Fractal Design lanserar chassit Era ITX

Permalänk
Medlem

Imponerande, tills jag faktiskt insåg hur stort chassit är för att kalla det "SFF". Hade förväntat mig något lite nättare.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Varför usb-a och inte bara usb-c... Hade varit så mycket cleanare och bättre.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Kul med lite nytänk från Fractal. Gillar detta skapt. Hade vart intressant med en ATX/mATX version också

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Känns som att det saknas ventilation.
Jag önskar en Define Nano S med mesh front

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Varför usb-a och inte bara usb-c... Hade varit så mycket cleanare och bättre.

Vart hittar du USB A? Eller kanske är ett typ-o?
USB

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Riktigt snyggt, påminner om ett knubbigt Xbox 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Riktigt snyggt, påminner om ett knubbigt Xbox 360.

https://i.imgur.com/67S6hGk.jpg

Hade nog varit snyggare med Elite modellen 🤔

Permalänk
Medlem

Den såg snygg ut och ha i workstations estetiska hållet

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vart hittar du USB A? Eller kanske är ett typ-o?
USBhttps://i.imgur.com/cltqcxK.jpg

Är ju två USB typ A och en USB typ C i fronten
Eller missuppfattar jag något :/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Satans så fult, och ingen RGB? 👎

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Fan vad coolt! Hoppas det kommer i en ATX-variant. Kan tänka mig ett i trä.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som förväntat verkar inte luftflödet i chassit fungera något vidare...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Är ju två USB typ A och en USB typ C i fronten
Eller missuppfattar jag något :/

Överst på framsidan är type C porten, ser man ju på utseendet. Och under tolkar jag det som att det är som det står i faktabladet, dvs 2 st. USB 3.0, 1 st. USB Type-C (USB 3.1 Gen2)
Annars vet jag inte 🤔

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ojojoj vilken design, detta kommer jag köpa så fort jag ska uppgradera min server!! Så fort 16TB diskarna blir prisvärda..

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

@rumpnisse från deras egna sida är det detta som gäller

Så Swec's info stämmer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Holy cr*p vad dyrt för ett FD chassi!
Tänkte när jag såg rubriken att "Schysst, ett skapligt ITX chassi för under tusingen", men 1800:-!
Varför i hela fridens namn köpa detta när ett Ncase kostar en spottstyver mer.

Permalänk

Inget chassi som passar mig personligen, men kul med nytänk från Fractal i alla fall

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av YamahaDGX630:

Imponerande, tills jag faktiskt insåg hur stort chassit är för att kalla det "SFF". Hade förväntat mig något lite nättare.

Brukar räkna SFF som <20l så den är ju inom range.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Tycker det ser rätt tjusigt ut designmässigt, men kanske lite väl skevt framifrån. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Rätt snygg, ser ut som de tjuvat rätt saker från Ncase M1 och Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Överst på framsidan är type C porten, ser man ju på utseendet. Och under tolkar jag det som att det är som det står i faktabladet, dvs 2 st. USB 3.0, 1 st. USB Type-C (USB 3.1 Gen2)
Annars vet jag inte 🤔

Precis. 2 st Type A och 1 st Type C.

Permalänk
Medlem

Ser väl helt ok ut faktiskt, men om det bara finns stöd för 2-slot grafikkort så är det en total dealbreaker för min del.

Idealet för min del vore plats för 3-slot + utrymme för fläktar under (om det nu inte redan finns?), vilket skulle göra chassit lite högre, men det vore det lätt värt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser extremt snyggt ut men luftflödet är begränsat speciellt om man väljer att använda trä/glaspanelen i överkant, så jag skulle aldrig sätta in något system som drar mycket ström.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

Fan gillar den mörkblåa starkt.

Jag med! Den lär få flytta in hemma inom snar framtid

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Trevligt att de byggt in och ordnat en bra plats för fika brickan i toppen av lådan.

Praktiskt OCH snyggt, svensk design i sitt esse.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Det här var faktiskt riktigt snyggt. Ser fram emot det testet, för det här kan nog bli ett köp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Snygg även om jag inte gillar allt jox i fronten. Något i den här stilen vore bättre. Är även lite väl dyrt med tanke på vad man får (eller inte får) på köpte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt så snygga faktiskt!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Känns som att det saknas ventilation.
Jag önskar en Define Nano S med mesh front

Du har nog rätt, ventilationen måste bli bättre i ITX lådorna, utan att dom blir lika stora som ett mATX. https://www.youtube.com/watch?v=zYZ_iMzozZ0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Intels nya grafikkort är väl 2 slots?
Intel vill väl förhindra köp av AMD och Nvidia.
Eller så är det för att det skall vara lika svårt att rekomendera som Fractal Design Define Nano S.

Jag har ett Fractal Design Define Nano S och kan varmt rekommendera det! Speciellt med ett SFX-nätagg Då får man plats med ett stort 2-slot eller en 3-slots-polygonputtare (givet att man står ut med att det fulhackas och inte är estetiskt tilltalande).

EDIT: Finns gott om fläktplatser och luftflödet är kalas, men storleken liten.