Permalänk

Gammalt Nät agg?

Hej!

Brorsan köpte nyligen komponenter för datorn som ska byggas till sommarn och har låtit mig använda dessa medans han är borta i en annan ort. Vi började iaf sätta ditt hans nya ROG STRIX B450-F GAMING med något nytt SSD som man ska tydligen sätta på därmed, iaf så var det även en ny Ryzen 3600 och två 16 ggbs LPX Vengence.

Problemet började när vi skulle starta datorn och inget hände, vi kliade lite på huvudet och tänkte att alla dessa nya delar + min Vega 64 kanske inte klara av att ström försörja dessa nya high-end delar som vi nyligen satte ditt, så vi satte ditt de gammla delarna och tänkte att jag nog behövde ett nytt nät agg, men konstigt nog så stängs datorn av direkt efter start ändå!

Datorn fungerade ju innan vi började med den men det känns som att nät agget är det enda som det kan vara fel på ändå. Vi testade att byta grafikkort, ta ut rammen och den kunde ju inte ändå starta. Moderkortet lyste även Grönt under alla test, så det borde ju betyda att den får tillräckligt med el, men kanske inte tillräckligt för grafikkortet som jag även testade att byta utan resultat. Den enda delen jag inte kunnat byta är nät agget som är kanske 5 år gammalt nu.

Vad tror ni?

La till en bild
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan460:

BTW
Om jag ska länka bild; måste jag lägg ut den på imgur först eller?

Guide: Så lägger du upp bilder på SweClockers

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Jonathan460: Om du menar att den översta av lysdioderna uppe vid RAM stockorna lyste grönt, så betyder det enligt manualen att du har problem med att datorn inte hittar någon Boot disk att fortsätta ifrån. Sidan 1-10 i manualen.

Ja bilder skulle hjälpa och gärna vilket nätaggregat ni försöker använda.

Permalänk
Medlem

@Jonathan460:
Kontrollera att samtliga kablar sitter på plats som de ska, att inget stift i kablarnas kontakter av någon anledning "backat ur", etc.
Om det är modulärt nätagg, kontrollera att kablar sitter i ordentligt i den änden också. Glöm inte bort att koppla in 8pin EPS-kontakten på moderkortet.

Du har inte skrivit vad det är för nätagg, så det går inte utläsa om det är model mono-rail eller multi-rail.

Om det inte hjälper prova även att ta loss allt igen, och montera igen. Orsak till att den konsekvent slår ifrån kan vara att något inte sitter på plats som det ska.

Rekommenderat är att montera ram och cpu på plant underlag utanför datorlådan (ej på matta eller duk, etc), då ram har en möjlighet att "flexa" moderkortet lite när det monteras, vilket kan vara orsak till dålig kontakt.

Permalänk

@Kent: Tack så mycket!

Permalänk

@Viita: Har nu uppdaterat med bild på datorns delar ovanifrån. Jag har tryckt lite på kablarna ifall någon satt lös. Är eps samma sak som atx? Isåfall är det här jag ska sätta ditt den?

Permalänk
Hedersmedlem

Komponenterna på bilderna är ju inte komponenterna som du listar i ditt inlägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@loefet: Har nu uppdaterat posten med bild. Jag lossade på Ram minnena och tryckte till dem igen för att vara säker, sen så läste jag nu att den gröna lampan bara lyser för att varna och säga att systemet är på, har inte använt mig av någon bootdisk så det kan inte vara det heller plus att jag inte rört hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Om datorn stänger ner strax efter uppstart så kan det vara så enkelt att Power-knappen har fastnat "inne" och hela tiden är sluten.

Powerknappen på moderna datorer skall bara sluta momentant när man trycker på den och sedan skall den vara bruten när man släpper den.

Permalänk

@ehsnils: Möjligheten finns men hur skulle jag kunna testa ifall detta stämmer?

Permalänk
Medlem

@Jonathan460:
Yes!, den där måste du koppla in, jag antar att du inte har någon 8-pin-kontakt på moderkort och då skall den där anslutas!
Datorn startar inte annars. Det är ström till CPU.

På "ROG STRIX B450-F GAMING"-moderkortet finns det en 8-pin EPS-kontakt, denna måste också anslutas av samma orsak.

Edit:
Alla nätagg har inte en enkel 8-pin-kontak, men de flesta har en 4+4, som bildar en 8.

Ibland som enligt bild, ibland två separat "kabelgrupper".

Permalänk

@Viita: Detta måste vara problemet! Ska kika om jag har någon sådan strömsladd liggandes och komma tillbaka med hur det gick.

Permalänk

Du har inte kopplat in power sw o led de små svarta kontakterna

Permalänk
Medlem

Det moderkort som är på bilden är ju ett socket 1150 moderkort, det du listar är ett helt annat moderkort. Det moderkortet på bilden kan heller inte ha varken den CPU du listat eller de ram-minnen du nämner?

Omöjligt att hjälpa dig om du inte vet vilka komponenter du använder.

(Om bilden stämmer, snälla städa ur CPU-kylaren, får kalla kårar)

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det moderkort som är på bilden är ju ett socket 1150 moderkort, det du listar är ett helt annat moderkort. Det moderkortet på bilden kan heller inte ha varken den CPU du listat eller de ram-minnen du nämner?

Omöjligt att hjälpa dig om du inte vet vilka komponenter du använder.

Om man läser noggrant så bytte de tillbaka till de gamla delarna för de fick det inte att fungera. Och nu fungerar det inte med de gamla delarna heller.

Men ja TS, ATX-kontakten eller vad det heter på fackspråk. Stoppa in den.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

@trebrecks: Yes, det var bara tillfälligt efter jag gjort några ändringar

Permalänk

@olga32: Har nu letat och inte hittat något, har även öppnat en 10+ år gammal dator som bara legat i källarn ifall det fanns en där, men den verkar vara fast lödd inuti själva aggregatet. Så Jag får antingen köpa en ny sladd eller så kanske jag borde ta tillfället att köpa ett nytt aggregat? Eller är det onödigt kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

@olga32: Har nu letat och inte hittat något, har även öppnat en 10+ år gammal dator som bara legat i källarn ifall det fanns en där, men den verkar vara fast lödd inuti själva aggregatet. Så Jag får antingen köpa en ny sladd eller så kanske jag borde ta tillfället att köpa ett nytt aggregat? Eller är det onödigt kanske?

Har du tittat efter vad det är för kontakter på kablarna som som sticker ut ur hålet med 24pin-ström-till-moderkorts-kontakten?
Oftast sitter en 4pin eller 8pin som är avsedd för ust ATX12V eller EPS med dessa.

Edit:

Om det är denna modell av PSU du har, så bör en ATX12V eller EPS vara just "icke löstabara".