Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem

Allt är teori fram tills dess det finns spel att testa mot. Hur stor skillnad det kommer blir framöver lär vi inte veta än på ett tag, men kanske Digital Foundry kan förklara fördelarna bättre framöver i deras kommande artiklar. Dock bör man så klart inte avfärda konceptet enbart utifrån hur en SSD användas inom PC-sfären, då den troligen används på helt annorlunda sätt i en dedikerad konsol (särskilt då Sonys egna SSD som använder "custom hardware" för att ta bort vanligt förekommande flaskhalsar).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Är det terraflopsen och antalet kärnor som gör att folk tror Xbox blir snabbare?

PS5 har nästan dubbla bandbredden och kör GPU:n i högre frekvens, vilket borde göra ganska stor skillnad när man ska streama spelvärldar?

Typ samma som när PS4 kom. Folk trodde de var likvärdiga, tills det blev tydligt sen efter ett par år att designvalen Cerny gjort betalade sig med råge. Känns som att han vet bättre vad han pysslar med.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Är det terraflopsen och antalet kärnor som gör att folk tror Xbox blir snabbare?

PS5 har nästan dubbla bandbredden och kör GPU:n i högre frekvens, vilket borde göra ganska stor skillnad när man ska streama spelvärldar?

Typ samma som när PS4 kom. Folk trodde de var likvärdiga, tills det blev tydligt sen efter ett par år att designvalen Cerny gjort betalade sig med råge. Känns som att han vet bättre vad han pysslar med.

Enligt Sony killen så är det bättre att köra en gpu med "sämre"hårdvara i hög frekvens än en med mer hårdvara i lägre.
Om det stämmer eller är en bortförklaring får vi se. Sen var den frekvensen en boostnivå vi vet inget om det kommer ligga där eller inte under längre tid mer än att han påstod det.
Såg inte xbox videon men var deras frekvenser för cpu och gpu boost eller fasta nivåer?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit ganska lätt för Sony att demonstrera sin SSD-teknologi.

Nu påstår de att typical throughput för i/o är runt 8-9GB/sek, vilket gör att ett PS5 spel aldrig ska ta längre tid än 2 sekunder att ladda in.

De kunde ju visat när de hoppar mellan 3-4 olika spel att det aldrig tar längre tid än 2sekunder.

På Xbox Series X har man ju redan demonstrerat detta, och där tog det ungefär 6 sekunder att byta spel ifrån Forza till Hellblade för Austin Evans när han gjorde hands on reportage. ( nu hade säkert resultatet blivit annorljunda om det var gta v som skulle hoppas till

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och fått betala ett prispremium på säg 1500:- extra?

Lyckas de inte utnyttja hastigheten så lär vi betala prispremium på att Sony vill ha en högre hastighetssiffra än Microsoft. Återstår att se vilken satsning som blir rätt men med en SSD på 825 GB misstänker jag att runt 750 GB går att installera spel på. Ska spelen ligga på 100GB+ och som t ex min nuvarande installation av CoD på 165GB blir det inte plats för många spel.

Permalänk

Allt handlar väl om priset hur bra de kommer sälja, hoppas de inte gör en Nvidia och trissar upp till fantasi priser, gäller även xboxen. Men dyra kommer de nog bli

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Japp ssd gör stor skillnad när det kommer till att korta ner laddtider. Ordentlig skillnad när jag skaffade min första för ca 8 år sedan. Dock är det som händer mellan laddtiderna ganska viktigt också... Men visst vore det roligt om "extra snabba" ssder i konsoler revolutionerar hela spelindustrin (som vissa, lite mer optimistiskt lagda än mig, tycks tro) men jag kommer fortsätta vara milt skeptisk till dess att jag ser det själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Det hade ju varit ganska lätt för Sony att demonstrera sin SSD-teknologi.

Nu påstår de att typical throughput för i/o är runt 8-9GB/sek, vilket gör att ett PS5 spel aldrig ska ta längre tid än 2 sekunder att ladda in.

De kunde ju visat när de hoppar mellan 3-4 olika spel att det aldrig tar längre tid än 2sekunder.

På Xbox Series X har man ju redan demonstrerat detta, och där tog det ungefär 6 sekunder att byta spel ifrån Forza till Hellblade för Austin Evans när han gjorde hands on reportage. ( nu hade säkert resultatet blivit annorljunda om det var gta v som skulle hoppas till

På Xbox Series X så var deras, enligt Sonys synsätt, sämre så upp till bevis där från Sony. Med tanke på hur väl det verkade fungera på Xbox så är jag tveksam till att Sony skulle vinna på deras lösning då förbättringspotentialen är så liten och hur det redan fungerar XSX. Så som det fungerar på XSX vill jag se på min PC, trots både NVMe och SATA-baserade SSDs och lite drygt totalt 4TB SSD lagring i min huvuddator så sniglar sig spel fram att starta. Blir förstås slöare med HDD men bägge konsoller kommer ha bättre lösningar, men att Sonys skulle vara så mycket bättre tvekar jag på.

Microsoft får gärna sälja deras lagringslösning till oss PC-användare, skulle kunna vara ett trevligt lyft om lösningen skulle kunna göras kompatibel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Lyckas de inte utnyttja hastigheten så lär vi betala prispremium på att Sony vill ha en högre hastighetssiffra än Microsoft. Återstår att se vilken satsning som blir rätt men med en SSD på 825 GB misstänker jag att runt 750 GB går att installera spel på. Ska spelen ligga på 100GB+ och som t ex min nuvarande installation av CoD på 165GB blir det inte plats för många spel.

Kanske räknar man med någon funktion av mer strömmade spel typ Stadia eller annan ska ta över och man behöver då inte några mängder med information på ssd:n.
Samtidigt behåller man skivan just för att komma åt bakåtkompatibiliteten då alla äldre maskiner haft det.
Hur är det med X-lådan, har de sagt något om bakåtkompatibelt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske räknar man med någon funktion av mer strömmade spel typ Stadia eller annan ska ta över och man behöver då inte några mängder med information på ssd:n.
Samtidigt behåller man skivan just för att komma åt bakåtkompatibiliteten då alla äldre maskiner haft det.
Hur är det med X-lådan, har de sagt något om bakåtkompatibelt?

Hade missförstått ur extra lagring fungerade, trodde det var som i ps4 att man kunde byta SSD, men den har en extra nvme slot för utökat utrymme. Så då blir det att lägga ps4 spelen på extern HDD och sen uttöka med 1TB när priset på snabba nvme diskar börjar sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På PC gör det knappt skillnad mellan en bra sata SSD och en nvme i spel. Jag skulle tro en SSD med 2,4GB/s läs räcker fint denna generationen ut.
Men vi får se, gissar att xbox fans kommer hävda att grafik är viktigast medan PS fans tycker snabb lagring är viktigast.
Men bra oavsett att båda får snabb lagring och helt okej prestanda.

Det är stor skillnad att skapa spel som ska fungera till 10000000 konfiguration och funka bra till alla än att skapa ett till en enda konfig som är standard. Där kan man använda sig av varenda liten del eftersom man vet exakt hur det kommer fungera för alla

Permalänk
Medlem

Hm att PS5 har en svagare grafikdel låter inte helt bra måste jag säga. SSD:n låter lite som en gimmick jämfört med Xbox X hastigheter och multiplatformsspelen kommer anpassas efter dess kapacitet. Men givet att dagens konsolgeneration har förfinat tekniken med checkerboarding och skalning + dynamisk upplösning antar jag att det inte kommer bli alltför stora problem.

De exklusiva titlarna kommer dock bli högintressanta för PS5:an givet att de har en unik konfiguration med SSD:n.

När jag köpte min PS4 2014 var det otänkbart för mig att köpa en Xbox One eftersom den uppenbarligen var skräp i jämförelse som dessutom kostade mer. Den här gången är det mycket osäkrare. För mig kommer det hänga på de exklusiva titlarna. PS5:an har en klar fördel där om vi utgår från denna generations exklusiva titlar.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enligt Sony killen så är det bättre att köra en gpu med "sämre"hårdvara i hög frekvens än en med mer hårdvara i lägre.
Om det stämmer eller är en bortförklaring får vi se. Sen var den frekvensen en boostnivå vi vet inget om det kommer ligga där eller inte under längre tid mer än att han påstod det.
Såg inte xbox videon men var deras frekvenser för cpu och gpu boost eller fasta nivåer?

Xbox X blir helt låst till 3,8Ghz för CPU utan SMT och 3,6Ghz med SMT. Upp till utvecklarna att välja vad de vill optimera mot där beroende vad de behöver. 1,8Ghz på GPU helt låst även det.

Vad som är bäst är svårt att säga men jag jobbar ju inte med spelutveckling direkt men Xbox X blir ju mer konsekvent och det kan ju aldrig vara en nackdel. Utvecklare vet alltid exakt had de har att jobba med liksom.

Spontant tror jag den enda skillnaden blir att i vissa spel får de köra med variabel upplösning till PS5 medan Xbox X ligger låst på målupplösningen. Men det återstår ju att se.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken tönt! Sömnpiller!

Det är sånt här som förstör internet. Cerny hade en hur bra presentation som helst om intressanta tekniska detaljer på PS5:an. Om du inte finner innehållet intressant behöver du inte varken titta eller förelämpa snubben..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enligt Sony killen så är det bättre att köra en gpu med "sämre"hårdvara i hög frekvens än en med mer hårdvara i lägre.
Om det stämmer eller är en bortförklaring får vi se. Sen var den frekvensen en boostnivå vi vet inget om det kommer ligga där eller inte under längre tid mer än att han påstod det.
Såg inte xbox videon men var deras frekvenser för cpu och gpu boost eller fasta nivåer?

Alltså, en GPU gör mycket mer än bara beräknar massa flops. Fattar folk inte att flops har börjat användas som mhz gjords förr..?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är medveten om att du försöker vara lustig. Men det enda komiska i ditt inlägg är att du förutsätter att spelutvecklingen inte kommer gå framåt det närmaste decenniet

Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om en AAA-titel om fem-tio år ligger på 200 GB.

EDIT: för övrigt ställde du upp ditt bråk fel, herr matematiker.

50 av 800 då om du ska vara så jävla noga. Du kan ju lägg till en M2 enhet i lådan om du vill. Dessutom vet ingen hur stora vinster dem gjort med att slippa duplicera texturer och modeller (som för övrig är det som tar plats). Förutsätter inget alls så lägg inte ord i mun på mig. Det är skillnad att inte ta i beaktning något och aktivt förneka skiten.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Alltså, en GPU gör mycket mer än bara beräknar massa flops. Fattar folk inte att flops har börjat användas som mhz gjords förr..?

Jo jag såg videon jag hörde förklaringen. Men jag vill se vad det ger för prestanda innan jag drar slutsatser om vilken konsol som ger bäst resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag såg videon jag hörde förklaringen. Men jag vill se vad det ger för prestanda innan jag drar slutsatser om vilken konsol som ger bäst resultat.

Absolut, med rätta. Ska bli spännande och se hur Microsoft och Sonys olika strategier spelar ut sig. Kan komma att forma branschen i nästa generationer.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

[quote postid="18338665" userid="39433" name="Barak"]
Bekymret som jag anser finns är att båda konsolerna har för lite lagring.
Det kommer inte rymmas många spel på 0,825 och 1 TB framförallt inte nu när det skall pushas för 4k.
/quote]

Båda konsollerna har ju 2x 'komprimerad' hastighet listad från SSD,
det betyder inte att SSD'n är så snabb utan att de lagt in hårdvara för direktuppackning av data på väg till minnet.

Från digitalfoundry:
"Our second component is a high-speed hardware decompression block that can deliver over 6GB/s," reveals Andrew Goossen. "This is a dedicated silicon block that offloads decompression work from the CPU and is matched to the SSD so that decompression is never a bottleneck. The decompression hardware supports Zlib for general data and a new compression [system] called BCPack that is tailored to the GPU textures that typically comprise the vast majority of a game's package size."

De snackar också om att mip-mappade texturer laddas in i minnet i den kvalitet som krävs, dvs 4k storlek används inte för saker borta vid horisonten. Tyvärr minskar inte det storleken på 4k-texturen på disk...
Jag hade hoppats på att AI-komponenterna funnits på plats här och rekonstruerat 4k-texturer i realtid vilket borde vara en teknologi som kan användas för xbox one spel och xbox 360 spel i efterhand (vilket säkert funkar för PS4 -> PS5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Hm att PS5 har en svagare grafikdel låter inte helt bra måste jag säga.

Så länge konsolen är billigare tror jag inte det spelar större roll, kommer troligen typ bara påverka upplösning. Tror faktiskt det inte är så många som bryr sig egentligen om ett spel körs i 1800p eller 2160p

Permalänk
Medlem

Kretsyta:
Den finns
lol

Kommer bli en PS5 men väntar på en pro-version (eller vad den nu kommer heta).
Är inte speciellt brydd över skillnaderna mot Xbox, det brukar bli bra varje generation ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Sonys lösningar är att högre klockfrekvens brukar betyda högre strömförbrukning som i sin tur brukar betyda högre temperaturer.
Där ser jag en fördel med Microsofts lösning.

Även lösningen med SSD så måste ju utvecklarna "lägga filerna rätt" ändå för att man ska kunna ta tillvara på den snabbare ssd:n. Om filerna ligger utspridda så kommer det ändå bli söktider som drar ner hastigheten. Frågan är om 3e parts utvecklare ens orkar bry sig, eller om de tycker det är good enough med gissningsvis 6-7 sek laddningstid.

Men den stora fördelen med PS5 är 1st party devs spelutbud. Den är på en helt annan nivå än vad Microsoft har.
Tex PS2 sålde inte så bra som den gjorde på grund av hårdvaran, utan på grund av spelen som fanns till den. Rent tekniskt sett var ju både xbox och gamecube betydligt bättre.
(Eller Nintendo Wii tex..)

Personligen ligger de flesta av mina spel på vanlig hårddisk, och det är inte laddningstider som stör mig utan det är mer väntan på servers när man ska joina onlinespel som tar tid, så för mig spelar inte hastigheten på lagringsmedia så stor roll.
Men sen så är jag uppväxt med att ladda spel ifrån kassettband, så jag är härdad när det gäller laddningstider

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ingen har nån aning om Sony SSDn verkligen är snabbare, det enda vi egentligen har är teoretiska siffror vid perfekta förhållanden(sekvensiell läsning av stor mängd data). Tittar man på PC-marknaden så säger dom siffrorna väldigt lite om den verkliga prestandan.

Nu låter det lite som du pratar i nattmössan, för anpassade belastningar så fungerar dom flesta high end SSD'er enligt specifikationerna. Har inte sett att det avviker speciellt mycket i dom tester jag sett. Det fungerar däremot inte snabbare till spel, vilket är hela poängen här. På PC sidan har man av olika anledningar inte kunnat optimera för SSD'er eftersom så många användare sitter med olika äldre typer av gränssnitt för hårddiskar, men även för övrig hårdvara, vilket inte kommer vara något problem med konsollerna. Du har trots din spec på dator högst troligt inte ett enda spel som är optimerat för den typ av SSD som du troligtvis använder. Den är förmodligen inte i närheten av 5GB/s heller. Utöver detta så har man i PS5 skräddarsytt en I/O-enhet för att vara bra eller rent av bäst på just det här. Är övertygad om att det kommer märkas att Xboxen är hälften så snabb där. Hur skulle det inte kunna märkas när du strömmar in texturer i en stor detaljerad värld exempelvis.

Och det kommer framför allt ta lång tid innan någon PC kommer ikapp på den punkten. Jag tror inte det är realistiskt att PC kan vara i närheten av detta, (båda ladda spel och strömma texturer) "på flera år", på grund av att det inte går att optimera eller åtminstone innebär en fruktansvärt massa mer jobb för utvecklarna att göra det. Till konsollerna behöver dom knappt tänka på det speciellt inte när det gäller titlar som är PS5/Xbox series X specifika.

Till sist tror jag ändå Sony har gjort en miss med att köra frekvenser som varierar beroende på belastning. Känns som att Xboxen kommer ha en klart stabilare FPS på grund av detta. Visst Sony's maskin kommer högst troligt vara mer miljövänlig, men hur många gamers bryr sig om det när FPS'n dalar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

precis som x boxen så e det som en medioker mellanklass pc idag

det är ok att du kramar din pc var dag men rena lögner har du inget för

Permalänk

"Ett annat problem Cerny talar om är att fenomenet med 3D-ljud är svårbegripligt för de som inte upplevt det. Han ser därför en pedagogisk utmaning framför sig i dess genomslag, men tror att det på sikt blir en av många nya funktioner i Playstation 5 som tar spelandet till nästa nivå."

Vi får väl hoppas att det slår igenom. För de som inte upplevt 3D-ljud tidigare så kan ni söka på "virtual barbershop", ta på ett par hörlurar (det funkar inte annars) och slut ögonen så får ni höra. Som ni ser där så har tekniken haft ordentligt lång tid på sig att mogna, minst 13 år. Och ja, jag vet att det är skillnad på förinspelat ljud och ljud som genereras i realtid. Men som Mark sa så spelar ljudkällan in. TV, hemmabiosystem, hörlurar, men också hörselgångar... Jag undrar också hur ljudet ska överföras. Trådat? aptX? Finns det uttag i handkontrollen eller konsolen? Finns det några krav på lurarna? Osv... Det ska bli riktigt spännande att "se" hur det artar sig i alla fall!

...Dock håller jag mig måttligt reserverad. Det talades mycket om ljud när PS2 stod inför lansering. Med deras Emotion Engine och allt vad det hette så fanns det så mycket kraft under huven att musiken skulle kunna orkestreras i realtid för att passa rådande situation i spelet. Förinspelad musik skulle vara helt överflödig, hette det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Är det terraflopsen och antalet kärnor som gör att folk tror Xbox blir snabbare?

Ja folk tror XSX är snabbare (har högre renderingskapcitet) för att den har högre teoretisk shaderkapacitet (aka TFlops). Och högre minnesbandbredd.
Inget konstigt med det.

Citat:

PS5 har nästan dubbla bandbredden och kör GPU:n i högre frekvens, vilket borde göra ganska stor skillnad när man ska streama spelvärldar?

Ja PS5 har högre bandbredd mot sekundärminnet (GPU frekvens är inte särskilt relevant i sammanhanget). Det har betydelse då man ska hämta data från det minnet, ja.

Inte på något sätt motsäger det att XSX har högre renderingskapcitet.

Citat:

Typ samma som när PS4 kom. Folk trodde de var likvärdiga, tills det blev tydligt sen efter ett par år att designvalen Cerny gjort betalade sig med råge. Känns som att han vet bättre vad han pysslar med.

Kan du hitta en enda person som trodde att One var likvärdig med PS4? (förutom Albert Penello och konspirationsteoretiker...)

Lustigt att du säger samma som PS4. Tvärtemot PS4 snarare. PS4 hade fler shaderprocessorer (och högre TFlops) än One. One hade högre klockfrekvens. Påminner det dig om nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det är sånt här som förstör internet.

Indeed.
Som ett brev på posten så kommer vi garanterat ha massa felaktiga påståenden här på forumet för att folk här gärna uttalar sig om saker som är för komplexa för deras egen kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

"Ett annat problem Cerny talar om är att fenomenet med 3D-ljud är svårbegripligt för de som inte upplevt det. Han ser därför en pedagogisk utmaning framför sig i dess genomslag, men tror att det på sikt blir en av många nya funktioner i Playstation 5 som tar spelandet till nästa nivå."

Eftersom man bara har 2 öron, så räcker egentligen 2 kanaler för att kunna uppfatta ljuds position relativt till ens huvud.
Problemet med 3dljud ligger i att för att räkna ut hur ljudet ska spelas upp för att få rätt position, så bygger det på att högtalarna gentemot lyssnarens öron är i rätt position.

Hörde 3d ljud proffesionellt redan för 30år sedan med Roland RSS-10, men problemet med 3d-ljud är att högtalarnas position spelar stor roll.
Hörlurar är det bästa för 3dljud.

Och eftersom varenda tv har högtalare på olika ställen så kommer det bli sjukt svårt att få till 3dljud via högtalare i tvn.
Och om personen flyttar på sig så kommer man behöva ändra om inställningarna igen för att 3dljudet ska bli optimalt.

Skulle säga att hörlurar blir ett krav om man vill att det ska fungera som tänkt.

För mig är inte 3d ljud en gamechanger. Mer en nice to have, men inget måste.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips om man ska "trashtalka" den ena konsolen gentemot den andra är ju att iallafall ha läst båda artiklarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Varför skulle det "vara omöjligt" att installera en SSD i PS5?

För att en hårdvarudesigner, till skillnad från vad många sweclockare tror (är nått dyrt så handlar det bara om greed, right?), måste tänka på ekonomi?