Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem

Då den verkar vara marginellt sämre än Xbox series x, så borde väl även priset vara marginellt lägre? Om så är fallet så blir det kanske en konsol för min del den här generationen

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inaktiv

Verkligen inte övertygad, känns som Sony gör om Microsofts alla misstag med Xbox One. Hade inte skadat om de visade upp något i spelväg, typ nästa Uncharted eller något.

Ett bra tag kvar till lanseringen iallafall, mycket kan hända tills dess förstås.

Permalänk
Avstängd

Ajajaj Xbox kommer dominera

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag har också en PS4 Pro som fläktar järnet vid belastning, men det finns en nyare revision (CUH-7200) som ska vara tystare: https://www.theverge.com/2018/11/7/18072260/ps4-pro-cuh-7200-...

Irriterande att de inte kan göra den ordentlig från början. Känns som att Microsoft är bättre på hårdvara och Sony bättre på mjukvara..... borde ju vara tvärtom.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Finns det en chans för att spelen kommer bli mindre när konsolen kommer använda SSD? Han pratade om att en papperskorg kan finnas lagrad på 200 olika ställen på en skiva och det borde man inte behöva göra längre när SSD's är så mycket snabbare?

Permalänk
Medlem

Bekymret som jag anser finns är att båda konsolerna har för lite lagring.
Det kommer inte rymmas många spel på 0,825 och 1 TB framförallt inte nu när det skall pushas för 4k.
Men om folk inte har några problem med att hålla på att avinstallera och ladda ner spel så är det givetvis inga bekymmer.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Känns som att detta ger ytterligare en anledning att köra AMD i nästa rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Bekymret som jag anser finns är att båda konsolerna har för lite lagring.
Det kommer inte rymmas många spel på 0,825 och 1 TB framförallt inte nu när det skall pushas för 4k.
Men om folk inte har några problem med att hålla på att avinstallera och ladda ner spel så är det givetvis inga bekymmer.

Hur många spel har du installerad på datorn som du aldrig spelar...... eller nästan aldrig? Sen kan du välja själv om du vill uppgradera med en större precis som med en PC. Sen tar det inte jättelång tid att ladda ner ett spel igen, jag har i alla fall precis uppgraderat mitt 56k modem.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Även om den är något sämre än nya Xboxen så är det fortfarande oändligt gånger bättre än nuvarande PS4/Pro. Sjukt vilka spel de lyckades klämma ut på Jaguar på mekaniska 5400rpm diskar. Blir väldigt spännande att se vad samma folk kan göra med mycket bättre hårdvara.

Intressant med PC NVMe som expandable storage också. Dyrt, men coolt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek i 5 TB-klassen

Hej,
Matematiken här. 50 / 800 ger dig 16 stycken spel. Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Gällande disken, hur stor skillnad gör det i praktiken att den är mer än dubbelt så snabb än den xbox har? Är det e-penis eller kommer det göra faktiskt skillnad?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

På tal om ljud, så hade jag önskat att vi fick höra ett enda 3d-ljud i allafall, men inget alls :/

Hur tänkte du det skulle gå till?

Permalänk

Det som är imponerande här är SSD:n som i runda slängar är dubbelt så snabb som Xbox Series X motsvarighet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Hur tänkte du det skulle gå till?

Emulerad 3d ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Hej,
Matematiken här. 50 / 800 ger dig 16 stycken spel. Hoppas det hjälper!

Jag är medveten om att du försöker vara lustig. Men det enda komiska i ditt inlägg är att du förutsätter att spelutvecklingen inte kommer gå framåt det närmaste decenniet

Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om en AAA-titel om fem-tio år ligger på 200 GB.

EDIT: för övrigt ställde du upp ditt bråk fel, herr matematiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som att detta ger ytterligare en anledning att köra AMD i nästa rigg.

På samma sätt som du kört AMD Jaguar i din dator sedan ~2013?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Hur tänkte du det skulle gå till?

Att de spelade in ljudet och lät oss lyssna?

Eller menar du att kompression av ljud likt mp3 förstör 3d-effekten?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Väntar till PS5 pro om ytterligare ett år. Skillnaden mellan PS4 och PS4 pro var ju rätt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vad baserar du den gissningen på?

Mindre kretsyta, färre defekta kretsar i produktion ger mindre kostnader. Money talks.

Sedan också att Sony kommer ha större exklusiva titlar i och med att Microsofts titlar kommer även till PC.

Detta är vad jag tror kommer göra PS5 mer framgångsrik.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gällande disken, hur stor skillnad gör det i praktiken att den är mer än dubbelt så snabb än den xbox har? Är det e-penis eller kommer det göra faktiskt skillnad?

Vi får nog vänta och se. Men det lär ju bli svårt att utnyttja ordentligt i multiplatform-spel när spelen måste anpassas efter den i Xbox ändå. Kanske det kan bli mer skillnad i dom exklusiva spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gällande disken, hur stor skillnad gör det i praktiken att den är mer än dubbelt så snabb än den xbox har? Är det e-penis eller kommer det göra faktiskt skillnad?

På PC gör det knappt skillnad mellan en bra sata SSD och en nvme i spel. Jag skulle tro en SSD med 2,4GB/s läs räcker fint denna generationen ut.
Men vi får se, gissar att xbox fans kommer hävda att grafik är viktigast medan PS fans tycker snabb lagring är viktigast.
Men bra oavsett att båda får snabb lagring och helt okej prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gäsp ytterligare en konsoll Enda intressanta e ssd n precis som x boxen så e det som en medioker mellanklass pc idag hur e det om 2 år allt för långsamt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Eftersom de bemödat sig att utveckla en egen modifierad SSD och byggt upp maskinen utifrån detta faktum så bör man kunna anta att det kommer tillföra en hel del. Evolution handlar ju om att komma på nya sätt att använda hårdvaran än att bara slänga på en kraftigare GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

Jag tror Playstation har balanserat det bra! Jag tror konsolen kommer vara mindre, billigare och prestera marginaler sämre än XBX. Som konsument så går man ju efter pris och spel och det har dom ju uppenbarligen fattat hittils.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se skillnaden mellan 4k blu rays i xbox:et och ps5:an. Vet inte om det är en fördel eller nackdel att Sony gör 4k spelare annars också, men hoppas på stöd till både Dolby vision och atmos i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får välja mellan en "vanlig" SSD eller den ultra-snabba ssd'n. Tar hellre en dubbelt så stor SSD mot en ultra-snabb för ca samma pris.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vet inte om dom förklarade det här eller inte men om man ska uppgradera sin SSD är det en extra man kan stoppa in eller byter man ut den existerande? Om den första kan vara kvar räcker det med 1TB för att kunna få nästan 2TB som är ganska lagom.

Skrivet av marcusOCZ:

Hoppas vi får välja mellan en "vanlig" SSD eller den ultra-snabba ssd'n. Tar hellre en dubbelt så stor SSD mot en ultra-snabb för ca samma pris.

Dom säger att ska du uppgradera MÅSTE du ha en som är MINST lika snabb som SSD'n som finns i PS5:an. Utvecklarna har en viss speed som dom utgår ifrån och köper du en långsammare kommer det bli problem för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hoppas vi får välja mellan en "vanlig" SSD eller den ultra-snabba ssd'n. Tar hellre en dubbelt så stor SSD mot en ultra-snabb för ca samma pris.

Det kommer du inte få göra. Det går att utöka med en extra SSD men den måste också vara lika snabb som den som redan sitter i.

Permalänk
Medlem

Själv är jag riktigt intresserad av hur ljudet kommer förändras i spel de närmsta åren. Ljudkort till datorn är ju ett nästintill död kategori och har varit i flera år, men nu med dedikerade ljudchip i både xbox och ps5 så finns det nog stor chans på att de kommer komma tillbaka igen. Om jag förstod det rätt så säger ju han i videon att beräkningskraften i deras nya ljudchip är samma som hela CPUn i ps4n. Jag tänker då att ljudkretsen på ett standard moderkort kommer ju aldrig palla med, och självfallet kan man offloada detta till CPUn men frågan är ju hur många kärnor det kommer ta upp. Tror detta kan bli grymt intressant faktiskt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hajvan:

Mindre kretsyta, färre defekta kretsar i produktion ger mindre kostnader. Money talks.

Sedan också att Sony kommer ha större exklusiva titlar i och med att Microsofts titlar kommer även till PC.

Detta är vad jag tror kommer göra PS5 mer framgångsrik.

Jag hoppas att PlayStation gör likt Xbox och släpper sina spel till PC också.