NAS bygga själv eller köpa för jobbruk

Permalänk
Medlem

NAS bygga själv eller köpa för jobbruk

Jag står i valet och kvalet att köpa en egen bygg NAS ( Unraid) eller köpa en färdig qnap / synology.

Vad är det för nackdelar och fördelar? Vi pratar om en lösning som ska vara till jobb och måste fungera.

Bygga själv måste du mecka och köpa färdigt har du inte flexibiliteten. Prisskillnaden är försumbar.

Är kvalite. Och dorftstabiliteten bättre på ett färdigt system?

Support och service?

Permalänk
Medlem

@jan-banan:
Inte en chans att du ska bygga något själv till jobbet, om du inte är dedikerad it-tekniker och verkligen vet vad du ger dig in på, och gör du det så borde du inse att det varken blir billigare eller enklare i slutändan. Enda fördelen i en sån miljö är att du skulle kunna lösa något specifikt behov som en färdig lösning inte skulle kunna eller som skulle vara för dyrt, men du antyder inte att ni har det.

Vad är det du vill ska vara 'flexibelt' på arbetsplatsen? Alla moderna företagsprodukter är mer eller mindre modulära eller expanderbara så är det mer disk så kör du in mer disk bara. Är det mer prestanda så bör du helt enkelt göra ett bra förarbete, vad behöver vi idag? Vad behöver vi om tre år? Och köpa utifrån det.

Om du är osäker på skillnaden mellan kvalité och driftstabilitet på ett hemmabygge mot en professionell produkt så är en professionell produkt definitivt rätt val.

Permalänk
Medlem

Med flexibilitet menade jag att man kan välja vilka komponenter man ska ha.
. Detta är till ett litet företag endast två pers.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad ni har för kunskap och vilken typ av verksamhet det är. Har ni bristande kunskap och/eller höga krav på driftgång så känns det som att en färdig lösning är rätt väg att gå. Är nog inte svårare än så

Är det viktigt för er att välja specifik hårdvara? Normalt sett är det inte jätteviktigt när det kommer till småskalig nas/server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Med flexibilitet menade jag att man kan välja vilka komponenter man ska ha.
. Detta är till ett litet företag endast två pers.

De flesta färdiga NAS-lösningar använder en hel del hårdvarukomponenter i icke-standard varianter - jag tänker då framförallt på chassi, moderkort, PSU.
Bygger du själv kan du antagligen inte välja likadana komponenter så frågan är hur mycket nytta du egentligen har av den teoretiska flexibiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Med flexibilitet menade jag att man kan välja vilka komponenter man ska ha.
. Detta är till ett litet företag endast två pers.

Varför ska du välja komponenter? Du vill väl ha en funktion, d.v.s nätverkslagring. Sen kan du ha krav på överföringshastighet, iops, antal diskar m.m. och det kan du lösa både med en köpt variant och att bygga eget.

Vad har du för krav / Vilket problem vill du lösa med en NAS? Vad är det för filer ni ska dela och hur ska det accessas? Krav på backup o.s.v.?

Permalänk
Medlem

Jag tycker bygg en NAS själv, take the plunge. Det fungerar och är stabilt (särskilt med ZFS), och köp isf till support om du skulle vara osäker. På mitt jobb har vi en simpel NAS, byggt på CentOS 7 och ZFS. 2x NVMe och 14st snurrande diskar. Den lilla rackaren tillgodoser över 60 pers, 400+ virtuella maskiner och mer därtill och har gjort det i ett par år nu.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Som föregående talare redan poängterat, beror på hur mycket intresse/tid du är villig att investera för att få fram en duglig lösning.

Rent generellt:
En färdig produkt är gjord för att du skall kunna komma igång direkt och är gjort för det ändamålet. Nackdelen är att får du köra på den produktens/leverantörens premisser och gilla de lösningar som erbjuds. Många instegslösningar idag duger gott åt mindre företag, skillnaden mellan privat och business-produkter ligger allt som oftast i garantier, utökningsmöjligheter och livscykel-strategier.

Har ni däremot specifika krav som ingen leverantör kan möta på ett vettigt sätt är det bättre att satsa på att bygga egen lösning. Med den uppenbara nackdelen att man får stå för support och garantier själv. Ger naturligtvis mycket större frihet för den intresserade men ibland kan även den bli ett gissel om man inte känner till området väl.

Personligen hade jag troligtvis ändå gått på att bygga eget då jag råkar sitta på förkunskaper inom det omårdet. Men bara för att det passar mig behöver det inte vara det bästa alternativet för dig.

Man kan ju såklart annars börja med en mindre företagsprodukt och senare -om man nu har såpass mycket tid att investera- komma fram till att: "Det här kan jag ersätta med en egen lösning som täcker mina behov." Företagsprodukten kan i så fall få tjäna som backup till den egenbyggda lösningen eller tvärt om beroende på vilken väg man går.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpt en färdig NAS och planerat ca hur mycket disk jag skulle behöva till Företaget på ca 3år. Så att man kunde köpt in det direkt i en lösning man inte hade behövt bygga om på lång sikt.

Fördelen med färdigt, du får support från tillverkaren och Garanti, mesta NAS relaterat är standard och ert behov antar jag behöver ingen special performance?

Fördel med att bygga själv är att ni har en större möjlighet till andra funktioner och utbyggnads möjligheter (mera än NAS), nackdel är att initial setup kommer kräva mera jobb, samt om strul kommer felsökning bli lite svårare även om ni har "garanti på enskilda delar",så vi strul är det mycket som kommer landa på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker bygg en NAS själv, take the plunge. Det fungerar och är stabilt (särskilt med ZFS), och köp isf till support om du skulle vara osäker. På mitt jobb har vi en simpel NAS, byggt på CentOS 7 och ZFS. 2x NVMe och 14st snurrande diskar. Den lilla rackaren tillgodoser över 60 pers, 400+ virtuella maskiner och mer därtill och har gjort det i ett par år nu.

Nja... Jag kör Freenas och fler än en gång har jag slitit ut mitt hår för att någonting som "bara ska fungera" inte gör det. Är man nybörjare så är det vissa saker som är krångliga med freenas (och liknande lösningar antar jag).

Att sitta hemma och slå näven i skärmen när ingenting fungerar trots att man följt en guide till punkt och pricka kanske kan upplevas roligt när man gör det på sin fritid men i arbetet? Då skulle i alla fall jag vilja lägga fokus på annat, speciellt eftersom fördelarna är i stort sett obefintliga med en egenbyggd nas om man ser till en genomsnittlig liten verksamhet.

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad ska NASen användas till?
Är det för att spara bokföring och annat arbetsrelaterat så krävs ju inga värstinghårdvara, utan då skulle jag snarare satsa på att köpa två mindre färdigbyggda NASar, där den ena är backup av den andra. och sen även ha någon off-site backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Beror väl lite på vad ni har för kunskap och vilken typ av verksamhet det är. Har ni bristande kunskap och/eller höga krav på driftgång så känns det som att en färdig lösning är rätt väg att gå. Är nog inte svårare än så

Är det viktigt för er att välja specifik hårdvara? Normalt sett är det inte jätteviktigt när det kommer till småskalig nas/server.

Har inga problem bygga en dator, komnfiguerar enklare skaer osv. Jag behöver 10gb, SSD-cache. Ska lagra RAW-videofiler från olika kameror RED, blackmagic. Behöver snabbt men få användare.

Skrivet av Erik_T:

De flesta färdiga NAS-lösningar använder en hel del hårdvarukomponenter i icke-standard varianter - jag tänker då framförallt på chassi, moderkort, PSU.
Bygger du själv kan du antagligen inte välja likadana komponenter så frågan är hur mycket nytta du egentligen har av den teoretiska flexibiliteten.

Jag behöver 10gb, SSD-cache och att den klarar av det. Men få användare kanske 1-2 samtidigt.

Skrivet av Kamouflage:

Varför ska du välja komponenter? Du vill väl ha en funktion, d.v.s nätverkslagring. Sen kan du ha krav på överföringshastighet, iops, antal diskar m.m. och det kan du lösa både med en köpt variant och att bygga eget.

Vad har du för krav / Vilket problem vill du lösa med en NAS? Vad är det för filer ni ska dela och hur ska det accessas? Krav på backup o.s.v.?

Jag vill kunna arbeta samtidigt och även med olika datorer mot en NAS. Där främst videofiler kommer lagras.Vikigast är inte några särskilda funktioner utan att den är snabb och fungerar.

Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker bygg en NAS själv, take the plunge. Det fungerar och är stabilt (särskilt med ZFS), och köp isf till support om du skulle vara osäker. På mitt jobb har vi en simpel NAS, byggt på CentOS 7 och ZFS. 2x NVMe och 14st snurrande diskar. Den lilla rackaren tillgodoser över 60 pers, 400+ virtuella maskiner och mer därtill och har gjort det i ett par år nu.

Hmm ,ja svårt val det här.

Skrivet av Azathoth:

Personligen skulle jag köpt en färdig NAS och planerat ca hur mycket disk jag skulle behöva till Företaget på ca 3år. Så att man kunde köpt in det direkt i en lösning man inte hade behövt bygga om på lång sikt.

Fördelen med färdigt, du får support från tillverkaren och Garanti, mesta NAS relaterat är standard och ert behov antar jag behöver ingen special performance?

Fördel med att bygga själv är att ni har en större möjlighet till andra funktioner och utbyggnads möjligheter (mera än NAS), nackdel är att initial setup kommer kräva mera jobb, samt om strul kommer felsökning bli lite svårare även om ni har "garanti på enskilda delar",så vi strul är det mycket som kommer landa på dig.

Problemet är det är viktigt att den fungerar men samstigit om något pajjar och jag byggt själv kan jag köpa en nytt moderkort, nättagg eller vad det nu må vara. Det kommer jag ju inte kunna göra om en synology pajjar. Då måste jag förmodligen lämna in den hos de.

Skrivet av Trunk:

Nja... Jag kör Freenas och fler än en gång har jag slitit ut mitt hår för att någonting som "bara ska fungera" inte gör det. Är man nybörjare så är det vissa saker som är krångliga med freenas (och liknande lösningar antar jag).

Att sitta hemma och slå näven i skärmen när ingenting fungerar trots att man följt en guide till punkt och pricka kanske kan upplevas roligt när man gör det på sin fritid men i arbetet? Då skulle i alla fall jag vilja lägga fokus på annat, speciellt eftersom fördelarna är i stort sett obefintliga med en egenbyggd nas om man ser till en genomsnittlig liten verksamhet.

Free nas har jag gett upp testat tidigare men det känns verkligen som administratör gjort det.
Jag har vana av synology, openmediavalut samt tycker unraid verkare locande.

Skrivet av No_Jah:

Först och främst, vad ska NASen användas till?
Är det för att spara bokföring och annat arbetsrelaterat så krävs ju inga värstinghårdvara, utan då skulle jag snarare satsa på att köpa två mindre färdigbyggda NASar, där den ena är backup av den andra. och sen även ha någon off-site backup.

Det kommer användas att klippa film mot, hög hastighet 10gbe är ett krav då 1Gbe inte räcker. Däremot kommer det bara sitta 1-2 användare. Tänkte sätta i 5st 16 TB diskar och en SSD-cache borde räcka rätt länge. Samt dra ut 10Gbe-nätverks från den är ca 10 meter från servern så borde inte vara något problem.

Stabil och fungera, jag behöver inte ligga på senaste uppdatering är viktigaste.

Köper jag och bygger själv finns möjligheten att byta ut om något dör, det är inte lika lätt på en synology. Samtidigt så kan de sköta det.

Svårt val.

Permalänk
Medlem

10 GBe betyder att diskarna skall kunna leverera upp till 1000 MB/s sekventiellt, och det är rätt många snabba 3.5" diskar parallellt man behöver om det skall klara 1000 MB/s även när det läser innerst på skivorna...

Det låter inte längre som en köpeNAS-burk utan mer som en rätt seriös server med många 7200 rpm SAS-diskar parallellt och rätt anständig SAS-diskkontrollerkort med mycket ram-cache på sig och förmodligen moderkort med mycket ECC-minne...

En del av behovet kan lindras av tillräcklig stor SSD-cache och mycket RAM-minne men i slutändan behövs bandbredden mot diskarna om det är större filer som skall hämtas/läggas tillbaka

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med film/bild. Kör främst med en Synology som har SSD-cashe, men jobbar inte mot den. De projekt jag jobbar med laddar jag över till datorns SSD, projekt för projekt.. NAS:en är bara som lagringsdisk och en plats man kan ladda upp till när man är ute på fältet.
Man behöver en betydligt snabbare burk om man ska jobba direkt mot den, som xxargs redan varit inne på.

Hittade dock denna, som kanske kan vara något..
https://www.synology.com/sv-se/products/FS1018

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hittade dock denna, som kanske kan vara något..
https://www.synology.com/sv-se/products/FS1018

När vi snackar sådana priser undrar jag om det inte vore bättre att köpa en gammal server istället. Typ Dell PoweEdge R510 eller R710 som verkar finnas till bra priser begagnat på ebay, och sen trycka lite flashlagring i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När vi snackar sådana priser undrar jag om det inte vore bättre att köpa en gammal server istället. Typ Dell PoweEdge R510 eller R710 som verkar finnas till bra priser begagnat på ebay, och sen trycka lite flashlagring i den.

Fast får du 5 års garanti med teknisk support och annan hjälp då? Tänker då de inte verkar vara så tekniskt kunniga, så kan det vara dumt att köpa något "gammalt" som man inte vet hur länge det kommer hålla.
Den modellen jag länkade kan man även "bygga ut", om behovet uppstår.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fast får du 5 års garanti med teknisk support och annan hjälp då? Tänker då de inte verkar vara så tekniskt kunniga, så kan det vara dumt att köpa något "gammalt" som man inte vet hur länge det kommer hålla.
Den modellen jag länkade kan man även "bygga ut", om behovet uppstår.

Nej, det förutsätter såklart att man inte behöver garanti och support samt att man har tid och kunskap att sätta upp allt.

Permalänk
Medlem

En del har övertro med att 5 års garanti skulle lösa alla problem...

Garanti betyder att du kan få en utbytesgrej utan att det kostar men att byta och fixa till det får man vackert klara själv ändå...

Skall man ha support modell tjänster så är det något helt annan i pengaväg och ingår inte i 'garanti'

När det gäller själva lagringen så har diskarna man köper sin egna garantihantering.

och nej, jag skulle inte vara rädd för en 3-5 år gamma begagnad server som ser fräsh inuti (inge damm vilket då indikerat att det kört i serverrum med filtrerad luft), och sådana kan man köpa 2 av för mindre pengar än vad en enda server-bygge från tex. supermicro skulle gå på i pengar och en sådan bygge har ändå inte dubbla nätagg som kan bytas under drift. HBA med dual-port SAS med batteribackupad ECC-RAM-cache - dubbelrotorfläktar etc. som man ser på en Enterprise-grade server som HPE DL380 och motsvarande från andra tillverkare.