Blir 2022 året för Linux på skrivbordet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Återigen, Linux är inte till för att behaga den stora massan. Linux är ett icke-central dynamiskt system där det är upp till varje enskild individ att utforma det enligt dennes preferenser. Det är ett system som blir till vad du gör det till. Linux håller inte dig i handen. Det finns ingen central som bestämmer vad du ska göra. Det är det fina med Linux, att den kan formas till vad som helst.

Precis. Och just därför är det dömt att för evigt vara ett system i periferin. Så svaret på TS fråga är nej.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Precis. Och just därför är det dömt att för evigt vara ett system i periferin. Så svaret på TS fråga är nej.

Att kalla världens mest välanvända OS-kärna för ett "system i periferin" är kanske att ta i. Det är totalt dominerade både på serversidan, framförallt molnet, och i inbyggda system. Det är så dominerade i molnet att Microsoft från och med nästa Windows 10 kommer skeppa en Linux-kärna med varje Windows (WSL2), det då man känner sig tvingade för att utvecklare inte ska tvingas lämna Windows som desktop OS (Microsoft är ju övertygade om att Windows framgång helt ligger i att man varit väldigt duktigt på att tilltala utvecklare).

Fast Linux är egentligen bara är kärnan, ett OS är betydligt med. Ubuntu är ett OS, ChromeOS är ett annat OS och Android är ett tredje. Alla kör samma kärna, det är trivialt att skriva program som fungerar på alla tre OS, men de delar egentligen bara OS-kärna.

ChromeOS har potential att något år faktiskt infria "året för Linux desktop", Ubuntu, Fedora, Arch etc lär knappast lyckas med det.

Själv kör jag primärt Ubuntu då systemen jag jobbar med verkar vara allt för stora för att hanteras effektivt på Windows. Slutprodukterna kör RTOS (inte Linux) och varierande CPU-arkitekturer, primärt ARM och x86. Så finns egentligen ingen inbyggd fördel för Linux, men ändå är det långt mer effektivt.

Skrev tidigare i tråden att vi hade ett omvänt problem, hos oss kör de flesta utvecklare någon form av Linux (primärt Ubuntu) medan vi fortfarande har stora kunder inom områden där Windows är allenarådande. Det är stora prestandaproblem med utvecklingsmiljön under Windows.

Verkar som just detta problem löste sig på, för oss, tänkbara bästa sätt: inom dessa viktiga områden händer rätt mycket nu, allt handlar så klart om "molnet". Molnet har fått dessa företag som alltid utvecklat på Windows (åter igen mot RTOS OS, slutprodukten kör inte Windows) att verkligen fundera på situationen och trenden är glasklar: i samband med övergång till "molnet" kommer nästan i 100 % av fallen också ett krav att det räcker med att endast stödja Linux som byggplattform!

Det betyder inte att 2022 blir året då Linux tar över skrivbordet, men en trend där allt större andelar av IT-företagen i praktiken kräver att utvecklarna jobbar i Linux miljö (vilket inte kräver Linux på desktop, Docker på MacOS fungerar också samt även Windows 10 när WSL2 släpps skarpt) kommer få en väldigt viktigt grupp att känna sig väldigt bekväma i Linux. Förhoppningsvis medför detta att ramverk som Electron (används av t.ex. Visual Studio Code) blir allt mer populär då det ger enkelt stöd för Windows, MacOS och Linux.

Sedan har flyttas ju allt mer mot webbläsaren, den är idag det viktigaste OS vi har på skrivbordet (ChromeOS vore DoA utan denna trend). Det är ju den optimala lösningen, i det läget är OS utöver en fungerande webbläsare (att få en modern webbläsare att snurra effektivt är dock inte en låg ribba just då de är så komplexa) allt mindre viktigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Att kalla världens mest välanvända OS-kärna för ett "system i periferin" är kanske att ta i. Det är totalt dominerade både på serversidan, framförallt molnet, och i inbyggda system. Det är så dominerade i molnet att Microsoft från och med nästa Windows 10 kommer skeppa en Linux-kärna med varje Windows (WSL2), det då man känner sig tvingade för att utvecklare inte ska tvingas lämna Windows som desktop OS (Microsoft är ju övertygade om att Windows framgång helt ligger i att man varit väldigt duktigt på att tilltala utvecklare).

Fast Linux är egentligen bara är kärnan, ett OS är betydligt med. Ubuntu är ett OS, ChromeOS är ett annat OS och Android är ett tredje. Alla kör samma kärna, det är trivialt att skriva program som fungerar på alla tre OS, men de delar egentligen bara OS-kärna.

ChromeOS har potential att något år faktiskt infria "året för Linux desktop", Ubuntu, Fedora, Arch etc lär knappast lyckas med det.

Själv kör jag primärt Ubuntu då systemen jag jobbar med verkar vara allt för stora för att hanteras effektivt på Windows. Slutprodukterna kör RTOS (inte Linux) och varierande CPU-arkitekturer, primärt ARM och x86. Så finns egentligen ingen inbyggd fördel för Linux, men ändå är det långt mer effektivt.

Skrev tidigare i tråden att vi hade ett omvänt problem, hos oss kör de flesta utvecklare någon form av Linux (primärt Ubuntu) medan vi fortfarande har stora kunder inom områden där Windows är allenarådande. Det är stora prestandaproblem med utvecklingsmiljön under Windows.

Verkar som just detta problem löste sig på, för oss, tänkbara bästa sätt: inom dessa viktiga områden händer rätt mycket nu, allt handlar så klart om "molnet". Molnet har fått dessa företag som alltid utvecklat på Windows (åter igen mot RTOS OS, slutprodukten kör inte Windows) att verkligen fundera på situationen och trenden är glasklar: i samband med övergång till "molnet" kommer nästan i 100 % av fallen också ett krav att det räcker med att endast stödja Linux som byggplattform!

Det betyder inte att 2022 blir året då Linux tar över skrivbordet, men en trend där allt större andelar av IT-företagen i praktiken kräver att utvecklarna jobbar i Linux miljö (vilket inte kräver Linux på desktop, Docker på MacOS fungerar också samt även Windows 10 när WSL2 släpps skarpt) kommer få en väldigt viktigt grupp att känna sig väldigt bekväma i Linux. Förhoppningsvis medför detta att ramverk som Electron (används av t.ex. Visual Studio Code) blir allt mer populär då det ger enkelt stöd för Windows, MacOS och Linux.

Sedan har flyttas ju allt mer mot webbläsaren, den är idag det viktigaste OS vi har på skrivbordet (ChromeOS vore DoA utan denna trend). Det är ju den optimala lösningen, i det läget är OS utöver en fungerande webbläsare (att få en modern webbläsare att snurra effektivt är dock inte en låg ribba just då de är så komplexa) allt mindre viktigt.

Jo, jag skulle specificerat att jag menade på desktop men jag valde slagkraftighet över tydlighet.

Men den här saken att allt mer flyttar till webben betyder inte nödvändigtvis att man kommer att köra Linux. Chansen finns förstås, men som sagt så är det få saker som klår en Ipad eller Chromebook för dessa personer som inte har mer krav än en browser typ. Sen kan man förstås diskutera huruvida ChromeOS eller Android är Linux och så, men hur som helst så är det ju inte riktigt Linux i den bemärkelsen som vi diskuterar här.

Samtidigt är det ju något liknande som krävs tror jag, att något stort företag som bygger datorer gör en trovärdig commitment till Linux, sannolikt med någon egen distribution, och garanterar support och där man kan vara hyfsat säker på att supporten och stödet kommer att finnas kvar under en längre period. Och för att "vi" ska bli nöjda så får det ju inte vara så nedlåst som ChromeOS eller för den delen Android.

Permalänk
Medlem

Har nu gått över från win 10 till Linux mint, supernöjd. Gick via Ubuntu 18.04 men hade massa problem med bla grafikkortet (1070) men på LM så funkar det bra. Kör "Northguard" via Steam och deras Proton, tillsammans med Nvidias drivrutiner, funkar fint. Inte direkt hardcore gamer men verkar funka bra med tyngre titlar oxå som ex GTA (https://www.protondb.com/)

Permalänk
Medlem

Med tanke på CloudAct så önskar jag att det fanns ett riktigt alternativ till Windows men det är bara att inse att det inte gör det och definitivt inte kommer finnas innan 2022. Sedan har vi applikationer som måste porteras… nä, vi får nog vänta till 2030 innan vi får EUnix 1.0 som inte NSA kan grotta i.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@tapaza80:
Tips till nästa gång: Till vanligt hemmabruk lönar det sig generellt sett att välja aktuell stabil version av distributioner som Ubuntu, istället för att välja LTS-versionerna. Det har snart gått två år sen 18.04 släpptes, så saker är inte nödvändigtvis så purfärska i den distron längre, medan 19.10 är rätt up-to-date.

(Men gillar du Mint är det knappast någon ide att byta bara för bytandets skull.)

Permalänk
Inaktiv

Gillar Zorin, är de bästa jag kört, körde ubuntu förut med tycker Zorin är mer likt Windows vilket jag gillar.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Med tanke på CloudAct så önskar jag att det fanns ett riktigt alternativ till Windows men det är bara att inse att det inte gör det

Det beror ju på, är väl vad den här tråden kommit fram till. Mina datorer hemma kör enbart Linux sen det blev klart vad en "uppgradering" till Windows 10 skulle komma att innebära. En period innebar det vissa begränsningar vad gällde spel: Sånt som funkade via Wine eller som var skrivet för eller portat till Linux, inklusive emulatorer. Jag upplevde mig inte särskilt handikappad av det då heller, men sen Valve släppte Steam och Proton har jag verkligen inte upplevt mig vara begränsad alls i spelväg.
Och då kör jag i princip en vanilla Ubuntu/Gnome installerad från USB-sticka och utan att göra annat än att tacka ja till uppdateringar och uppgraderingar efterhand som de kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det beror ju på, är väl vad den här tråden kommit fram till. Mina datorer hemma kör enbart Linux sen det blev klart vad en "uppgradering" till Windows 10 skulle komma att innebära. En period innebar det vissa begränsningar vad gällde spel: Sånt som funkade via Wine eller som var skrivet för eller portat till Linux, inklusive emulatorer. Jag upplevde mig inte särskilt handikappad av det då heller, men sen Valve släppte Steam och Proton har jag verkligen inte upplevt mig vara begränsad alls i spelväg.
Och då kör jag i princip en vanilla Ubuntu/Gnome installerad från USB-sticka och utan att göra annat än att tacka ja till uppdateringar och uppgraderingar efterhand som de kommer.

Ja allt beror på ut vilket perspektiv man betraktar saker och ting. Tittar vi på konsumentsidan tror jag konsoler kommer ta över mer och skjuta eventuell Linux-boom på framtiden ytterligare utan att kanibalisera på Windows men hur det blir med det återstår att se.
Tänkte mest kommersiella tillämpningar när jag skrev inlägget. Allt kan inte och lämpar sig inte för att köras i HTML5 vilket ställer krav på programtillgänglighet och de *nix distributioner jag sett har då lite att brottas med när det kommer till ergonomin. Hur det ser ut med centraliserad IT-administration/hantering vet jag inte men är såklart något som också måste vara utvecklat. Windows hårdvarukompabilitet är också svårslagen enligt min erfarenhet.
Nä, oavsett synsätt eller användningsområde tror jag Windows kommer gå segrande ur denna strid. Inte ens Apple kommer kunna ändra på detta. Det är såklart spekulationer och även om jag är skeptisk så önskar jag verkligen att det fanns ett alternativ. Gillar inte dominansen från nordamerikanska bolag som styr och ställer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja allt beror på ut vilket perspektiv man betraktar saker och ting. Tittar vi på konsumentsidan tror jag konsoler kommer ta över mer och skjuta eventuell Linux-boom på framtiden ytterligare utan att kanibalisera på Windows men hur det blir med det återstår att se.
Tänkte mest kommersiella tillämpningar när jag skrev inlägget. Allt kan inte och lämpar sig inte för att köras i HTML5 vilket ställer krav på programtillgänglighet och de *nix distributioner jag sett har då lite att brottas med när det kommer till ergonomin. Hur det ser ut med centraliserad IT-administration/hantering vet jag inte men är såklart något som också måste vara utvecklat. Windows hårdvarukompabilitet är också svårslagen enligt min erfarenhet.
Nä, oavsett synsätt eller användningsområde tror jag Windows kommer gå segrande ur denna strid. Inte ens Apple kommer kunna ändra på detta. Det är såklart spekulationer och även om jag är skeptisk så önskar jag verkligen att det fanns ett alternativ. Gillar inte dominansen från nordamerikanska bolag som styr och ställer.

Det är ingen tvekan om att Linux eller macOS inte blir (tillnärmelsevis) lika stora som Windows på skrivbordet under överskådlig tid. Men ju fler som är beredda att använda alternativ - eller ännu hellre: bidra till dem - desto fler kommer att se alternativen som just möjliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@tapaza80:
Tips till nästa gång: Till vanligt hemmabruk lönar det sig generellt sett att välja aktuell stabil version av distributioner som Ubuntu, istället för att välja LTS-versionerna. Det har snart gått två år sen 18.04 släpptes, så saker är inte nödvändigtvis så purfärska i den distron längre, medan 19.10 är rätt up-to-date.

(Men gillar du Mint är det knappast någon ide att byta bara för bytandets skull.)

Mm insåg det, var rädd att LM inte ska vara lika stabil som Ubuntu men ville helst ha LM då jag gillar gränssnittet

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller för Blue-Ray?
Kan man WINE'a PowerDVD 19 tro, ser inge bra ut om man kollar in WINEdb om dem äldre versionerna iaf.
Alternativt annat sätt som går under lagligt/fair use?
*gnäll*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Vad är det som gäller för Blue-Ray?
Kan man WINE'a PowerDVD 19 tro, ser inge bra ut om man kollar in WINEdb om dem äldre versionerna iaf.
Alternativt annat sätt som går under lagligt/fair use?
*gnäll*

Så vitt jag kan förstå så ska det fungera fint att spela upp Bluray med VLC.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur det ser ut med centraliserad IT-administration/hantering vet jag inte men är såklart något som också måste vara utvecklat. Windows hårdvarukompabilitet är också svårslagen enligt min erfarenhet.

OpenLDAP fungerar finfint, såtillika vnc, NFS, automount osv.

Bra hårdvarukompatibilitet i Windows? :S Jag har (minst) fyra enheter här hemma (2 olika USB-handkontroller, skrivare och grafikkort) som är omöjliga att få igång i Windows men som fungerar direkt jag kopplar in dem i Linux.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej försök att hålla en god ton mot varandra utan att kalla varandra för något nedvärderande etc.!

Personliga debatter el. agendor kan tas i pm med varandra istället, Tack!

Mvh

Tiamat/Moedrator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Så vitt jag kan förstå så ska det fungera fint att spela upp Bluray med VLC.

Man får nog installera lägga till ytterligare tillägg för VLC om den ska klara spela upp (Alla) skyddade inköpta skivor och lite osäker om detta är helt legit att utöva om man ska vara petig med nycklar och allt vad det heter, skulle kanske skaffat en stationär spelare istället.
Nån advokat online här?

Ps, jao e snäll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

lite osäker om detta är helt legit att utöva
Nån advokat online här?

Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Haleluljah! May the privat kopia of my blå-ray for Linux begin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Haleluljah! May the privat kopia of my blå-ray for Linux begin, here is my kvitto!

Åtminstone förut hade man rätt att kringgå spärrar om det inte fanns något annat sätt att spela upp media på den enhet man använder. Möjligt att detta är borttagit?

Permalänk
Medlem

Var osäker om detta för nån dag sen och fick leta fram denna info jag postade efter som under Windows 10 så har jag PowerDVD inga problem, men under Linux så är jag osäker på om det programmet ens finns eller funkar under WINE, får antagligen köra med VLC och kringå/trixa för att just kunna se på filmen som jag lovligen har införskaffat och verkligen har tillgång till bortom all tvivel herr/madam domare. *här är den inkl kvitto*

Sen har vi ju som alla känner till, Copyswede som tar ut avgift för att allt ska kännas rättvist för hela detta systemet
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Hade jag inte fått göra detta så hade det varit en såndära stör'o käpp för Linux, men det är tillåtet att lösa för privat (ej pirat) bruk vågar jag påstå. (I Sverige)

Copyswedes funktion
Enligt ett EU-direktiv kan medlemsstaterna göra en inskränkning i rättighetshavarnas ensamrätt genom att tillåta privatkopiering av utgivet eller publicerat upphovsrättsligt skyddat material. I direktivet anges det att denna inskränkning får göras under förutsättning att rättighetshavarna erhåller kompensation för detta. I Sverige tillses detta genom privatkopieringsersättningen.

Nu är detta gjort iaf för en som undrade så slipper andra och japp, det går att kolla på Blue-Ray I Linux (det löste sig)

Nu till det roliga, vilken Linux-dist... engage distro-hopping..

Ps, ser att Sweclockers har paragrafer med så, det var nog allt jag har att säga om detta, ni kan komma tillbaka nu..

Permalänk
Medlem

Tycker att Steam Proton kommit låååångt när det gäller spel, lite småfantastiskt faktiskt och ser att Ubuntu har mest framgång just nu med det, velar mellan Ubuntu-smaker eller Manjaro.. hmm..
Och vill jag ha tillbaka en EQ som funkar utan klydd så kan man ju lika bra dra över och besöka Thomann..
Musikskapande och grafik går ju redan att lösa, tror jag klarar detta innan 2022..
Bra jobbat pingvin'ers!

Permalänk
Medlem

Finns ju en sak till, och det är att Edge är bra på streaming och av någon anledning.. så stöder inte andra browsers ens 1080p ur lådan och nu fick jag se att Edge Chromium kommer till Linux! fick bara leta upp var detta är bekräftat..
https://answers.microsoft.com/en-us/microsoftedge/forum/all/w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Finns ju en sak till, och det är att Edge är bra på streaming och av någon anledning.. så stöder inte andra browsers ens 1080p ur lådan och nu fick jag se att Edge Chromium kommer till Linux! fick bara leta upp var detta är bekräftat..
https://answers.microsoft.com/en-us/microsoftedge/forum/all/w...

"Bra på streaming" är för att Microsoft inte har låtit de andra webbläsarna dra nytta av native hårdvaru-decoding av videoklipp via webbläsarna. Därför Netflix t.ex. har flytit på bäst hos Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"Bra på streaming" är för att Microsoft inte har låtit de andra webbläsarna dra nytta av native hårdvaru-decoding av videoklipp via webbläsarna. Därför Netflix t.ex. har flytit på bäst hos Edge.

Deeet kände jag inte till, ennu en anledning att hysa agg mot MS och bli pingvin?
Skulle Firefox t.ex stöda 1080p under Linux redan idag då där Microsoft inte bestämmer då?
Om inte, så lär väl Edge Chromium göra det under Linux, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Deeet kände jag inte till, ennu en anledning att hysa agg mot MS och bli pingvin?
Skulle Firefox t.ex stöda 1080p under Linux redan idag då där Microsoft inte bestämmer då?
Om inte, så lär väl Edge Chromium göra det under Linux, hoppas jag.

Troligtvis:
https://www.pcworld.com/article/3095259/confirmed-only-micros...

Permalänk
Medlem

@JeanC:
Tack för länken JeanC! jag ska testa spendera lite tid (eller mycket) med Manjaro och ta en titt på vad det finns för lösningar där via AUR eller deras "nya" Bauh och Firefox extensions och vad har vi, lättare att upptäcka när man andvänder det.

Permalänk
Avstängd

@JeanC: @Ludde72: Det handlar inte om MS, Netflix kräver viss typ av DRM för högre upplösningar och det är bara ett OS "native browser" som kan hantera det, så Edge på Windows, Safari på OSX och Chrome på ChromOS. På Linux går det inte alls vad jag förstår, på grund av att Linux inte stöder detta DRM om jag har fattat saken rätt.

Permalänk
Inaktiv

En fråga, om jag drar hem en zip fil eller rar fil i Linux så får jag ofta upp felmeddelande Fatal error eller fel kod 4.

Bootar jag ut från Linux och startar om datorn och loggar in i Windows och sedan letar upp samma fil på min Linux home disk så är de aldrig några problem att packa upp exakt samma fil med winrar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

@JeanC: @Ludde72: Det handlar inte om MS, Netflix kräver viss typ av DRM för högre upplösningar och det är bara ett OS "native browser" som kan hantera det, så Edge på Windows, Safari på OSX och Chrome på ChromOS. På Linux går det inte alls vad jag förstår, på grund av att Linux inte stöder detta DRM om jag har fattat saken rätt.

Det löjliga är att Widewine DRM appliceras på innehållet av Linuxservrar (eller kanske BSD, i Netflix fall), men de har inte brytt sig om att släppa en klient till samma operativsystem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

En fråga, om jag drar hem en zip fil eller rar fil i Linux så får jag ofta upp felmeddelande Fatal error eller fel kod 4.

Bootar jag ut från Linux och startar om datorn och loggar in i Windows och sedan letar upp samma fil på min Linux home disk så är de aldrig några problem att packa upp exakt samma fil med winrar.

Vad var frågan?
Vad använder du för program för att försöka packa upp filen i Linux?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@anon301768: Förmodligen saknar du paketen för att packa upp rar och zip.
Kör du en Debian baserad dist, testa att söka efter rar, unrar, zip och unzip i Synaptic.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)