Analytiker: "Risk att coronaviruset försenar Playstation 5 och Xbox Series X"

Analytiker: "Risk att coronaviruset försenar Playstation 5 och Xbox Series X"

Högre priser, låg tillgång eller framskjutna lanseringar kan bli verklighet med nästa generations spelkonsoler från både Microsoft och Sony.

Läs hela artikeln här

Låter inge kul, sitter även och väntar på LG 34GN850 och sorgligt nog blir nog även den försenad.

Jag kan acceptera utegångsförbud och stängda gränser.

Men det här.

Jag vet inte.

Synd för alla som tänkt köpa i år om detta stämmer.
Själv hade jag ändå inte tänkt trycka på köpknappen först om 1 år ungefär. Dels så priserna säkerligen gått ner lite i alla fall, och att min plånbok hunnit återhämta sig efter alla utgifter detta år.

Skrivet av Niczo:

Jag kan acceptera utegångsförbud och stängda gränser.

Men det här.

Jag vet inte.

Inga problem med att stänga in mig i tvättstugan och leva på pasta och toalettpapper, men att göra det utan tv-spel?

Det där corona viruset är en riktig party pooper

Mängder av personer dör, företagskonkurser och man kanske får sparken, ja sånt är livet.
Men att man inte får sin leksak till jul utan kanske får vänta till feb/mars, ja det är katastrof.

Jag funderar på att köpa en xbox 5 eller ps5, om jag får vänta någon månad extra bryr jag mig inte det minsta om. Men att om fallet är sådan så lär det ekonomisk ha påverkat många andra företag. Samma gäller det för övrigt om Intels och AMD, Nvidia cpu/gpu lanseringar skjuts upp någon månad.

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade. Skulle anta att i alla fall några exklusivitetsavtal förutsätter ett visst lanseringsdatum, även om det säkert finns många olika strukturer.

Om jag planerade att ha ett spel klart för launch-lineupen med en provisionsbaserad exklusivitetsdeal så hade jag nog övergett konsolerna om de blir försenade.

Skrivet av johanandersson:

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade. Skulle anta att i alla fall några exklusivitetsavtal förutsätter ett visst lanseringsdatum, även om det säkert finns många olika strukturer.

Om jag planerade att ha ett spel klart för launch-lineupen med en provisionsbaserad exklusivitetsdeal så hade jag nog övergett konsolerna om de blir försenade.

Beror på vilken typ av spel. När en ny konsol släpps så vill många köpa till nya spel av olika typer. Ta vi då exempelvis plattformsspel så är konkurrensen ofta låg och någon knappt spelbart som finns kan då sälja som smör. Förutom intäkterna som företaget fick då så kan de kränga uppföljare som säljer bra tack vare så många köpte versionen innan..
Däremot spel som Fifa/NHL 21, Call of Duty *** osv, så är det ingen mening för dem att vänta.

Sedan beror det såklart på hur länge, någon månad är mycket kostsamt, det går dock ofta motargumentera emot förbättringar, blir det över 6 månader försenat, så blir det mindre företag som har råd att vänta.

Skrivet av johanandersson:

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade.

Kommer inte alla Microsoftproducerade spel även till PC.
Nästa generation lär till en början handla mer om att leverera en konsol som är billigare och enklare än motsvarande PC.
Så du kan nog både spela dina spel och räkna ut att du har 137 fps på ultra.

Brukar det inte alltid vara lite brist på konsoller vid lansering? Det lär inte kännas som en dålig affär om man får tag på en till listpris direkt.

Tur att man byggde en PC i Höstas. Inga mer uppgraderingar på de närmaste 2 åren planerade

Känns som det finns bra många viktigare saker att tänka på just nu än nästa spelkonsol.

Microsoft's Phil Spencer sade iallafall att det inte ska påverka nån slags försening för Xbox Series X.

@alfs: Tror att det är viktigt att fortfarande tänka på andra saker också.

Skrivet av alfs:

Känns som det finns bra många viktigare saker att tänka på just nu än nästa spelkonsol.

Just nu? Det gör det inte annars menar du?

En sann entusiast.

Skrivet av Sebastian V:

Microsoft's Phil Spencer sade iallafall att det inte ska påverka nån slags försening för Xbox Series X.

Tänkte på precis samma sak, samtidigt som Kina går ut med att dom mer och mer återgår till sina fabriker nu. Tilläggas kan ju även att Xbox one X lanserades med bristande lager, då enheten sålde mer än vad Microsoft hade räknat med. Så det blir väl att förhandsboka och vänta o se

Jag tror risken för att lanseringen skjuts upp helt är väldigt liten. Däremot så kanske det kommer vara brist den första tiden. Detta såg vi ju med bland annat PS3 där man hade lite problem med produktionen.

för mig gör det inte så mycket om det blir uppskjutet ett halvår tex.. Början av konsol tiden brukar det inte finnas allt för mycket "nya" spel.. kanske är 5-6 st som är värd att köpa första halvåret.

Så en förening skulle innebära bättre och fler spel vid lanseringen.

Var är dagens aftonbladetrubrik?
"Coronapandemin används som ursäkt till senareläggning av nästa generations konsoler."

Mycket analytiker nuförtiden, känns inte som de bidrar med något som killgissningar på sweclockers inte redan gör.

Det är ju i dessa tider vi verkligen behöver få ut konsolerna snabbt så folk håller sig inne!!!

Skrivet av Peterboxy:

Det är ju i dessa tider vi verkligen behöver få ut konsolerna snabbt så folk håller sig inne!!!

Har du ingen äldre kobsoll? Jag har två Nsw.

@ipac: Jag hade ps3 men sålde den. Tror inte att jag ska köpa fyran eller femman. Håller mig till spel på pc nu.