Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Det låter ju väldigt smidigt! Jag ska undersöka det närmare

Förövrigt! Någon som har en åsikt om huruvida det är värt att kopiera över data med eller utan en parity drive igång?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Igår kom jag återigen på varför jag gick tillbaks till Unraid från en ren xubuntu burk (som i stor sett var alla hd utdelade med smb+torrent prg o ingen mer).
Mitt "NAS äventyr" började med windows xp sen till 7 fortsatte till unraid, provade xubuntu i 2-3mån, gick tillbaks till unraid (kört det i 5-6år nu) o denna test/tillbaks till unraid.

Jag har ett tag funderat på nån annan lösning som tex openmediavault med snapraid då nästan ingen data ändras på dom flesta av mina diskar på år förutom att ta bort film/tv och ingen stor katastrof att råka "få tillbaks" en film heller två om snapraid ej uppdaterats nyligen vid en eventuell hd olycka.
Och unraid jag körde var rätt gammalt då NUT som min ups kräver fungerade bra under ett bra tag, men fick problem under en rätt lång tid under "nyare" unraid kommer ej ihåg vilka releaser det handlade om dock.

Men hade ingen lust o bråka med nut/ups som många fått göra och även efter att dom fått det att funka vid snabb tester så fanns problem kvar för vissa som bara kom upp efter unraid varit igång ett tag.
Så nope stannade kvar på samma unraid version i år, men nu har jag sett ganska lite om nut problem sista året så börjat fundera på å slänga in det senaste nya skinnande unraid.
Men tänkte provar openmediavault först då ingen stor risk för data förlust finns heller behov av data skyfflande mellan olika hd för att ändra formatering osv behövs så körde på.

OMV funkade rätt bra och hade installerat en del plugins/dockers och hade nästan bestämt mig för o köra vidare på det.
När "minnet" om varför jag gick tillbaks från xubuntu till unraid ramlade ner i skallen med en smäll (när jag satt på porslins tronen) efter att jag hörde en hd spinna upp när den inte skulle ha gjort det.

Problemet för mig med 14st hd av varierande märke/storlekar har varit att få till att ALLA hd (utom en som torrent körs på som snurrar 24/7) ska spinna ner efter 1-2tim (har på 2tim i unraid) och FRAMFÖRALLT INTE SPINNA UP IGEN efter några få minuter.
2st hd vägrade att spinna ner (eller snurrade visserligen ner men snurrade upp igen efter 1sek) oavsett inställningar (både i/med OMV/hdparm).

Dom flesta hd snurrade ner men snurrade upp igen efter 15-30min (ej vid exakta tidpunkter utan relativt oregelbundet men sällan över 30min=troligen inget schemalagt som gjorde det med andra ord).
2-4st funkade som dom skulle (kommer ej ihåg exakt) dvs snurrade ner efter rätt tid och STANNADE ned snurrade tills jag startade dom heller gick in på dom genom smb/ftp/etc.
Provade med att stänga av S.M.A.R.T koll/annat som möjligen kunde vilja röra en hd/körde utan nätverk så inget därifrån försökte väcka dom men inget hjälpte alls.

Och jag la nog ner 3+ timmar per dag i 2-3 veckor på detta och lite mindre följande 9-10 veckor innan jag gav upp, dvs mycket tid blev det.

DETTA var varför jag gick tillbaks till unraid!
Nu är dom flesta diskar utbytta tror jag har 3st kvar i unraid burken av dom jag hade vid "xubuntu testet".
Men efter att nu kollat under ett par timmar så verkar det vara tillbaks till ungefär det samma dvs några funkar som dom ska, några spinner inte ner alls, andra gör lite som dom vill.
Så efter ca ett dygn så är unraid installerat igen väntar bara på att paritets datan ska byggas upp igen innan jag kan/vill prova nut/ups, som funkade direkt utan nåt pillande alls i openmediavault.

Lärde mig en sak ang ups testande (från OMV forumet) som vissserligen är extremt självklart men som JAG inte hade tänkt alls på.
Vilket är att när man testar en ups och det inte funkar som det ska så kan ju ups'en slås av med alla nackdelar en felaktig avstängning kan leda till.
Om man vid testet INTE har burken ikopplad i ups'en vid testet så kommer ju inte strömen o brytas om nåt går fel, och om det går som det ska så stängs ju burken av som den ska.

Gissar att många här liksom denna nöt inte har tänkt på detta heller!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kört QNAP i flera år och då den vill göra 1000 saker passar den dåligt som NAS enligt mig. OMV är en oslipad diamant. unRaid däremot är en levande produkt som kostar pengar OCH levererar. Kör två servrar nu, en test och en skarp. TimeMachine backup, lagring och VM. Spaceinvader One är för go med sina tutorials och resten går att få hjälp med på unraid-forumet.
Så står du i valet och kvalet: välj unRaid!

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk

Någon som kan förklara för mig hur jag installerar en Win10 VM till en NVMe från en iso-fil i unraid? Jag har en unassigned NVMe-disk och har laddat upp en win10-iso till isos katalogen. Men hur jag än trixar så händer inget när jag startar VM:en. Jag får ingen output alls till skärmen som är inkopplad.

Permalänk
Medlem

@burton666:

Den där har jag också stött på och det hela grundade i hur inställningarna ser ut.

Se till att köra OVMF Bios och ha rätt VirtIO drivar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reboot:

Kört QNAP i flera år och då den vill göra 1000 saker passar den dåligt som NAS enligt mig. OMV är en oslipad diamant. unRaid däremot är en levande produkt som kostar pengar OCH levererar. Kör två servrar nu, en test och en skarp. TimeMachine backup, lagring och VM. Spaceinvader One är för go med sina tutorials och resten går att få hjälp med på unraid-forumet.
Så står du i valet och kvalet: välj unRaid!

Jag kör båda Unraid direkt på en server och OMV på en annan server, fast virtualiserat med esxi i botten. Kan inte köra VT-D på min ena server då cpun (i7 2600k) inte stödjer det och blir svårt att passthroua usb-minnet då. Kanske iofs går att få igenom usb-minnet ändå på något sätt, men omv funkar bra det också. Relativt nyinstallerat. Unraid har jag kört flera år på andra servern Funkar kamon!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tjo. Funderar på att göra ett nytt försök att bygga egen nas. Lade ner det för något år sedan då jag helt enkelt inte hade tid att gröta ner mig i allt.

Min fundering är om det är värt att lägga $59 på unraid vs köra freenas? Vad gör det värt att lägga dessa slantar? Kommer köra typ fyra diskar i en gammal burk jag ska hämta hem från päronen. Den har en Phenom II 940, 4 gig ram etc. Vill i första hand spara bilder/filmer samt streama media till övriga enheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Jag kör själv Unraid på servern hemma, och en gammal HP Microserver med Freenas i stugan som offsite backup.

Nu låter jag förvisso min server göra en hel drös olika saker (strax under 30 docker-containrar som står och tuggar), men det är så mycket enklare att jobba med Unraid än Freenas. Servern i stugan gör inte så mycket mer än att lagra backups som jag trycker upp med duplicati från Unraid-maskinen, vilket har gjort det lite svårt att motivera kostnaden för ytterligare en Unraid-licens. Hade den gjort mer saker hade jag utan tvekan kört på Unraid även där.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@dakke: Vilket rack är det?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@pellen: Men vad klarar unraid som itne freenas fixar? Eller är det bara så enkelt att den är enklare att sköta. Är total nybörjare med detta och är inte överdrivet sugen på att behöva pilla i massa inställningar stup i kvarten för att allt ska rulla. Visst lite pill är det ju i början men sen ska den bara stå och brumma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Unraid Vs Freenas!
Unraid vinner på dessa punkter.
1, Kan använda sig av olika storlekar på hd utan problem.
Freenas kan använda olika storlekar MEN antingen så förlorar man hd space då den minsta disken alltid sätter max storleken för alla andra hd i den aktuella poolen, heller så använder man sig av flera olika pooler och då förlorar minst en hd till parity per pool, vad som ger mest utrymme beror då givetvis på antal diskar och deras storlekar.

2, Bara enskilda hd behöver snurra.
Tex läser du (tittar på pron) från en disk så är det enbart den som behöver snurra, skriver man till samma disk så behöver den plus parity disken snurra INGA andra behöver snurra.
Freenas så behöver alla diskar för den aktuella poolen snurra vid både läs/skriv.

3, allmänt extremt enkelt o lära sig unraid.

4, Klarar sig på väldigt lite minne men mer skadar ju aldrig.
Freenas vill ha mer än 1GB per TB av HD space och under det så finns risk för data korruption (vad jag läst).

5, Freenas behöver "installeras" dvs boota cd/dvd/usb och installera dit man vill ha det, visserligen inget svårt men unraids lösning är lättare o går fortare.
Unraid så laddar man ner deras egna usb prg i windows väljer senaste unraid, pluppar i ett usb minne o sen installerar till usb minnet.
Efter det så koppla ur usb tryck i det i unraid burken som behöver ha ström/nätverkskabel (vet ej hur bra wifi funkar men gissar på ok, men kabel är ju det bästa för en nas).
Starta burken gå in i bios om det behövs o välj usb minnet som boot hd/usb o vänta 1min gå till din vanliga burk (win/linux) öppna webläsare gå till http://tower och du är igång.
Kan ta 2-3min för just http://tower att komma igång dock, använder man ip adress istället så funkar det oftas tidigare.
I dom flesta fall så får unraid burken 192.168.1.37 som ip adress (i alla fall dom 10+ system jag byggt/använt och som funnits i olika LAN).

Freenas vinner dessa punkter.
1, Säkrare lagring då ZFS används som filsystem.
2, Gratis.
3, Open source.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Låter som jag skall testa detta ändå. Är ju en 30 dagars gratis testversion så gillar jag det inte är det inga pengar i sjön. Men det om olika storlekar på diskarna låter ju trevligt. Kan ju vara trevligt att kunna använda de jag har liggandes i väntan på nya.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vid inköp av hårddiskar till nas/server/storage så är det ju även rek att man ej handlar samma märke/modell på en o samma gång ifrån samma butik.

Detta för det är ganska troligt att när en av dessa samtidigt inköpta hd dör så är det ganska troligt att dom andra inte är långt efter.
Kan vara så kort tid att en rebuild av data på en ny hd kanske inte hinner slutföras innan en/flera av dom andra dör.

Så att unraid kan hantera olika storlekar är ju därmed ett stort plus.

Ska tillägga att det finns ett krav från unraids sida ang olika storlekar.
Och det är att Parity disken/diskarna (kan använda två) behöver vara den eller en av dom största då den annars sätter max storleken på andra diskar.
Enda undantaget är cache disken/diskarna som kan vara större då dom inte är part av arrayen där datan är skyddad, dvs cache datan är ej skyddad.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En annan fördel med Unraid är om du vill att din server ska kunna göra mer än bara agera NAS. Busenkelt att köra igång docker-containrar eller virtuella maskiner. Det är rätt tydligt att iXsystems vill att Freenas enbart tillämpas som storage-lösning (även om jails osv ger möjlighet för mer).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Kör själv sen en månad och är på gång att konvertera tillbaka till VMware igen.

Visst är dockerhanteringen hur söt och smidig som helst, fast lagringens prestanda kan vara totalt sämst om du har otur. Tittar man runt på deras forum verkar det rätt slumpmässigt hur det blir med den saken. Funkar det bra, så är det bra och i annat fall får man hitta nåt som funkar.

Min kollega som introducerade mig till unRAID kör fullt blås på allt han har och min server flyter på lika segt som sirap i Sibirien... Vi hittar ingen förklaring och har testat med att byta allt utom själva servern och diskarna utan skillnad. Och, ja, server och disk har funkat bra tidigare med VMware, fast dom delarna är lite väl dyra att byta ut bara för att testa.

Har efter tips på forumet ändrat lite parametrar. Det blev bättre, fast aldrig helt bra. Ibland går det plötsligt sämre några timmar utan synbar anledning och när lagringen kärvar extra mycket går ävern dockrarna dåligt.

Bara ett tips innan du skickar pengar

Permalänk

Jag har en Win10 VM där jag har skickat in usb/mus som fungerar utan problem. Men hur gör jag för att skicka in en USB-Hubb ? Hubben sysn inte i unraid innan jag kopplar in något i den.

Permalänk
Medlem

@burton666: hubben kan du inte skicka in som den är.
det du borde göra är att skicka in hela USB-kontrollern, alltså inte enskilda enheter. Då kommer saker du stoppar in i de portarna mappas direkt till din VM

https://youtu.be/UilWLtMYd-U

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@burton666: Jag misstänker att du behöver göra Passthrough på en USB Root Controller vilket en hub normalt inte har, den enumereras heller inte som HID-produkt och troligen därför du inte ser den.
Jag löste det genom att köpa en 4-portars instickskort för PCI-E och gjorde Passthrough på den. Kostar inte mer än nån hundring men sen tillkommer PostNord-avgiften också.
Har för mig kort med NEC chip fungerar smärtfritt i Linux. Mina har NEC och fungerar utan problem.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av klomasdo:

@Perrablerra: Kör själv sen en månad och är på gång att konvertera tillbaka till VMware igen.

Visst är dockerhanteringen hur söt och smidig som helst, fast lagringens prestanda kan vara totalt sämst om du har otur. Tittar man runt på deras forum verkar det rätt slumpmässigt hur det blir med den saken. Funkar det bra, så är det bra och i annat fall får man hitta nåt som funkar.

Min kollega som introducerade mig till unRAID kör fullt blås på allt han har och min server flyter på lika segt som sirap i Sibirien... Vi hittar ingen förklaring och har testat med att byta allt utom själva servern och diskarna utan skillnad. Och, ja, server och disk har funkat bra tidigare med VMware, fast dom delarna är lite väl dyra att byta ut bara för att testa.

Har efter tips på forumet ändrat lite parametrar. Det blev bättre, fast aldrig helt bra. Ibland går det plötsligt sämre några timmar utan synbar anledning och när lagringen kärvar extra mycket går ävern dockrarna dåligt.

Bara ett tips innan du skickar pengar

Låter väldigt konstigt, har inte haft några prestandaproblem på någrs unraidburkar. Har ändå testat det på tre olika burkar med varierande hårdvara.
Däremot tycker jag aldrig att jag fått någon särskilt bra speed med esxi.
Speciellt HP Microserver proliant Gen8 har ju haft problem med apkassa drivrutiner till controllern så man får nedgradera till äldre drivrutiner för att inte få assega diskar.
Jag har även testat esxi på min stationära för att köra både Windows o Linux samtidigt med passthrough på två grafikkort. För det första är esxi riktigt dålig på att skicka igenom hid-devices, vilket inte är några som helst problem med esxi. Jag lyckades heller inte heller skicka igenom några usb-kort jag har i datorn. Här har unraid levererat, inget har varit några problem.
Även om jag gillar esxi oxh tycker det känns robust så faller mitt val lätt på unraid i det här fallet. Funkar för mig mycket bättre än esxi iaf.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

lite ot kanske men vad tror ni man behöver för hårdvara? Tänkte först ta en gammal dator men efter att ha räknat på hur mycket den skulle dra har jag börjar kolla på mer strömsnåla komponenter. Min tanke är att servern ska användas för lagring av bilder/filmer som jag själv tagit. Kommer inte (är inte planerat iaf) köra plex eller motsvarande. Det kan vanliga datorn sköta.

Plockade ihop detta:

Skulle det räcka eller behöver jag mer minne och bättre prolle? Kommer köra 2-4 diskar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

lite ot kanske men vad tror ni man behöver för hårdvara? Tänkte först ta en gammal dator men efter att ha räknat på hur mycket den skulle dra har jag börjar kolla på mer strömsnåla komponenter. Min tanke är att servern ska användas för lagring av bilder/filmer som jag själv tagit. Kommer inte (är inte planerat iaf) köra plex eller motsvarande. Det kan vanliga datorn sköta.

Plockade ihop detta:
http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/Namnlost-1~3.jpg

Skulle det räcka eller behöver jag mer minne och bättre prolle? Kommer köra 2-4 diskar.

Jag tror inte det är några som helst problem med varken CPU eller mängden minne för att det ska fungera bra som en ren NAS.
Dock (!) ett varningens finger:
Vill du ha 4 diskar så gissar jag att du menar lagringsdiskar. Det blir tre diskar till utrymme och en till paritet (jag förutsätter att du vill ha paritet). Sedan är det slut på SATA-portar på moderkortet.
Idag skulle jag själv inte en sekund orka med unRaid utan _cachediskar_.
Du kan klart ha 1x paritet, 2x lagring och 1x cache.
Räcker med en cachedisk men fundera på om du ska titta runt efter ett moderkort med 6 platser.
Självklart även förutsatt att det finns möjlighet till det i chassi:t.

Lite samma kring RAM. Om du måste lägga några kronor mer för att få en sticka med 8GB kan det vara värt det iom att moderkortet endast har två minnesplatser.
Tråkigt att hålla budget och köpa saker om man sedan vill uppgradera på budget också.

Självklart upp till dig och jag tror, som sagt, det kommer gå bra med delarna du valt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Inget är hugget i sten. Självklart kan jag ta bättre grejer. Chassit klarar atx. Valde det moderkortet då det var billigast. Kan kolla om det finns andra som är bättre.

Detta kanske är bättre. Blir ca 600 dyrare vilket jag nog kan leva med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra:
Går ju bra med den hårdvaran också. Poängen var mest att lyfta på locket om att tänka framåt också så man inte skjuter sig i foten.
Oavsett vad du väljer så är ändå min bästa rekommendation att ha en SSD cache.
Det går före allt annat enligt mig

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

@GreyWilk: Inget är hugget i sten. Självklart kan jag ta bättre grejer. Chassit klarar atx. Valde det moderkortet då det var billigast. Kan kolla om det finns andra som är bättre.

Detta kanske är bättre. Blir ca 600 dyrare vilket jag nog kan leva med.
http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/Namnlost-1~4.jpg

Skrivet av GreyWilk:

@Perrablerra:
Går ju bra med den hårdvaran också. Poängen var mest att lyfta på locket om att tänka framåt också så man inte skjuter sig i foten.
Oavsett vad du väljer så är ändå min bästa rekommendation att ha en SSD cache.
Det går före allt annat enligt mig

SSD cache är riktigt nice, sen finns det vissa saker man gärna har på cache som t.ex. virtuella maskiner.
men tänk på att så länge du inte har extremt mycket dockers eller många virtuella maskiner så behöver du inte en så stor cache.
jag hade en cache på 500gb.. tänkte att det var lika bra att ta 1tb nu när jag byggde nytt. jag fyllde inte den på 500 och jag är långt ifrån att fylla den på 1tb

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

börjar längta till version 6.9 nu, den finns ju som beta med kernel 5.5.8 men jag är inte riktigt sugen på att hoppa på en beta på min enda maskin
skulle vilja få en release candidate med kernel 5.6 snart, så man äntligen kan köra passthrough på onboard ljudet. samt att kernel 5.x ska ha en del fixar för zen2

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Hej,

Ska byta från Freenas pga av strul med frysning med min Ryzen 1800x.

Nu har jag fått tag i en Ryzen 3900x, Node 804 oöppnad i kartongen sedan 2år tillbaka. 8st 8tb diskar. En ASUS GeForce GT 710 2GB ifall det kommer att behövas användas en skärm vid installation/problem.

Behöver tips på moderkort + minneskort + ssd för cache + sata kort för fler diskar (12 tot). Och en PSU.

Killen på Inet rekommenderade https://www.inet.se/produkt/5403260/delock-expansionskort-pci...

Men hittar ingen info om kompatibilitet. Ska endast användas för lagring och Plex. Eller Emby som jag grna vill testa.

Min nuvarande server med 1800x ska sättas in i en Node 605 o bli typ en emulator/gaming pc.

Permalänk
Medlem

@Robocop86:
Håller med om att det kan vara svårt att hitta specifikation kring kompatibilitet.
Dock kan jag säga att jag kör ett Gigabyte B450M DS3H i ett Node 804 tillsammans med ett LSI 9211-8i i IT mode för att kunna köra fler diskar än vad som får plats på moderkortet. Till det en Ryzen 5 2600.

Maskinnen rullar på galant för både plex och lagring.

För cache kör jag 2x 500GB WD Blue SSD i mirror då jag har både domains (VM's) och appdata (Containerdata) på cache.

Så, med det avklarat så kan jag väl bara säga att lägg inte typ 2500:- på ett moderkort utan kör med mainstream-kort i lagom prisklass.
Jag önskar att jag hade större cache-diskar (egenligen klart en All-Flash-array men det är på tok för dyrt ).
Jag använder mig av delvis överblivna DDR4. 2x billigaste Corsair LPX jag kunde hitta + 2x Kingston 2666Mhz (osäker på modell).
Till USB-stickan använder jag en 32GB Corsair Voyager

KÖR INTE DeLock och deras SATA-kort till Unraid!!
Jag körde med sådant kort tidigare och Unraid har mycket problem med de Marvel-chip som används på dessa kort.
Jättemånga användare har köpt dem då de är ganska lättilgängliga och till lagom pris och de får problem förr eller senare.

[Edit: länk till LSI-koft fixad]

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Robocop86:
Håller med om att det kan vara svårt att hitta specifikation kring kompatibilitet.
Dock kan jag säga att jag kör ett Gigabyte B450M DS3H i ett Node 804 tillsammans med ett LSI 9211-8i i IT mode för att kunna köra fler diskar än vad som får plats på moderkortet. Till det en Ryzen 5 2600.

Maskinnen rullar på galant för både plex och lagring.

För cache kör jag 2x 500GB WD Blue SSD i mirror då jag har både domains (VM's) och appdata (Containerdata) på cache.

Så, med det avklarat så kan jag väl bara säga att lägg inte typ 2500:- på ett moderkort utan kör med mainstream-kort i lagom prisklass.
Jag önskar att jag hade större cache-diskar (egenligen klart en All-Flash-array men det är på tok för dyrt ).
Jag använder mig av delvis överblivna DDR4. 2x billigaste Corsair LPX jag kunde hitta + 2x Kingston 2666Mhz (osäker på modell).
Till USB-stickan använder jag en 32GB Corsair Voyager

KÖR INTE DeLock och deras SATA-kort till Unraid!!
Jag körde med sådant kort tidigare och Unraid har mycket problem med de Marvel-chip som används på dessa kort.
Jättemånga användare har köpt dem då de är ganska lättilgängliga och till lagom pris och de får problem förr eller senare.

Intressant! Hur många diskar får du plats med? Hur påverkas hastigheten av kortet du använder?

Vad ska man tänka på kring moderkortet så att man inte väljer ett med för få platser/utgångar?

Permalänk

Tack! Ska definitivt kika på detta!