Övervakningskamera utomhus

Permalänk
Medlem

Övervakningskamera utomhus

Tjenare! Jag skulle vilja ha en utomhuskamera på vår bakgård hemma som är helt insynsskyddad. Och jag skulle vilja ha inspelning vid rörelsedetektion. Vad finns det för valmöjligheter? Ser ju att Dlink har många varianter. Hur smidigt är det? Om dom detekterar rörelse och börjar spela in, hur sparas det då? Går det rakt upp på en molntjänst då? Och ansluter man 230V och kör sen wifi?
Vilken kamera föreslår ni?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft den här utomhus nån månad mest för att jag inte riktigt vet vad jag ska ha den till än, och den är inte avsedd för annat än inomhusbruk, men har fungerat finfint

https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror...

Är tanken att du ska ha den ute permanent är det kanske bättre att satsa på en som faktiskt är till för att klara det. just nu väldigt bra pris på denna:

https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Tjenare! Jag skulle vilja ha en utomhuskamera på vår bakgård hemma som är helt insynsskyddad. Och jag skulle vilja ha inspelning vid rörelsedetektion. Vad finns det för valmöjligheter? Ser ju att Dlink har många varianter. Hur smidigt är det? Om dom detekterar rörelse och börjar spela in, hur sparas det då? Går det rakt upp på en molntjänst då? Och ansluter man 230V och kör sen wifi?
Vilken kamera föreslår ni?

Tack för all hjälp!

utomhus kör jag hikvision, har både kina version (om flashade) och eu version, får du tag i en lite äldre kina version kan du flasha om den till eu version (dom är väldigt mycket billigare i kina utförande) hikvision driver du vanligen med poe (via nätverkskabel) men det går naturligtvis driva dom med 220v om man nu vill göra det. mina första hikevison har nu suttit i över 11år ute både ptz och fasta, strular aldrig. bilden är riktigt bra, jag kan utan problem tex läsa tåg tiderna på ca 200 meter med min ena ptz kamera med 20x zoom

när det gäller inspelning, antingen till minnes kort på vissa modeller, eller till dator/nas eller till en nvr eller så som jag kör nu, en av mina smart boxar har appen tinycam Pro installerat och agerar hdd. kamerorna kör jag genom HA som en del av larmet och styrning för vissa scener. smidig lösning är annars en raspberry eller liknade.

tänk också på vilken vinkel du vill ha på linsen, väldigt många köper en kamera som har alldeles för snäv vinkel så man tappar väldigt mycket av området man vill bevaka, bäst enligt mig är antingen en kamera med bred vinkel och väldigt hög megapixel eller en med zoom. sedan är högtalare och mic ett bra tilläg om man vill skrämma skiten ur den som gör något dumt.

Har du svårt att få till kabel till kameran skulle jag tittat på ring, deras kan drivas med solpanel, (finns att köpa till)
jag har haft flera av deras ringklockor med kamera och dom funkar perfekt med bred vinkel som går zooma in.
tyvärr åker man dock på en abonnemangs avgift om man vill spara klipp. (är dock billigt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vet du möjligtvis vilka modeller det är på dina hikvision kameror? Speciellt den som kan se på 200 meters avstånd, låter väldigt intressant.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Vet du möjligtvis vilka modeller det är på dina hikvision kameror? Speciellt den som kan se på 200 meters avstånd, låter väldigt intressant.

ingen aning, jag köpte dom från en kille jag lärde känna i china för 10-12år sedan som jobbade med hikvision,
bör dock inte vara så svårt att hitta, finns inte så många hikvision kamerar med 20x zoom vad jag vet.
jag kan testa att köra in hikvisions egna mjukvara för att se om det går utläsa modellen. (är nog ändå dags att uppdatera dom, det var ett par år sedan sist

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salsa:

Själv har jag haft den här utomhus nån månad mest för att jag inte riktigt vet vad jag ska ha den till än, och den är inte avsedd för annat än inomhusbruk, men har fungerat finfint

https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror...

Är tanken att du ska ha den ute permanent är det kanske bättre att satsa på en som faktiskt är till för att klara det. just nu väldigt bra pris på denna:

https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror...

Tack! Detta ska jag kolla in. Följer det med mjukvara/app mm till den Yi ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

utomhus kör jag hikvision, har både kina version (om flashade) och eu version, får du tag i en lite äldre kina version kan du flasha om den till eu version (dom är väldigt mycket billigare i kina utförande) hikvision driver du vanligen med poe (via nätverkskabel) men det går naturligtvis driva dom med 220v om man nu vill göra det. mina första hikevison har nu suttit i över 11år ute både ptz och fasta, strular aldrig. bilden är riktigt bra, jag kan utan problem tex läsa tåg tiderna på ca 200 meter med min ena ptz kamera med 20x zoom

när det gäller inspelning, antingen till minnes kort på vissa modeller, eller till dator/nas eller till en nvr eller så som jag kör nu, en av mina smart boxar har appen tinycam Pro installerat och agerar hdd. kamerorna kör jag genom HA som en del av larmet och styrning för vissa scener. smidig lösning är annars en raspberry eller liknade.

tänk också på vilken vinkel du vill ha på linsen, väldigt många köper en kamera som har alldeles för snäv vinkel så man tappar väldigt mycket av området man vill bevaka, bäst enligt mig är antingen en kamera med bred vinkel och väldigt hög megapixel eller en med zoom. sedan är högtalare och mic ett bra tilläg om man vill skrämma skiten ur den som gör något dumt.

Har du svårt att få till kabel till kameran skulle jag tittat på ring, deras kan drivas med solpanel, (finns att köpa till)
jag har haft flera av deras ringklockor med kamera och dom funkar perfekt med bred vinkel som går zooma in.
tyvärr åker man dock på en abonnemangs avgift om man vill spara klipp. (är dock billigt)

Tack! Ja men Hik-vision har jag hört bra om. Ring och solpanel låter intressant, ska jag också kolla upp! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Tack ska jag kolla upp!

Permalänk
Medlem

Ja detta paketet har ju allt! Tack!

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju Arlo som är helt trådlösa, batteri och WiFi.
Personligen är jag ett fan av varken eller utan föredrar ethernet med PoE.

Hursomhelst behöver du fundera över vart inspelningarna ska sparas, tyvärr är bra lösningar inte gratis. Lokal lagring på minneskort har ju sina uppenbara nackdelar. Molntjänster kräver ju ofta ett abonnemang för vettig funktionalitet/kvalitet. Lokal lagring kräver ju någon form av server, har du i övrigt behov av en NAS kan ju Synology vara ett alternnativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Ja detta paketet har ju allt! Tack!

Jag kör Arlo Ultra (4K) och jag är riktigt nöjd. Gick från Arlo Pro (720p) till dessa och det var ett riktigt lyft. Arlo Pro gav betydligt fler "falsklarm" och var inte alls lika stabila som Ultra. Sedan så är bildkvaliteten milsvid.

Jag kan absolut rekommendera Arlo-system om man vill ha något enkelt att manövrera och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Tack! Detta ska jag kolla in. Följer det med mjukvara/app mm till den Yi ?

Ja, Yi har egen app, annars är de en del av Xiaomis ekosystenm, så man kan använda Mi Home också

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Jag är inne på dessa: https://www.eufylife.com/products/variant/eufycam-2c-2cam-kit...
Någon som har testat? Är likt Arlo trådlösa och går på batteri aktiveras bara vid rörelser samt igenkänning av människor. Vill kunna koppla mot Google home. Verkar vara prisvärda 2000:- för två kameror från tyskland.