Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ipac:

Jösses, man skulle kunna tro att Aftonbladet skrivit den där artikeln. Varför podta du den för?

Antagligen för hen ville dela med sig av den? 🤔
Vad var det du tyckte var dåligt med den?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Antagligen för hen ville dela med sig av den? 🤔
Vad var det du tyckte var dåligt med den?

Swec har ju redan en artikel om nyheten. En utan click-bait jämförelser med 2080Ti.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

​​Game Stack Live Schedule​​​ (Svenska tider):

Dag 1 - 17 Mars, 2020

18:00  Welcome to Game Stack Live!​

18:25  How The Coalition built Gears 5 to be more accessible

18:45  Building accessibility into your game - the Xbox Accessibility Guidelines

19:00  Panel: The changing nature of today’s game industry

19:35  Panel: How to be intentionally inclusive in your game design

20:15  What is Microsoft Game Stack?

20:30  The Importance of LiveOps

21:00  Rare: Building Sea of Thieves with a LiveOps Mentality

21:35  What it means to run a game studio – a conversation with Turn 10

22:00  Maximizing impact and reach for your independent games with the ID@Xbox team​

Dag 2 - 18 Mars, 2020

18:00  Previously on Game Stack Live 18:15 How inXile used creative iteration to drive Wasteland's development 

18:40  Panel: How online services are defining the next generation of game development 

19:40  Xbox Series X + Project xCloud = New Chapter in Gaming

20:40  The spark of creativity that drives Double Fine

21:20  What’s new in DirectX: Raytracing, mesh shading, and more

//Team Game Stack

Microsoft pratar spelutveckling under Game Stack Live

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

CPU 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Die Size 360.45 mm2
Process 7nm Enhanced
Memory 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Memory Bandwidth 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Internal Storage 1 TB Custom NVME SSD
I/O Throughput 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
Expandable Storage 1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly)
External Storage USB 3.2 External HDD Support
Optical Drive 4K UHD Blu-Ray Drive
Performance Target 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS

https://news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-tech/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Konsolgrävare

Här kommer lite länkar med info:

Här kommer lite videos med info:

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

26e november kommer serles x enligt en banner jag nyss såg. Sen är frågan om det är world wide eller inte

https://www.destructoid.com/xbox-series-x-is-launching-on-tha...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av issue:

26e november kommer serles x enligt en banner jag nyss såg. Sen är frågan om det är world wide eller inte

https://www.destructoid.com/xbox-series-x-is-launching-on-tha...

Var tydligen ett fel:

https://sweclockers.com/nyhet/29314-microsoft-drar-en-luring-...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@tyvar1: riktigt intressant.
detta får mig att fundera på ps5, varför har dom inte visat något än? sitter dom och skrattar åt MS och vill inte visa sina ess i rockärmen? blev dom tagna på sängen och försöker förbättra sin design in i det sista? eller vill dom bara bygga hype och inte visa för mycket för tidigt så något de presenterar glöms bort av kunderna till release?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Konsolgrävare

@issue

Läst lite på reddit att folk tror att Sony överklockade PS5an efter Microsoft annonserade sin Xbox SX. Då kanske dom behövde byta design för bättre luftflöde.

Men vem vet, är i alla fall riktigt nyfiken på designen på PS5an och hoppas det kommer någon nyhet snart!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Läst lite på reddit att folk tror att Sony överklockade PS5an efter Microsoft annonserade sin Xbox SX.

Säger en hel del om hur mkt korkat som skrivs på reddit...

Till att börja med så är inte PS5 överklockad och chansen att Sony inte insåg såväl TF-siffrans betydelse PR-mässigt och möjligheten att MS släpper en X modell får sägas vara 0.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ipac:

Säger en hel del om hur mkt korkat som skrivs på reddit...

Till att börja med så är inte PS5 överklockad och chansen att Sony inte insåg såväl TF-siffrans betydelse PR-mässigt och möjligheten att MS släpper en X modell får sägas vara 0.

En sak är säker, inget vet något tills något officiellt sägs

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

En sak är säker, inget vet något tills något officiellt sägs

Sådana här 'bakom kulisserna strategier' kommer ofta inte fram förrän långt efteråt om alls. Klart är i alla fall att PS5 är underlägsen prestandamässigt på de flesta områden, det stora undantaget är lagringen som ju ska vara dubbelt så snabb. De väntade med att presentera detta till efter att MS hade presenterat Series X, vilket sannolikt var ett strategiskt beslut men om det var en bra strategi eller inte får tiden utvisa. Men det har ju varit lite så tidigare också om jag inte minns fel, MS har varit mer öppna med innehållet i deras konsoler innan release än vad Sony har varit generellt.

Dock är jag ganska säker på att det lär komma fler överraskningar ju närmare vi kommer. Kommer det en Series S exempelvis, och när i så fall? Kommer Sony också att släppa en klenare version? Prisnivåerna har vi ingen aning om än, och de kan ju förändra bilden ganska radikalt (även om jag inte tror att det kommer skilja mer än kanske $100 vid lansering, men bara där kan det ju göra stor skillnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

inget vet något tills något officiellt sägs

Vad ska de säga officiellt? "Joo, vi dröjer lite med PS5 för oj vilken kräm Microsoft hade i sin XSX - har ni sett?"

Såväl Sony som MS väntade till E3 med att visa sina konsoler när förra generationen startade. Så egentligen är det ju så att det är MS som tidiga, snarare än att Sony är sena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Klart är i alla fall att PS5 är underlägsen prestandamässigt på de flesta områden

Ja MS har lagt mer pengar på kretsyta, minnesbuss och minnesmoduler.
Sony har prioriterat annorlunda (där deras SSD-lösning istället ser ut att kosta mer pengar).

Inget konstigt med detta. Men folks reaktion på det är rätt lustig...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ipac:

Vad ska de säga officiellt? "Joo, vi dröjer lite med PS5 för oj vilken kräm Microsoft hade i sin XSX - har ni sett?"

Skrivet av snajk:

Sådana här 'bakom kulisserna strategier' kommer ofta inte fram förrän långt efteråt om alls.

Jo det har ni ju rätt i. Är mest nyfiken över hur designen kommer se ut! Kommer i slutändan skaffa båda konsolerna för båda sidornas exklusiva spel.

Mer nyheter är man i alla fall sugen på!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att Sony haft "10 TF" som mål hela tiden. De är inte dummare än att de inser att det PR-mässigt var en gräns som man bör korsa. De kunde konstatera att RDNA2 kan klockas så det står härliga till och med det inser de att de kan klara sig med 36 CU = de behöver inte bränna en massa pengar på en stor APU; en APU som trots allt tillverkas på en dyrare tillverkningsprocess ($ per mm2) än någonsin tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Säger en hel del om hur mkt korkat som skrivs på reddit...

Till att börja med så är inte PS5 överklockad och chansen att Sony inte insåg såväl TF-siffrans betydelse PR-mässigt och möjligheten att MS släpper en X modell får sägas vara 0.

Med tanke på att 2.23ghz är extremt högt så tycker jag inte det låter helt omöjligt att Sony klämde upp den lite extra efter att fått veta hur mycket kräm det skulle vara i nästa Xbox, och att dom då kände ett behov av att "komma ikapp" lite och dessutom ha ett tvåsiffrigt TF värde att visa upp. Jag säger inte att jag 100% tror att det är så, men jag kan tänka mig att det är möjligt. Läckorna från i höstas sa ju 36CUs i 2ghz dessutom (som inte bekräftar något förstås men ändå..).

Jag hoppas att det inte är så dock, för då finns ju risken att maskinen kommer låta mer än önskvärt om inte Sony lyckas lösa det med isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Med tanke på att 2.23ghz är extremt högt så tycker jag inte det låter helt omöjligt att Sony klämde upp den lite extra efter att fått veta hur mycket kräm det skulle vara i nästa Xbox, och att dom då kände ett behov av att "komma ikapp" lite och dessutom ha ett tvåsiffrigt TF värde att visa upp. Jag säger inte att jag 100% tror att det är så, men jag kan tänka mig att det är möjligt. Läckorna från i höstas sa ju 36CUs i 2ghz dessutom (som inte bekräftar något förstås men ändå..).

Jag hoppas att det inte är så dock, för då finns ju risken att maskinen kommer låta mer än önskvärt om inte Sony lyckas lösa det med isåfall.

Som sagt, känns extremt osannolikt att de behövde MS XSX-reveal för att komma på "oj, vi behöver göra den här så snabb som möjligt". Möjlig strategi från MS borde varit uppenbart för Sony, om inte förr, när One X presenterades.

Alternativet att designa systemet efter en låst maxeffekt (via att aktiviteterna i APU:n styr klockfrekvenserna, som alltså tillåts variera en del) har säkert funnits länge. Precis som alternativet som MS valde, att ha konstanta klockor och därigenom, beroende på aktivitet, varierande maxeffekt (vilket kräver visst "headroom" i designen) säkert oxå var ett alternativ.

Däremot är det inte säkert att de exakt vetat vilken maxklocka de har kunnat använda. Klockorna styrs efter en reference-modell och en sådan kan ju vara minst sagt vanskligt att definera om man inte har haft ett antal helt färdiga APU:er att verifiera modellen mot.

Men ja, att de ändå har "tagit i för mkt" ska inte uteslutas. Men det scenariot är möjligt oavsett vilken TF-siffra MS presenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som sagt, känns extremt osannolikt att de behövde MS XSX-reveal för att komma på "oj, vi behöver göra den här så snabb som möjligt".

Applicerar du samma logik när AMD eller Nvidia justerar frekvenser efter det andra företagets nya produkter?
Både att justera pris och frekvenser är ju sätt att konkurrera med andras produkter.

Sony kanske ville ha en viss strömåtgång/ljudnivå och yield på chipen. Men tummade på ena eller båda efter att fått veta hur MS maskin skulle bli (vilket jag gissar att dom fick veta långt innan MS visade det för oss slutkunder..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Applicerar du samma logik när AMD eller Nvidia justerar frekvenser efter det andra företagets nya produkter?

Nej.

Inte riktigt jämförbara produkter, grafikkort tävlar nästan enbart utifrån prestanda/$. Dessutom är det uppenbart att vinna prestandatronen inte var prio för Sony här, då hade de designat en annan produkt (det utesluter ju dock inte att man försöker utvinna så mkt prestanda som möjligt, utifrån de begränsningar man har satt).

Men vad jag säger är att det är väldigt svårt att tro att Sony behövde XSX-reveal för att inse att 10 TF-tröskeln är viktig (PR-mässigt).

Permalänk
Medlem

På tal om att inte visa nått...tror ni det blir någon Series S eller tror ni MS skrotat den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

På tal om att inte visa nått...tror ni det blir någon Series S eller tror ni MS skrotat den?

Det är ganska tydligt att det blir en, frågan är om den kommer samtidigt eller nära inpå X eller om de väntar något år. Om de kommer sälja One X vidare, eller kanske till och med One S, så kan de ju ha de som budgetalternativ ett tag framöver, speciellt om alla nya spel fungerar överallt (vilket vi bara är säkra när det gäller MS egna än så länge vad jag förstår).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om att inte visa nått...tror ni det blir någon Series S eller tror ni MS skrotat den?

De kommer ha svårt att möta efterfrågan på Series X så det finns ingen poäng med att sälja en budgetkonsol till att börja med,
det skulle bara öppna upp för jämförelser med den 'underlägsna' Series S mot PS5.
Men Series X kanske är för dyr att tillverka så en Series S kommer säkert så snart priset på CPU, 16 GB DDR5 och 1 TB disk är billigt nog för MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om de kommer sälja One X vidare, eller kanske till och med One S, så kan de ju ha de som budgetalternativ ett tag framöver, speciellt om alla nya spel fungerar överallt (vilket vi bara är säkra när det gäller MS egna än så länge vad jag förstår).

Mmm, lite överraskad av MS strategi (att första-parts spel ska vara cross-gen i början) här. Trodde de ville lämna denna generation så snabbt som möjligt så att säga. Men det talar ju för att One finns kvar i utbudet ett tag till.

Jag tror (eg. vill, tycker det är en bra idé om den utförs rätt) Series S kommer men att de väntar till nästa vår. Dels för att tömma One-lagret i samband med julhandeln, dels för att låta Series X skina lite ensamt men framförallt för att inte störa just Series X tillverkning (inte minst med Corona hot som riskerar bromsa allt).

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |