EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Permalänk
Melding Plague

EU uppmanar till lägre Netflix-kvalitet för att sänka belastningen på internet

Infrastrukturen bakom internet är under hårt tryck och EU råder användare till att spara på bandbredden vid videoströmning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur man sa upp netflix innan

Om Netflix hade gjort detta hade det varit rätt komiskt dock.

Vet de snackade om detta på radion imorse om nätet blivit överbelastat.
Fungerar fint här hemma iaf fortfarande.

Permalänk
Medlem

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

480p? då vill man jo inte ens kolla

Permalänk
Medlem

Det lät extremt med 480p! Kommer se fint ut på 55" 4K TVn xD
Kanske man kan slopa 4K och 1080 och köra på 720p på alla streamingsidor, det borde underlätta lite iaf, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att det här var mer än en teoretisk möjlighet. Någon som sitter på/kan hänvisa till info om hur belastningen ser ut i dagsläget jämfört med innan Corona knackade på?

Permalänk
Medlem

Låg upplösning/kvalité = värdelöst att se på.
Nu jobbar jag hemifrån så blir ingen ökad mängd Netflix här ändå.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Precis, lär inte vara några problem att få tag på både utrustning och den mängd personal som behövs just nu...

Permalänk
Lego Master

Alltså jag förstår varför. Jag hoppas bara att månadsavgiften ändras för att återspegla det faktum att jag inte kommer kunna kolla på 4K i nån större utsträckning närmaste veckorna. Annars, vafan ska jag med Premium till?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Detta kommer väl öka pirat nedladdning istället.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Fast 4k osv funkar väl fortfarande eller? Missförstår jag nånting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfo1989:

Det lät extremt med 480p! Kommer se fint ut på 55" 4K TVn xD
Kanske man kan slopa 4K och 1080 och köra på 720p på alla streamingsidor, det borde underlätta lite iaf, men vad vet jag.

S*tan heller 720p ser för jävligt ut på 4k 55. 1080p är det minsta man kan köra utan att det ska se ut som skit.

Som jag förstår det så anpassar netflix efter vad du har för skärm så tittar man på en 1080p skärm så streamar netflix 1080p och försöker inte dunka in 4k på 1080p.

Jag hoppas att det här inte går igenom gör det de så säger jag hejdå till Netflix och mitt förakt och agg mot EU ökar....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det här var fan det värsta jag hört!?
Inte bra för mitt blodtryck detta...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis, lär inte vara några problem att få tag på både utrustning och den mängd personal som behövs just nu...

de lär skjutas in mer fiber å, inte bara fler "switchar"
minns när jag jobbade på¨TDC 2007, då fick vi rout:a om trafik för att folk skulle kunna komma åt Aftonbladet bland TDC´s dåvarande privatkunder, som senare blev AllTele. Den sommarn regnade de mycket å kidsen spelade mycket i sthlm området så vi fick lägga om vissa rutter för att avlasta. men då fanns det bandbredd på andra ställen å ta av. frågan är om det finns det idag

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Fast det löser väl inte problemet med distributionen ut till slutkunden där jag föreställer mig att skillnaden blir störst (även om det mest är en gissning)?

Permalänk

Det säger lite vad det är för folk i världen. Vissa tvingas jobba som inih-lvete nu när det börjar krisa. Andra spenderar mer tid med nöje, troligtvis med samma lön.
Är det så att nöjessaker nu sänker internet för de som arbetar så bör stater gå in och reglera detta precis som de reglerar annat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de lär skjutas in mer fiber å, inte bara fler "switchar"

Mer fiber innebär väl just mer utrustning och personal? Dock vet jag inte om fiberkapaciteten i sig är en begränsande faktor eller om det snarare handlar om utrustningen i varje ände av fibern (något förenklat så klart). Föreställer mig att det inte är själva fiberkabeln i sig som är den begränsande faktorn, iaf inte ut till slutkund.

Permalänk
Medlem

Nån mer som tycker netflix är överskattat? inte sett mycket bra där förutom narcos.

Permalänk
Viking

Ja tack! Kanske man kan spela medans någon annan i huset tittar Netflix. Sitter på 4g Wi-Fi i den eviga väntan på ip-only.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:
Skrivet av DerpMcDerp:

Trodde inte att det här var mer än en teoretisk möjlighet. Någon som sitter på/kan hänvisa till info om hur belastningen ser ut i dagsläget jämfört med innan Corona knackade på?

Undrar just var det eventuellt skulle gå fullt, kanske är det internt i vissa ISPers egna nät, när fler egna kunder än vanligt strömmar video samtidigt?

Just med Netflix arkitektur där de samarbetar med många större ISPer och levererar innehåll från servrar direkt i ISPns nät så borde ju inte trafiken mellan operatörer (t.ex. i knytpunkterna som brukar vara generösa med trafikgrafer) påverkas alls lika mycket...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

480p på 135", nej tack!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det säger lite vad det är för folk i världen. Vissa tvingas jobba som inih-lvete nu när det börjar krisa. Andra spenderar mer tid med nöje, troligtvis med samma lön.
Är det så att nöjessaker nu sänker internet för de som arbetar så bör stater gå in och reglera detta precis som de reglerar annat nu.

När folk frågar hur många som jobbar på min arbetsplats brukar jag svara "hälften".
Märks överallt, t.ex när man är på sjukhus jobbar hälften som fan, medan andra står och tjattrar i korridoren, likadant även där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Trodde inte att det här var mer än en teoretisk möjlighet. Någon som sitter på/kan hänvisa till info om hur belastningen ser ut i dagsläget jämfört med innan Corona knackade på?

Det verkar inte vara jättestor skillnad i knytpunkterna i sverige i alla fall: https://www.netnod.se/ix-stats/sums/Stockholm.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det säger lite vad det är för folk i världen. Vissa tvingas jobba som inih-lvete nu när det börjar krisa. Andra spenderar mer tid med nöje, troligtvis med samma lön.
Är det så att nöjessaker nu sänker internet för de som arbetar så bör stater gå in och reglera detta precis som de reglerar annat nu.

Vad ska man göra medan man är tvingad att stanna hemma från jobbet då? Sitta och gråta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad ska man göra medan man är tvingad att stanna hemma från jobbet då? Sitta och gråta? Är man lite snuvig så är ju Netflix eller onlinespelande perfekt!

Kan rekommendera en bok. Eller om du har en surfplatta, läs lite serier

Permalänk
Inaktiv

720 duger riktigt jäkla bra om det är rätt gjort annars titta på en mindre skärm om du är upplösnings galning. Upplösningen i sig garanterar inte bra kvalite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Trodde inte att det här var mer än en teoretisk möjlighet. Någon som sitter på/kan hänvisa till info om hur belastningen ser ut i dagsläget jämfört med innan Corona knackade på?

Tror inte det är ett stort problem i sverige, men pratade med en fransk kollega som sa att det börjar bli skakigt, deras uppkopplingar är inte dimensionerade för det här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för svammel? Är nätet överbelastat får väl ISPerna trycka in mer/bättre utrustning.

Ja, tryck på knappen bara för fan!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen vi länder som har bra infrastruktur slipper detta. Dock förståeligt nedåt i Europa där dom har sämre nät överlag.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED