EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Permalänk
Medlem

Eller kan ISPerna förnya näten.
Koppar bör ersättas med fiber direkt

Permalänk
Inaktiv

Många överprivilegierade användare som sitter och deppar över dagens i-landsproblem här i tråden ser jag...

Permalänk
Medlem

Funkar fint med 4K än iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

För egen del är jag, som jag nämnt ovan, klart mer oroad över slutkopplingen mot kund än själva backbone-nätet i sig. Känns som det är klart mer consumer-grade desto närmare kunden man kommer. Men om sen den faktiska nätbelastningen eg ökar jämfört med t.ex. en vanlig lördagkväll vet jag inte. Däremot vet jag att många företag har problem just med med sina VPN, som aldrig varit dimensionerade/licensierade för att alla skulle jobba på distans osv...

Permalänk
Medlem

Tur att game-streaming typ Stadia, Geforce Now etc inte verkar ha blivit några större hittar, annars hade väl EU beslutat om att sänka kvaliteten även där?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt att Netflix håller med för att slippa pröjsa för extra temporär serverkapacitet nu när alla faktiskt använder tjänsten de betalar för, eller är det bara min foliehatt som tror fel om hur datadistributionen fungerar?

Finns många underhållningsplattformar som hade kunnat kamma hem en del karma i den här soppan men de enda jag sett hittills är porrsidor. Förstår att de inte kan kasta 3 månaders inkomst i brunnen för att göra en god gärning men liksom, om någon ska börja uppmana mig att kolla på 480p och inte ens tar upp ämnet att jag betalar för mer så sätter jag mig lite själviskt på tvären.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tur att game-streaming typ Stadia, Geforce Now etc inte verkar ha blivit några större hittar, annars hade väl EU beslutat om att sänka kvaliteten även där?

Är inget beslut bara en dum uppmaning.

Permalänk
Medlem

Hur decentraliserat är Netflix? Dvs, belastar mitt tittande här i Sverige klenare nät i Europa?

Jag som privatkund skulle utan vidare acceptera en rejäl sänkning av min internethastighet om det hjälper viktigare arbeten. Förstår inte hur det kan vara ett problem i dagens läge.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hur decentraliserat är Netflix? Dvs, belastar mitt tittande här i Sverige klenare nät i Europa?

Jag som privatkund skulle utan vidare acceptera en rejäl sänkning av min internethastighet om det hjälper viktigare arbeten. Förstår inte hur det kan vara ett problem i dagens läge.

Se t.ex. https://www.nyteknik.se/digitalisering/sa-visar-netflix-film-... (som postats tidigare här i tråden). Det är iaf applicerbart om du har en större konsumentorienterad ISP.

Jag förmodar att det är internt i ISPernas nät problemet ligger, i den mån de har ett problem med detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

... Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Ironi? Man kan ju utgå från att utrustningen tillverkas i Kina, i den mån fabrikerna är igång, och därefter har två månaders leveranstid med båt till Sverige.

Jag arbetar bland annat med support för distansmöten i vården, och användningen (framförallt med deltagare utanför vårt WAN) har ökat explosionsartat senaste två veckorna. För mig är det viktigare att vården fungerar än att friska personer får se filmer i 4K...

Permalänk
Hedersmedlem

Totala dumheter. Om och när nätkapaciteten inte räcker till så kommer Netflix och andra videoplattformar automatiskt minska videokvalitén och därmed dataförbrukningen. Precis som när du försöker streama till din laptop eller liknande när du har dålig WiFi-täckning.

Värre blir det om folk går över till P2P-plattformar som inte är lika snälla mot nätet med alla dessa parallella anslutningar.

Om kapaciteten inte räcker till så får man väl bygga ut. Det handlar oftast inte om att gräva ner nya kablar, utan snarare om att uppgradera ändutrustning och lägga till flera portar. Detta är investeringar som ändå måste göras eftersom trafiken på Internet växer kontinuerligt.

Detta är inte tiden att bakåtsträva.

Permalänk
Medlem

hahahaha what... folk som inte fattar teknik är i farten igen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om de ändå hade haft ett sätt att hämta ner/"buffra" filmer man vill se under low traffic tider och titta på dem i full upplösning utan att behöva streama under high traffic tider... men näää tvinga oss att alltid streama samtidigt som utbudet är som en sketen trasa.
Hade jag haft netflix hade jag då inte ställt ner upplösningen. 1080p är ju redan OK inte mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Haha, ja för det går ju lika fort?

Vore en snabb enkel lösning om Netflix tillfälligt inför en begränsning.

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört på länge! Jag betalar för 500 Mbit för att jag ska kunna maxa.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd

Hur kommer läget bli när allt ska sändas i 8K då om de redan nu har problem för att folk sitter hemma och glor på TV.
Kommer 5G lösa detta problem eller blir det att vänta på 6G😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ironi? Man kan ju utgå från att utrustningen tillverkas i Kina, i den mån fabrikerna är igång, och därefter har två månaders leveranstid med båt till Sverige.

Jag arbetar bland annat med support för distansmöten i vården, och användningen (framförallt med deltagare utanför vårt WAN) har ökat explosionsartat senaste två veckorna. För mig är det viktigare att vården fungerar än att friska personer får se filmer i 4K...

Jaha?
Det är inte direkt brist på bandbredd i Sverige. Det är annat i USA där folk sitter med usla ADSL-uppkopplingar.

För övrigt så påverkas inte hastigheterna mot internet nämnvärt när folk streamar Netflix, i och med att Netflix skickar ut servrar som lagrar alla filmerna gratis till olika internetoperatörer. Så det slussas bara från deras datacenter hem till folket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Om de ändå hade haft ett sätt att hämta ner/"buffra" filmer man vill se under low traffic tider och titta på dem i full upplösning utan att behöva streama under high traffic tider... men näää tvinga oss att alltid streama samtidigt som utbudet är som en sketen trasa.
Hade jag haft netflix hade jag då inte ställt ner upplösningen. 1080p är ju redan OK inte mer.

Hos Netflix kan man ladda ner filmer för att spela upp senare. Detta kräver dock att du är på en plattform som stödjer detta. På en dator så måste du köra Netflix-appen i datorn, inte gå via hemsidan. Funkar även på iOS och Android, men inte på t.ex. Smarta TV-apparater.

Kvalitén verkar dock vara begränsad till 1080p.

https://help.netflix.com/en/node/54816
https://www.digitaltrends.com/home-theater/how-to-download-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hos Netflix kan man ladda ner filmer för att spela upp senare. Detta kräver dock att du är på en plattform som stödjer detta. På en dator så måste du köra Netflix-appen i datorn, inte gå via hemsidan. Funkar även på iOS och Android, men inte på t.ex. Smarta TV-apparater.

Kvalitén verkar dock vara begränsad till 1080p.

https://help.netflix.com/en/node/54816
https://www.digitaltrends.com/home-theater/how-to-download-mo...

Tråkigt att det bara är 1080p men sist jag kollade så hade inte netflix det på dator. Steg framåt är ju bra...synd att man måste ha W10 bara och de jäkla apparna de brukar inte vara så värst roliga att använda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

ComHem kan ju inte ha några problem med överbelastning de har ju höjt sina priser vartannat år med orsak "förbättra vårat nät för framtiden"...

Mer OnT är det inte bra att testa hur bra ISP och backbone är? Och se vart det behövs mer lär ju komma liknande händelser igen och bandbredds behovet ökar ju hela tiden.

Plus 480p på allt större än en telefonskårm ser ju lite väl blockigt ut.. Däremot kräver sällan online spel så mycket bandbredd (minus patchar...) Så spela mer istället!

Permalänk
Medlem

Låter skumt. Borde inte Netflix servrar klappa ihop långt före det blir en belastning för hela internet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eller kan ISPerna förnya näten.
Koppar bör ersättas med fiber direkt

Om någon kapar min kopparledning, så kommer jag att flytta, det lokala korrupta stadsnätet har redan för stor makt. De tjuvhåller på IP-adresser och tar betalt utan att leverera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så går det när man översäljer sin kapacitet med en faktor ~500 sisådär. Det har alltid varit en tidsfråga innan våra "kära" ISP:er ska få problem, och när det nu valkas är det ofelbart kundernas fel.

Jorå, så atte..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Varför blir det inte problem vid jultider när alla är lediga och nyttjar nätet ännu mer då?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

Så går det när man översäljer sin kapacitet med en faktor ~500 sisådär. Det har alltid varit en tidsfråga innan våra "kära" ISP:er ska få problem, och när det nu valkas är det ofelbart kundernas fel.

Jorå, så atte..

I det här fallet så är det ju inte ISP:erna som klagar på detta, utan politiker som hittar på problem som inte ens finns något belägg för att de existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Trodde inte att det här var mer än en teoretisk möjlighet. Någon som sitter på/kan hänvisa till info om hur belastningen ser ut i dagsläget jämfört med innan Corona knackade på?

https://twitter.com/GossiTheDog/status/1240241295454613504 - belastningen i många stora städer ser ut att vara hanterbar, överallt i Europa.

Skrivet av lilu:

Låter skumt. Borde inte Netflix servrar klappa ihop långt före det blir en belastning för hela internet?

Flaskhalsarna blir väl ganska långt ned i näten - lokala noder som hanterar DSL-trafik, ex.
Men hur i helvete de får ihop det att upplösningsbegränsningar på enstaka videoströmningstjänster löser det problemet det vete tusan. De tjänsterna är väl optimerade, och lösningen borde väl då snarare i så fall vara att öka prionivån på den trafik som anses vara kritisk. (Ökad prio på anslutningar till IP-ranges som går till skolor och företag, rent spontant?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det här fallet så är det ju inte ISP:erna som klagar på detta, utan politiker som hittar på problem som inte ens finns något belägg för att de existerar.

Ahh, du har rätt, jag läste för hastigt ser jag nu. Tack!

Ja, då är det ju ännu mindre begripligt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Många överprivilegierade användare som sitter och deppar över dagens i-landsproblem här i tråden ser jag...

Nu vet jag inte vilka du syftar med. Men bra bredband är för många idag lika viktigt för att kunna utföra sina arbetsuppgifter som el var för 20år sedan.
Och ja att ha ett stadigt elnät är något för överprivilegierade personer som bor i ett i-land. För när jag var liten, så hade vi ström bara varannan vecka och vi kunde arbete för det.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vad ska man göra medan man är tvingad att stanna hemma från jobbet då? Sitta och gråta?

Såklart det finns personer i den situationen och när tiden går så lär skaran som är hemma för varsel öka.. Men en stor del som är hemma just nu är såna som läser på skolan eller har ett jobb där det är enkelt att jobba hemifrån och meningen är att de egentligen skulle jobba.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad ska man göra medan man är tvingad att stanna hemma från jobbet då? Sitta och gråta?

Gäjma såklart!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240