Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Förstått att ingen fått pengarna ännu men diskussionen är ändå redan igång.

Aha, Kivra är bojkott för mig. Skulle ha Kivra för en faktura men dem plockade över allihopa vilket gav mig 8 påminnelseavgifter. Lyckades slippa 7st men tog bort direkt.

Tycker personligen att du kanske tjänar på att ge Kivra en andra chans. Ganska bra tjänst att ha då man får in information kring tråkiga, men viktiga, saker som pension, skatt, UC, etc. där istället för att behöva vänta på papper.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tycker personligen att du kanske tjänar på att ge Kivra en andra chans. Ganska bra tjänst att ha då man får in information kring tråkiga, men viktiga, saker som pension, skatt, UC, etc. där istället för att behöva vänta på papper.

Kanske får göra det. Det har ju ändå mognats en del sedan det kom ut.
Var inte bara jag i min vänkrets som fick försvunna fakturor när vi provade det så är därför reaktionen är så stark.

Blev lite OT men hoppas på pengar tillbaka. Vore härligt att få det lagom i tid med bonusen på jobbet också(ifall jag blir skyldig staten så kan jag då balansera ut). Rakt in på sparkontot.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tycker personligen att du kanske tjänar på att ge Kivra en andra chans. Ganska bra tjänst att ha då man får in information kring tråkiga, men viktiga, saker som pension, skatt, UC, etc. där istället för att behöva vänta på papper.

OfT:
Pensionen är bland det störigaste att få på Kivra, varför kan man inte få det meddelandet direkt i vanliga mailen.

I pension meddelandet man får från kivra så är det i princip bara en länk till pensionen, ingen personlig information.

Permalänk
Medlem

”Min myndighetspost” fungerar utmärkt om du vill ha digital myndighetspost. Har själv satt upp att den skickar ett e-mail när något kommer in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jo, faktiskt. Okunskap räcker inte som försvar i domstol

Men det kommer aldrig att gå till domstol:

Sörru

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

OfT:
Pensionen är bland det störigaste att få på Kivra, varför kan man inte få det meddelandet direkt i vanliga mailen.

I pension meddelandet man får från kivra så är det i princip bara en länk till pensionen, ingen personlig information.

Tror du kanske det kan ha något att göra med att du i Kivra har legitimerat dig först? 🤔😉

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Tror du kanske det kan ha något att göra med att du i Kivra har legitimerat dig först? 🤔😉

Först skall jag ha bankID för Kivra sedan skall jag ha bankID igen för pensionsmyndighetens....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Först skall jag ha bankID för Kivra sedan skall jag ha bankID igen för pensionsmyndighetens....

Det är två olika organisationer. Kivras roll är att se till att du får myndighetspost så säkert som möjligt, inte att läsa den åt dig. Är det verkligen så ansträngande för dig att sätta fingret på läsaren två gånger? Hur många kalorier tror du att det kostar dig? Eller sekunder, om det är där skon klämmer?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka omkring 21000 i år.

Får väl gå in till sparande, där de borde ha varit från början.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Men det kommer aldrig att gå till domstol:

Sörru

Fast skattetillägg blir det ändå!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast skattetillägg blir det ändå!

Det blir det, men det var inte vad jag svarade på

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt att deklarera sen tidigare idag via appen om nån missat det

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Funkar utmärkt att deklarera sen tidigare idag via appen om nån missat det

Ja jäklar. Skulle det inte vara den 17:e? Nu har jag gjort det iaf.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, gick tydligen utmärkt att göra via skatteverkets onlinetjänst också

Permalänk
Medlem

Gjorde också förut Men gick inte för tjejen, av någon anledning. Hon fick också beskedet senare, om det har något med saken att göra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fråga om räntor på lån

Hej! Undrar om man måste begära avdrag för banklån eller om detta sker automatiskt?

Det står ju om avdrag som de har ändrat på blanketten.

Har banklån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Undrar om man måste begära avdrag för banklån eller om detta sker automatiskt?

Det står ju om avdrag som de har ändrat på blanketten.

Har banklån.

Gå in på din deklarationsblankett och stäm av med de årsbesked du fått för de lån du har. Uppgifterna brukar vara förifyllda men de uppgifterna ska givetvis kontrolleras.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Gjorde min deklaration igår så nu får man pengar i början av April, perfekt.

Permalänk
Medlem

Blev 600kr tillbaka. Trodde det skulle vara mer men bättre att få tillbaka än att betala (på kort sikt).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev tillslut till att betala 25000kr. Tur det inte var över 30, då hade jag behövt betala ränta redan på pengarna...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Gjorde min deklaration igår så nu får man pengar i början av April, perfekt.

Jag gjorde min idag så borde också få i April.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Gjorde min deklaration igår så nu får man pengar i början av April, perfekt.

Tänka sig. Det gjorde även jag och det kommer in några tusenlappar.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu är deklarationen inskickad, fylla i K4-blanketten som vanligt så några pengar kommer inte förrän närmre sommaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Deklarationen inlämnad och blir en utbetalning till sommar här

Älskar att dom pushade för appen, men om man behövde fylla i för aktiehandel så var man ändån tvungen att gå in på hemsidan, tycker att appen känns halvt onödig i min mening just för att den inte funkar fullt ut för allt.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Har inte ens fått papprena ännu... Lite frustrerande sådär.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har inte ens fått papprena ännu... Lite frustrerande sådär.

Slut på toapapper?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har inte ens fått papprena ännu... Lite frustrerande sådär.

Om man loggar in på Skatteverkets hemsida kan man se sin deklaration, samt deklarera digitalt oavsett om man har fått sin deklaration eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ung och oerfaren som har första gången behövt lägga till för reseersättning. Påverkar detta när jag får min återbäring? Jag har deklarerat digitalt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ung och oerfaren som har första gången behövt lägga till för reseersättning. Påverkar detta när jag får min återbäring? Jag har deklarerat digitalt.

Har du redan deklarerat? Ändra i så fall och skicka in på nytt, alla förändringar/tillägg man gör, gör att man hamnar i kö för manuell hantering, så då dröjer återbäringen. Bara de som godkänns direkt utan förändring/tillägg som går fort (de var ju redan klara när de skickades ut)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ung och oerfaren som har första gången behövt lägga till för reseersättning. Påverkar detta när jag får min återbäring? Jag har deklarerat digitalt.

Precis som Mindfighter skriver de flesta ändringar man gör påverkar tiden när man får återbäringen

Om man deklarerar digitalt men gör ändringar, så får man inte återbäringen förrän tidigast i Juni.

Få skatteåterbäring

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.