Kommer priser att sänkas pga corona?

Permalänk

Kommer priser att sänkas pga corona?

Kommer priser för datorer att sänkas pga corona och den försämrade världsekonomin som det innebär? Bör man vänta för lägre priser eller ska man slå till nu? Har kollat på en bärbar consumer laptop som kostar 16000 men om det kommer bli prissänkningar inom kort framtid kan jag vänta.

Permalänk
Inaktiv

Lol, näh, priser på sånt lär inte sänkas.

Däremot lär priserna på ditt hem gå ner, samt priserna på begagnat.

Permalänk

Vad är det som är "Lol"?

Permalänk
Medlem

Kolla kronans kurs mot dollar. Men konkurser, folk som behöver pengar, kan bli fynd på tradera osv antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Jag är förbryllad över valutorna: USD är snart på 10 kr/$ och EUR snart på 11 kr/€. Är det kronan som försvagas?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är förbryllad över valutorna: USD är snart på 10 kr/$ och EUR snart på 11 kr/€. Är det kronan som försvagas?

Det är den redan. https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek

Ja kronan försvagas och sek är en riktig skräpvaluta men vi kan trösta oss med att noken slaktades ännu mer igår: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155727/usd-nok

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Dollarn ligger redan på 10,20 och Euron på 11,20. Verkar till viss del bero på att valutaspekulanter satsar mer på "säkra" valutor såsom dollar och Euro under sämre tider.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hoppas Sverige inte har för många lån i dollar eller euro. Vore riktigt idiotiskt, dessutom med tanke på att vi nu trycker, och kommer att trycka, pengar, vad det verkar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Priserna kommer mest troligt öka konstant under hela året.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog snarare gå upp pga tillgängligheten störtdyker när inte kineserna jobbar.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Trodde att Kineserna satt igång igen.

Har dock inte hängt med så mycket på sistone i Covid 19 debatten då det skapade massa ångest hos mig och ångest gör inte världen bättre. Menar inte att man ska gömma huvudet i sanden men tycker att man är tvungen att lugna ner sig istället för att bli galen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Då kronan rasar mot euro/dollarn, en minskad efterfrågan samt tillgänglighet/resurs så kommer detta innebära med största sannolikhet att priserna höjs. Vilka produkter eller tjänster som kommer få göra detta är omöjligt att svara på.

Permalänk
Medlem

Priserna på nytt går upp.

Begagnat kommer dock bli billigare då folk säljer elektronik för att få ihop pengar. Säljer många vid samma tillfälle som vid en "ekonomisk kris" så faller priserna ganska snabbt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som många skrivit försvagas kronan, vilket talar för stigande priser. Men om/när butikerna blir tvungna att stänga, antingen tillfälligt pga att samhället stänger ner eller pga kk iom att nerdragningarna leder till att många kommer att bli arbetslösa i Coronavirusets spår är det fullt rimligt att tänka sig att vi kommer att få se kraftiga utförsäljningar.

/M

Permalänk

"Digitimes.com) "DRAM and NAND flash memory contract prices are expected to register double-digit increases in the second quarter of 2020, driven by growing demand for data centers, and enterprise-class SSDs and other applications, according to industry sources."

(Reuters) - Samsung Electronics Co Ltd said on Wednesday the coronavirus pandemic would hurt sales of smartphones and consumer electronics this year, while demand from data centers would fuel a recovery in memory chip markets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardware1234567:

Kommer priser för datorer att sänkas pga corona och den försämrade världsekonomin som det innebär? Bör man vänta för lägre priser eller ska man slå till nu? Har kollat på en bärbar consumer laptop som kostar 16000 men om det kommer bli prissänkningar inom kort framtid kan jag vänta.

Tillgången kommer nog att bli sämre under en period.
Och om efterfrågan är samma som idag eller ökar så kommer resultatet bli högre priser.
Men om efterfrågan minskar för att ingen handlar för att ingen har pengar, så kommer priserna att sjunka.
Och om man handlar med Svensk-En-Krona så lär det bli dyrare i praktiken om inte de svenska säljarna skär ner i sina marginaler.

Sen kommer det naturligtvis komma tillbaks till nivån före hysterin.
Men denna hysteri som pågår just nu är enklare att förutspå än krig och naturkatastrofer, så jag tror att producenterna kommer att anpassa sig i takt med hysterin gällande priserna till grossisterna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.