dem. Om man t.ex. stänger skolor så kommer det inte vara för att skydda barnen, utan för att fördröja smittans spridning för att skydda de äldre. Tänk på att det inte är någon liten grupp, det är väl runt 1,5 miljoner i vårt land som är 70+ år. Att totalisolera dem är inte praktiskt genomförbart, särskilt som de själva inte är speciellt samarbetsvilliga. Däremot kan vi skydda dem så långt det går, och en sak man kan göra är att fördöja allmänna smittan i samhället så mycket som möjligt, vilket är det man inriktat sig på.

Sen har du förstås rätt i att det är en avvägning, och man kan inte bara stänga ner hela samhället hur som helst och satsa allt på att minska smittan. För att det får en massa andra negativa konsekvenser, inte är hållbart i längden och kanske dessutom inte är särskilt effektivt.

Ja, vi ska vara rädda om/skydda den äldre generationen medan det går rent åt h-vete med den yngre generationen inklusive skolungdomarna som riskerar få bristande kvalitet i utbildningen, speciellt olyckligt för de som är inne på sista året på högstadium eller gymnasium. Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, you name it, börsfall, pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället. Råkar vi dessutom smitta någon äldre, ja, då j-vlar är det vårt fel och vi ska ha ett riktigt, riktigt dåligt samvete.

Det går att diskutera vilket som ger de allvarligaste konsekvenserna, Corona eller den totala nedstängningen av världen.

Ungefär som när man går till läkaren, man får hålla tummen för att han vet vad man håller på med, vi vet ju alla att det inte alltid är så.

Sjävklart är jag orolig för mina föräldrar också men hela situationen är helt sjuk och man undrar om experterna och politikerna som nu stänger ner världen är medvetna om konsekvenserna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Fin vändning från nån som sa att det inte längre var ”meningsfullt att testa folk”.
Men det han förmodligen menade var ”inte längre meningsfullt att testa folk med nuvarande metoder och syfte”.

Om dom bara kunde bli lite bättre på att förklara vad som händer och vilka planer som finns, så skulle man ju undvika att tro att dom är helt inkompetenta.

Någon vändning handlar det not inte om riktigt.
Det där handlar nog mest om att många feltolkar informationten som når ut.

Hade det funnits obegränsat med tester så hade strategin säkert sett annorlunda ut. Nu handlar det väl om att förhålla sig till verkligheten varje enskild dag. Och det är möjligt att en viss typ av testningsförfarande inte var givande i förhållande till ett annat sätt som bättre använde den begränsade tillgången på tester.
Det behöver såklart inte innebära att man inte vill ha tester. Och att andra typer av tester efterfrågas.
Den typen av slutsatser bygger på tolkningsfel som lekmän lätt gör.

Det är ett svårt läge - även på informationsfronten.
Var försiktig med slutsatser är mitt råd. Vi vanliga dödliga har mycket känslor, men inte alltid hela informationsunderlaget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Pirum: Nu så tillverkar ju sagda företag inte alla komponenter själva och dessutom är en stor del av tillverkningen automatiserad.
Problemet med automation är att tillverkningslinorna byggs och programmeras för en viss volym + en liten ökning.
Att helt plötsligt köra igång 200% 300% eller ännu högre begränsas av tillgång till material, utrymme samt tekniska lösningar.
Staten kan försöka för all del, men att faktiskt klara det på kort tid kommer att vara sjukt svårt även med automatisering.

Uttalar mig av erfarenhet då jag även besökt företaget ett par ggr och jobbar inom automation på en av världens största automationsfirmor.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Någon vändning handlar det not inte om riktigt.
Det där handlar nog mest om att många feltolkar informationten som når ut.

Hade det funnits obegränsat med tester så hade strategin säkert sett annorlunda ut. Nu handlar det väl om att förhålla sig till verkligheten varje enskild dag. Och det är möjligt att en viss typ av testningsförfarande inte var givande i förhållande till ett annat sätt som bättre använde den begränsade tillgången på tester.
Det behöver såklart inte innebära att man inte vill ha tester. Och att andra typer av tester efterfrågas.
Den typen av slutsatser bygger på tolkningsfel som lekmän lätt gör.

Det är ett svårt läge - även på informationsfronten.
Var försiktig med slutsatser är mitt råd. Vi vanliga dödliga har mycket känslor, men inte alltid hela informationsunderlaget.

Ja, det var ju exakt det jag skrev på rad 2&3 i mitt inlägg.
Dom behöver därför ändå vara tydligare med info just eftersom folk feltolkar. Så jäkla svårt hade det väl inte varit att bara häva ur sig det du och jag konstaterat på 5 minuter?

Jag har ju fått en mycket bättre förståelse för strategin nu, just när det visar sig att det faktiskt finns lite smutta grejor på G.
Innan din länk så hade jag ju ingen aning om att det öht var realistiskt att kunna få fram ett sånt här test, nu menar dom på att det är i närtid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, det var ju exakt det jag skrev på rad 2&3 i mitt inlägg.
Dom behöver därför ändå vara tydligare med info just eftersom folk feltolkar.

Jag har ju fått en mycket bättre förståelse för strategin nu, just när det visar sig att det faktiskt finns lite smutta grejor på G.
Innan din länk så hade jag ju ingen aning om att det öht var realistiskt att kunna få fram ett sånt här test, nu menar dom på att det är i närtid.

Allrighty.
Ja det var mest första radens analys som jag tyckte blev fel. Men sen kom ju mer.

Aja. Informationen har funnits ute en vända iaf. Det gäller att titta på rätt kanaler/flöden också. Det är inte helt lätt att nå ut på rätt sätt med lagom mycket och i rätt tid ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allrighty.
Ja det var mest första radens analys som jag tyckte blev fel. Men sen kom ju mer.

Aja. Informationen har funnits ute en vända iaf. Det gäller att titta på rätt kanaler/flöden också. Det är inte helt lätt att nå ut på rätt sätt med lagom mycket och i rätt tid ;).

Jo förvisso.
Men jag får tacka för din info, för den där enda artikeln gav mig faktiskt det första hoppet jag haft hittills!
Jag tror att självtest där sen folk i lugn och ro kan återgå till sin vardag är nyckeln till att lösa detta kortsiktigt.

Därav att jag just tror att det är den absolut viktigaste pusselbiten just nu, folk måste få en lösning att jobba mot presenterad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, men frågan är hur mycket det skyddar mot att bli smittad. Om inte så kan ju alla rökare vänta med att sluta tills de bli diagnostiserade, med samma effekt. De som blir inlagda på sjukhus röker nog inte där, t.ex., så då finns det ingen extra vinst (mot covid-19) med att sluta röka innan diagnos. Det vore förstås jättebra om alla som rökte slutade med det, det finns få saker som är så onödiga, men det känns som att argumenten måste vara extra övertygande om de ska bita.

Nu svarade jag på din sista kommentar "Det låter osannolikt att sluta med rökning skulle ge så omedelbara hälsoeffekter att det på kort tid väsentligt ökar motståndskraften mot covid-19 och underlättar trycket på sjukvården, men mer långsiktigt är det förstås ingen dålig idé"

Och där anser jag att du hade fel. Du får relativt omedelbara effekter som kan göra att du får bättre förutsättningar om du blir sjuk. Och om du inte blir allvarligt sjuk utan bara "halv-sjuk" så underlättare det betydligt för sjukvården. Du kanske slipper ligga i respirator på en intensivvårdsavdelning t.ex. Vet inte om du läste mitt hela inlägg men där togs ju upp att du får omedelbar sänkning av puls och blodtryck. Av de som dött har ju i Italien 74% haft just högt blodtryck. Så nog sjutton är det bra att ha ett lägre blodtryck alltid.

Omedelbara hälsovinster av rökstopp

- Hjärtfrekvens/puls och blodtryck börjar sjunka redan inom 20 minuter efter ett rökstopp. (Lär vara positivt vid corona)
- Förbättrad syreupptagningsförmåga i blodet. Kolmonoxidnivån i blodet normaliseras inom 12 timmar. (Kolmonoxid i blodet minskar syreupptagningsförmågan.) (Lär vara positivt vid corona)

2-12 veckor efter rökstopp

- Blodcirkulationen förbättras.
- Blodcirkulationen ökar även i ryggkotorna så att risken för ryggbesvär minskar.
- Lungfunktionen förbättras. Efter några månader har luftrörens flimmerhår återhämtats. (Lär vara väldigt positivt om du får lunginflamation p.g.a. corona)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Lite som varför varje hem inte har gasmasker hemma längre

Skrivet av MinscS2:

Eller varför det inte finns en fallskärm för varje passagerare i passagerarflygplan.

Det var en tid när det _fanns_ gasmasker till alla i något som kallades skyddsrum i det här landet, fanns även lättanvända barnmodeller som i princip var en påse över huvudet med filter på sidan o.s.v. ...så vi hade alla kunnat gå runt i dessa... jobbigt bara att leva i en gasmask...

Fallskärm går inte att använda från ett modernt passagerarplan, "sista försöket" var väl DB Cooper som eventuellt överlevde hoppet, men då från en flygplanstyp som hade trappa allra längst bak, så det fanns viss chans att han inte hamnade i jetströmmen från motorerna o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av makatech:

Ja, vi ska rädda om/skydda den äldre generationen medan det går rent åt h-vete med den yngre generationen inklusive skolungdomarna som riskerar få bristande kvalitet i utbildningen, speciellt olyckligt för de som är inne på sista året på högstadium eller gymnasium. Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, you name it, börsfall, pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället. Råkar vi dessutom smitta någon äldre, ja, då j-vlar är det vårt fel och vi ska ha ett riktigt, riktigt dåligt samvete.

Det går att diskutera vilket som ger de allvarligaste konsekvenserna, Corona eller den totala nedstängningen av världen.

Ungefär som när man går till läkaren, man får hålla tummen för att han vet vad man håller på med, vi vet ju alla att det inte alltid är så.

Sjävklart är jag orolig för mina föräldrar också men hela situationen är helt sjuk och man undrar om experterna och politikerna som nu stänger ner världen är medvetna om konsekvenserna?

Vad är ditt förslag? Det låter lite som du är inne på en väg som hade varit väldigt farlig att vandra, inte bara i det läget vi befinner oss nu utan för samhället generellt även under normala omständigheter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet:

Som jag skrev, det här är ungefär som att lita på läkarna när man åker till akuten, ibland har de rätt men ibland inte men man har inte så mycket val mer än att lita på dem? Jag hoppas att experterna vet vad de gör och att besluten som nu tagits är korrekta.

Att stänga ner hela världsekonomin på obegränsad tid är en exceptionellt extrem åtgärd som kommer orsaka enorm skada, det är en sak som är säker.

Vi har två katastrofer parallellt nu (även om de har att göra med varandra).

Corona viruset är värst så klart men nedstängningen av samhället och hela världens ekonomi kommer inte så långt efter, det kommer svida för j-vligt många, var så säker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av makatech:

@NordhNet:

Som jag skrev, det här är ungefär som att lita på läkarna när man åker till akuten, ibland har de rätt men ibland inte men man har inte så mycket val mer än att lita på dem? Jag hoppas att experterna vet vad de gör och att besluten som nu tagits är korrekta.

Att stänga ner hela världsekonomin på obegränsad tid är en exceptionellt extrem åtgärd som kommer orsaka enorm skada, det är en sak som är säker.

Vi har två katastrofer parallellt nu (även om de har att göra med varandra).

Corona viruset är värst så klart men nedstängningen av samhället och hela världens ekonomi kommer inte så långt efter, det kommer svida för j-vligt många, var så säker.

Att skydda utsatta grupper är alltid rätt, iaf i min bok.

Den dagen vi inte längre är villiga att göra uppoffringar för varandra är den dagen samhället går åt skogen, inte för de uppoffringar vi ombeds göra nu under en begränsad tid.

Dock är det ju såklart en högst filosofisk fråga där man guidas av sin egen kompass

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och där anser jag att du hade fel. Du får relativt omedelbara effekter som kan göra att du får bättre förutsättningar om du blir sjuk. Och om du inte blir allvarligt sjuk utan bara "halv-sjuk" så underlättare det betydligt för sjukvården. Du kanske slipper ligga i respirator på en intensivvårdsavdelning t.ex. Vet inte om du läste mitt hela inlägg men där togs ju upp att du får omedelbar sänkning av puls och blodtryck. Av de som dött har ju i Italien 74% haft just högt blodtryck. Så nog sjutton är det bra att ha ett lägre blodtryck alltid.

Tja, min poäng vara bara att jag trodde att det kanske inte var någon större skillnad på att sluta röka två veckor innan man läggs in på sjukhuset eller typ 20 minuter innan man läggs in, utan att man skulle behöva vara rökfri betydligt längre än så för att se effekt (kanske något år åtminstone). Men om lungfunktionen återhämtar sig så snabbt som du skriver (2-12 veckor), ja då hinner man kanske återhämta sig tillräckligt mycket för att det ska göra en faktisk skillnad innan man insjuknar i covid-19.

Permalänk
Avstängd

Anders Tegnell öppnar nu upp för åtgärder för att börja kunna testa på en bredare front, han fick frågan just nu på presskonferansen och de tittar nu på att få till en lösning på detta.

Han ger mer sig till slut när det gäller det mesta, bara att han vill ha lite tid på sig Anders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Att skydda utsatta grupper är alltid rätt, iaf i min bok.

Den dagen vi inte längre är villiga att göra uppoffringar för varandra är den dagen samhället går åt skogen, inte för de uppoffringar vi ombeds göra nu under en begränsad tid.

Dock är det ju såklart en högst filosofisk fråga där man guidas av sin egen kompass

Svårt ämne men du har självklart en viktig poäng, risken är dock att man skapar flera nya väldigt utsatta grupper pga att man stänger ner samhället och världens ekonomier (tills vidare).

Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, barn riskerar fara indirekt illa, börsfall, sparande och pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället.

På sätt och vis en icke relevant diskussion dock eftersom man redan börjat stänga ner världsekonomin på bred front, nu får vi vänta och se vilka effekter det ger.

Men jag skulle önska en extra kolumn på pressens nyhetssidor:
"Antal varsel i dag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Oj, det är verkligen ingen vettig referens. Det finns garanterat folk någonstans i världen som hamstrar på konserverad ananas för dom vet att det är rymdödlornas favoriträtt, ......

Vadå? Är jag ensam om att göra det?

Skrivet av makatech:

Ja, vi ska vara rädda om/skydda den äldre generationen medan det går rent åt h-vete med den yngre generationen inklusive skolungdomarna som riskerar få bristande kvalitet i utbildningen, speciellt olyckligt för de som är inne på sista året på högstadium eller gymnasium. Massavskedningar att vänta, konkurser i mängder, folk förlorar bostäder, hela bostadsmarknaden riskerar gå åt h-vete, ökad fattigdom, skilsmässor, you name it, börsfall, pensionspengar som går åt h-vete, kriminaliteten kommer helt garanterat öka i samhället. Råkar vi dessutom smitta någon äldre, ja, då j-vlar är det vårt fel och vi ska ha ett riktigt, riktigt dåligt samvete.

Det går att diskutera vilket som ger de allvarligaste konsekvenserna, Corona eller den totala nedstängningen av världen.

Ungefär som när man går till läkaren, man får hålla tummen för att han vet vad man håller på med, vi vet ju alla att det inte alltid är så.

Sjävklart är jag orolig för mina föräldrar också men hela situationen är helt sjuk och man undrar om experterna och politikerna som nu stänger ner världen är medvetna om konsekvenserna?

Jo. Men livet är inte i fara för de yngre! Tragiskt om utbildning kan bli bristfällig men för äldre är livet i fara. Allt du nämner är tragiskt och tråkigt men som sagt, livet är i fara för de äldre. Det är de äldre som nu blir tillsagda att de ska hålla sig undan. Inte det lättaste om man inte har någon anhörig eller vän som kan hjälpa till för även som gammal måste man få hem mat och mediciner. Inte alla äldre bor såpass heller att det finns grannar som erbjuder sig att hjälpa till.

Håller med om att det är överreaktioner då snudd på allt stängs ner. (Det är min tanke som baseras på okunskap!)

Tycker redan nu att "drevet" börjar gå mot äldre som vågar visa sig ute. Redan läst poster på twitter osv om det. "Djupt osolidariskt att som äldre att vara ute. Blir den äldre sjuk så tar den intensivvårdplats från en som behöver den bättre!".........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk