En teknisk djupdykning i Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

xbox series x runt 10k,

Hehe, det skulle innebära säg $799. Det är typ utanför rimlighets-skalan...only on Swec.

Windowscentrals poll, minus extremerna, visar rätt bra vad folk förväntar sig - och är villiga att betala:
https://www.windowscentral.com/how-much-will-xbox-series-x-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hehe, det skulle innebära säg $799. Det är typ utanför rimlighets-skalan...only on Swec.

Windowscentrals poll, minus extremerna, visar rätt bra vad folk förväntar sig - och är villiga att betala:
https://www.windowscentral.com/how-much-will-xbox-series-x-co...

rimligt och rimligt. jag tycker inte att priset på 2080ti är rimligt, eller att en mobil för över 8k är rimligt. men jag skulle betala upp till 10k för denna xbox.

Jag tror inte att MS har den breda massa som target just nu. jag tror att MS ser detta som en high end konsol för dom som är villiga att betala. för dom som inte är villiga att betala kommer finns nuvarande one generation som kommer få nya spel i minst två år. Sen har dom ju xCloud på gång, och om man då sitter på en gammal xbox eller ingen alls så kan man strömma alla nya spel.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

rimligt och rimligt. jag tycker inte att priset på 2080ti är rimligt, eller att en mobil för över 8k är rimligt. men jag skulle betala upp till 10k för denna xbox.

Jo men du kan inte sätta dig själv som referens här utan du måste sätta produkten i ett sammanhang. Och även om X tveklöst är deras premiumprodukt här så är som sagt "10K" en tämligen, vad ska vi säga, unik tro.

Xbox.com (US) sålde One X för $199 igår, förövrigt.

Permalänk
Medlem

@ipac: nu tror väl jag inte att det blir just 10k, men jag tror att vi hamnar plus om 7500 än mindre än 7500 i sverige. så närmre 10k än 5k

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@ipac: nu tror väl jag inte att det blir just 10k, men jag tror att vi hamnar plus om 7500 än mindre än 7500 i sverige. så närmre 10k än 5k

Svenska priser är vanskligt, de blir vad de blir beroende på kronkurs och fan och hans moster. Men idag funkar USD*12 rätt ok för att få fram svenska priser. Om det gäller i jul så innebär >7500SEK att MS kommer kränga den för >600 USD. I dagens minst sagt turbulenta tider ska man iofs inte utesluta nått (hela världen går väl snart i konkurs...) men att MS skapat Series X i tron att de kan sälja den för >600 USD? Näe.

Iaf, går MS ut (i E3-tider, eller när det nu blir) och säger "Series X, only $699!" så kommer det bli ramaskri av guds nåde och all den positiva energi de byggt upp på sistone kommer vara helt bortblåst.

Permalänk
Medlem

Har inte MS hintat om att det kommer två verror av nya xboxen? I så fall kommer denna bli värstingen med ett ganska högt pris (med tanke på komponenterna) sen kommer det en nedbantad verra för 399-499 för "casual" publiken (eftersom ingen "casual" medelsvenne traskar in och köper en konsol till sig och/eller sina kids för priser som denna kommer hamna på).
Jag tvivlar starkt på att MS subventionerar denna maskinen så mycket, dels är det fortfarande ganska högt pris för att nå gemene man, dels skulle aktieägarna bli lite bittra.
Tror snarare att denna är "vi har minsann en jäkligt bra maskin om nån vill köpa" verran sen kommer "detta är den vi når ut med till vanliga hushållet" verran.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och gedigen genomgång, och mycket välskriven artikel. Gediget av Andreas och SweC att ta tid och vara såpass djuplodande (få andra media som man ser det hos). Grymt jobbat!

Ser gärna fler artiklar av denna typen (även om jag förstår att det kräver mycket arbete och tid)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Vad kul att det uppskattas, och tack för de vänliga orden! Tanken var att göra detsamma för PS5, men en otrevlig feber kom i vägen för det dessvärre

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Dynamic Voltage Games rapporterar:

Citat:

Later this coming week I will be debuting gameplay for my first XBSX exclusive - which will be native 4K and 120fps. That's the good news. The bad news is I can't even capture 4k/120.

Kommer ju inte vara RDR2 Ultra tyngd på grafiken direkt men kul att 120 Hz är "a thing" bortom spec-bladet trots allt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och uppskattad genomgång! Mer sådant! Fortsätt det braiga arbetet!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@RekiN: Tack för de vänliga orden, det uppskattas också! Vi gjorde nyss avstamp i tekniken VRS som tar plats i både Playstation 5 och Xbox Series X, och har tänkt fortsätta med att belysa tekniker som utgör nästa generations spelkonsoler och grafikarkitekturer.

Teknikfokus om VRS

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas