Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem

Det är en vara som inte blir gammal.
Folk hör att det går åt i butikerna så folk köper på sig extra när det finns i hyllorna.
I värsta fall så slipper man köpa toapapper på några månader om man köper på sig extra, alltså inget negativt för individen som handlar mycket.

Kombination av dessa orsaker tror jag driver på efterfrågan.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hett tips: potatis + ägg + proteinpulver + omega-3 tillskott kan man leva på utan problem. Tråkigt men fungerar. Själv har jag 38 kg potatis nu i lägenhetskällaren men det verkar vara för varmt där (20 grader runt) så måste fixa någon kylbox som kan ha 5+ grader för att potatisen skall hållas sval och borta från ljus.

Om det visar sig att detta är över om bara ett par månader så har jag ändå råvaror som räcker. Håller det på längre så är man redo ett par månader utöver det. Potatis är det hemliga som många glömt bort. Finns tonvis med potatis vid min affär. Typ 100 kg säkert att köpa.

38 kg potatis? Vilka scenarion florerar i ditt huvud som gör att du tycker det är vettigt? Indagsläget finns det ingenting som tyder på att det kommer bli akut matbrist den närmsta tiden. Troligtvis inte inom en överskådlig framtid heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

38 kg potatis? Vilka scenarion florerar i ditt huvud som gör att du tycker det är vettigt? Indagsläget finns det ingenting som tyder på att det kommer bli akut matbrist den närmsta tiden. Troligtvis inte inom en överskådlig framtid heller.

Aldrig fel med lite potatis! Krisberedskapen är för om den nationella logistiken skulle slås ut eller begränsas signifikant som följd till växande antal fall som sedan pågår ett par månader. Och har jag fel, vilket jag hoppas på, så har jag potatis för ett par månader framöver.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Var nu på kvällen till min lokala MAXI butik och där fanns inte en rulle att få tag på. Några förpackningar hushållspapper fanns men inget jag använder på toaletten.
Nu har jag inte kris men tänkte köpa ett paket då jag ändå var där. Handlar oftast bara en gång i veckan.

Kan tilläggas att det var lite av en begravningsstämning i hela butiken och folk tassade runt och försökte hålla avstånd från varandra. Inte alls den vanliga ruljansen med glada människor som handlar mat.

Hoppas verkligen vi är tillbaka i det normala snart.

Nja, vadå? Personligen tycker jag att det bara är bra på grund av rådande omständigheter. För några veckor sedan när jag gymma så hörde jag en man 40+ som hostade till när han körde benpress. Nu lär personen knappast ha fått vara kvar om denna var och gymma där idag.

Än så länge här i Wuvall har jag inte sett något liknande ännu med socialt avstånd förutom att jag själv försöker undvika folk i affärer av ren åtgärd och det går åt båda hållen: tänk om jag är smittad utan att veta om det? Eller tvärtom. Dubbel hjälpsam åtgärd att vidta.

Dock har jag sett TP-hamstrandet. Hela hyllan för toapapper är tom (alla sorter och märken). Men det var smått sent på kvällen (20:00). Även tvålen gick åt som... tvål.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Var nu på kvällen till min lokala MAXI butik och där fanns inte en rulle att få tag på. Några förpackningar hushållspapper fanns men inget jag använder på toaletten.
Nu har jag inte kris men tänkte köpa ett paket då jag ändå var där. Handlar oftast bara en gång i veckan.

Kan tilläggas att det var lite av en begravningsstämning i hela butiken och folk tassade runt och försökte hålla avstånd från varandra. Inte alls den vanliga ruljansen med glada människor som handlar mat.

Hoppas verkligen vi är tillbaka i det normala snart.

Var förbi Willys idag på ett ärende, var knökfullt i pappershyllan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Nja, vadå? Personligen tycker jag att det bara är bra på grund av rådande omständigheter. För några veckor sedan när jag gymma så hörde jag en man 40+ som hostade till när han körde benpress. Nu lär personen knappast ha fått vara kvar om denna var och gymma där idag.

Än så länge här i Wuvall har jag inte sett något liknande ännu med socialt avstånd förutom att jag själv försöker undvika folk i affärer av ren åtgärd och det går åt båda hållen: tänk om jag är smittad utan att veta om det? Eller tvärtom. Dubbel hjälpsam åtgärd att vidta.

Dock har jag sett TP-hamstrandet. Hela hyllan för toapapper är tom (alla sorter och märken). Men det var smått sent på kvällen (20:00). Även tvålen gick åt som... tvål.

Sa inte att det var fel att hålla avstånd och undvika att vara nära varandra men det var en speciell känsla i hela butiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Köpte just ett 18-pack, hade 3 rullar kvar hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Var förbi Willys idag på ett ärende, var knökfullt i pappershyllan.

Inte en pappersfiber på Hemköp igår kväll, men om det är fullt eller inte beror ju på när butiken har fått leverans och/eller fyllt på. Eftersom det inte är någon faktisk brist, utan ett egenskapat problem, så har termen pappskalle börjat få en en helt ny innebörd. Genaliskt nog så hade Hemköp ställt upp en skylt om saken där det bland annat framgick när de får in leveransen på dagen, så då kan man ju räkna med att man behöver stå som en hungrig hyena och drägla vid hyllan då, om man ska få tag i en enda rulle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Inte en pappersfiber på Hemköp igår kväll, men om det är fullt eller inte beror ju på när butiken har fått leverans och/eller fyllt på. Eftersom det inte är någon faktisk brist, utan ett egenskapat problem, så har termen pappskalle börjat få en en helt ny innebörd. Genaliskt nog så hade Hemköp ställt upp en skylt om saken där det bland annat framgick när de får in leveransen på dagen, så då kan man ju räkna med att man behöver stå som en hungrig hyena och drägla vid hyllan då, om man ska få tag i en enda rulle.

Min lokala butik fyller på de som är viktigast, mat, toa papper prioriterar dom inte.

Ser i Aftonbladet att i Usa är de vapen som hamstras istället för toa papper, undrar hur man torkar sig med vapen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min lokala butik fyller på de som är viktigast, mat, toa papper prioriterar dom inte.

Ser i Aftonbladet att i Usa är de vapen som hamstras istället för toa papper, undrar hur man torkar sig med vapen?

Nja, det hamstras toalettpapper i USA också.
Det mesta i övrigt fanns i butiken. Min känsla var nog snarast att det förutom enstaka varor var lite mer påfyllt än normalt. Sedan saknades t ex de flesta Grandiosa-pizzor och var mer Dr Oetker, men det är nära nog standard annars också att de har lite ryckig leverans på dessa produkter och att de ibland tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min lokala butik fyller på de som är viktigast, mat, toa papper prioriterar dom inte.

Vad tycker din butik är det viktigaste om mat och toa-papper inte är prioriterat?

Skrivet av anon301768:

Ser i Aftonbladet att i Usa är de vapen som hamstras istället för toa papper, undrar hur man torkar sig med vapen?

Man måste kunna skjuta de som kommer och försöker ta ens toa-papper! Klassisk prepper-grej, brakar samhället samman så kommer de som inte förbett sig och svälter m.m. att ge sig på de som har källaren fylld... då vill det till att man kan försvara sitt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Vad tycker din butik är det viktigaste om mat och toa-papper inte är prioriterat?

Man måste kunna skjuta de som kommer och försöker ta ens toa-papper! Klassisk prepper-grej, brakar samhället samman så kommer de som inte förbett sig och svälter m.m. att ge sig på de som har källaren fylld... då vill det till att man kan försvara sitt!

Dom hinner inte fylla på för att folk handlar så mycket och de dom prioriterar är att fylla på mat först och främst, de märker man eftersom godisavdelningen gapar nästan tomt och även icke mat avdelning med papper och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom hinner inte fylla på för att folk handlar så mycket och de dom prioriterar är att fylla på mat först och främst, de märker man eftersom godisavdelningen gapar nästan tomt och även icke mat avdelning med papper och sånt.

Sry, trodde det framgick att jag fnissade till av ditt syftningsfel om att matvaror inte var prioriterat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

38 kg potatis? Vilka scenarion florerar i ditt huvud som gör att du tycker det är vettigt? Indagsläget finns det ingenting som tyder på att det kommer bli akut matbrist den närmsta tiden. Troligtvis inte inom en överskådlig framtid heller.

Jag var jävligt nära att köpa kring 300kg rotfrukter på hösten (potatis, morot) men aggregatet i matkällaren gick sönder en vecka före så fick skita i det. Med priserna som är på hösten kan man bunkra upp kolhydrater för ett år för under 1000:-.
En halv kossa i frysboxen (sist jag köpte en gick det på 45:-/kg men var ett tag sen) på det och man har bra lokalodlat mat säkrat för ett år för typ 10000:-

Då behöver man bara hämta lite mejeriprodukter och frukt/grönt i butik ibland. Ägg köper man såklart på torget av en bonde eftersom det är billigare och färskare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aggregatet i matkällaren? Berätta mer, var ett tag sen jag var inne i en matkällare och då var det en lucka i köket på en västerbottensgård med en stege ner..lol

Permalänk
Inaktiv

Var precis och handlade på Coop, sist jag var där var i början på veckan och då var de verkligen tomt överallt, nu såg de mer normalt ut, enda stället som de var halvtomt var på pasta avdelningen och då främst vanlig pasta, all annan pasta fanns de gott om, och så klart halvtomt på toa papper men de såg helt klart normalt ut på alla andra ställen, välfyllt överallt.

Permalänk
Medlem

Lokala matbutiken har fått in ganska mycket toapapper nu men tyckte att priset hade gått upp en del. Tex 6pack serla för 35,90kr och 30,90 för 6pack icas bad/toa. Har för mig att det var billigare för någon månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min lokala butik fyller på de som är viktigast, mat, toa papper prioriterar dom inte.

Ser i Aftonbladet att i Usa är de vapen som hamstras istället för toa papper, undrar hur man torkar sig med vapen?

LA Riot -92. Svärfadern satt på taket med några grannar och några AK47:or. Så jävla illa var det för vanligt folk när mobben svepte genom staden.
Orkanen Katrina där fick diverse militärförband sättas in för plundring och våldet spårade ur fullständigt.

Det många svenskar inte inser är att i US är kulturen sådan att mind your own business är snudd på ett heligt mantra. Du kan inte förvänta dig hjälp från varken myndigheter eller grannar om det krisar sig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har inte heller fattat varför det går åt så mycket toapapper. Det går att duscha efter varje toabesök annars om man har slut på papper

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@freron: För ett 18pack gav jag 82.95kr 2020-03-12 i en city gross butik. Detta va precis innan folk började hamstra.

Permalänk
Avstängd

24-pack ica toa - 85 kr där jag handlar.

Köper du endast 6-pack i taget är du grundlurad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använder inte alla hipsters där surdeg ?

Nej nej, surdeg är ju inte trendigt längre så då går det inte. Det var ju säkert ett par år sedan den trenden dog ut så all den kunskapen är borta sedan länge.

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande affärer som har så dåligt med toapapper?
Låter ju smått otroligt, jag bor förvisso strax utanför en större stad (Malmö) men i lokala affären och i affären där sambon jobbar så har de inget problem att få in toapapper (även om kanske inte alla märken finns i lager). Visst det var tomt 13 Mars när jag skulle handla men de hade fyllt på hyllorna när jag var där sen på söndagen (15 Mars) och gångerna efter har det inte varit några problem.
Vi bor i ett land med många pappersbruk så toapapper är en av de saker vi minst måste tänka på.
Förstår inte hysterin med att bunkra. Anledningen till att det ser tomt ut på hyllorna är för att de anpassar volymer efter säsong/högtider, så det kommer lösa sig. Prata med de i affärerna om ni är oroliga, de mesta vanliga grejerna kan de få in till dagen efter eller nån dag senare.

Hade varit bättre om alla försökte handla som vanligt så att alla kan få chansen att köpa de dem behöver. Värna och hjälp varandra istället för att bygga om era hem till lager av massa toapapper, pasta och allt annat ni bunkrar, om det nu verkligen blir en katastrof så får vi människor visa våra bästa sidor och inte sämsta...

Sluta nu kolla på så många katastrof-filmer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

24-pack ica toa - 85 kr där jag handlar.

Köper du endast 6-pack i taget är du grundlurad.

De fanns tyvärr bara 6pack igår, brukar försöka köpa serla när de har 24st för 89kr eller 30 för 100kr.

Permalänk
Medlem

Toapapper går ju att klara sig utan sålänge det finns vatten...

Sprit och ciggaretter/snus däremot, tar de slut så blir det ju kris omgående;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Finns det fortfarande affärer som har så dåligt med toapapper?

Willys i göteborg två dagars, fanns bara ett märke kvar och inte jättemycket av det.
En Ica Maxi utanför stan hade tomt i tre dagar förra veckan.

Så ja, men rimligen bör folk ha bunkrat klart snart om de inte ska ha en livstidsförbrukning hemma

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi tillverkar toapapper i landet och det är ingen brist på trä och pappersmassa så hamstra sådant är riktigt onödigt då risken att man stänger matbutikerna är närmast obefintlig. Däremot finns det andra produkter som importeras från hård drabbade länder som eventuellt kan ta slut men generellt så funkar godstransporterna fortfarande. Man kan undvika handla för ofta och helst tider då färre handlar och torka av varorna med någon spritlösning om man är riktigt orolig att bli smittad speciellt om man har en eller flera sjukdomar som kan förvärra förloppet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Var och handlade idag då jag behövde lite mjölk och sånt. Ringde tjejens föräldrar och frågade om de ville ha något, då de hör till en riskgrupp, men de ville handla själva för köttfärsen var billig i deras affär. Jag blir så trött. Spara typ fyra kronor på ett paket köttfärs är ju värt att riskera livet för liksom...

Sen i affären när jag står i kön kommer en äldre kvinna fram till mig och petar på mig, "Kan jag gå före, jag har ett viktigt möte... Jag är drabbad av viruset" Handla inte då käringjävel! På vägen mellan hemmet och affären ser jag nästan uteslutande gamlingar ute på gatan, i grupp eller med sina barnbarn. Varför ska vi isolera oss och sänka hela ekonomin för deras skull om de inte kan följa några enkla direktiv liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var och handlade idag då jag behövde lite mjölk och sånt. Ringde tjejens föräldrar och frågade om de ville ha något, då de hör till en riskgrupp, men de ville handla själva för köttfärsen var billig i deras affär. Jag blir så trött. Spara typ fyra kronor på ett paket köttfärs är ju värt att riskera livet för liksom...

Sen i affären när jag står i kön kommer en äldre kvinna fram till mig och petar på mig, "Kan jag gå före, jag har ett viktigt möte... Jag är drabbad av viruset" Handla inte då käringjävel! På vägen mellan hemmet och affären ser jag nästan uteslutande gamlingar ute på gatan, i grupp eller med sina barnbarn. Varför ska vi isolera oss och sänka hela ekonomin för deras skull om de inte kan följa några enkla direktiv liksom.

Är väl ingen som har sagt att du ska isolera dig själv så länge du inte visar symptom? Undvik kontakt med äldre, absolut, men inte ska en fullt frisk 30-åring sitta och trycka i sin lägenhet, snarare tvärs om

Permalänk
Medlem

För mig känns det väldigt ologiskt att hamstra just toapapper. Toapapper är väl en av få dagligvaror som vi är självförsörjande på i Sverige. (Kanske någon har nämnt det tidigare i tråden, Jag läste inte igenom alla 15 sidorna).