FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det ser svettigt ut för mig och mitt 1080 Ti i 3440x1440p.

Denna kommentaren är fantastisk.

"Jag får känslan av att målbilden är att vi ska lira på den allra mest testosteronstinna svårighetsgraden och späka oss igenom spelet likt en finsk bastu med extra mycket rispiskande."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men är det mer populärt bland sweclockers läsare?

Det är ett relevant påpekande. Men finns en aspekt till också av att ta med vekare kort. Man kan ganska enkelt utan att ens testa korten säga hur mycket snabbare ett 1080 Ti kommer vara gentemot ett 1080 liksom hur mycket långsammare ett 1070 kommer vara ett 1080. Utan det är för äldre/långsammare kort som tidigare förhållanden tenderar att bryta samman, exempelvis för att minnesmängden slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är ett relevant påpekande. Men finns en aspekt till också av att ta med vekare kort. Man kan ganska enkelt utan att ens testa korten säga hur mycket snabbare ett 1080 Ti kommer vara gentemot ett 1080 liksom hur mycket långsammare ett 1070 kommer vara ett 1080. Utan det är för äldre/långsammare kort som tidigare förhållanden tenderar att bryta samman, exempelvis för att minnesmängden slår i taket.

Absolut, håller med om det.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av toboraton:

Ouch! 80 fps avg i 1440p för 1080ti.

Hoppas det bara betyder att något i Ultra Nightmare preset är en riktig prestandabov. Jag kommer i vilket fall inte maxa allt men visst blir man lite förvånad.

Synd att recensenten inte var helt onboard med spelets design. Det är en hög risk dom tagit genom att göra spelet mer hektiskt och mera närstridsorienterat. I 2016 var man inte konstant bunden till att utföra glorykills på hurt me plenty men eftersom det var det stora nya vinnarkonceptet med det spelet är det ju inte konstigt att dom har lagt mer fokus på det i Eternal. Ska bli intressant om man själv lyckas hitta "the Doom dance" som Hugo Martin gillar att säga.

Jag har haft mina dubier om denna fördjupning i spelmekaniken sedan första gången jag testade Eternal och visst kommer man in i det mer och mer men för mig blev det inte ett roligare spel. När allt väl flyter känner man sig oövervinnlig men de stunderna är alldeles för få. Fler "klick-klick-klick" i vapnen. Och närstriderna är ju egentligen bara för resurserna, alla större fiender har nya attacker när du blir för närgången.

Skrivet av Dinoman:

Det ser svettigt ut för mig och mitt 1080 Ti i 3440x1440p.

Denna kommentaren är fantastisk.

"Jag får känslan av att målbilden är att vi ska lira på den allra mest testosteronstinna svårighetsgraden och späka oss igenom spelet likt en finsk bastu med extra mycket rispiskande."

Tack

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Inte ett skott och inga monster i test slingan, gissar att fps kommer vara markant lägre än i den slingan när inget händer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Glömde ni CPU testa 4,6,8,12 och 16kärnor!!! Troligen så orkar er 6 kärniga CPU med att mata 2080ti så kortet kan sträcka ut och förbi AMDs grafikkort.

Skrivet av Kenneth:

Vad jag kan se skriver vi aldrig att det ska släppas idag, däremot står det 20/3 längst ned i artikeln.

Nej vi glömde inte, vi valde aktivt att fokusera på grafikkort nu.

Skrivet av Ratatosk:

- Hörrni, det är en användare som säger att vi glömt testa med olika antal kärnor!
- VA har vi verkligen missat det, jag skall kolla!
- Ja, jäklar det har vi, helt otroligt att vi glömde!

Inte hundra på hur vulkan skalar med kärnor men om CPU begränsar, borde du inte se en större fördel för den gpu som har mer utrymme när du kommer till högre upplösningar i sådant fall, snarare än vad man ser här vilket är att 2080Ti's övertag minskar med högre upplösning?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av employed:

Kan man som med DOOM2016 välja att köra spelet i DirectX eller Vulkan?

Det kan man inte. Inte i Doom 2016 iaf.
OpenGl och Vulkan är alternativen i Doom 2016.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av crew seven:

Hatar just det där att man ska behöva jaga ammunition det gör mig bara stressad speciellt om man kommer till en boss så har man bara några skott kvar.

Håller med där, någon som inte fattat vinken med denna typ av spel... synd. Doom är bara kul med fusket ”All Ammo” på om jag skulle få bestämma..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Som exempel: från start kan du ha 14 shotgun shells i Eternal, 24 när du uppgraderat allt som går. Kontra Doom 2016 där 20 var lägsta, 60 fullt uppgraderat.

Hej Jesper! Jag har nog lagt närmare 25 timmar på Doom Eternal i olika sammanhang nu, känner mig väldigt säker på mitt omdöme. Att kalla det trollbetyg är faktiskt lite drygt, håller du inte med om det? Jag har förövrigt spelat shooters och Doom sedan tidigt 90-tal, jag vet hur hur de fungerar.

Men, vidare till dina reflektioner - de stämmer väldigt bra. Olika vapen för olika situationer och fiender (plus svaga punkter som helst ska slås ut först) gör att djupet i gameplayet ökat avsevärt. Du kan bli ännu bättre på Eternal om lägger manken till och det är som du säger ett högst medvetet beslut från id Software. De tog illa vid sig när folk röjde runt i ett par timmar med super shotgun och sedan kallade spelet repetitivt.

Jag tycker dock att de gått lite väl långt i sina försök att skohorna spelare in i vad de anser är det bästa sättet att lira Doom Eternal. Därför får det 3 i betyg, vilket motsvarar "Bra".

Jag kan säga jag fick inga positiva vibbar av att testa Eternal personligen så kommer inte bli ett köp för min del. Jag saknar lite skräcken från Doom3. Precis som Doom 2016 så känns detta, bara som en utdragen verision som känns precis likadan. Inget nytt, grafiken är inget WOW enligt mig även fast det behövs mer kraft.
Hur spelet är enligt mig, Ja precis lika booring efter några timmar som Doom 2016. Man gör samma sak OM och OM igen. Mapsen är horribelt skapta och känns som någon snabbt bara ritat dessa banor, låtit någon annan fixa till så de ska "flyta" sen go go. Vem som hellst som kan skapa maps kan göra detta bättre. Så detta är misslyckande enligt mig.
Sen är miljöerna i detta, bland de mest tråkiga jag har sett. De är tom sämmre än 2016.

Om jag personligen kan komma på ett shooter som är snabbt (förutom världens bästa Quake1) Serious sam 1! Gud var med oss när man kan möta typ 20000000000 fiender på samma plats och bara njuta av nonstop hålla in knappen för eld.
Ammunition ska inte ta slut i denna typ av spel, de sabbar lite av de man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kan betyda att vi ser liknande resultat framöver från andra releaser?

Kan i en förlängning betyda det, men det beror nog helt på i vilken grad spelstudior anammar och optimerar för Vulkan.

Hade alla gjort det hade vi garanterat sett mer av optimeringens fördelar och troligtvis ett öppet gränssnitt som kan nyttjas på dator och mobil-plattformar i dagsläget.

Jag hoppas absolut på det, för allas del.

Intrycket jag får av dagens spelutveckling är att man hellre sprider ut resurserna på DirectX11, DirectX12, OpenGL samt Vulkan (samt en del Metal för Mac-plattoformen). Dvs. optimeringar kanske uteblir då man hellre rootar för ett visst stöd på en viss plattform för ett visst spel eller applikation.
T.ex:
DirectX för Windows/XBOX
Vulkan för Linux/Android (Nintendo Switch)/PlayStation(kanske även XBOX?)
OpenGL för äldre mjukvaror på alla plattformar
Metal för Mac/IOS.

Vulkan har helt klart en väldigt stor potential att vara konkurrenskraftigt, nu även med inkluderat Raytracing och VR-stöd.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Inte hundra på hur vulkan skalar med kärnor men om CPU begränsar, borde du inte se en större fördel för den gpu som har mer utrymme när du kommer till högre upplösningar i sådant fall, snarare än vad man ser här vilket är att 2080Ti's övertag minskar med högre upplösning?

Det är lite som för DX12, Vulkan kan använda fler kärnor än vad DX11 kan.
Redaktionen sitter på en CPU med ganska vass enkeltrådsprestanda och sex kärnor med HT, jag tror att det skall till ganska mycket innan den chokas.

Kort sagt jag tror som du, att det är GPUn som begränsar inte CPUn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

har FZ hört talas om glory kills? De ger väll ammo

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Callemedskägget:

Jag har haft mina dubier om denna fördjupning i spelmekaniken sedan första gången jag testade Eternal och visst kommer man in i det mer och mer men för mig blev det inte ett roligare spel. När allt väl flyter känner man sig oövervinnlig men de stunderna är alldeles för få. Fler "klick-klick-klick" i vapnen. Och närstriderna är ju egentligen bara för resurserna, alla större fiender har nya attacker när du blir för närgången.

Det kanske blir ytterligare en klyfta mellan Doom-fansen. Detta är trots allt två helt nya och moderna tolkningar på ett kärt och gammalt koncept, medans Eternal har höjt ribban på vad dom tror fansen vill ha mer av. Utvecklarna har ändå visat stor transparens med vad dom ville uppnå så jag tror inte folk, åtminstone dom som någorlunda följt utvecklingen, får en chock. Själv är jag beredd på en ny utmaning, men jag kommer nog snabb märka om det är för mig eller inte. Jag gillade flytet jag fick i 2016 när man skuttade runt, sköt i alla riktningar, bytte till olika vapen och gjorde glorykills när jag behövde liv/ammo.

Skrivet av Ekorrism:

Om jag personligen kan komma på ett shooter som är snabbt (förutom världens bästa Quake1) Serious sam 1! Gud var med oss när man kan möta typ 20000000000 fiender på samma plats och bara njuta av nonstop hålla in knappen för eld.
Ammunition ska inte ta slut i denna typ av spel, de sabbar lite av de man är ute efter.

....men, om du nu klagat över att Doom 2016 och Eternal är repititiva för dig - hur är då att hålla ner musknappen för att skjuta 200 av samma fiende, en efter en, ett så bra exempel på motsatsen? Är det bara jag som missat ironin i det?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Var även fallet i Doom 2016 om man inte spelade "korrekt". Det är ju ett medvetet val för att även ska vara tvungen att vara i närstid och inte bara springa och skjuta på håll. Vi vet ju inte skribentens spelstil, behöver ju inte betyda att det är värre i detta spel.

Jag är inte mycket för det där med att man "måste spela korrekt", men i fallet Doom 2016 (och som det låter betydligt högre grad Eternal) så är ju motorsåg, glory kills osv en integral del av spelmekaniken, så OM man väljer bort detta moment så blir det ju genast svårt.

Skrivet av Callemedskägget:

Som exempel: från start kan du ha 14 shotgun shells i Eternal, 24 när du uppgraderat allt som går. Kontra Doom 2016 där 20 var lägsta, 60 fullt uppgraderat.

Skrivet av Callemedskägget:

Jag har haft mina dubier om denna fördjupning i spelmekaniken sedan första gången jag testade Eternal och visst kommer man in i det mer och mer men för mig blev det inte ett roligare spel. När allt väl flyter känner man sig oövervinnlig men de stunderna är alldeles för få. Fler "klick-klick-klick" i vapnen. Och närstriderna är ju egentligen bara för resurserna, alla större fiender har nya attacker när du blir för närgången.

Jag misstänker lite att skillnaden i åsikter gällande hur detta ser ut att te sig kontra Doom 2016 åtminstone delvis handlar om hur man spelade 2016.
Det här med att fylla på både hälsa och ammunition genom närstrid (glory kills respektive motorsåg), var ju en påtaglig del i spelmekaniken även i Doom 2016. Om man anammade detta i 2016 så *låter* det inte som att det behöver vara ett stort problem att de flyttat fokus i den riktningen vad gäller resurshantering.

Det som skaver lite för mig som läsare är väl att det känns som att recensionen inte riktigt känns vid att spelmekaniken med att fylla på resurserna genom närstridsmoment introducerades i Doom 2016 och att denna mekanik vad det låter fått avgörande betydelse i Eternal, detta samtidigt som ett av de största klagomålen är brist på resurser. Glory kills och motorsåg nämns inte ens i sammanhanget resurshantering.
Och att det skaver handlar INTE om att det spelet behöver ha blivit bättre/roligare till följd av denna mekanik eller att "recensenten har fel", utan just att avsaknaden av det perspektivet gör det svårt för mig att veta hur jag ska tolka recensionen. Om man hårddrar det: var det verkligen resursbrist hela tiden eller spelade recensenten utan att fylla på resurserna?

Med det sagt så har jag ju inte spelat Doom Eternal, jag kanske kommer hålla med om att det blev "för mycket"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nice AMD!

Gör mig ännu mer taggad till Big Navi och Ryzen 3!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Kan man som med DOOM2016 välja att köra spelet i DirectX eller Vulkan?

Enbart Vulkan på PC enligt någon genomgång jag såg tidigare under dagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
@loevet:

Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför pekar båda senaste posterna på framsidan till denna kommentarstråd? Fick n nyss meddelandet att jag inte hade behörighet, men sen kom jag hit.

Precis, varför hamnar kommentarstråden till "Snabbtest: Grafikprestanda i Doom Eternal" hos kommentarstråden till "FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"?

Som det står i första posten, kl 16:15 (då "FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava" publicerades):
"Uppföljaren till hyllade Doom 2016 faller på svagt plattformande och för stort fokus på att jaga ammunition. Läs hela artikeln här" - och länken går till "FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Tråden med kommentarer till artikeln "Snabbtest: Grafikprestanda i Doom Eternal" borde väl länka till artikeln "Snabbtest: Grafikprestanda i Doom Eternal" och ha en egen tråd med första post kl 15:00? Varför hamnar vi här? Och enkelriktat?

Eftersom de första posterna efter den "första" posten kl 16:15 är skrivna efter 15:00 men innan 16:15 och handlar om testet med grafikkort, så antar jag att något har gått fel och tråden till "Snabbtest: Grafikprestanda i Doom Eternal" helt enkelt har kapats av Andreas Eklöv och hans "FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"...

Precis som ett riktigt virus gör. Dags att sätta övriga trådar i karantän.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Oneone:

har FZ hört talas om glory kills? De ger väll ammo

Ja, men du kan ha betydligt mindre ammo i detta och vad är kul med att behöva jaga svaga fiender mitt i en eldstrid. Saxar in ett exempel jag skrev på FZ:

"Du möter ibland riktigt starka fiender, snudd på minibossar, som tar ett par minuter att ha ihjälp. Maurader som exempel, innan du lärt dig kontra hans attacker. under striden kommer du förmodligen få slut på ammo och du kommer förmodligen få låg hälsa. Spelet löser detta genom att regelbundet spawna just svagare demoner under dessa möten så att du i princip hela tiden ska kunna fylla på ammo, armor eller hälsa. Så istället för en intensiv fight måste du regelbundet fly, släppa fokuset på minibossen och istället fylla på de klent tilltagna reserverna.

Uppsidan på detta är som jag försökte förklara i recensionen att du, när allt väl klickar, känner dig smått oövervinnlig. Och det uppstår många "shit, där var jag nära och dö"-situationer som du lyckas rädda genom att göra en glory kill i sista sekund."

Skrivet av toboraton:

Det kanske blir ytterligare en klyfta mellan Doom-fansen. Detta är trots allt två helt nya och moderna tolkningar på ett kärt och gammalt koncept, medans Eternal har höjt ribban på vad dom tror fansen vill ha mer av. Utvecklarna har ändå visat stor transparens med vad dom ville uppnå så jag tror inte folk, åtminstone dom som någorlunda följt utvecklingen, får en chock. Själv är jag beredd på en ny utmaning, men jag kommer nog snabb märka om det är för mig eller inte. Jag gillade flytet jag fick i 2016 när man skuttade runt, sköt i alla riktningar, bytte till olika vapen och gjorde glorykills när jag behövde liv/ammo.

....men, om du nu klagat över att Doom 2016 och Eternal är repititiva för dig - hur är då att hålla ner musknappen för att skjuta 200 av samma fiende, en efter en, ett så bra exempel på motsatsen? Är det bara jag som missat ironin i det?

Många recensenter verkar älska det och jag tror även många spelare kommer att göra det. Samtidigt som det kommer finnas fler av mig som tycker att de tog just de aspekterna lite för långt.

Skrivet av evil penguin:

Jag är inte mycket för det där med att man "måste spela korrekt", men i fallet Doom 2016 (och som det låter betydligt högre grad Eternal) så är ju motorsåg, glory kills osv en integral del av spelmekaniken, så OM man väljer bort detta moment så blir det ju genast svårt.

Jag misstänker lite att skillnaden i åsikter gällande hur detta ser ut att te sig kontra Doom 2016 åtminstone delvis handlar om hur man spelade 2016.
Det här med att fylla på både hälsa och ammunition genom närstrid (glory kills respektive motorsåg), var ju en påtaglig del i spelmekaniken även i Doom 2016. Om man anammade detta i 2016 så *låter* det inte som att det behöver vara ett stort problem att de flyttat fokus i den riktningen vad gäller resurshantering.

Det som skaver lite för mig som läsare är väl att det känns som att recensionen inte riktigt känns vid att spelmekaniken med att fylla på resurserna genom närstridsmoment introducerades i Doom 2016 och att denna mekanik vad det låter fått avgörande betydelse i Eternal, detta samtidigt som ett av de största klagomålen är brist på resurser. Glory kills och motorsåg nämns inte ens i sammanhanget resurshantering.
Och att det skaver handlar INTE om att det spelet behöver ha blivit bättre/roligare till följd av denna mekanik eller att "recensenten har fel", utan just att avsaknaden av det perspektivet gör det svårt för mig att veta hur jag ska tolka recensionen. Om man hårddrar det: var det verkligen resursbrist hela tiden eller spelade recensenten utan att fylla på resurserna?

Med det sagt så har jag ju inte spelat Doom Eternal, jag kanske kommer hålla med om att det blev "för mycket"...

Eternal har betydligt djupare gameplay tack vare fokusen på dessa system men för mig personligen är det inte djupare gameplay som är intressant vad det gäller Doom.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Ja, men du kan ha betydligt mindre ammo i detta och vad är kul med att behöva jaga svaga fiender mitt i en eldstrid. Saxar in ett exempel jag skrev på FZ:

"Du möter ibland riktigt starka fiender, snudd på minibossar, som tar ett par minuter att ha ihjälp. Maurader som exempel, innan du lärt dig kontra hans attacker. under striden kommer du förmodligen få slut på ammo och du kommer förmodligen få låg hälsa. Spelet löser detta genom att regelbundet spawna just svagare demoner under dessa möten så att du i princip hela tiden ska kunna fylla på ammo, armor eller hälsa. Så istället för en intensiv fight måste du regelbundet fly, släppa fokuset på minibossen och istället fylla på de klent tilltagna reserverna.

Uppsidan på detta är som jag försökte förklara i recensionen att du, när allt väl klickar, känner dig smått oövervinnlig. Och det uppstår många "shit, där var jag nära och dö"-situationer som du lyckas rädda genom att göra en glory kill i sista sekund."

Många recensenter verkar älska det och jag tror även många spelare kommer att göra det. Samtidigt som det kommer finnas fler av mig som tycker att de tog just de aspekterna lite för långt.

Eternal har betydligt djupare gameplay tack vare fokusen på dessa system men för mig personligen är det inte djupare gameplay som är intressant vad det gäller Doom.

tänker mig som att det första att när man skadar en fiende så är det bara att köra en glory kill det är lixom det som är tänkt eller fungerar det inte likadant , det blir ett bra flow då tyckte jag i första spelet iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Callemedskägget: Var säkert några år sen som jag skrev här, men måste hålla med dig i recensionen för din del. Det är för mycket fokus på "glorykills" och för lite på att kötta och mata på. Jag har spelat Doom, Doom2 och favoriten Quake1 sedan begynnelsen och detta koncept faller mig inte alls i smaken.
Kunde de inte gjort ett system som var lite mer "oberoende" av glorykills. De som vill leta ammo/hälsa.. och de som hellre vill göra Glorykills istället för att ladda upp vapen och hälsa.

Var nästan sugen att köpa detta spel, men har ångrat mig då det är långt ifrån hur jag vill spela mina spel tyvärr. Ett bra betyg och bra recension!

Permalänk

Spela på en lättare nivå och gör inga glory kills då. Problemet löst.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Oneone:

tänker mig som att det första att när man skadar en fiende så är det bara att köra en glory kill det är lixom det som är tänkt eller fungerar det inte likadant , det blir ett bra flow då tyckte jag i första spelet iaf.

Problemet för mig är att du måste göra det oftare och att det tillsammans med flame belch och motorsågen stjälper mitt flow snarare än hjälper det.
Se exemplet ovan med minobossen.

Skrivet av fiend:

@CalleFZ: Var säkert några år sen som jag skrev här, men måste hålla med dig i recensionen för din del. Det är för mycket fokus på "glorykills" och för lite på att kötta och mata på. Jag har spelat Doom, Doom2 och favoriten Quake1 sedan begynnelsen och detta koncept faller mig inte alls i smaken.
Kunde de inte gjort ett system som var lite mer "oberoende" av glorykills. De som vill leta ammo/hälsa.. och de som hellre vill göra Glorykills istället för att ladda upp vapen och hälsa.

Var nästan sugen att köpa detta spel, men har ångrat mig då det är långt ifrån hur jag vill spela mina spel tyvärr. Ett bra betyg och bra recension!

Tack, och välkommen tillbaka! Hade jag dött bestämma hade det varit hårt knutet till svårighetsgraden. Det är ju det till viss del men låt mig åtminstone uppgradera annonspaketen ytterligare.

Skrivet av FattarNiInte:

Spela på en lättare nivå och gör inga glory kills då. Problemet löst.

Som jag försökt förklara tidigare så hjälper svårighetsgraden till viss del eftersom du kan bära mindre än hälften av ammon gentemot 2016.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Din kritik hade haft lite tyngd bakom sig om det var så att det fanns en massa pickups runtomkring för att fylla på men nu är man ju faktiskt tvingad till att ständigt utföra en massa glory kills vilket blir segt i längden tycker jag.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte nya drivare idag med optimering för DOOM Eternal.
https://www.geforce.com/drivers/results/158880

AMD släppte även nya drivare för DOOM Eternal
https://drivers.amd.com/drivers/beta/win10-radeon-software-ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Glömde ni CPU testa 4,6,8,12 och 16kärnor!!! Troligen så orkar er 6 kärniga CPU inte med att mata 2080ti så kortet kan sträcka ut och förbi AMDs grafikkort.

har hittat ett ett klipp där de kör 2080ti och 9900K 5,3GHz där 2080ti alldrig går i 100% men där CPUn blir rödmakerad varje gång det bir en större strid. https://www.youtube.com/watch?v=rTMA8yTOiys

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Kenneth Ehhh ledsen att säga detta, men det finns en stor sannolikhet att många om inte alla testresultat kan vara fel.

DSO samt kitguru får mycket bättre resultat på åtminstone NVIDIAs kort, men jag tror inte AMD är helt förskonade heller. (Ja, DSO använde tidigare drivers, men det ska inte hjälpa prestandan. Och ja, de körde en annan testscen, men båda ska tydligen tyckt att det var den sämsta sektionen)

Jag hade prövat att köra samma runda utan OCAT med t.ex 2080ti , Radeon VII och kontrollerat med de interna verktygen. Tydligen ska en person ha fått 265FPS med en 2080ti i samma runda i 1440p, och 139 FPS i 4k med samma inställningar. Det tillsammans med det andra är nog tillräckligt för att säga att du borde dubbelkolla igen och försöka hitta vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens spelat spelet och tenderar att hålla med FZ. Jag såg en timme gameplay och tappade suget lite grann. Alldeles för mycket fokus på glory kills, motorsåg och döda fiender när de brinner.
Gillade upplägget i 2016 bättre: Det är du och din hagelbössa - resurser hittar du på marken, och glory kills är en finisher.

Permalänk
Medlem

@Radolov: helt sjukt vilken skillnad! Mitt 2080 super ligger ju på 156 fps i 1440p... I kitguru testet. Nu ser man fram emot fredagen lite extra 😁

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag blev lite orolig att mitt RTX 2060 Super skulle få det svårt, men det spottar ur sig stabila 100 fps i 1440p med allt ögongodis på. Antingen har jag missat något eller så är era resultat lite skeva.

Själva spelet är godkänt, men något hysteriskt.

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite besviken över Doom Eternal. De la till på tok för många upgrades, special abilities, weakpoints, resistances, finishers etc etc. Men det som verkligen sög totalt var det nya ammo\combat systemet. Fy fan va det förstörde spelglädjen med att konstant jaga finishers och soppa till motorsågen. Doom 2016 var helt klart ett bättre spel.