Hur länge skulle ni klara er om ni förlorade er inkomst?

Permalänk
Medlem

Räknar man bort Akassa//inkomstförsäkring och enbart räknar sparade pengar//fonder//aktier skulle jag nog klara mellan 8mån-12mån

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Frågan är om frågeställningen är så relevant. Om A-kassa, inkomstförsäkringar och resten av det sociala skyddsnätet går under samtidigt som arbetslösheten stiger kraftigt så går allt åt helvete, det kommer inte finnas några butiker att spendera sina pengar i liksom.

Men sannolikheten för det är ju noll om inte viruset råkar vara många gånger dödligare än vad det hittills ser ut som.

Permalänk
Bildexpert

Om vi förutsätter att jag skulle ha samma "nödvändiga" utgifter som nu så skulle jag klara mig ganska precis tre år (36½ månad), då uteslutande med pengar från mitt nuvarande sparkapital. Det kan ju förstås ske oförutsedda utgifter såsom dyra bilreparationer och dylikt så 1-3 år valde jag.

Permalänk
Medlem

31 månader räknade jag ut att vi klarar oss. Troligen längre då det baseras på vad vi gör av med idag och skulle det krisa finns det flera saker som kan prioriteras bort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är om frågeställningen är så relevant. Om A-kassa, inkomstförsäkringar och resten av det sociala skyddsnätet går under samtidigt som arbetslösheten stiger kraftigt så går allt åt helvete, det kommer inte finnas några butiker att spendera sina pengar i liksom.

Men sannolikheten för det är ju noll om inte viruset råkar vara många gånger dödligare än vad det hittills ser ut som.

Med tanke på de åtgärder som görs nu så kommer ett större antal företag än tidigare gå i konkurs (första ledet är flygbolag, hotell, resturanger o.s.v.) och andra kommer säga upp anställda. Frågan blir då vart smärtgränsen går i Sverige innan det börjar få så pass stor påverkan på vad staten kommer vara tvungen att spara in på (a-kassa? övriga bidrag? o.s.v.) att det börjar bli rejält smärtsamt i samhället.

Är det om vi får 10%, 15%, 20%, 25% arbetslöshet? Det är inte så att vi har några jättemarginaler i systemet som det ser ut redan idag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Om en av oss blir arbetslösa och vi säljer bilen vi knappt behöver idag så handlar det om närmare 8 år ifall jag blir arbetslös och aldrig ifall frun blir arbetslös (utan någon A-kassa då). Detta med nuvarande spendering, om vi får dra ner på restaurangbesök och shopping till mer vettiga nivåer så klarar vi oss på inkomst från en person helt och kan nog till och med ha kvar bilen ifall jag jobbar. Om båda skulle bli arbetslösa utan A-kassa är det med något minskad spendering ca 3 år vi klarar oss om vi dragit ner något.

Får vi flytta till mindre utanför Stockholm så kan vi nog både köpa en lägenhet utan lån samt få ut en fin slant så vi kan leva ännu längre (gissningsvis uppe i 6-7 år då), det är ju dock avhängt på att alla andra inte blir av med jobben samtidigt för då finns det inga köpare :p.

Allt detta är räknat utan någon som helst avkastning på pengarna.

Som tur är har min yrkeskategori väldigt säkra jobb så att jag skulle bli arbetslös är rätt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som tur är har min yrkeskategori väldigt säkra jobb så att jag skulle bli arbetslös är rätt osannolikt.

Vilken yrkeskategori är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vilken yrkeskategori är det?

Aktuarie/försäkringsmatematiker, lagstadgat krav på att det vi gör måste göras för försäkringsbolag, pensionsbolag, pensionskassor med mera. Vi blir även inblandade i koncernredovisning av förmångsbestämd pensionsskuld för t.ex. börsnoterade bolag.

Permalänk

Någonstans 18-24 månader.

Förutsätter då att man blir arbetslös och går in i krisläge (att man blir tvingad att leva på 100% eget kapital). Ingen a-kassa eller något.

24+ månader, kan dra ut på det om man i en sån situation gör sig av med bilen och snålar in ännu mer på det man kan (mat, alkohol m.m)

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550