Permalänk

CPU kylare 138mm?

Så jag är väldigt sugen på att skaffa nytt chassi, problemet är höjden på chassit som lite för lågt.

Nätaggregatet får plats 160mm där 170mm är max.
GPU 300mm där 309mm är max.
CPU kylare 165mm där 138mm är max.

Så min trogna Noctua NH-D15 får inte plats, och jag behöver en ny. Finns det någon vettig CPU kylare som är max 138mm?

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Vad är det för chassi? Finns inte många tornkylare att välja på med den begränsningen eftersom man får gå ner till 92mm-fläktar, gissar att Noctua NH-U9S är så bra det blir i den storleken.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Viking

Du kan kika efter en AIO-kylare

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

NH-U9S det ut som det ända valet, vill inte ha en vattenkylare. Får väl modda 120mm fläktar på den, och se hur stor skillnad det blir på min nuvarande kylar lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

NH-U9S det ut som det ända valet, vill inte ha en vattenkylare. Får väl modda 120mm fläktar på den, och se hur stor skillnad det blir på min nuvarande kylar lösning.

Hate to break it to you men den kylaren lär få sämre kylförmåga om du på något vis sätter på fläktar som är större än kylaren i sig. Det räcker gott med två fläktar i chassit istället.

Visa signatur
Permalänk

Så att sätta två 120mm fläktar på en mindre kylare är dåligt?

Om jag sätter en 120mm efter 92mm i pull push configuration, blir det bra? Eller bör jag ha två 92mm fläktar istället?

Permalänk
Medlem

En större mängd av luften som en 120mm fläkt blåser på en 92mm fläns hamnar utanför och därför "slösas" det lufttrycket på bara genomförsel i chassit. Det har du chassifläktar till! Använder du stockfläktarna på det sätt dem är menad för så riktas rätt mängd luft på rätt sätt från genom flänsarna.

Sätt dina andra fläktar i chassit så sköter det sig självt, du kommer inte tjäna på att försöka modda dit dem på en mindre kylare. Se det såhär, har du en 120mm rad och moddar dit en 200mm fläkt så uppnår du samma sak om än lite mer extremt: mycket lite av luften reser genom flänsarna och fläktens potential går förlorad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

be quiet! Pure Rock Slim är under 130 mm, tornkylare med en 92mm-fläkt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Gallerikonnässör

Beroende på chassits luftflöde skulle jag föreslå en processorkylare av liggande typ, exempel: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142277

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

Det är ett SilverStone Grandia GD10, och frågan är om det blir bättre luftflöde med en tower kylare då det bara är 2st 80mm fläktar som ut.

Så NH-U9S 92mm vs NH-C14S 140mm (vilket verkar vara de ända vettiga jag hitta)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av FLAXMANNEN:

Beroende på chassits luftflöde skulle jag föreslå en processorkylare av liggande typ, exempel: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142277

Jag har en över ifall det skulle vara intressant.
Är ju inte direkt vanliga på begagnatmarknaden...

Skrivet av Frejoh466:

Så NH-U9S 92mm vs NH-C14S 140mm (vilket verkar vara de ända vettiga jag hitta)

Be Quiet! Dark Rock TF är då bättre än NH-C14S.
Dubbla fin-stacks och fläktar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Söker du på chassit så ser du flera som har någon form av Top-Down kylare i det.
Sen behöver du ju inte använda 80 mm fläktarna bak, du har ju två 120 mm fläktar på sidan som ventilerar bra. Sen kanske du behöver fundera på vilket sätt luftflödet fungerar på bästa sätt, då det inte är lika enkelt som ett standard tornchassi, utan man får mer prova sig fram.