Moderkort saknar stöd för dual channel RAM?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bozze4evigt:

Här kommer två bilder på grabbens dator
1
2

Och så här ser det ut på min.

3
4

Identiska setups, förutom att jag har Corsair Vengeance DDR4 2666 minnen och han har original Samsung 2666

Du behöver på något sätt ta reda på i vilka slottar DIMM:arna ska sitta om man har två stycken. När det gäller vanliga moderkort står detta alltid i manualen, men det kan man inte räkna med för en märkesdator.

Vill också föreslå att ta riktiga skärmklipp (Print Screen, Snipping Tool eller dylikt) istället för att fota med någon mobilkamera från förra decenniet. Går ju knappt att läsa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GarfieldPower:

Om du läser posten om DDR så ser du att de gör det.

?

Såvitt jag kan uttyda ur TS förvisso rejält svårlästa bilder körs minnena i Single Channel på båda datorerna.

Gissar att du syftar på denna post (länka gärna när du refererar så), men den har ju ingenting med saken att göra. DDR och Dual Channel är ortogonala mot varandra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Jag har provat slot1+slot 2 (båda svarta)
Sen provade jag slot 3+slot 4 (båda blåa)

Tycker du jag ska testa slot 1 + 3 , dvs en av varje färg. Låter inte rätt enligt mig men

Brukar vara 1+3 eller 2+4 enligt egna erfarenheter. På moderkortets spec skall dual channel stödjas. Bör funka.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

För att få dual channel måste du byta plats på minnena så de hamnar i rätt slot ska inte vara svårare än så.

Anledningen till att corsair inte går i 2666 är att det är en XMP profil vilket moderkortet mest troligt saknar stöd för. Orginal samsung däremot är det JEDEC så de ställer in sig automatiskt på den hörge hastigheten.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du behöver på något sätt ta reda på i vilka slottar DIMM:arna ska sitta om man har två stycken. När det gäller vanliga moderkort står detta alltid i manualen, men det kan man inte räkna med för en märkesdator.

Vill också föreslå att ta riktiga skärmklipp (Print Screen, Snipping Tool eller dylikt) istället för att fota med någon mobilkamera från förra decenniet. Går ju knappt att läsa.

På själva moderkortet står det ganska tydligt något i stil med DIMM1 (Slot 1 + Slot 3) och DIMM2 (Slot 2 + Slot 4).
Det jag har provat är 1+3 (blåa) , 2+4 (svarta) samt 1+2 (blå och svart) men inget fungerar. Fortfarande single channel.

Vad gäller kvalitén så är de tagna med en nyare iphone. Forumbilder skalar ner kvalitén. Trycker du dock på "Load full resolution" så bör det inte vara så svårläst..

Skrivet av frong:

Brukar vara 1+3 eller 2+4 enligt egna erfarenheter. På moderkortets spec skall dual channel stödjas. Bör funka.

Stämmer med mina erfarenheter också. Och att döma av moderkortets upplägg med färgschema och benämning så är det 1+3 eller 2+4.

Skrivet av PeNMaX:

För att få dual channel måste du byta plats på minnena så de hamnar i rätt slot ska inte vara svårare än så.

Anledningen till att corsair inte går i 2666 är att det är en XMP profil vilket moderkortet mest troligt saknar stöd för. Orginal samsung däremot är det JEDEC så de ställer in sig automatiskt på den hörge hastigheten.

Har testat olika kombinationer, förutom slot 2+3, men om inte 1+4 fungerar så är jag skeptisk till att 2+3 gör det.
Benämningen ser ut att vilja ha 1+3 eller 2+4, vilket då är samma färg på slotsen.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bozze4evigt:

På själva moderkortet står det ganska tydligt något i stil med DIMM1 (Slot 1 + Slot 3) och DIMM2 (Slot 2 + Slot 4).
Det jag har provat är 1+3 (blåa) , 2+4 (svarta) samt 1+2 (blå och svart) men inget fungerar. Fortfarande single channel.

Ja, då tycker jag allt att du har provat det du borde med avseende på slottarna. Har inget annat förslag på rak arm.

Citat:

Vad gäller kvalitén så är de tagna med en nyare iphone. Forumbilder skalar ner kvalitén. Trycker du dock på "Load full resolution" så bör det inte vara så svårläst..

Ja, där fanns visst en sådan knapp om man verkligen letade efter den. Det finns ändå goda skäl att hålla sig till normala skärmklipp, så slipper folk sådana extrasteg och att ladda in 6–7 MB per bild som egentligen borde vara typ 400 kB. Går även utmärkt att bädda in bilder direkt i forumet (varvid ju skälen är än starkare att inte överdriva filstorleken med en faktor 15):

[img]https://example.com/image.png[/img]

Med Better SweClockers kan du till och med klistra in flera bildlänkar på varsin rad, markera dem och med ett klick på knappen Bädda in bilder (mellan länk och förstoringsglas) bädda in alla på samma gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Här kommer två bilder på grabbens dator
1
2

Och så här ser det ut på min.

3
4

Identiska setups, förutom att jag har Corsair Vengeance DDR4 2666 minnen och han har original Samsung 2666

1 & 2 körs i 2666 MHz.
3 & 4 körs i 2133 MHz.

Kolla med HP vilka minnen som är kompatibla om Du tvunget måste ha 2666 MHz(jag tror inte att Du själv märker skillnaden i något spelande). Kingston har t.ex. inte ett enda minne som är specifikt kompatibelt med din dator(kanske jag som söker på fel vis?)

Samsung:arna verkar inte ha problem men dina Hynix minnen stannar upp vid 2133 MHz.

Angående enkel/dubbla kanal(er) så kanske det kan vara att någon ben i CPU sockeln inte får kontakt som det skall med CPU:n. Men jag hade först misstänkt någon inställning i BIOS/UEFI, om det ens går att själva ställa om på en sådan dator.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Bozze4evigt: Ser ju att alla 16 GB hittas i båda systemen i alla fall.
Så då är ju frågan i vilka portar de skall sitta för att få Dual-channel att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

På själva moderkortet står det ganska tydligt något i stil med DIMM1 (Slot 1 + Slot 3) och DIMM2 (Slot 2 + Slot 4).
Det jag har provat är 1+3 (blåa) , 2+4 (svarta) samt 1+2 (blå och svart) men inget fungerar. Fortfarande single channel.

Har testat olika kombinationer, förutom slot 2+3, men om inte 1+4 fungerar så är jag skeptisk till att 2+3 gör det.
Benämningen ser ut att vilja ha 1+3 eller 2+4, vilket då är samma färg på slotsen.

Dina Dimm slotar är numrerade från cpu ut åt höger 1,2,3 & 4, går att se längst upp mellan slotarna om du kollar.
Det normala brukar vara att slot 2svart och slot 4blå är första val för dual channel.
Om inte det går så är det slot 1svart och slot 3blå.
Alla andra combos skulle ge singel 16 eller singel 8.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm